2026-01-08, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Ja det är HELT KLART en möjlighet att just Engström dyker upp där. Det är bara pappslöjd som liksom «inte kan tänka sig» den möjligheten.

Ju mer PS justerar tiden inne på Skandia ju tightare blir det, men vad är egentligen fel på tight..
Man kan faktsiskt se det som extra mistänkligt att Engström skulle hamna i den gatukorsningen mer eller mindre precis när det smäller. Det är inget som på nåt sätt «friar» SE.

Sen mannen på DBG, Engströms alla lögner och det FAKTUM att ingen sett honom på brottsplatsen!

Ur slumpmässigt så blir tight istället en fördel

Om du t.ex velat på förhand att Engström ska "krocka" med LOP utanför Skandia så måste du ha ett samtal på ca 90sek...

Då säger förnekarna att det blir tight , medans jag säger att tight är ju jättebra om du vill ha ett slumpmässigt möte

Om du ska råka möta din gamla klasskompis utanför ICA så måste du stå i kassa och betala när han kör in och letar parkering...Nu är det tight men just när du ska lämna ICA så möter du din gamla klasskompis som ska in på ICA
Citera
2026-01-08, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ur slumpmässigt så blir tight istället en fördel

Om du t.ex velat på förhand att Engström ska "krocka" med LOP utanför Skandia så måste du ha ett samtal på ca 90sek...

Då säger förnekarna att det blir tight , medans jag säger att tight är ju jättebra om du vill ha ett slumpmässigt möte

Om du ska råka möta din gamla klasskompis utanför ICA så måste du stå i kassa och betala när han kör in och letar parkering...Nu är det tight men just när du ska lämna ICA så möter du din gamla klasskompis som ska in på ICA

Ja nån form av impulsmord är det ju mycket som tyder på att det är då i princip ingen visste att Palme skulle på bio. Och inte ens Palme visste att han skulle hamna på den gatuhörnan just då.

Antigen ett rent impulsmord, där en beväpnad människa av ren slump råkar träffa på Palme just där, just då. Eller någon som sett Palme vid bion och gjort hastiga förberedelser. På höjden ihop med en nära vän.

Eller så pratar vi om en Mossad/CIA liknande operation. Men då var det isåfall typ 15 pers inblandade och ett flertal av kända vittnen måste ju då på nåt sätt varit involverade i det. Och man har använt udda vapen, ammunition och tillvägasätt för såna att vara. Tycker jag.
Sen lämnar dom landet efteråt.

Eller så har sossarna själva tagit bort Palme, klantigheten kan ju på nåt sätt tyda på det.. Men då måste det ha kommit från toppen. Och går det egentligen att dölja sånt, i en sån miljö?

Nej, en osannolik ensam gm är faktiskt det mest sannolika endå.
Citera
2026-01-08, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Ja nån form av impulsmord är det ju mycket som tyder på att det är då i princip ingen visste att Palme skulle på bio. Och inte ens Palme visste att han skulle hamna på den gatuhörnan just då.

Antigen ett rent impulsmord, där en beväpnad människa av ren slump råkar träffa på Palme just där, just då. Eller någon som sett Palme vid bion och gjort hastiga förberedelser. På höjden ihop med en nära vän.

Eller så pratar vi om en Mossad/CIA liknande operation. Men då var det isåfall typ 15 pers inblandade och ett flertal av kända vittnen måste ju då på nåt sätt varit involverade i det. Och man har använt udda vapen, ammunition och tillvägasätt för såna att vara. Tycker jag.
Sen lämnar dom landet efteråt.

Eller så har sossarna själva tagit bort Palme, klantigheten kan ju på nåt sätt tyda på det.. Men då måste det ha kommit från toppen. Och går det egentligen att dölja sånt, i en sån miljö?

Nej, en osannolik ensam gm är faktiskt det mest sannolika endå.

Tänk dig Ingvar"foten" Carlsson skulle vara med på detta

Nej det är såklart inte sossarna
Senast redigerad av Problem2020 2026-01-08 kl. 15:01.
Citera
2026-01-08, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Tänk dig Ingvar"fotem" Carlsson skulle vara med på detta

Nej det är såklart inte sossarna

Hehe nej, det är lite långsökt kanske.
Citera
2026-01-08, 15:42
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
En fundering till alla SE-skeptiker, ser ni slumpen som ett problem när det handlar om CA, CP eller VG?

