Citat:
Ursprungligen postat av
laafham
Men ni som sitter och killgissar att "han har nog inte spionerat", "han har nog bara flugit drönare", "tror han är galen men inte spion".
Vad är det för dumheter ni skiter ur er.
Hur tror ni att polis och rättsväsende fungerar egentligen? Att de plockar in någon och kallar det spioneri för att de hade en tråkig dag på jobbet?
Det finns uppställda kriterier för vad som utgör skälig misstanke och eftersom mannen är häktad av en domstol så har domstolen ansett att dessa kriterier är uppnådda.
Det finns alltså väldigt bra skäl att tro att mannen faktiskt har spionerat, hur galen han än är.
Du har en poäng i det du skriver.
R*min häktades på sannolika skäl misstänkt för spioneri. Dvs den starkare misstankegraden. För att begreppet spioneri skall vara uppfyllt krävs det i huvudsak två kriterier. 1. Säkerhetsklassad information. 2. Gått främmande makt tillhanda.
Att R*min är psykiskt sjuk är givet. Min tankegång/killgissning är att R*min i sin maniska psykos kartlagt sin "fiende" FRA. Det kan vara både kartläggning av fysiska installationer samt kartläggning av personal. Han har sedan vidarebefordrat dessa uppgifter till främmande makt.
Ramin blev tagen i Stockholm. Inte hemma i Eskilstuna. Har han varit i färd med sin kartläggning där? Han kanske fotat skyddsobjekt eller förföljt personal från FRA till/från jobbet? För att sedan vidarebefordra uppgifterna till tex Ryssland. Han ser kanske främmande makt som en allierad i sin kamp mot FRA?
Vi får nog nöja oss med killgissningar tills dess att FUP kommer ut. Om det nu går till åtal dvs.