2026-01-06, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
För att dom kan klättra från att vara truppspelare till att bli värde/nyckel-spelare. En 27-årig truppspelare blir aldrig annat än en truppspelare.

Det är möjligt att Larsson är bättre just nu, men hur är det med den frågan om 6-18 månader? Jag tycker det verkar som att Svensk fotboll går in i en fas där vi måste förlita oss allt mer på talangutveckling.

Jag gillade Larsson i Bajen vill jag tillägga.
Jag kan köpa utvecklingsdelen, samtidigt är det ganska många unga spelare som inte utvecklas alls så jag tycker det finns plats för äldre truppspelare. Dock är det såklart viktigt att de är av rätt karaktär och inte klagar om de visar sig att ungdomarna tar deras speltid och samtligt funkar lite som förebild. Ingen aning om Larsson stämmer in på det men har väl Bajen-hjärta iallafall.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Tänkte mer på helheten än exakta exempel, men:

Som jag förstått det uttalade AIK för 1-2 år sedan (?) att man skulle satsa mindre, och kanske Hammarby är på väg att göra något liknande. Båda har ju haft bra F-lag senaste säsongerna, och kanske ser en framtid som är mer lik herrlagens än man tidigare haft. Djurgården vet jag inte. BP och framförallt Häcken kanske lite oklart, men MFF:s uteblivna satsning är ju ganska tydlig. I alla fall "utebliven" i förhållande till hur snacket gick för ett par år sedan. Men även att det inte kommer något underifrån där t ex Elfsborg verkar nöjda med att vara där man är och inte verkar satsa mo Damallsvenskan. Vilket man väl trodde för ett par år sedan.

Fast jag kan ha fel i ett eller ett par exempel. Är mer att jag tycker trenden verkar gå mot att fler lag håller hårdare i plånboken nu. Och jag tror som sagt det beror på att man är på väg att försöka anpassa damverksamheten till att bli mer ekonomiskt hållbar på längre sikt (eller från "under uppbyggnad" till "vardag", om man vill uttrycka det så).
Jag tror du har rätt när det gäller de mindre herrklubbarna där finns det ingen herrverksamhet att ösa pengar ur utan de behöver varje krona där. Däremot de större klubbarna bör utan problem kunna hålla sig med både dam och herrlag även om man på sikt bör få ekonomi i damsidan. Det borde ju gå med tanke på supporterskaran man har.

AIK, Djurgården och Norrköping verkar ju öka sin satsning för varje år både från uttalanden och vad de faktiskt gör. Litet hack för Peking nu när herrlaget krisar men ordföranden yttrade ju att planen för dam ligger fast och de får de resurser som planerats. AIK har ju pratat ganska mycket att de satsar de senaste åren och börjar väl se resultat där. Djurgården hade ganska mycket flyt förra året men har fortsatt att värva bra spelare och dessutom bytt till en bättre tränare.

Malmö satsar ju uppenbart ganska mycket pengar iallafall sedan kanske det inte var de flashigaste spelarna men det gav ju resultat ifjol. Hammarby tror jag famlar lite när de försöker införa herrlagets strategi i damverksamheten vilket är ganska korkat. Häcken satar uppenbart.

BP strategi verkar vara att plocka rejects från de andra Stockholmsklubbarna och med tanke på att de alla satsar har man nog möjlighet att få allt bättre spelare och stanna kvar den vägen

IFK Göteborg och Elfsborg går nog upp i Allsvenskan på sikt men sedan är det nog stopp för ”dubbelklubbarna” Kanske om det blir en sammanslagning i Örebro.
Citera
2026-01-06, 22:49
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
…samtidigt är det ganska många unga spelare som inte utvecklas alls
Så är det, men om man skall vara en toppklubb så måste man vara i topp på alla områden. Då ingår det höga krav på förmågan att hela tiden få fram många unga spelare från egna led.

Jag har extra stora krav på damsidan med tanke på hur Hammarby dominerat ungdomsfotbollen så totalt i år. Om det inte blir bättre än att vi behöver värva 27 åriga truppspelare så är det knas någonstans.
Vi måste våga ge våra unga chansen.
Citera
2026-01-07, 11:43
Medlem
bananjuices avatar
Det känns som att det viktiga för att damallsvenskan inte ska halka efter ännu mer internationellt är att öka löner och kontraktstider. Det kostar dock och med tanke på vilket jävla gnäll det är bland somliga om att damerna bara är "tärande" så lär det gå halvbra att pusha igenom.
Citera
2026-01-07, 13:52
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:

Jag har extra stora krav på damsidan med tanke på hur Hammarby dominerat ungdomsfotbollen så totalt i år. Om det inte blir bättre än att vi behöver värva 27 åriga truppspelare så är det knas någonstans.
Vi måste våga ge våra unga chansen.

Visst framtiden ligger i de unga spelarna från akademierna men ska vi vara med och slåss om SM-guld så krävs också erfarna spelare. Det var värvningen av Roddar och Jonna som gav oss guldet 2023. Sen så ska man självklart inte värva äldre spelare som bänknötare.

Jag ställde mig lite frågande när ryktet om Madison Pogarch dök upp på reddit. Hon har sedan maj förra året mest gjort korta inhopp i Utah Royals. Det är oklart om det beror på skador eller om hon helt enkelt inte platsat. Samtidigt så verkar hon ses som en stark spelare med stora ledaregenskaper av sina lagkamrater. Jag utgår ifrån att hon värvats in som ersättare för Blakstad.

