2026-01-08, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Från den vinkeln ser det ut som att ingen var på väg att bli påkörd.
ICE personen som kommer fram i bild först efter bilen rört sig (han som ser ut att vara VÄ fram på bilen) ser inte ut att ha varit ens i vägen. Nog för att han kanske (svårt att säga när man ej ser) stod framför bilen så rörde den sig inte ens i närheten av hans riktning.
Suspekt att skjuta pga det där.

Men skall ej döma av enbart en videovinkel som döljer en stor del.
Nog för att jag är allt för yrkesmännens säkerhet men det där är verkligen suspekt.

EDIT: såg slowmotion filmen och jag håller min punkt.
Jag förstår inte varför de ens ställer sig i ett utsatt läge (läs: framför) fordonet från första början. Med tanke på fordonets position så antar jag att de kan ha förutspått en liknande utgång.
För att stoppa fordonet ?
Citera
2026-01-08, 09:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Du har missat något här. Personen som blev skjuten var inte illegal immigrant, ICE letade efter annan person, högst troligen en person med helt annat utseende då detta var en vit kvinna.

Nu visar videon bara en del av händelsen, men det är en öppen fråga varför kvinnan ens var intressant för ICE.

Man ser ju att personen som skjuter är före de andra och inte verkar superintresserad av kvinnan inledningsvis.

Så varför skall man fram och inte bara prata med kvinnan utan även börja dra i dörren för att komma in i bilen.

Nu vet vi ju inte om det bara var ICE på platsen, men ifall det bara var ICE så har de enbart mandat att agera när de gäller illegala immigranter samt "federala brott". Kanske kommer en förklaring, kanske inte.

Och om det nu verkligen fanns skäl att gripa kvinnan(varför drar man i dörren annars), är det verkligen klokt att stå framför bilen då,

Sen tycker jag att det ser ut som att bilen inte kommer upp i någon fart alls och att mannen som skjuter rätt enkelt kommer undan så för mig ser skotten omotiverade ut, men det är bara min åsikt.

Om han verkligen varit rädd för att bli träffad av bilen borde han kastat sig undan, här verkar det ha varit mer prioriterat att dra fram vapnet...

Ja, jag hade initialt fel. Men vad som nu framgår av ett uttalande från Homeland Security (filmen ligger på Aftonbladet) är att kvinnan hade attackerat ICE-agenterna som fastnat i snön. Hon skulle alltså gripas för inhemsk terrorism, försökte fly, och i flykten blev hon skjuten.

Jag misstänker att hon var del av den mobb som skriker på ICE-agenterna från sidan av vägen. Som till exempel är det inte konstigt att det blir så här. Hon var en sabotör, som det verkar.
Citera
2026-01-08, 09:03
Medlem
ziracorns avatar
Kvinnan skulle lydit order och klivit ur bilen.

Å andra sidan så har ju bilen knappt styrfart till en början, så knappast ett "lethal weapon"...

Åklagare/advokater/jury får väl bråka om det här som vanligt.
Citera
2026-01-08, 09:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av geyto
Ännu märkligare är den här rapporteringen:

Vad menar Aftonbladet att det har med saken att göra? Det här är hets.

Aftonbladet och hela Svenska MSM
Följer CNN och den amerikanska vänster MSM. Så det är inget konstigt.
Men rätt sjukt.
Citera
2026-01-08, 09:05
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
För att stoppa fordonet ?

Om du skall stoppa en person i ett 2 ton tungt fordon så ställer du dig inte framför det.
Finns en anledning varför polis barrikader vid en biljakt inte är polismän som står uppradade tvärs över vägen.

Och sedan skjuter han även i korseld mot sina kollegor och även åskådare/förbipasserande.

Jag försöker ej på något ta bort kvinnan från skyldighet, det är extremt korkat det hon gör. Play stupid games win stupid prizes.
Men ICE agenten verkar inte göra många rätt enligt regelboken heller…
Citera
2026-01-08, 09:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Kvinnan skulle lydit order och klivit ur bilen.

