2026-01-09, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
Mycket märkligt att man inte har obligatoriska drogtester för alla 343 personer som verkar inom sveriges riksdag. Det är ju liksom "huvudkontoret" för hela riket och en självklarhet att alla där håller sig borta från droger kan man tycka.

Skulle vilja se drogtest där som en motion framöver. Kan dock tänka mig att många skulle fly fältet. Se bara på hur Tomas Bodström slingrade sig ur ett drogtest för några år sedan. Då var han ända justitieminister.
Som jag skrivit tidigare kan de vara grundlagsskyddade mot drogtester. Offentliganställda är det iallafall. Än, det håller på att ses över av SKR.
Citera
2026-01-09, 15:02
Medlem
vad är det som händer? finns alltså inga belägg för att hon faktiskt stoppats, eller hur kan hon annars blåförneka det? fattar noll

det måste ju också vara möjligt att begära ut en polisanmälan om det är så. men alla tidningarna snackar om uppgifter från källor.
Citera
2026-01-09, 15:02
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Det är väl snarare under tiden som polis som hennes moraliska kompass satts ur spel. Du kan ju bara fatta hur mycket det försvinner ur narkotika beslag och hittegods osv.

Vilka belägg har du på det! Det är inte USA vi pratar om!
Citera
2026-01-09, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Som att problemet är koncentrerat till SD... patetiskt.

Och nej, jag är sedan en tid tillbaka INTE anhängare till SD, eller något annat skitigt grisparti heller, för den delen.

Absolut inte, det har jag inte påstått heller.
Men ser du något annat parti som har kokainist-snutar som propagerar för hårdare straff i sin ledning? (När jag skriver detta så känner jag att det skulle mycket väl kunna finnas flera exempel, men jag har inte hört talas om det iaf).

Är det för att SD inte är tillräckligt höger för din smak?
Citera
2026-01-09, 15:04
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolabananer123
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xr3PJn/snabbtester-visade-att-katja-nyberg-hade-narkotika-i-kroppen
Förnekar brott
Katja Nybergs advokat Martin Orler säger till Aftonbladet att hon fortsatt förnekar brott, och att hon inte delgivits någon misstanke om brott.

– Hon förnekar brott. Hon har ingen kännedom om någon narkotika. Vid en kroppsvisitation eller liknande så har hon inte haft någon narkotika på sig. Hon känner inte till det överhuvudtaget, säger Martin Orler.

”Polisen omhändertog körkortet den 28 december 2025 på grund av misstanke om trafiknykterhetsbrott samma dag”, skrev Transportstyrelsen.

Uppgifterna från Transportstyrelsen förändrar inte Nybergs inställning enligt advokaten Martin Orler.

Kanske var så full att hon fick en black out
Citera
2026-01-09, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
Mycket märkligt att man inte har obligatoriska drogtester för alla 343 personer som verkar inom sveriges riksdag. Det är ju liksom "huvudkontoret" för hela riket och en självklarhet att alla där håller sig borta från droger kan man tycka.

Skulle vilja se drogtest där som en motion framöver. Kan dock tänka mig att många skulle fly fältet. Se bara på hur Tomas Bodström slingrade sig ur ett drogtest för några år sedan. Då var han ända justitieminister.

Dags för en namninsamling?

Hela riksdagshuset ska drogtestas en gång i veckan, ingressant och se vad som skulle hända med svensk narkotikapolitik.
Citera
2026-01-09, 15:06
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Ja, han försvarar det säkert med att ha skrivit "tros", men det är riktigt fult och förmodligen ingen som sagt så ens utan något han önsketänkt eller medvetet ljugit ihop. Vem är det annars som "tror" detta undrar man och som kan läsa av promillehalt bara genom att kolla på en person? För enligt åklagare har inget utandningsprov gått att genomföra.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/gk7Vbk/oisin-cantwell-katja-nyberg-maste-avga

Oavsett själva sakfrågan, så är det just sånt här som skadar förtroendet för media. Det går liksom inte att komma ifrån att Aftonbladet har varit alldeles till sig över att en ledande sverigedemokrat har tagits misstänkt för drograttfylleri och innehav av droger. De har varit så till sig att de t.o.m. har publicerat felaktiga uppgifter. Och varför så snabbt? Man hänger inte ut en person innan denne ens har delgivits misstanke. Det är så osnyggt och alla vet ju att det bara beror på att personen är sverigedemokrat!
Citera
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Vilka belägg har du på det! Det är inte USA vi pratar om!

