2026-01-08, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geyto
När är våld berättigat? I det här fallet som till exempel. Vad skulle kvinnan ha gjort för att "förtjäna" att bli avrättad? Eller åtminstone beskjuten. Jag säger inte att det var rätt att skjuta ihjäl henne, men jag är trött på allt onyanserat prat. Och vad "övervåld" är vet jag inte.

Utgjort ett hot mot dem och försökt döda dem, annars är det inte motiverat för polis eller ordningsmakt att använda dödligt våld.

Alltså kom igen. Svenska ordningsvakter i tunnelbanan och på krogen utsätts för allvarligare hot och större risk för dödligt våld varje dag än den här ice killen gjorde, och de får inte ens bära vapen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Har du inte sett hur mycket däcken spinner när hon gasar iväg?
Kan du länka?
Citera
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolenargron
Det är väl rätt uppenbart för alla oavsett politisk vinkel att detta utfall var rätt katastrofalt.

En vuxen kvinna försätter sig i en oerhört dum situation utan att ha någon som helst känsla för konsekvenser. En till synes alldeles för otränad agent uppfattar situationen som farlig för sitt liv och agerar av rädsla. Två idioter = katastrof.

Dessvärre ska väl detta precis som allt annat polariseras och diskussionen kommer antingen handla om att 1) kvinnan sköts med berått mod och alla högermänniskor är överlyckliga eller 2) kvinnan är terrorist och ingen i uniform kan begå misstag.
Tröstlöst är ordet.

Det är rätt tydligt att MAGA-sidan tycker inte att utfallet var katastrofalt.
Den sidan tycker att det var rätt åt kvinnan och att ICE-flingan är en hjälte.
Citera
2026-01-08, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Just han som sköt var välutbildad:

https://edition.cnn.com/us/live-news/minneapolis-ice-shooting-01-08-26?t=1767893597388

Men nu kanske han är klar, eller? Om man skyddar amerikanska medborgare genom att döda amerikanska medborgare så har man spelat ut sin roll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Det var ju innan jag blev tillsagd såklart. Tog kort på alla flygplatser fram till dess. Jag skulle bara dokumentera resan.
Ja, det normala är ju att lyda tillsägelser från ordningsmakten. Tyvärr gör inte alla det. Då eskalerar situationen, precis som situationen säkert hade eskalerat i ditt fall om du fortsatt fota.
Citera
Avstängd
Citat:
Nödvärn, hur kan någon på fullt allvar påstå det? Han stod inte ens i bilens färdväg när han sköt. Det handlar inte alls om nödvärn, det handlar om en politiskt motiverad polis som vill skjuta, som vill utmåla en person som farlig och hotfull som inte var det. Hon var bara oliktänkande.

Nödvärn hade varit om hon hade rusat mot dem med kniv eller riktat en pistol mot dem, eller faktiskt försökt köra på dem. Hon försökte bara köra därifrån.

Du är ju helt koko. Han står framför bilen och blir träffad av bilen.
Citera
2026-01-08, 19:05
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Du är ju helt koko. Han står framför bilen och blir träffad av bilen.

För att vara en börskung är du rätt så blind. Länka en videokälla som visar att ICE-flingan blir träffad av bilen.
Citera
2026-01-08, 19:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa

Hon får på sätt och vis skylla sig själv.

Hon fattade en rad korkade beslut.

1) Hon var på plats och saboterade ICE-agenternas myndighetsutövning.
2) Hon vägrade att lyda order från ICE-agenterna.
3) Hon valde att köra iväg, trots att det stod en person framför bilen.
Citera
2026-01-08, 19:07
Avstängd
Citat:
För att vara en börskung är du rätt så blind. Länka en videokälla som visar att ICE-flingan blir träffad av bilen.

Det har jag gjort flera gånger.
Citera
Medlem
Citat:

Det är ju lite det jag menar med det tröstlösa. Diskussionen blir idiotisk även om jag tror att ingen vill ha ihjälskjutna folk på gatorna.
Citera
Avslutad
Citat:
Utgjort ett hot mot dem och försökt döda dem, annars är det inte motiverat för polis eller ordningsmakt att använda dödligt våld.

Alltså kom igen. Svenska ordningsvakter i tunnelbanan och på krogen utsätts för allvarligare hot och större risk för dödligt våld varje dag än den här ice killen gjorde, och de får inte ens bära vapen.

Det är uppenbart (om man tittar på filmen från en annan vinkel, det finns länk i tråden) så ser man att ICE-killen blir påkörd. Nu kan jag inte US lag utantill. Men jag vet att det är dåligt att köra på. Tror någon länkade och skrev om det tidigare, men det är i alla fall inte olagligt för en agent att öppna verkanseld under just den omständigheten. Sedan vad vi tycker om saken är som rövhålet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geyto
Hur mycket våld hade du använt?

Om de ville arrestera henne så kunde de ha skjutit mot däcken och på så sätt stoppat henne från att köra iväg. Men de kanske var rädda att tre beväpnade män inte skulle kunna övermanna en 37-årig kvinna i sällskap av gosedjur utan att ta till dödligt skjutvapenvåld, vad vet jag. Hon var inte på väg att köra på någon utan svängde för att undvika det, så dödligt våld var absolut inte motiverat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in