2026-01-08, 22:18
  #1789
Bannlyst
Grönland borde alliera sig med den nya världsledaren Kina. Då vågar idioten Trump inte göra någonting.

Han är en patetisk bully som ger sig på små länder. Ryssland och Kina vågar han inte konfrontera.
Citera
2026-01-08, 22:24
  #1790
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floraflap
Reuters rapporterar 8 jan 2026:
”Både demokratiska och republikanska senatorer säger att de förväntar sig att senaten ska rösta om lagstiftning för att tygla president Donald Trumps möjligheter att ta över Grönland militärt.”
Om USA verkligen “uppenbarligen” ville ta över Grönland hade de inte sett tvärpolitisk lagstiftning som syftar till att stoppa exakt det. Strategiskt intresse - ja. Militärt ägande - nej.
(Källa: SVT, Reuters, 8 januari 2026)

Hoppla. Kejsaren står nu utan kläder ...

Är det nu han börjar avskeda folk till höger och vänster?
Citera
2026-01-08, 22:31
  #1791
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Spelar ju egentligen ingen roll, är samma folkrättsbrott oavsett. Annars kan man lägga ner FN och alla konventioner om de kan villkoras utefter vem man tycker är galen osv. Samma med Venezuela nu, visst Maduro den gamla busschauffören är ju knappast en ängel men USA har noll internationellt mandat att avsätta honom. Både Serbien, Libyen, detta och många fler fall gör ju att ingen längre tror på den regelbaserade världsordningen. Den är en utopi och funkar möjligen om alla tycker likadant om allt vilket aldrig kommer ske. Är tydligare än någonsin nu när Grönland hotas.

Du glömde nämna Rysslands otaliga folkrättsbrott.
Citera
2026-01-08, 22:43
  #1792
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Du glömde nämna Rysslands otaliga folkrättsbrott.
??? Den här tråden handlar ju om USA. Whataboutism känns inte speciellt relevant alls. Men ja, Ryssland/Sovjet är ju samma skrot och korn, inget snack om saken. Inte minst i Ukraina. Vet inte ens varför du ville ta upp det men du är ju en av de skribenter på hela flashback jag har minst respekt för också.

Anyway: Trump säger nu att det kan komma att bli citat "ett val mellan NATO och Grönland". Verkar som han verkligen kan tänka sig att offra atlantpakten helt för att säkra Grönland, helt galet.
https://yle.fi/a/7-10091057
__________________
Senast redigerad av needAlife 2026-01-08 kl. 22:47.
Citera
2026-01-08, 22:47
  #1793
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
(War Powers Act.)

Vill han plocka Grönland, plockar han Grönland.
Dom kan rösta bäst dom vill..
Många presidenter i USA har utfört militära operationer mot andra länder utan kongressen.
Senast USA erövrade landytor genom militären var spansk–amerikanska kriget 1898, så gör de det är den en anomali.
Citera
2026-01-08, 22:52
  #1794
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
??? Den här tråden handlar ju om USA. Whataboutism känns inte speciellt relevant alls. Men ja, Ryssland/Sovjet är ju samma skrot och korn, inget snack om saken. Inte minst i Ukraina. Vet inte ens varför du ville ta upp det men du är ju en av de skribenter på hela flashback jag har minst respekt för också.

Anyway: Trump säger nu att det kan komma att bli citat "ett val mellan NATO och Grönland". Verkar som han verkligen kan tänka sig att offra atlantpakten helt för att säkra Grönland, helt galet.
https://yle.fi/a/7-10091057

Det är ömsesidigt, vännen😉

Ja, trevligt om USA lämnar NATO. Återstår då 31 länder🙂
Citera
2026-01-08, 23:01
  #1795
Medlem
De sa på nyheterna att det diskuteras att betala grönlänningarna för att de ska vilja utropa sig som självständiga och sen ansluta sig till USA. Det pratades om summor på mellan 100k till 1 miljon sek.

