2026-01-08, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Vance verkar nöjd däremot. Han har redan gått ut och sagt att ice killen inte gjorde några fel. Märkligt uttalande från en politiker kan man tycka, för det borde väl rimligtvis bli en utredning rörande hans ihjälskjutning av en amerikansk medborgare som han då inte borde föregripa. Om nu inte USA har slutat med sånt daltande förstås, och det är fritt fram för ordningsmakten att skjuta vem de vill. Skrika mordförsök och skjuta ihjäl ett barn på andra sidan gatan som håller i en glass, den kanske såg ut som en pistol.

Eller så är han medveten om att hans hatiska och avhumaniserande retorik mot miljontals amerikaner har bidragit till att en övertänd ice polis skjuter ihjäl första bästa kvinna som han uppfattar som oliktänkande.

Jag tog ett kort ut genom fönstret på en amerikansk flygplats en gång. Vände mig om jag gick in i en skylt med texten ”no photos” som jag inte sett innan. Fick skäll av en flygplats-polis. Såhär i efterhand får jag vara glad att jag inte blev skjuten inser jag nu.
Men din reaktion var väl att omgående ställa dig och ta nitti-arton foton till när du blev tillsagd av polisen? För reglerna gällde väl inte dig, eller hur?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det här är ett typfall av Dunning-Kruger. Du är lågintelligent och felbedömer andras intelligens.

"men det finns ingenting i videon som tyder på att agenten är utbildad"
Alla ICE-agenter genomgår utbildning. Det är nämligen ett lagkrav.

Här kan du läsa på om kraven: https://research.com/careers/how-to-become-an-ice-agent

Det verkar nästan som att du aldrig har varit ute i arbetslivet.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Ronny
Ändå inte rätt avrätta henne. Solklart övervåld.

Avrättning innebär att en stat verkställer ett dödsstraff, efter att en dom vunnit laga kraft.

I det här fallet handlar det om en ICE-agent som agerar i nödvärn.
Citera
2026-01-08, 18:39
Avslutad
Citat:
Ändå inte rätt avrätta henne. Solklart övervåld.

När är våld berättigat? I det här fallet som till exempel. Vad skulle kvinnan ha gjort för att "förtjäna" att bli avrättad? Eller åtminstone beskjuten. Jag säger inte att det var rätt att skjuta ihjäl henne, men jag är trött på allt onyanserat prat. Och vad "övervåld" är vet jag inte.
Citera
2026-01-08, 18:41
Medlem
Citat:
Det här är ett typfall av Dunning-Kruger. Du är lågintelligent och felbedömer andras intelligens.

"men det finns ingenting i videon som tyder på att agenten är utbildad"
Alla ICE-agenter genomgår utbildning. Det är nämligen ett lagkrav.

Här kan du läsa på om kraven: https://research.com/careers/how-to-become-an-ice-agent

Just han som sköt var välutbildad:
Citat:
The ICE officer who shot and killed 37-year-old Renee Nicole Good yesterday has 10 years of experience with Immigration and Customs Enforcement’s enforcement and removal operations, a senior Homeland Security Official tells CNN.

Enforcement and Removal Operations is the branch of ICE that deals specifically with the arrest and deportation of undocumented immigrants. Of that branch, the officer was part of the special response team, the Homeland Security Official said.
https://edition.cnn.com/us/live-news/minneapolis-ice-shooting-01-08-26?t=1767893597388
Citera
2026-01-08, 18:41
Medlem
Citat:
Det är sällan man ser så här klara fall.

Det finns videor från åtminstone två olika vinklar.

Hon får order om att stanna. Hon ser att polisen står framför bilen. Trots detta väljer hon att köra och träffar polisen.

Även om hon inte medvetet velat döda polisen uppvisar hon likgiltihet inför mänskligt liv genom att köra på med sin flera ton tunga SUV.

Men snälla sluta försvara detta. Det finns inga ursäkter för ice polisens agerande. Hon utgjorde inget hot. Hon vände bilen och svängde den bort från polisen, den rörde sig extremt långsamt. Han hade dessutom redan klivit ur vägen för ens teoretisk fara när han sköt henne.

Detta handlar om en antagligen politiskt motiverad låtsaspolis som var extremt ivrig att skjuta, och missbruka sin makt. Det spelar ingen roll om hon hade demonstrerat utan lov eller försökte köra iväg, det ska ingen mördas för i ett demokratiskt land. Han agerade som att han representerar en diktatur där man avrättar oliktänkande. Kommer han undan utan straff så är det ovärdigt ett demokratiskt land.
Citera
2026-01-08, 18:42
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Övervåld är mer våld än vad situationen kräver. Två skott genom sidorutan är mer än vad situationen kräver.

Citat:
Ursprungligen postat av geyto
När är våld berättigat? I det här fallet som till exempel. Vad skulle kvinnan ha gjort för att "förtjäna" att bli avrättad? Eller åtminstone beskjuten. Jag säger inte att det var rätt att skjuta ihjäl henne, men jag är trött på allt onyanserat prat. Och vad "övervåld" är vet jag inte.
Citera
Medlem
Citat:
Avrättning innebär att en stat verkställer ett dödsstraff, efter att en dom vunnit laga kraft.

I det här fallet handlar det om en ICE-agent som agerar i nödvärn.
Du glömde svara:

Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
https://www.reddit.com/r/law/comments/1q6s270/20260107_minneapolis_ice_killing_all_angles/

Hur ser du att hon träffar någon?
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
https://www.reddit.com/r/law/comments/1q6s270/20260107_minneapolis_ice_killing_all_angles/

Hur ser du att hon träffar någon?

Det ser man enkelt i den här videon: https://x.com/libsoftiktok/status/2008982620663902315

Det styrks även av att ICE-agenten vårdades på sjukhus efteråt för sina skador.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Klart att hon har ett ansvar, men det har också ICE-clownen.
ICE-clownen ska stå för detta mord och ta straffet för det.
Absolut. För ICE-clownen har ju ingen rätt att som offentliganställd få utföra sina arbetsuppgifter utan att trakasseras av kvinnan. ICE-clownen har inga rättigheter alls utan ska bara tåla vilken skit-behandling som helst. Nedsättande ord, blockering av fordon, kastande av saker på clownen - allt är tillåtet. Själv tycker jag att det är ok att våldta svenska socialsekreterare som fattar beslut om omhändertagande av barn enligt svensk lag. Är du med?
Citera
2026-01-08, 18:43
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geyto

Om kvinna hade kört på ICE-clownen så hade det varit rätt att skjuta henne.
Men alla som inte är blinda kan se på videobevisen att hon körde inte på ICE-clownen.
Citera
2026-01-08, 18:43
Avslutad
Citat:
Övervåld är mer våld än vad situationen kräver. Två skott genom sidorutan är mer än vad situationen kräver.

Hur mycket våld hade du använt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in