Citat:
Jag kan köpa utvecklingsdelen, samtidigt är det ganska många unga spelare som inte utvecklas alls så jag tycker det finns plats för äldre truppspelare. Dock är det såklart viktigt att de är av rätt karaktär och inte klagar om de visar sig att ungdomarna tar deras speltid och samtligt funkar lite som förebild. Ingen aning om Larsson stämmer in på det men har väl Bajen-hjärta iallafall.
För att dom kan klättra från att vara truppspelare till att bli värde/nyckel-spelare. En 27-årig truppspelare blir aldrig annat än en truppspelare.
Det är möjligt att Larsson är bättre just nu, men hur är det med den frågan om 6-18 månader? Jag tycker det verkar som att Svensk fotboll går in i en fas där vi måste förlita oss allt mer på talangutveckling.
Jag gillade Larsson i Bajen vill jag tillägga.
Det är möjligt att Larsson är bättre just nu, men hur är det med den frågan om 6-18 månader? Jag tycker det verkar som att Svensk fotboll går in i en fas där vi måste förlita oss allt mer på talangutveckling.
Jag gillade Larsson i Bajen vill jag tillägga.
Citat:
Jag tror du har rätt när det gäller de mindre herrklubbarna där finns det ingen herrverksamhet att ösa pengar ur utan de behöver varje krona där. Däremot de större klubbarna bör utan problem kunna hålla sig med både dam och herrlag även om man på sikt bör få ekonomi i damsidan. Det borde ju gå med tanke på supporterskaran man har.
Tänkte mer på helheten än exakta exempel, men:
Som jag förstått det uttalade AIK för 1-2 år sedan (?) att man skulle satsa mindre, och kanske Hammarby är på väg att göra något liknande. Båda har ju haft bra F-lag senaste säsongerna, och kanske ser en framtid som är mer lik herrlagens än man tidigare haft. Djurgården vet jag inte. BP och framförallt Häcken kanske lite oklart, men MFF:s uteblivna satsning är ju ganska tydlig. I alla fall "utebliven" i förhållande till hur snacket gick för ett par år sedan. Men även att det inte kommer något underifrån där t ex Elfsborg verkar nöjda med att vara där man är och inte verkar satsa mo Damallsvenskan. Vilket man väl trodde för ett par år sedan.
Fast jag kan ha fel i ett eller ett par exempel. Är mer att jag tycker trenden verkar gå mot att fler lag håller hårdare i plånboken nu. Och jag tror som sagt det beror på att man är på väg att försöka anpassa damverksamheten till att bli mer ekonomiskt hållbar på längre sikt (eller från "under uppbyggnad" till "vardag", om man vill uttrycka det så).
Som jag förstått det uttalade AIK för 1-2 år sedan (?) att man skulle satsa mindre, och kanske Hammarby är på väg att göra något liknande. Båda har ju haft bra F-lag senaste säsongerna, och kanske ser en framtid som är mer lik herrlagens än man tidigare haft. Djurgården vet jag inte. BP och framförallt Häcken kanske lite oklart, men MFF:s uteblivna satsning är ju ganska tydlig. I alla fall "utebliven" i förhållande till hur snacket gick för ett par år sedan. Men även att det inte kommer något underifrån där t ex Elfsborg verkar nöjda med att vara där man är och inte verkar satsa mo Damallsvenskan. Vilket man väl trodde för ett par år sedan.
Fast jag kan ha fel i ett eller ett par exempel. Är mer att jag tycker trenden verkar gå mot att fler lag håller hårdare i plånboken nu. Och jag tror som sagt det beror på att man är på väg att försöka anpassa damverksamheten till att bli mer ekonomiskt hållbar på längre sikt (eller från "under uppbyggnad" till "vardag", om man vill uttrycka det så).
AIK, Djurgården och Norrköping verkar ju öka sin satsning för varje år både från uttalanden och vad de faktiskt gör. Litet hack för Peking nu när herrlaget krisar men ordföranden yttrade ju att planen för dam ligger fast och de får de resurser som planerats. AIK har ju pratat ganska mycket att de satsar de senaste åren och börjar väl se resultat där. Djurgården hade ganska mycket flyt förra året men har fortsatt att värva bra spelare och dessutom bytt till en bättre tränare.
Malmö satsar ju uppenbart ganska mycket pengar iallafall sedan kanske det inte var de flashigaste spelarna men det gav ju resultat ifjol. Hammarby tror jag famlar lite när de försöker införa herrlagets strategi i damverksamheten vilket är ganska korkat. Häcken satar uppenbart.
BP strategi verkar vara att plocka rejects från de andra Stockholmsklubbarna och med tanke på att de alla satsar har man nog möjlighet att få allt bättre spelare och stanna kvar den vägen
IFK Göteborg och Elfsborg går nog upp i Allsvenskan på sikt men sedan är det nog stopp för ”dubbelklubbarna” Kanske om det blir en sammanslagning i Örebro.