2025-09-09, 08:04
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Vad jag vet så kollar inte Skattemyndigheten Pionex. Så om du gör en vinst där på 20%, dvs säljer BTC så hamnar ju pengarna på kontot i Pionex, sedan går det köpa Exempelvis Monero där, utan att Skattemyndigheten har möjlighet kontrollera det. Är det korrekt? Läst att det det inte finns samarbete mellan Skattemyndigheten och just Pionex.com.

Värt att tänka på är att bara för att det inte finns "samarbete" nu, så betyder det inte att det kommer vara så i framtiden. Man kan lätt bli eftertaxerad och i dessa AI tider är det inga problem att skaka fram allt underlag som skatteverket skulle behöva titta på.
Citera
2025-11-03, 11:24
Medlem
Vad jag förstår så är de enda sätten att undvika skatt att flytta utomlands och sälja men då måste du faktiskt bo där permanent.

Samt att sälja dina krypto på ett sätt så inte staten ser, tex mot kontanter.

Bara glömma att du slipper skatta om du vill ha in pengarna på bankkontot och dom ska bli vita.
Du måste bevisa inköpspris och säljpris och det kan du inte fejka.
Citera
2025-11-03, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Vad jag vet så kollar inte Skattemyndigheten Pionex. Så om du gör en vinst där på 20%, dvs säljer BTC så hamnar ju pengarna på kontot i Pionex, sedan går det köpa Exempelvis Monero där, utan att Skattemyndigheten har möjlighet kontrollera det. Är det korrekt? Läst att det det inte finns samarbete mellan Skattemyndigheten och just Pionex.com.

Vi har sett det massor av gånger innan där skatteverket får tag i uppgifter i efterhand.
Just nu är nog många oroliga för vad som händer 2026 när nya lagen träder i kraft, dom som haft konto på tex binance och sålt massa coins med vinnst kommer säkerligen få brev från skatteverket.
Om 5 år kanske det blir samma sak med pionex och då får du skattekrav på 200k kanske, knappast så kul.
Citera
2025-11-03, 13:55
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Vi har sett det massor av gånger innan där skatteverket får tag i uppgifter i efterhand.
Just nu är nog många oroliga för vad som händer 2026 när nya lagen träder i kraft, dom som haft konto på tex binance och sålt massa coins med vinnst kommer säkerligen få brev från skatteverket.
Om 5 år kanske det blir samma sak med pionex och då får du skattekrav på 200k kanske, knappast så kul.

Nu har jag förlorat så mycket pengar att jag istället får redovisa en kapitalförlust. Jag tror faktiskt mitt konto ständigt stått och stampat på plus minus någon tusenlapp, har jag förlorat mera på crypto än jag vunnit. Men visst, hade jag tjänat 100 000 kr hade jag ju i dag inte sagt det till Skatteverket i första taget. Jag tror dom som gjort några 100 000 garanterat kommer få brev från Skattemyndigheten tids nog.
Senast redigerad av Hegamon 2025-11-03 kl. 14:37.
Citera
2025-12-24, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Lär bli tusentals svenskar som har kommande rättegångar och skattetillägg att vänta 2026. Själv håller jag på att kolla över alternativen om jag ska in i kryptosvängen. Bollat tankar med Chat-gpt om bästa lagliga alternativ och kommer fram till att bästa alternativet är att öppna upp ett estländskt bolag om man sysslar med omfattande handel.

"Från och med 1 januari 2026 träder de nya rapporteringskraven (DAC8) i kraft, vilket innebär att kryptobörser som Binance automatiskt kommer att dela detaljerad information om svenska användares kryptotransaktioner direkt till Skatteverket och andra skattemyndigheter i EU.

Skillnaden jämfört med idag:
Idag kan rapportering ske, men ofta krävs särskilda förfrågningar eller utredningar för att få fram uppgifter.

Från 2026 blir det ett automatiserat, regelbundet informationsutbyte – precis som med bankkonton och andra finansiella tillgångar.

Det gör att skattemyndigheterna får en mycket bättre överblick och det blir svårare att undanhålla kryptotransaktioner." - ChatGPT

Rätt men fel. Eu direktivet DAC8 börjar från 2026, alltså blir år 2026 det första rapporterings året som alla plattformar då år 2027 rapporterar in. Så har du exempelvis bybit card och som mig har spenderat år 2025 behöver du ej oroa dig. Men från 2026 måste jag ansöka om nytt card (bybit.eu) och alla transaktioner från 2026 kommer rapporteras.
Citera
2025-12-24, 14:55
Medlem
Monerokungens avatar
Det finns 100% sätt att komma undan skatten inkl dac8

Och ganska enkelt egentligen. Men ska man bara hålla på med småsummor är det inte värt besväret.

1 miljon + i vinst dvs 300 k i skatt finns det sätt.

Jag sitter hellre i fängelse än att ge 1 krona till Sverige.

Vet att dom på skatteverket är smarta men jag är smartare🌹
Citera
2025-12-27, 05:04
Medlem
SveaBunkerns avatar
Om man lyckas tvätta pengar genom kryptovalutor så är det inte så smart att till exempel köpa en Lamborghini. Bara läsa tidningen så ser man ibland artiklar om personer som fått sina bilar beslagtagna, eftersom deras deklarationer gick inte ihop med deras tillgångar.

Gäller att hålla låg profil.

Scarface (1983)
Frank Lopez: "Remember I told you when you started. The guys who last in this business, are the guys who fly straight. Low-key, quiet. But the guys who want it all, chicas, champagne, flash... they don't last"
Senast redigerad av SveaBunkern 2025-12-27 kl. 05:14.
Citera
2025-12-28, 15:37
Medlem
Monerokungens avatar
Hur har ni tänkt göra? Ska ni böja er framåt och få något hårt i er? Låta såna sliskiga fi**or som Skatteverket ta era pengar bara för dom hittar på en lag ?

