2026-01-09, 04:26
Medlem
Turbaas avatar
Om du är man nog och har barn med samma kvinna så ta ditt ansvar. Genom att lipa som du gör får man betrakta som är huvudet dumt får kroppen lida.
Citera
2026-01-09, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholfriHbtqiBar
Hej!

Ja då har det skett. Jag är kronisk stockholmare och akademiker med stort kulturellt intresse. Nu efter barnafödsel vill frun flytta hem till sin håla, en jävla köpinghåla. För att ingen ska bli förolämpad skriver jag alltså köping som i en köping, inte staden Köping, tror ni fattar galoppen.

Det finns alltså en risk att min dotter blir av med oskulden i en Volvo 240 ombyggd till epa-traktor. Det är ju vulgärt och ociviliserat. (Borde ha rätt att hedersmörda?

Hur ska man som storstadsbo överleva i detta Sveriges ingenstans? Hur kan man som akademiker börja prata med, kanske till och med bli vän med, sina grannar till VVStekniker och elektrik5666
Hur gamla är ni?
Jag kände exakt samma sak mellan jag var ca 22-30år, köpte Bwjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj jjjjjjjjjjjjjjjjjjj
Citera
2026-01-09, 04:48
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Hej!

Ja då har det skett. Jag är kronisk stockholmare och akademiker med stort kulturellt intresse. Nu efter barnafödsel vill frun flytta hem till sin håla, en jävla köpinghåla. För att ingen ska bli förolämpad skriver jag alltså köping som i en köping, inte staden Köping, tror ni fattar galoppen.

Det finns alltså en risk att min dotter blir av med oskulden i en Volvo 240 ombyggd till epa-traktor. Det är ju vulgärt och ociviliserat. (Borde ha rätt att hedersmörda?)

Hur ska man som storstadsbo överleva i detta Sveriges ingenstans? Hur kan man som akademiker börja prata med, kanske till och med bli vän med, sina grannar till VVStekniker och elektriker? Vad har ni för erfarenheter av att flytta från storstad till lantville?

Finns gott om ängslig medelklass även på småorter, så du kommer nog klara dig.
Citera
2026-01-09, 06:07
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
För de pengarna man bor för i Stockholm kan man bo enormt mycket större nästan var som helst. Att kunna bo i ett stort hus är ju ett skäl att inte bo i "Människobyn".

Förvisso sant
Citera
2026-01-09, 06:09
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Haha ni stockholmare är lite småsöta när ni tror er ”stora bondhåla” är något märkvärdigt.
Efter att ha bott i en riktig storstad med fler människor än hela sverige och där det finns underhållning dygnet runt så trivs jag sjukt bra i en liten lugn håla. Det finns verkligen inget bra med Stockholm.

Nejdå, tror inte att det är något märkvärdigt. Menar bara att jag personligen hade haft svårt för att bo i nåt annat än storstad. Men kul för dig att du trivs i din håla =)
Citera
2026-01-09, 06:54
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Självklart flyttar det mer ut än in, alla vill göra karriär i storstäderna.

Nu drar jag bara min ort, många unga flyttar för plugg å blir kvar.
Men hit flyttar många storstadsbor när de har barn. Och många är välutbildade är väl dom som ser möjligheter bättre än lågutbildade.

Ena dotterns klass 1-6 var 75% inflyttade med ej anknytning till orten
Och de andra barnen klasser har de varit hög %

Fortfarande de flesta kommuner bemanas i varierande utrsträckning av fly-in fly-out, vissa veckopendlar andra dagspendlar.

Förstår dock TS då förutsättningarna man ger barnen i små kommuner är så mycket sämre, stimuleringen uteblur helt enkelt. Samma för vuxna ocv speciellt äldre en 70-åring i landsorts kommun är interlektuellt i snitt mer än 10 år äldre än jämnårig storstadsmänniska.och vem vill åldras i förtid?
Citera
2026-01-09, 07:02
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Hej!

Det finns alltså en risk att min dotter blir av med oskulden i en Volvo 240 ombyggd till epa-traktor. Det är ju vulgärt och ociviliserat. (Borde ha rätt att hedersmörda?)

Hur ska man som storstadsbo överleva i detta Sveriges ingenstans? Hur kan man som akademiker börja prata med, kanske till och med bli vän med, sina grannar till VVStekniker och elektriker? Vad har ni för erfarenheter av att flytta från storstad till lantville?

Två akademikerpolare till mig med stort kulturellt kapital flyttade från Stockholm till en mindre håla i Sörmland för några år sen. Anledningen var att de ville bo i villa och hade inte råd med det i Stockholm.

Första gången jag besökte dem träffade jag deras granne när vi grillade i trädgården. Grannen hade en långburk Stockholm festivalöl i handen, en Harry Boy-tirre och rökte och snusade samtidigt. Det första han säger efter att vi hälsat är att orten var mycket trevligare innan ”flyktingförläggningen” byggdes.

Lycka till i ditt Köping!
Citera
2026-01-09, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
För att värdeutvecklingen på ett boende utanför stan är betydligt sämre än i stan.
Säljer du en halvcentral lägenhet i stockholm och köper en villa i ett köping så gör du en bra affär. Säljer du sedan villan 20 år senare så kommer pengarna troligen inte räcka till mer än en gaderob i ytterförort typ söder om söder a.k.a södertälje...

