2026-01-09, 15:36
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slimmbo2
Jag hatar SD mer än gemene svensk tror jag bara så detta är inte för att skydda dom idioterna, men om man är över 25 år gammal och ändå tror att Aftonbladet är en seriös tidning så bör man läsa på lite.
Tar du rubikerna i Se och Hör på allvar också?

Aftonbladet är en typ lika trovärdig källa som Riks så sluta bara läs skiten.

Visst, men då hade den här händelsen inte diskuterats här. I varje fall inte än. Det här är ju Aftonbladets nyhet och scoop. När så är fallet så blir det ju extraviktigt att de får allt rätt!
Citera
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
AF har skrivit att hon är misstänkt för grovt rattfylleri. Vilket hon är. Dessutom ringa narkotikabrott. Det har åklagaren sagt.

Misstaget är att en reporter trodde det var alkohol och inte narkotika. Narkotika anses av många vara värre. Är ju förbjudet och det gynnar skjutargängen. Så nej, det kommer inte att leda till nåt åtal för förtal. Hon är lika fullt misstänkt för grovt rattfylleri. Det har inte förändrats.
Centralstimulantia får ett fyllo att kvickna till men promillen i blodet blir kvar - nog därför hon nekar - hoppas tills överbevisad - tog de lappen av henne på direkten så är det med största sannolikhet kört för henne
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Oisin gjorde mer än bara antog det rörde sig om alkohol. Han klämde även ur sig en promillehalt (han om nån är väl iofs expert på promillehalter men ändå).

Ja, Katja har säkerligen kört sin bil narkotikapåverkad. För det ska hon straffas. Men Aftonbladet kan gott få sig en känga också. Man skriver inte så där bara en kort stund efter första misstankarna släpptes om man är seriös. Så ur rent mediaperspektiv tycker jag det spelar rätt stor roll, även om det spelar mindre roll för Katja.

Eftersom grovt rattfylleri är 1 promille eller mer när det gäller alkohol, så är det ju inget konstigt att han drog till med den promillehalten. Den kunde ju ha varit högre. Men det visade sig vara narkotika. Vilket ju är värre för en politiker som vill bekämpa de kriminella gängen.

De tyckte sig väl ha kött på benen. Och hon är ju både polis och sitter i juristutskottet samt är taleskvinna för SD i frågor kring brott & straff. Dvs en förvaltare av lagen. Och en som kämpar för hårdaste straff för rattfylleri.

Hade hon varit en fd lokalvårdare som sitter i ett ”lättare” utskott hade de nog inte gjort samma sak. Men jag kan ha fel på den punkten.
Citera
2026-01-09, 15:37
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
OK, så då finns det inget som heter rattfylla (alkohol) och DROG-rattfylla som det hette för inte så länge sen!?

OK, då får jag väl pudla då om jag har fel.

Hon har fått lämna blod- och urinprov och jag antar att de letar efter både alkohol och andra droger. Detta är också en 100% korrekt uppgift av AB.
Citera
2026-01-09, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RussianFederation
Det visar mer på vem som är pundare. Som du är. Jag var tvungen att googla för att få fram vad det betyder med påse. Det är inte endel av våra liv, har aldrig varit och kommer aldrig bli. Sossar är dock de största knarkargruppen, både med eller utan invandrarbakgrund. Vänstern överlag = knarkare. En majoritet av er är helt sönderknarkade. Inom SD är det kanske 1%

Nä, det är väl inte så lätt att få igenom översättningsprogrammet till begriplig ryska.

För en svensk är det inte svårare än att man hittat en påse som man skickat på test. Det är alltså inget test i svensk läsföeståelse utan kontext ger vad det handlar om.

Sto gram!
Citera
2026-01-09, 15:38
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
En råtta eller något. Sånt man slänger ur sig. Ett mindre djur räcker att säga.

”En råtta eller nåt” låter ju mycket roligare så det är klart att AB har med det citatet.
Citera
2026-01-09, 15:39
Medlem
Graavargs avatar
Det kan ju bli en ny meme, och därmed gå till nutidshistorien.

För när man är så påverkad/påtänd att man inte ens kan hålla sig på vägen.

Jag syftar förstås på uttrycket "väjde för en råtta"...
Citera
2026-01-09, 15:39
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Varför skulle man inte skriva så? Och vad tyder på att Katja inte var berusad?

Frågan är väl snarare vad som tyder på att hon var berusad av alkohol och dessutom hade "över 1 promille i blodet" trots att inget utandningsprov kunnat genomföras och blodproverna inte är klara.

När det inte finns någonting alls som bekräftar alkoholens inblandning så kan man inte gå ut och skriva att hon är "misstänkt för grovt rattfylleri och tros ha över 1 promille i blodet". Inte om man är seriös.

Sen tvivlar jag inte egentligen på att hon hade alkohol i blodet. Det kan hon mycket väl ha haft, och hon kan ha löjlat sig med att låtsas inte kunna blåsa i apparaten. Men det är spekulationer som jag som privatperson kan hålla på med. Inte Oisin på Aftonbladet.
Citera
2026-01-09, 15:40
Medlem
AussieRedMans avatar
Jimmy har inte ens nämnt detta, väldigt svagt.
Det bruna partiet visar sig från sin rätta sida igen.
Citera
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Fult så det skriker om det. Förstår inte detta agerande alls.
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Hon är med stor sannolikhet skyldig. Dock är det intressant att hon nekar, någon ”påse med pulver” lär de väl i så fall inte hittat? Rimligen tänker man sig att hon nekar i hopp om att proverna ska vara negativa.

Vad jag tycker är intressant är hur förundersökningssekretess inte tycks råda alls i det här fallet. Någon kanske kan förklara varför åklagaren kan vara så här frispråkig och gå i polemik med den misstänkte genom media?
Hon har jobbat med SÄPO och NOA och hoppas kanske att inflytelserika personer ska rädda henne ur knipan med fejkade provsvar?
Citera
Medlem
Vad kan det ha varit för ett djur hon väjde för (inget man ska väja för, enligt åklagare)? Den berömda rosa elefanten?
Citera
2026-01-09, 15:41
Avstängd
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Fast det kommer aldrig att hända för...

Alla medborgare är jämlika men vissa är mer jämlika än andra.

Skulle alla i riksdagen helt plötsligt få stanna kvar och lämna piss/blodprov så skulle lättkränkthet och snyft om "missriktat politikerförakt" fylla våra sociala medier.

Jag vet.
Det skulle vara alldeles för förnedrande för dom.
Vanliga knegare ska redovisa vad dom gör på helgerna men dom ska få punda på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in