Citat:
Ursprungligen postat av
GustavAdam
BD skriver i sin artikel att 80-90% av all kriminella ungdomar återfaller i kriminalitet och att det krävs ansträngningar av samhället långt utöver vad som görs i dag för att få marginell förändring.
Läs gärna hans artikel.
Det är således inget som jag i vredesmod sitter och hittar på.
Jag återger vad han skriver.
Efter att ha läst hans artikel frågar jag mig och er här på FB, om vi verkligen ska ha den prioritetsordningen?
Bör vi inte i stället satsa mer pengar, om det nu finns, på pensioner och sjuk-/friskvård för de människor som är och har varit skötsamma?
Är du av annan uppfattning?
Det du hittar på är dina alternativ:
"Är det inte då enklare och för samhället i stort bättre allt låsa in patrasket för alltid, när det ändå inte går att få ordning på dem?
Enkelbiljett till Gulag?"
Att något är svårt betyder inte att det är omöjligt.
Att det inte lyckats tidigare betyder inte att det måste misslyckas framöver.
Min uppfattning är att
- det kostar att ha folk inlåsta ca 3500 per dag exklusive de fastigheter som måste byggas. Det är 50 miljoner på ett enda återstående liv. 50 miljarder på tusen pers.
- extra resurser som används på annorlunda sätt borde prövas
- finansieringen av dessa resurser kan vi börja med att ta från dessa 50 miljarder det innebär att ha folk inlåsta på livstid.
- det går att finna bra lösningar på rehab me3d betydligt lägre återfall än institutionsplacering, t ex Multisystemic Therapy. Inte s.k. tuffa bootcamps som vi sett i tv och som verkar få pli på kriminella men som har motsatt effekt
------------
Det som ser tufft ut fungerar sällan.
Det som fungerar ser ofta mesigt ut.
Det passar inte de arga männen(-iskorna).