Ja och nej. Problemet med SE slumpen är, OM det var planerat av SE, så är det en stor slump att LOP väljer vägen just förbi skandiahuset och att SE går ut samtidigt. OM det inte var planerat så är det en slump att han råkar ha en pistol för ett annat syfte, och råkar gå ut när LOP går förbi och bestämmer sig för att skjuta OP.

Det andra scenariot skulle kunna gälla en annan ensam galning också så klart, att personen råkar vara beväpnad och råkar springa på OP. Personligen finner jag det lite mer trovärdigt att en knarkare som CP som varit på svartklubb går runt beväpnad än en kontorsanställd som jobbat över.
Men eftersom jag tror att scenariot att GM först sett LOP, hämtat vapen, och väntat utanför Grand, och följt efter är troligast så faller SE till stor det på det, medan CA tex förefaller mer sannolik.
Citera
2026-01-08, 15:45
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Det kunde ingen annan heller veta. Fanns olika alternativ för Palme när de stod utanför Grand. Dessutom valde de hux flux att gå över Sveavägen för att kolla i skyltfönster vilket ingen kunde veta i förväg.

Nej sant. jag tror att GM väntade på OP utanför Grand och följde efter vilket gör SE mindre sannolik.
Citera
2026-01-08, 15:50
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Jag har spekulerat i hur det kan ha gått till om SE är GM och landat i något liknande detta scenario :
https://www.flashback.org/sp93727551
Ingen av oss vet ju hur det gått till, så allt är ju spekulationer och de flesta har nog sina egna tankar om vad som är rimligast ...

PS Personligen tror jag SE ljuger senare också, och i slutna förhör med polisen som jag skrivit tidigare om i denna tråd (april-förhöret) , jag tror han ljuger i domstol inför ed, verkar ha noll känsla för att inte förstöra utredningen så narrativet med det lite skrytande vittnet känns som man måste dra det väldigt långt (så extremt så att en personlighet som är typ 1 av 20 eller värre framträder) mannen som skiter så fullständigt i sanningen vid ett statsministermord och ger sig på att dag 1 ta bort signalement på personer han aldrig sett. En ganska extrem person som har alkoholproblem med motsatta politiska åsikter och bekantskapskrets, en sån person kanske också skulle kunna gå över gränsen med lite alkohol under västen ?

Jag tror faktiskt inte SE ljuger medvetet, i alla fall inte för att medvetet sabotera eller dölja sin skuld. Ingen kan säga hur man skulle reagera själv om man bevittnade en så extrem händelse som palmemordet och jag vet flera i min egen närhet som är helt värdelösa på att minnas, återberätta även de enklaste händelserna på ett korrekt eller begripligt sätt. I min ungdom så var en polare utsatt för en attack och alla vittnena som var där berättade i rätten i princip samma sak utom en tjej som varit lika närvarande och rörde till det fullständigt.
Citera
2026-01-08, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Nej sant. jag tror att GM väntade på OP utanför Grand och följde efter vilket gör SE mindre sannolik.

Signalementet stämmer dock dåligt när man jämför männen från Grand, utanför gatuköket och gm. Sannolikheten är låg att det var samma man.
Citera
2026-01-08, 15:55
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Tro kan man ju sitta och göra, men det är exakt så han framför det och förklarar saken på och det kan rimligen inte tolkas på annat vis. Han poängterar hela tiden att han missar allt eftersom som han studerar sin klocka så intensivt. Och det gör han även stegen från reklampelaren och fram till mordplatsen.

Skälet till att den GM som kontaktar PU i rollen av ett vittne på grund av oro över signalementen tjatar om den otroliga klock-historien som skäl till att missa allt som händer kan däremot inte begripliggöras.
Vi tror helt olika verkar det som och det har nog sin grund att du har bestämt dig för att Engström inte kan vara gärningsman. Själv var jag (också) en gång tiden någon slags CA-anhängare, jag hade avfärdat mannen i långrocken som en man som blivit förväxlad med GM. (DN skrev om det den 2 mars, dagen efter att Engström hintat om möjlig förväxling)
Senast redigerad av MrBarnaby 2026-01-08 kl. 15:58.
Citera
2026-01-08, 16:49
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Så det sneddande som finns före 1989 är dels ett då han i ett förhör står "mittför" reklampelaren och implicit alltså måste gå i sidled eftersom Stig inte kan gå igenom pelare och dels en prick på en en skiss i KvP där samma förhållande eventuellt illustreras?