Å andra sidan så har ju bilen knappt styrfart till en början, så knappast ett "lethal weapon"...

Åklagare/advokater/jury får väl bråka om det här som vanligt.

Är farten det enda som är problematiskt? Bilen väger säkert två ton. Du behöver inte utsättas för "fart" för att hamna under och krossas av vikten. Även svensk polis öppnar verksanseld när bilar är med.
Citera
2026-01-08, 09:06
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Ser mest ut som hon försöker fly platsen med bilen, inte köra över någon. Är så fallet har polismannen i fråga gjort bort sig rejält.
Om det kunde uppfattas av ICE/polismannen att hon försökte köra över honom gjorde han rätt.

Hon har dock en skuld i detta, lyd polismans order så blir det mindre problem. Om det inte var en i situationen olaglig order, då behöver inte amerikaner lyda (döööh).

Utredningen kommer visa vad som hände.

Jag tror att de flesta faktiskt ser instinktivt precis vad det är som händer, han är instabil, arg och begår ett misstag som han omedelbart ångrar.
Citera
2026-01-08, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Om du skall stoppa en person i ett 2 ton tungt fordon så ställer du dig inte framför det.
Finns en anledning varför polis barrikader vid en biljakt inte är polismän som står uppradade tvärs över vägen.

Och sedan skjuter han även i korseld mot sina kollegor och även åskådare/förbipasserande.

Jag försöker ej på något ta bort kvinnan från skyldighet, det är extremt korkat det hon gör. Play stupid games win stupid prizes.
Men ICE agenten verkar inte göra många rätt enligt regelboken heller…
Man skulle vilja se vad som hände innan och varför poliserna ens försöker ta tag i bilen.
Citera
2026-01-08, 09:12
Medlem
Jag upplever att samma sak skulle kunna hända här i Sverige
Om man kör mot en polis.
Så kan man bli skjuten

Speciellt om polisen inte har möjlighet att ta skydd, är på en öppen plats
Däremot kör hon väldigt långsamt.
Men polisen vet inte vad hon planerar, saker kan gå snabbt
Citera
Medlem
secretsexs avatar
OBS‼️ Det tycks råda viss förvirring här i tråden kring vad ICE är. ICE (Immigration and Customs Enforcement), att en myndighet, som om den funnits i Sverige kan likställas med en kombination av Migrationsverket och Tullverket. Det var en ICE-anställd som sköt kvinnan, alltså inte en polis.

ICE har under senaste året rekryterat massor av nya medarbetare med uppgift att arbeta beväpnade på gatan. ICE uppmuntrar arbetslösa, dagdrivare, tidigare kriminella som avtjänat sina fängelsestraff och sysslolösa krigsveteraner att fylla i ansökningsformuläret på ICE:s webbplats, med löfte om att de efter några dagars introduktion får ut ett vapen och med fast månadslön får till uppgift att med vagt formulerade arbetsuppgifter patrullera gatorna och att utifrån egna överväganden fritt ingripa på det sätt man för stunden finner lämpligt.

➡️ Det var alltså en sådan nyanställd ICE-medarbetare som sköt kvinnan, INTE en polis.
Senast redigerad av secretsex 2026-01-08 kl. 09:17.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epaKungen
Helt makalaöst av borgmästaren att be en myndighet dra åt helvete. Detta visar ytterligare hur dems samarbtar med Ryssland och Kina för att urholka den amerikanska rättstaten.

Borgmästaren bör klassas som en inhemsk terrorist.

Du gillar alltså inte regionalt självbestämmande utan är en sån som gillar överstatlighet?

Säger du samma sak om SD-styrda kommuner i Sverige som inte vill ta emot flyktingar?

USA har gamla traditioner om starkt regionalt självbestämmande och hat mot överstatlighet från Washington. Detta försöker Trump helt ändra då han vill bestämma allt och köra över varenda lokal politiker som inte tycker som honom.
Citera
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Hon verkar vilja manövrera bilen i rätt läge när polisen springer mot bilen och skjuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in