2026-01-08, 13:52
Medlem
AlkoholfriHbtqiBars avatar
Hej!

Ja då har det skett. Jag är kronisk stockholmare och akademiker med stort kulturellt intresse. Nu efter barnafödsel vill frun flytta hem till sin håla, en jävla köpinghåla. För att ingen ska bli förolämpad skriver jag alltså köping som i en köping, inte staden Köping, tror ni fattar galoppen.

Det finns alltså en risk att min dotter blir av med oskulden i en Volvo 240 ombyggd till epa-traktor. Det är ju vulgärt och ociviliserat. (Borde ha rätt att hedersmörda?)

Hur ska man som storstadsbo överleva i detta Sveriges ingenstans? Hur kan man som akademiker börja prata med, kanske till och med bli vän med, sina grannar till VVStekniker och elektriker? Vad har ni för erfarenheter av att flytta från storstad till lantville?
Citera
2026-01-08, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholfriHbtqiBar
Hej!

Ja då har det skett. Jag är kronisk stockholmare och akademiker med stort kulturellt intresse. Nu efter barnafödsel vill frun flytta hem till sin håla, en jävla köpinghåla. För att ingen ska bli förolämpad skriver jag alltså köping som i en köping, inte staden Köping, tror ni fattar galoppen.

Det finns alltså en risk att min dotter blir av med oskulden i en Volvo 240 ombyggd till epa-traktor. Det är ju vulgärt och ociviliserat. (Borde ha rätt att hedersmörda?)

Hur ska man som storstadsbo överleva i detta Sveriges ingenstans? Hur kan man som akademiker börja prata med, kanske till och med bli vän med, sina grannar till VVStekniker och elektriker? Vad har ni för erfarenheter av att flytta från storstad till lantville?

Är det viktigt för dig att kvar i Sthlm så borde du väl slåss för din sak?

Om ni aldrig åker in i centrala Sthlm så kvittar det ju, men om man regelbundet rör sig där så förstår jag inte varför man skulle vilja flytta.

Övertala henne att göra en mindre flytt så att ni bor på landet, men nära och så att man enkelt kan ta pendeln in till stan.

Trivs man med det i 2-3år så kanske man kan flytta vidare sen.
Citera
2026-01-08, 14:00
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Du har två val, kanske tre.
1. Du säger blankt nej och hotar skilja dig om hon tänker flytta dit.
2. Du går med på att flytta dit och ditt liv blir ett helvette.
3. Du kanske kan övertyga henne att inte flytta?

Min erfarenhet är att kvinnor som gör såhär tänkt på det ett bra tag och inget som bara kommer över natten.
Kanske även går att ni bor på olika ställen men fortfarande är tillsammans?
Min pappa var endast hemma på helgerna pga jobb och jag tyckte det funkade ganska bra., så du kanske får spendera helgerna i en köpinghåla och sen är du i storstan resten av veckan?
Citera
2026-01-08, 14:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag har bott i ett par mindre orter, är dessutom uppväxt i en och valde alltså att flytta till en än mindre ort och kan väl säga att jag trivdes väldigt bra. Att se ner på elektriker och VVS:are är bara löjligt då du säkerligen kan komma bra överens även med dem.

Just nu bor jag i en större stad, över 100 000 invånare och kan väl helt ärligt säga att jag trivdes mycket bättre i de mindre orterna om man ser till det sociala livet men jag är absolut inte lika fisförnäm och kultiverad som du är.

Två alternativ
- Låt fruntimret flytta och du får leva som singel resten av livet.
- Flytta du också och låt din dotter slippa bli våldtagen och gå på droger utan istället får trevliga vänner som inte bara snackar om hur mycke pengar pappa har eller om när de ska resa till spanien igen. Alla i mindre orter kör inte epatraktorer även om de är fler än i stockholm. Kanske blir du en öppen och trevlig människa och lär dig prata med människor som inte är skitar som dig själv.
Citera
2026-01-08, 14:15
Medlem
halaltarzans avatar
Hur ska ni bo då, lgh, villa eller typ liten gård på landet?
Citera
2026-01-08, 14:18
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholfriHbtqiBar
Hej!

Varför vill hon göra detta? Bor hennes föräldrar där? Vad är hennes argument?

Jag personligen som är född och uppvuxen i Sthlm hade aldrig gått med på att flytta till mindre ort. Det är väldigt stor skillnad på att flytta till mindre än till större. Så som du beskriver din personlighet dessutom så tror jag det finns risk att du inte känner att du har så mkt gemensamt med småstadsborna.
Senast redigerad av SoulOfSophia 2026-01-08 kl. 14:21.
Citera
2026-01-08, 14:18
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Kan ni inte kompromissa och flytta till en köping utanför Stockholm? Typ Ösmo. Kan du ta pendeln in för att berika ditt kulturella intresse.
Citera
2026-01-08, 14:22
Medlem
Låter väl bra? Storstäder i allmänhet och Stockholm i synnerhet är ett rent helvete att bo i. Småstäder också för den delen. Flytta ut på riktiga landet en bit utanför din frus köping istället så får du ett harmoniskt rikt liv.

Om det man ser dagligen till övervägande del är artificiella saker istället för natur så mår man inte bra. Man blir sinnessjuk helt enkelt. Vilket stockholmare är ett bra exempel på.
Citera
2026-01-08, 14:26
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Låter väl bra? Storstäder i allmänhet och Stockholm i synnerhet är ett rent helvete att bo i. Småstäder också för den delen. Flytta ut på riktiga landet en bit utanför din frus köping istället så får du ett harmoniskt rikt liv.

Om det man ser dagligen till övervägande del är artificiella saker istället för natur så mår man inte bra. Man blir sinnessjuk helt enkelt. Vilket stockholmare är ett bra exempel på.

Varför? Bor du i Sthlm (alltså i innerstan) så har du ju gångavstånd till allt trevligt som finns inne i stan.
Citera
2026-01-08, 14:27
Medlem
barbabushs avatar
Citat:

Vad är ett helvete egentligen? Det är mycket mer krångel på landet där allt stänger 19, strömmen verkar gå så fort ett träd ramlar, 5 timmar mellan bussar om man vill ut och dricka, osv... det enda som är ett helvete i Stockholm är priserna för bostad och parkeringsplats, annars är fan allt enklare och billigare.

Stockholm är inte ens särskilt tättbefolkat, 15 min från stadskärnan är det ingen trängsel eller brist på grönytor.
Citera
2026-01-08, 14:48
Avstängd
Gustawfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Kan ni inte kompromissa och flytta till en köping utanför Stockholm? Typ Ösmo. Kan du ta pendeln in för att berika ditt kulturella intresse.
Bor själv i Jönköping och kan fan säga att det fan inte är pendelavtsånd
Citera
2026-01-08, 14:52
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Citat:

Finns ju iaf bra jobb i Stockholm för akademiker som han påstår sig vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in