I framträdanden i april 1986 nämner han i övrigt inget om någon sneddning. Antingen går han bara och tittar på klockan när han hör skottet eller skotten, eller så står han vid reklampelaren:

"När jag kom fram till den upplysta reklampelaren på Sveavägen stannade jag för att se hur mycket klockan var. Den visade 23.20. Samtidigt hörde jag två skott ett tjugotal meter framför mig. Jag rusade dit." Arbetet 860407

I KvP med skissen uttrycks det:

Han gick med brådska på Sveavägen och tittade på sitt armbandsur. "Däremot hörde han skottet rakt framför sig." KvP 860407

Det som är konsekvent från början till slut är att han poängterar brådska (som han inte hade) och framförallt ett intensivt klocktittande i skottögonblicket som skäl till att han missar det dramatiska som utspelar sig framför näsan på honom.

Det rimliga skälet till att han i rättegångarna 1989 lägger till bonusmomentet att studera armbandsuret i skyltfönstrets sken efter att ha hört skotten är att senarelägga sin ankomst till mordplatsen något. Att moderera sin påstått sekundsnabba ankomsttid till mordplatsen en aning framstår som ett förståeligt drag i detta sammanhang.

Bra att du påminner!

På den skiss han ritar i Kvällsposten den 7:e april framgår det klart och tydligt att han sneddar. Han rör sig mot annonspelaren, har den alltså först mittför sig, och sneddar sedan mot skyltfönstret.

Om du förstorar upp ser du punkt-streck-punkt, vilket visar en förflyttning. Där har vi det slutgiltiga beviset!

Att SE fixade förväxlingen redan före skotten, med Tensonmannen och Dekorimamannen, är solklart.

Tack, Roerlig! En avgörande insats. Schack Knatt.
Citera
2026-01-08, 17:31
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazybatusu
Den här skissen ligger nära din beskrivning

Bild

Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Bra illustrerat, allt som GM gjorde hade även Engström gjort (på sitt sätt), det som skiljer är främst tidpunkten för "springandet" som du åskådliggör i din skiss.

Ofullständig speglingsteologi.

Enligt disciplinens grundare Larsson speglar SE även GM:s tvekan efter skotten genom att tveka om huruvida han ska fortsätta förbi platsen eller inte. Samt GM:s "kontakt" med LP genom att interagera med henne.

En liten fråga gällande speglandet av upplockandet av vapnet genom att titta på klockan vid skylfönstret (som han introducerar 1989). Förutom denna titt på klockan så studerar han sitt ur, enligt det han uppger, hela sträckan längs Sveavägen. Från S44 och närmast oavbrutet fram till kroppen, inklusive hela tiden de sista meterna. Innebär detta en kontinuerlig spegling av uppfiskandet av den skarpladdade Magnumrevolver han bär runt på, eller hur ska det förstås?

Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Bra att du påminner!

På den skiss han ritar i Kvällsposten den 7:e april framgår det klart och tydligt att han sneddar. Han rör sig mot annonspelaren, har den alltså först mittför sig, och sneddar sedan mot skyltfönstret.

Om du förstorar upp ser du punkt-streck-punkt, vilket visar en förflyttning. Där har vi det slutgiltiga beviset!

Att SE fixade förväxlingen redan före skotten, med Tensonmannen och Dekorimamannen, är solklart.

Tack, Roerlig! En avgörande insats. Schack Knatt.

Ja, jag bjuder på denna servettskiss till bevis för att SE konsekvent speglar "sneddandet". Alltså prickar som kanske kan innebära en förflyttning från bakom annonspelaren till inte bakom densamma mitt i gatan:

https://imgur.com/a/kv-llsposten-860407-hnSJG3M

En lite aning inkonsekvent sätt att vara konsekvent på att överhuvudtaget inte nämna eller ens antyda speglingen av påstått sneddande mot banken och vidare speglande av revolveruppfiskandet vid skyltfönstret förrän 1989?
Citera
2026-01-08, 17:40
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Vi tror helt olika verkar det som och det har nog sin grund att du har bestämt dig för att Engström inte kan vara gärningsman. Själv var jag (också) en gång tiden någon slags CA-anhängare, jag hade avfärdat mannen i långrocken som en man som blivit förväxlad med GM. (DN skrev om det den 2 mars, dagen efter att Engström hintat om möjlig förväxling)

Saken handlade inte om Christer Andersson eller förväxlingar, utan om att det saknas rationell anledning till att anlägga tro som strider mot det som tydligt tycks vara fallet. Nämligen att Engström lämnar sin otroliga klockhistoria gång efter annan (i lite olika versioner) med det uppenbara syftet att förklara att han helt missar allt vad som händer i omgivningen inklusive ett mord rakt framför näsan.

Det trollas inte bort med att "tro" något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in