Vi gjorde en sådan fantastisk affär. Köpte ett hus i en "Köping" för 700 000 kr och sålde det 10 år senare för 500 000 kr. Köpte hus i stan och på 13 år så ökade husets värde enligt Swedbanks mäklare 2 miljoner. Huset. I "köping" är idag värt 700 000 kr såg jag. Viss skilllnad på 200 000 kr och 2 miljoner
Senast redigerad av Florman 2026-01-09 kl. 07:41.
Citera
2026-01-09, 07:46
Medlem
Citat:
Hej!

Bo i salladen är kung, tyst och skönt och nära till naturen, det kräver förmodligen mer handgriplig och kroppslig förmåga än vad du rimligtvis innehar.

Dottern går att drilla.

mvh akademiker med stort kulturellt intresse, som äker taxi eller bil till människobyn när kultur skall inmundigas.
Citera
2026-01-09, 08:17
Medlem
idiamindadas avatar
Vi gjorde denna manöver. Ingen av oss åker till Stockholm annat än i nödfall. Man får sjuka mängder pengar över när man inte har boendekostnader på absurda nivåer.
Citera
2026-01-09, 09:55
Medlem
KillenArCPs avatar
Nu tror jag TS trollar med tanke på hans tidigare inlägg. Bor själv i Stockholm och upplever att folk är faktiskt mer inskränkta i den här staden. Folk umgås bara med folk som de själva vilket gör att man aldrig utvecklas. Extremt mycket fördomar som man gärna håller inom sig själv.

Frugan vill prompt bo kvar i Stockholm och barnen har ju allt här nu. Får försöka igen när de har de flyttat.

Fördelar med Stockholm:
1. Någorlunda smidigt att ta sig runt. Finns alltid taxi, tunnelbana, bussar och liknande. Kollektivtrafiken slår varje stad med hästlängder fast det är mycket krångel. Billigt är det också, även med taxi.

2. Urvalet av idrottsklubbar är stort för barnen. Vill man låta sina barn satsa finns det möjlighet till det men även om de vill bara hålla på med idrott för det är kul.

3. Man slipper åka långt för att handla om man behöver något akut. Annars finns det ju inget som slår Internets utbud.

4. Stockholms skärgård är faktiskt riktigt fin och den enda riktiga pärlan kvar. Solsäkert, nära hem, extremt svenskt och väldigt tryggt.

5. Konkurrensen är högre vilket gör att skolor och liknade måste hålla en lägsta kvalitet på utbildningar.

6. Tempot är högre på gott och ont. Ont som i stress, gott som att det finns krav på människor. Vissa saker kan ta 100 år ute på landet.

7. Bättre med jobb! Du är nästan garanterad jobb om du är vidareutbildad.

Trots detta vill jag ändå ut till landet. Av följande anledningar:

1. Du kan prata med din kommunpolitiker om något är skit. I Stockholm är många totalt tondöva.

2. Allt är enklare. Ja, allt är faktiskt enklare. Vill du spela fotboll så gå ner till planen.

3. Mer tid! På landet lever man i stan existerar man. En sanning som få reflekterar över.

4. Mer pengar i plånboken! Visst är lönerna högre i Stockholm men det täcker inte boendekostnaden och alla ockerpriserna i butikerna.

5. Du kan få leva som dig själv. Jävligt gott att få ut och mecka med något i mjukisar.

6. Du tvingas att öppna dig och utveckla dig socialt. På landet klarar du dig inte själv. Det gör att man träffar många olika personligheter på ett helt annat sätt. Elektriker kan vara obildade men absolut inte korkade!

7. Servicen!!! Många tänker inte på det. Men dra åt helvete vilken annan service det är ute på landet.

8. Allt är längre bort men ändå närmare. Lycka till att köra en mil i Stockholm på sju minuter med bilen!

9. Nära naturen. Stockholm har gott om grönområden men det är en falsk bild av naturen, när det ligger godispapper överallt.
Citera
2026-01-09, 09:58
Avstängd
Citat:
Hej!

Nu skriver du inte vilket ”Köping” som avses här, men jag tycker att det är relevant i frågeställningen.

Jag hoppas, för din skull, att det är Linköping. Linköping är utan tvekan den bästa Köping-staden! Det är välbeställt med många akademiker, universitet finns. Två timmar till Stockholm. Det är en liten stad, men inte pytteliten. Tyvärr minus på dialekten.

Nu blev jag sugen på att analysera övriga Köpingar …

Norrköping: Bonnigt med många lågutbildade arbetare. Också nära Sthlm. Ett sämre alternativ än Linköping.

Söderköping: Vacker bonnhåla på Östgötaslätten. Räknas nog nästan som en stor by. Hoppas verkligen inte att det är Söderköping din fru kommer ifrån för då blir kontrasten till Sthlm FÖR stor!

Jönköping: Bibelmecka för långt från Sthlm. Också vackert men ack så bonnigt i djupaste Småland. Många i Jkpg anser att de är coola storstadsbor (eftersom de flyttat dit från småbyar såsom Mullsjö, Älmhult och Vetlanda). Tror inte att en stockholmare skulle klara av att bo och trivas i Jönköping faktiskt.

Hur som..Nu har jag säkert kränkt massa köping-bor men det må vara hänt. Håller tummarna för att du lyckas övertala frugan att stanna kvar i Stockholm!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in