2026-01-09, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
det är inte tydligt att bilen träffar ice-agenten, videon har för dålig kvalite.
https://youtu.be/ZEiw1rMjZsc?t=336

Det finns andra klipp tagna från andra vinklar. ICE-agenten blev påkörd. Han måste ha haft pistolen redo för det hände snabbt.

Huvudfrågan borde dock kvinnans agerande. Först beslutade hon att med sin bil söka upp och blockera polisen, inte bara en gång utan flera gånger under dagen. Vid skjutningen hade hon parkerat tvärs över gatan och uppmanades flera gånger att stiga ur bilen. Hon vägrade. Hade hon agerat som en normal människa eller lydit polisens uppmaningar en enda gång under dessa incidenter hade hon varit vid liv nu.

Det är inte ICE-agenten som ska åtalas. Det är de som uppviglar till dessa protester som måste ställas till svars.
Citera
2026-01-09, 15:19
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Skjuta på ett däck? Du har sett för många actionfilmer.
Nej, jag brukar se polisens biljakter på TV. Självklart satsar polisen på punktering. De skjuter inte förarna. Någonsin.
Citera
2026-01-09, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zappazen
Jag vill inte ha makt över mig där aktivister bestämmer över min vardag. Jag avskyr aktivister som sätter sig på vägar och gapar och skriker på gator och hindrar min vardag. Jag vill inte att min son ska dö i en bilkö bara för att vissa människor inbillat sig att jorden ska gå under och därför sätter sig mitt i vägen och stoppar ambulanser.

Jag vill inte att aktivister hindrar lag och ordning vare sig sig det är är i Sverige eller USA.

Hindrar du rättvisan riskerar du att bli skjuten. Detta vet folk både i USA och Sverige.

Så bara passa dig!

Du är rädd att din son ska dö i en bilkö pga aktivister som blockerar vägarna och därför ska polis ha rätten att avrätta folk lite som de behagar?

Det låter väldigt genomtänkt!
Citera
2026-01-09, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Nej, han försökte inte få stopp på bilen t.ex skjuta på ett däck, han pepprade rakt på hennes kropp med 50cm avstånd fast han stod vid sidan av bilen

Det finns mycket HAN kunde gjort annorlunda. Fokusera på det viktiga istället för på bisaker.
Nej han stod inte vid sidan av bilen. Då hade det inte suttit ett skott i framrutan. Kan du inte försöka hålla dig till sanningen?

Polisen skjuter inte mot däck pga risken för att tredje man kan träffas av rikoschetter. Han agerade under enorm tidspress och säkert utifrån ryggmärgsreflex från sin träning, på att neutralisera det primära hotet=föraren. Han agerade i enlighet med sin träning och - kommer det visa sig - sina befogenheter.

Kärringen däremot, det är en helt annan femma. Hon är med i en grupp som tränar på att konfrontera och störa ICE. Där vet vi allt om henne. Hon sätter sig över lagar och skapar farliga situationer för sig själv, agenterna, de som de ska gripa och tredje man. Naturligtvis tar hon och hennes gelikar inte en gnutta ansvar för det. Nu var det hon själv som föll offer i den situation hon skapade. Men det kunde lika gärna ha varit agenten eller tredje man som dog för hennes dumheter. Ursäkta att jag har svårt att känna medlidande.
Citera
2026-01-09, 15:24
Medlem
Citat:
Nej, jag brukar se polisens biljakter på TV. Självklart satsar polisen på punktering. De skjuter inte förarna. Någonsin.
Med spikmatta, ja.
Polisen skjuter inte sönder bildäck främst för att det är svårt med vanliga kulor (de studsar/går igenom), riskerar rikoschetter som kan skada folk, och eftersom det krävs starka kulor (som pansarbrytande) som inte är standard för polisens tjänstevapen
Citera
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Despierta
Det finns andra klipp tagna från andra vinklar. ICE-agenten blev påkörd. Han måste ha haft pistolen redo för det hände snabbt.

Huvudfrågan borde dock kvinnans agerande. Först beslutade hon att med sin bil söka upp och blockera polisen, inte bara en gång utan flera gånger under dagen. Vid skjutningen hade hon parkerat tvärs över gatan och uppmanades flera gånger att stiga ur bilen. Hon vägrade. Hade hon agerat som en normal människa eller lydit polisens uppmaningar en enda gång under dessa incidenter hade hon varit vid liv nu.

Det är inte ICE-agenten som ska åtalas. Det är de som uppviglar till dessa protester som måste ställas till svars.
Allt det här är helfel. Floyd dödades av en polisman som knäade hans hals tills han ströps. Floyd hade innan dess uppträtt helt galet i 30 minuter pga fentanyl och ändå fick inte den polisen knäa honom och polisen dömdes till 22 år i fängelse. De här skotten är ett mycket allvarligare brott och straffet blir längre.
Citera
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:
Nej, han försökte inte få stopp på bilen t.ex skjuta på ett däck, han pepprade rakt på hennes kropp med 50cm avstånd fast han stod vid sidan av bilen

Det finns mycket HAN kunde gjort annorlunda. Fokusera på det viktiga istället för på bisaker.

Första skottet är han framför bilen och hon gasar. Dom andra två skotten är han vid sidan.
Citera
2026-01-09, 15:25
Medlem
Citat:
Allt det här är helfel. Floyd dödades av en polisman som knäade hans hals tills han ströps. Floyd hade innan dess uppträtt helt galet i 30 minuter pga fentanyl och ändå fick inte den polisen knäa honom och polisen dömdes till 22 år i fängelse. De här skotten är ett mycket allvarligare brott och straffet blir längre.
Floyd dog av en överdos.
Citera
2026-01-09, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag kan inte se hur skotten neutraliserar hotet. Om han riskerar att bli överkörd är det som räddar honom att han flyttar på sig.
Man bedömer inte på ”hindsight”. Vilken handling man i efterhand, i lugn och ro från fåtöljen, bedömer hade varit den bästa. Ser du att han hade anledning att frukta för sitt liv eller för allvarlig skada? Då har han rätt att försöka avvärja hotet som han uppfattar det.
Citera
2026-01-09, 15:26
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Floyd dog av en överdos.
Polisen fick 22 år i fängelse för en överdos?...
Citera
2026-01-09, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Du är rädd att din son ska dö i en bilkö pga aktivister som blockerar vägarna och därför ska polis ha rätten att avrätta folk lite som de behagar?

Det låter väldigt genomtänkt!

Men hallå! Det är väl ingen som sagt att polis ska "avrätta folk som de behagar"?

Lägg av!

Visserligen är detta Flashback, men sluta ljug!

Idiot!!
Citera
2026-01-09, 15:31
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Du är så full med skit. Rensa din hjärna genom att ta en paus från indoktrinerade människor så förstår du att det är ett allvarligt brott att skjuta en oskyddad kvinna fast man är fem beväpnade män. Oavsett om hon är vänster eller höger.

Det finns ju klipp som visar den längre sekvensen, där man ser hur kvinnan medvetet blockerar vägen med sin bil. En historier gör gällande att detta är något hon gjort systematiskt i demonstrationer mot ICE, kanske sant, kanske inte. Då ICE ingriper mot henne försöker hon i alla fall fly. Så oskyldig är hon inte.

Däremot kan det diskuteras om en flykt från polisen skall resultera i att bli skjuten i huvudet. Att framhjulen vrids åt höger samtidigt som bilen accelererar framåt ät inte säkert att ICE personen uppfattar. Lätt att vara kritisk när man analyserar en film efteråt.

Lärdom - fly aldrig från polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in