Källa från narkotikapolisen.
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Hon är med stor sannolikhet skyldig. Dock är det intressant att hon nekar, någon ”påse med pulver” lär de väl i så fall inte hittat? Rimligen tänker man sig att hon nekar i hopp om att proverna ska vara negativa.

Vad jag tycker är intressant är hur förundersökningssekretess inte tycks råda alls i det här fallet. Någon kanske kan förklara varför åklagaren kan vara så här frispråkig och gå i polemik med den misstänkte genom media?
Håller med i allt.
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xr3PJn/snabbtester-visade-att-katja-nyberg-hade-narkotika-i-kroppen
Förnekar brott
Katja Nybergs advokat Martin Orler säger till Aftonbladet att hon fortsatt förnekar brott, och att hon inte delgivits någon misstanke om brott.

– Hon förnekar brott. Hon har ingen kännedom om någon narkotika. Vid en kroppsvisitation eller liknande så har hon inte haft någon narkotika på sig. Hon känner inte till det överhuvudtaget, säger Martin Orler.

”Polisen omhändertog körkortet den 28 december 2025 på grund av misstanke om trafiknykterhetsbrott samma dag”, skrev Transportstyrelsen.

Uppgifterna från Transportstyrelsen förändrar inte Nybergs inställning enligt advokaten Martin Orler.

Citat:
Jakobsson bekräftar att polisen hittade en påse vitt pulver som misstänks vara narkotika, han vill dock inte gå in på mer detaljer om det. Påsen har tagits i beslag och är också skickad på analys.

– Man tar och blod- och urinprov på henne för att kontrollera om hon haft droger och alkohol i kroppen, säger Jakobsson.

Proverna togs på polisstationen. Enligt Jakobsson indikerade snabbtesterna på narkotikapåverkan.

Två sista citerade inläggen: Det är så märkligt alltihop. Förstår inte, varför så dum så att hon utöver allt annat ljuger? När det kommer att uppdagas? Det stinker av röta.

Åh herregud, det här landet alltså. Och hela världen. Vart ska man flytta?
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Hon är med stor sannolikhet skyldig. Dock är det intressant att hon nekar, någon ”påse med pulver” lär de väl i så fall inte hittat? Rimligen tänker man sig att hon nekar i hopp om att proverna ska vara negativa.

Vad jag tycker är intressant är hur förundersökningssekretess inte tycks råda alls i det här fallet. Någon kanske kan förklara varför åklagaren kan vara så här frispråkig och gå i polemik med den misstänkte genom media?

Det är åklagaren som bestämmer vilka uppgifter som får lämnas ut.

Jag tror inte det är lika polemiskt som det kan verka. Jag tror att AF ställer frågor som han svarar på.

Var det en viltolycka?
Vad var det det för vilt inblandat?
Visade nån test på påverkan av narkotika?

Vad jag menar är att han kanske inte sa allt i en följd som ett motangrepp. Utan hans svar berodde på vad AF frågade. Och att svaren satts i hop till några meningar i följd. Allt är korrekt återgett, men kanske inte lika tydligt och rakt som i tidningen.
Citera
2026-01-09, 15:07
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr-Raman
vad är det som händer? finns alltså inga belägg för att hon faktiskt stoppats, eller hur kan hon annars blåförneka det? fattar noll

Antagligen för att hon är ett psykfall.
Så kylig som hon var när hon förnekade allt kan bara tyda på två saker.
1. Hon är oskyldig
2. Hon är psykiskt störd.
Citera
2026-01-09, 15:07
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Källa från narkotikapolisen.

Aldrig hört detta, källa?!

Eller nått du hittat på sådår?!

Eller samma som att alla babbar är kriminella!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in