Nog för att det är ett gäng bönder som bor där, men det kan väl knappast vara i närheten av att någon påverkas av ett så lågt belopp? 100k
Citera
2026-01-08, 23:10
  #1796
Medlem
esprit21s avatar
Oavsett så kommer det inte bli någon större konflikt av det här. USA är i princip Nato, så de kommer göra som de vill, och även Danmark behöver USA:s (och Natos) säkerhetsgarantier. Precis som Europa.

Trump har en viss retorik som lätt gör situationen mer trilsken än vad den behöver vara. Det USA vill är att få 100 % militärstrategisk kontroll över Grönland, vilket de också kommer få för att hålla Kina och Ryssland utanför intressesfären.

Danmark kommer fortfarande "äga" Grönland, även om de är illa tvungna att släppa in amerikanerna ännu mer.

Någon väpnad konflikt över Grönland kommer det naturligtvis inte bli, det är fullkomligt osannolikt. Danmark försöker bara visa sin befolkning att de inte slickar röv, men i verkligheten är de redan halvvägs överens med Trump.
Citera
2026-01-08, 23:14
  #1797
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vilket sätt är troligast USA kommer att använda för att få Grönland? Vad finns det för alternativ om Danmark trilskas?
De jävla asen kommer inte få Grönland.. Danskarna kommer leasa det till Kineserna istället bara för att reta den oranga apan i vita huset.
Citera
2026-01-08, 23:16
  #1798
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floraflap
“Uppenbarligen vill USA äga Grönland” är en slarvig slutsats.
USA har baser och militärt inflytande i halva världen utan att äga territorierna. Grönland är redan NATO-område via Danmark och USA får det de behöver genom avtal.
Hade det handlat om ägande hade USA inte dragit ned sin närvaro sedan kalla kriget. Det här är klassisk stormaktslogik i Arktis, sensorer, övervakning och flöden, inte kolonial expansion.

Uppenbarligen ville Trump-administrationen, det nuvarande USA, äga Grönland.

Men den stötte på patrull i form av demokrater och egna republikaner, det framtida USA.

Ett nederlag, och kejsarens nya kläder är visst osynliga, som vanligt.
Citera
2026-01-08, 23:30
  #1799
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Senast USA erövrade landytor genom militären var spansk–amerikanska kriget 1898, så gör de det är den en anomali.
Där kom ju ön Puerto Rico igen.
Skrev om hycklaren Stephen Millers kassa argument tidigare (vars fru delgav en bild på Grönland som annekterat..)

Miller:
”Den riktiga frågan är vad som får Danmark att tro att de har rätt att kontrollera Grönland. Vad är grunden till deras territoriella anspråk? Vad är grunden till att de har tagit Grönland som en dansk koloni?”
(..)
USA annekterade ön [Puerto Rico] år 1898, från Spanien till USAs ägo som följd av kriget.
Spanien hade haft ön i över 400 år.

Ät din egen skit, Miller."
(FB) Hur kommer USA få Grönland?
Citera
2026-01-08, 23:35
  #1800
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
De sa på nyheterna att det diskuteras att betala grönlänningarna för att de ska vilja utropa sig som självständiga och sen ansluta sig till USA. Det pratades om summor på mellan 100k till 1 miljon sek.

Nog för att det är ett gäng bönder som bor där, men det kan väl knappast vara i närheten av att någon påverkas av ett så lågt belopp? 100k
Trump försöker väl alltid deala om allt. Han agerar likadant som när han köpte en tomt på Upper West Side, Manhattan. Först ett urdåligt bud, sen fortsatte buden därifrån.

Antagligen en dålig taktik i detta fall. Hade Trump drämt till ordentligt, säg 500.000 dollar till varje grönländare hade affären redan varit i hamn. Att komma med tramsiga skitbud, som man gör nu, retar bara upp grönländarnas nationella stolthet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in