Nu kommer detta inte ske, men om dom höjt till 40,50,60,70% skatt ska ni betala då med?

Jag lever endast på krypto. Jag har aldrig jobbat, kommer aldrig jobba, jag har ingen Bank. Det är jag som tar alla risker, det är min pension, min lön , osv.

Jag kommer oavsett påföljd inte vika mig och ge bort EN ENDA krona till dom! Jag ger fan hellre 30% till dom tiggarna som säger hej hej utanför Konsum än till mina värsta fiender staten.

Ska man göra en tråd där man förklara det absolut bästa och sätter som gör det nästan omöjligt för dom? Hade varit underbart om ALLA gjorde så. Usch ska vi alla lägga 5% var och anlita torpeder från Uganda istället som attackerar varenda person på skatteverket.

Jag hade lätt startat krig mot dom om jag kunnat. Jag är fan redo att dö/döda för detta!

Precis som folk har krigat i andra länder för sin frihet . må dom alla brinna i helvetet
Citera
2026-01-08, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Hur har ni tänkt göra? Ska ni böja er framåt och få något hårt i er? Låta såna sliskiga fi**or som Skatteverket ta era pengar bara för dom hittar på en lag ?

Nu kommer detta inte ske, men om dom höjt till 40,50,60,70% skatt ska ni betala då med?

Jag lever endast på krypto. Jag har aldrig jobbat, kommer aldrig jobba, jag har ingen Bank. Det är jag som tar alla risker, det är min pension, min lön , osv.

Jag kommer oavsett påföljd inte vika mig och ge bort EN ENDA krona till dom! Jag ger fan hellre 30% till dom tiggarna som säger hej hej utanför Konsum än till mina värsta fiender staten.

Ska man göra en tråd där man förklara det absolut bästa och sätter som gör det nästan omöjligt för dom? Hade varit underbart om ALLA gjorde så. Usch ska vi alla lägga 5% var och anlita torpeder från Uganda istället som attackerar varenda person på skatteverket.

Jag hade lätt startat krig mot dom om jag kunnat. Jag är fan redo att dö/döda för detta!

Precis som folk har krigat i andra länder för sin frihet . må dom alla brinna i helvetet
Bor du i Sverige? I så fall är det väl högst rimligt att du betalar skatt om kryptovalutor är det enda du tjänar pengar på, och du tar del av det svenska samhällets fördelar?
Citera
2026-01-09, 14:32
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av THOR-Radio
Bor du i Sverige? I så fall är det väl högst rimligt att du betalar skatt om kryptovalutor är det enda du tjänar pengar på, och du tar del av det svenska samhällets fördelar?

Jag tar INGET från samhällets fördelar! Absolut INGENTING! Ingen vård, medicin, skola. Osv

Vill jag ha något tex blodprover så betalar jag det privat.
Citera
2026-01-09, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Jag tar INGET från samhällets fördelar! Absolut INGENTING! Ingen vård, medicin, skola. Osv

Vill jag ha något tex blodprover så betalar jag det privat.
Poängen är att om du bor i Sverige så har du vad vi kallar ett "samhällskontrakt". Om det börjar brinna så kommer brandkåren, om du blir rånad så kommer polisen, om du blir skadad så är sjukvården (i princip) gratis. När du blir gammal så har du minst grantipension mm mm. Alla är med och betalar för att vi alla skall ha tillgång till detta. Att hävda att man inte skall betala skatt för att man inte använder något av allting som vårt land erbjuder är bara efterblivet. Då skall man inte bo i Sverige utan flytta till ett land där man i stället för att betala skatt betalar olika försäkringar, typ USA. Du kan aldrig med säkerhet säga att du aldrig använder de fördelar som Sverige erbjuder, både öppet eller som du inte ens märker. Som du resonerar så är du bara en parasit som lever på att vi andra gör rätt för oss . . .
Citera
2026-01-10, 00:19
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av THOR-Radio
Poängen är att om du bor i Sverige så har du vad vi kallar ett "samhällskontrakt". Om det börjar brinna så kommer brandkåren, om du blir rånad så kommer polisen, om du blir skadad så är sjukvården (i princip) gratis. När du blir gammal så har du minst grantipension mm mm. Alla är med och betalar för att vi alla skall ha tillgång till detta. Att hävda att man inte skall betala skatt för att man inte använder något av allting som vårt land erbjuder är bara efterblivet. Då skall man inte bo i Sverige utan flytta till ett land där man i stället för att betala skatt betalar olika försäkringar, typ USA. Du kan aldrig med säkerhet säga att du aldrig använder de fördelar som Sverige erbjuder, både öppet eller som du inte ens märker. Som du resonerar så är du bara en parasit som lever på att vi andra gör rätt för oss . . .

Jag utvandrar sista mars! Och förhoppningsvis sätter jag aldrig min fot i Sverige igen. Ja jag är hel svensk. Ja jag är född i Sverige. Ja mina föräldrar är födda i Sverige .

Ja allt det du säger låter jätte fint.! Och det är det på papper. Verkligheten i Sverige är inte så. Det är en illusion.

Jag respekterar alla människor och allas beslut. Jag gillar inte systemet i Sverige! Jag gillar en del, och hatar en annan. Att Sverige har sjukvård , äldreomsorg skola osv jätte bra, hade gärna jobbat och betalt för det.

Men för det andra? NEJ

Mitt hat för dom är lika stort som för pedofiler och våldtäktsdömda samt djurmusshandlare. Jag varken kan eller vill stödja eller stå bakom såna fi**or ursäkta språket! Jag ger hellre en pundare på stan 500 tusen än 10 kronor till staten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in