2026-01-08, 12:33
Medlem
DVikings avatar
Det här stensäkra HODLandet är historiskt dumt. Finns hur många exempel som helst på hur man kunnat vänta 10, 20 år eller mer för att komma tillbaka och givetvis även fall där spekulativa tillgångar blivit värdelösa.

Bitcoin skulle kunna se en kräftgång på 25 år precis som guldet gjorde 1980 till 2005 men kanske med skillnaden att det snarare blir helt värdelöst.
Citera
2026-01-08, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Det här stensäkra HODLandet är historiskt dumt. Finns hur många exempel som helst på hur man kunnat vänta 10, 20 år eller mer för att komma tillbaka och givetvis även fall där spekulativa tillgångar blivit värdelösa.

Bitcoin skulle kunna se en kräftgång på 25 år precis som guldet gjorde 1980 till 2005 men kanske med skillnaden att det snarare blir helt värdelöst.

Allt kan hända, men hur det verkligen blir vet vi först i efterhand.

Med det vi vet nu, hur skulle du göra här och nu, sutte du på en betydande bitcoinposition? Utveckla gärna hur du resonerar.
Citera
2026-01-08, 12:43
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Det kan man väl ifs säga om allt som går att investera i...

Det intressanta är inte att diskutera vad som skulle KUNNA hända, utan vad som troligtvis KOMMER att hända.

Jorden kanske förgörs av en asteroid närnäst, men ser ingen anledning att agera som om det vore troligt. Ser inte heller någon anledning att Bitcoin kommer ha en kräftgång på 25 år.
Citera
2026-01-08, 12:49
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Allt kan hända, men hur det verkligen blir vet vi först i efterhand.

Med det vi vet nu, hur skulle du göra här och nu, sutte du på en betydande bitcoinposition? Utveckla gärna hur du resonerar.

Vi tänker ett scenario där jag idag kom över 10 bitcoin utan kostnad, och att detta var mina enda tillgångar.

Med tanke på att bitcoin är en volatil spekulativ icke-avkastande tillgång med hög risk hade jag sålt av större delen för att diversifiera och skapa ett kontinuerligt kassaflöde via avkastning i form av till exempel ränta, aktieutdelning eller hyresintäkter.
Citera
2026-01-08, 12:53
Medlem
Leastons avatar
Nästan ett år som vi spenderat över 75k nu. Riktigt starkt. Långsiktiga trenden ser riktigt positiv ut.

Priset har använt 100 veckors glidande medelvärde som fint stöd nu 6 veckor på raken. 200 veckors MV ligger numera uppe på nästan 70K.

https://i.imgur.com/2CuWT07.png
Citera
2026-01-08, 12:54
Medlem
Citat:
Vi tänker ett scenario där jag idag kom över 10 bitcoin utan kostnad, och att detta var mina enda tillgångar.

Med tanke på att bitcoin är en volatil spekulativ icke-avkastande tillgång med hög risk hade jag sålt av större delen för att diversifiera och skapa ett kontinuerligt kassaflöde via avkastning i form av till exempel ränta, aktieutdelning eller hyresintäkter.

Ok, fiat på ett SEK-sparkonto (?), aktier och fastighet.

Vilka aktier tänker du på som ger bra utdelning för pengarna? Exempel på hyresfastigheter som vore ett bra köp i nuläget?
Citera
2026-01-08, 13:02
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ser inte heller någon anledning att Bitcoin kommer ha en kräftgång på 25 år.
Varför inte? Allt bygger ju på hype och lögnaktiga narrativ, och vi vet ju hur snabbt dessa brukar ändras.

Du lider av helt enorm kognitiv dissonans och är dessutom en medvetet oärlig debattör.
Citera
2026-01-08, 13:03
Medlem
Citat:
Nästan ett år som vi spenderat över 75k nu. Riktigt starkt. Långsiktiga trenden ser riktigt positiv ut.

Priset har använt 100 veckors glidande medelvärde som fint stöd nu 6 veckor på raken. 200 veckors MV ligger numera uppe på nästan 70K.

https://i.imgur.com/2CuWT07.png

Ja, jag tycker också att prisutvecklingen har varit helt ok, egentligen, ehuru det senaste året har varit under mångas förväntningar.

Enligt coinglass.com ligger dock 200 wma snarare på cirka 57k.
Citera
2026-01-08, 13:07
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ok, fiat på ett SEK-sparkonto (?), aktier och fastighet.

Vilka aktier tänker du på som ger bra utdelning för pengarna? Exempel på hyresfastigheter som vore ett bra köp i nuläget?

Knappast rätt tråd eller forum för den typen av diskussion men det finns en uppsjö av investeringar som ger avkastning vilket bitcoin inte gör. HODLar jag BTC måste jag sälja av varje månad för att ha fiat att spendera.

Volla är dock bra för trading vilket är vad tråden handlar om. Så ur ett tradingperspektiv är möjligtvis bitcoin intressant, om man gillar att gambla.
Citera
2026-01-08, 13:11
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ja, jag tycker också att prisutvecklingen har varit helt ok, egentligen, ehuru det senaste året har varit under mångas förväntningar.

Enligt coinglass.com ligger dock 200 wma snarare på cirka 57k.
Jag använde Exponential moving average. Antar den du tittar på hos Coinglass kör Simple moving average.
Citera
2026-01-08, 13:11
Medlem
Citat:
Knappast rätt tråd eller forum för den typen av diskussion men det finns en uppsjö av investeringar som ger avkastning vilket bitcoin inte gör. HODLar jag BTC måste jag sälja av varje månad för att ha fiat att spendera.

Om man köper en högt värderad aktie med högt p/e-tal eller en av banklån uppblåst fastighet med begränsade möjligheter att höja hyran, så är detta en klen tröst.

Betänk också att all fiatavkastning som understiger penningmängdsökningen (~7 procent per år för SEK, senaste tioårsperioden) egentligen bara minskar förlusten.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2026-01-08 kl. 13:58.
Citera
2026-01-08, 13:12
Medlem
Citat:
Jag använde Exponential moving average. Antar den du tittar på hos Coinglass kör Simple moving average.

Ok
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in