Innebär det att värvningen av Linnea Borbye inte blir av? Hon är visserligen en forward i grunden men har 2025 till stor del spelat som wingback i Bröndby. Alltså en spelare som gjort en liknande "karriär" som Blakstad.

Ska det bli ett SM-guld 2026 så krävs nog att några av våra unga talanger slår igenom redan i år. Jag tänker framför allt på Stella Maiquez och Fanny Peterson.
Citera
2026-01-07, 14:01
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Visst framtiden ligger i de unga spelarna från akademierna men ska vi vara med och slåss om SM-guld så krävs också erfarna spelare. Det var värvningen av Roddar och Jonna som gav oss guldet 2023. Sen så ska man självklart inte värva äldre spelare som bänknötare.
Både Roddar och Jonna var betydligt spetsigare än Emilia Larsson (som diskuterades). Men annars håller jag med, laget kan inte bara bestå av talanger och det var inget jag påstod heller. Men står det mellan en talang och en 27 årig truppspelare så är mitt val enkelt.
Citera
2026-01-07, 14:12
Medlem
Citat:
Både Roddar och Jonna var betydligt spetsigare än Emilia Larsson (som diskuterades). Men annars håller jag med, laget kan inte bara bestå av talanger och det var inget jag påstod heller. Men står det mellan en talang och en 27 årig truppspelare så är mitt val enkelt.

Det där med ålder på spelare är intressant men ofta bortglömt. När det skall kikas på trupper så delar man alltid in spelarna efter position, men det borde bli vanligare att dela in dom i ålder som komplettering. T ex "3 målvakter, 7 backar, 6 mittfältare, 5 anfallare fördelat på 4 tonåringar, 5 mellan 20-24, 6 mellan 25-28, och 5 som är 29+".. eller något i den stilen. (därmed inte sagt att just den mixen är bäst. Var bara ett exempel).
Citera
2026-01-07, 14:17
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Det där med ålder på spelare är intressant men ofta bortglömt. När det skall kikas på trupper så delar man alltid in spelarna efter position, men det borde bli vanligare att dela in dom i ålder som komplettering. T ex "3 målvakter, 7 backar, 6 mittfältare, 5 anfallare fördelat på 4 tonåringar, 5 mellan 20-24, 6 mellan 25-28, och 5 som är 29+".. eller något i den stilen. (därmed inte sagt att just den mixen är bäst. Var bara ett exempel).
Jag stör mig lite på narrativet "man måste ha rutin också". Det måste man absolut inte.
Är spelarna i fråga tillräckligt bra så har jag hellre en trupp där alla är under 25 än en trupp bestående av ett antal spelare runt 30.
Ålder skall inte vara en parameter så mycket som "karaktären" hos spelaren i fråga.

Markus Karlsson är bara 21 år, men lyser mer "mognad" och "erfarenhet" än många 30 åringar, som ett exempel.
Citera
2026-01-07, 14:21
Medlem
Citat:
Jag stör mig lite på narrativet "man måste ha rutin också". Det måste man absolut inte.
Är spelarna i fråga tillräckligt bra så har jag hellre en trupp där alla är under 25 än en trupp bestående av ett antal spelare runt 30.
Ålder skall inte vara en parameter så mycket som "karaktären" hos spelaren i fråga.

Markus Karlsson är bara 21 år, men lyser mer "mognad" och "erfarenhet" än många 30 åringar, som ett exempel.

Jo, visst kan det skilja enormt mellan olika personer i olika åldrar. Men blir ju alltid generaliseringar där man liksom förutsätter att en 27-åring är på toppen av sin karriär medan en 21-åring har massa utveckling kvar. Men kan faktiskt vara tvärtom ibland. Hur som helst så är vi överens om att det är viktigt att ha rätt karaktär på spelarna samt att även jag oftast föredrar yngre spelare före äldre.
Citera
2026-01-07, 18:16
Medlem
Så händer även något i Rosengård. Moa Edrud ansluter. Dålig koll på Rosengårds målvakter. Men trodde att Saga Andersson skulle få kliva fram lite mer.
Citera
2026-01-07, 19:19
Medlem
enlitenkorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Så händer även något i Rosengård. Moa Edrud ansluter. Dålig koll på Rosengårds målvakter. Men trodde att Saga Andersson skulle få kliva fram lite mer.

Låter faktiskt som ett väldigt rimligt steg för Edrud, hoppas nu att Rosengård satsar även på resten av truppen
Citera
2026-01-07, 19:19
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Med tanke på hur osannolikt ryktet om Madison Pogarch verkade så kanske två andra rykten som florerar på CB och som önskedrömmar för Lovina Stafhammar borde nämnas här. Ryktet om att Matilda Vinberg och Madelen Janogy är på väg tillbaka till Bajen.

Precis som med Pogarch känns det illa underbyggt men "om" det skulle vara aktuellt så lär det ske först under sommarfönstret eftersom båda har kontrakt som går ut i juni. Om man skulle spekulera vidare så känns väl en hemkomst för Janogy inte helt osannolikt med tanke på hur hemkär hon är. Hon har setts vid flera tillfällen på Kanalplan under året och det finns ett starkt band mellan henne och fansen. