2026-01-08, 13:51
Medlem
OndskanIOssAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barbabush
Nä, koncentrera makt i en person är för stor gamble. Räcker med en dålig kung så kan det bli katastrof.

Vi har utformat ganska okej system i väst, rättsstater med maktdelning och demokrati.

Problemet är människor... okunnighet, lathet, girighet, vidskeplighet, osv... inget politiskt system kommer ifrån sånt.
Men om man vågar tro på en bra kung då? Förändrar det något?
Citera
2026-01-08, 13:52
Medlem
OndskanIOssAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Kungen som faktisk makthavare låter som något sjukt skämt.

Vi har en kung för att visa upp som något exotiskt för besökande statschefer samt något att skratta åt och ge kvällspressen något att skriva om. Inget gott skulle komma ur att låta pajasen besluta något själv, vore nästan lika stor katastrof som att ge MP regeringsmakten.
Okej tack för input!!
Citera
2026-01-08, 13:55
Medlem
EnCartes avatar
Man kan tycka att kungen skulle bestämma, utifrån vad han tycker. Men om han vill styra landet får han väl ställa upp i val och försöka bli vald som alla andra. Om en majoritet tycker som han i olika frågor, skulle de förmodligen rösta på honom. Men han är gammal och trött och de som ska ta över efter honom, ser jag nog inte som de bästa ledarna.
Citera
2026-01-08, 13:55
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OndskanIOssAlla
Det är väl min främsta poäng. Att det här med legitimitet är något vi väljer själva.

Vilka intressegrupper eller samhällsskikt (på elitnivå) ser du idag i Sverige som skulle tjäna på att stärka kungen?

Citat:
Varför tror du att kungen är för svag?

Tycker kanske är rätt ord

Att kungafamiljen under lång tid nu reducerats till Se & Hör-kändisar har satt sina spår.

Som jag skrev är inte kungen tränad i statsmannakonst sedan unga år. Jmf historiska regenter.

Sist som monarki i Europa hade stark politisk legitimitet var före den geopolitiska katastrofen 1918, så det är i högsta grad intressant att veta hur man kan göra det relevant igen om man driver den linjen.
Citera
2026-01-08, 13:56
Medlem
barbabushs avatar
Citat:
Men om man vågar tro på en bra kung då? Förändrar det något?
Nä, det där blir för flummigt.. samarbete mellan 10 miljoner människor måste vila på nåt mer robust än "tro"
Citera
2026-01-08, 13:56
Medlem
OndskanIOssAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Man kan tycka att kungen skulle bestämma, utifrån vad han tycker. Men om han vill styra landet får han väl ställa upp i val och försöka bli vald som alla andra. Om en majoritet tycker som han i olika frågor, skulle de förmodligen rösta på honom. Men han är gammal och trött och de som ska ta över efter honom, ser jag nog inte som de bästa ledarna.
Helt riktigt.
Citera
2026-01-08, 13:58
Medlem
OndskanIOssAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Vilka intressegrupper eller samhällsskikt (på elitnivå) ser du idag i Sverige som skulle tjäna på att stärka kungen?

Att kungafamiljen under lång tid nu reducerats till Se & Hör-kändisar har satt sina spår.

Som jag skrev är inte kungen tränad i statsmannakonst sedan unga år. Jmf historiska regenter.

Sist som monarki i Europa hade stark politisk legitimitet var före den geopolitiska katastrofen 1918, så det är i högsta grad intressant att veta hur man kan göra det relevant igen om man driver den linjen.
Tack för tips börjar jag med.

Jag tror att alla hade mått bättre av ett mer bonde-klokt sätt att resonera, minska statens långa inblandade klor i saker och få ett lite mer auktoritärt klimat. Sköt dig själv och sköt om andra.
Citera
2026-01-08, 13:59
Medlem
OndskanIOssAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barbabush
Nä, det där blir för flummigt.. samarbete mellan 10 miljoner människor måste vila på nåt mer robust än "tro"
Jag tror att vi gott kan ha tro som ledning. Finns en effekt att om man är positiv så får man positiva resultat. Om jag lyckas övertyga kungen att ställa upp i valet så kan ni utesluta att han nåt makten pga ofattbart maktbegär och korruption, sadism osv

Edit: I övrigt hoppa jag att Hanif Bali svarar på mitt meddelande
Citera
2026-01-08, 14:05
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Vänstern har i Flockens ögon demoniserat och syndabockat konungarollen och kristendomen.

Svenskarna hade redan av obildning horn i sidan till bägge fundamenten.

Kungen lät sina handgångna driva in skatt (detta var innan kamrat Mona S-all-in (s) fick oss alla tycka det var s3xigt betala skatt) . Kyrkans män höll husförhör, för bibelkunskapen. Som var av okunnighet skral.

Vi är för en rimligt stärkt monarkmakt. Mindre makt, än i 'Wizard of Id'. Det får tagas pö om pö, för att sväljas som medicin med en sockerbit. Konkret förslag: Lobba 10 år på få (kd), (sd) och (m) lyss' och låt se'n nytillträdda regenten Vickan få bestämma nå't smått som utåt upplevs som Feminism Light, men som i det tysta spelar faktisk positiv roll för hygglo många svenskar. Det är så spinndoktorer har att jobba.

Viktig trådstart. Vi får hoppas att postarna förstår att ämnet är en av grunn'bultarna, i forum Politik Ko'servatism.
Citera
2026-01-08, 14:09
Medlem
Room531s avatar
tror knappast kungahuset om de fått ha kvar makten aldrig skulle sälja ut landet så som rikstagspartierna gjort och tillåta massinvasion av islamist-jihadister eller andra diverse kriminella och ligor.... jag tänkte på det här om dagen med.

Nu "får" inte ens kungahuset knappt ha en politisk åsikt? Åt skogen med det!

Låt kungen tala och säga vad han tycker om hur landet styrs!

Låt kungahuset tala och ställa upp i val och åter igen få makt över politiken om det svenska folket vill det, efter att ha gjort uttalanden och löften om vad kungahuset isåfall skulle göra för förändringar.

Skulle kungen & kungahuset tveka på att utvisa en bidragsplundrande jihadist eller kriminell invandrare? Kanske skulle mer lämpliga straff på grova invandrade förbrytare ske. (FB) Man dömd för våldtäkt 3 olika tillfällen
som denna jäveln som ingen vettig skulle grina över om denne utvisades genom "5000 meters fall över iskallt hav"

Skulle kungahuset tveka om att stänga gränsen för fler välfärdsplundrande islamister och andra kriminella grupper som pushas in uppbackade av stora pengar, karteller och islamister, samt andra bank, *host* maktstrukturer, för att utnyttja, destabilisera, försöka erövra och plundra västländer?

hmmm!
Citera
2026-01-08, 14:10
Medlem
proconsuls avatar
Och sedan skulle Victoria bli drottning?
Det är ju precis den här ärvda makten som demokratin gjort slut på.
Vill du ha en diktator som inte väljs av folket?
För mig är det ett idiotiskt förslag.
Citera
2026-01-08, 14:12
Medlem
OndskanIOssAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Vänstern har i Flockens ögon demoniserat och syndabockat konungarollen och kristendomen.

Svenskarna hade redan av obildning horn i sidan till bägge fundamenten.

Kungen lät sina handgångna driva in skatt (detta var innan kamrat Mona S-all-in (s) fick oss alla tycka det var s3xigt betala skatt) . Kyrkans män höll husförhör, för bibelkunskapen. Som var av okunnighet skral.

Vi är för en rimligt stärkt monarkmakt. Mindre makt, än i 'Wizard of Id'. Det får tagas pö om pö, för att sväljas som medicin med en sockerbit. Konkret förslag: Lobba 10 år på få (kd), (sd) och (m) lyss' och låt se'n nytillträdda regenten Vickan få bestämma nå't smått som utåt upplevs som Feminism Light, men som i det tysta spelar faktisk positiv roll för hygglo många svenskar. Det är så spinndoktorer har att jobba.

Viktig trådstart. Vi får hoppas att postarna förstår att ämnet är en av grunn'bultarna, i forum Politik Ko'servatism.
Trevligt. Men funderar lite på om the enemy of my enemy verkligen är en friend!

Men känns ju alltid bra att få en kaka från en äldre man
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in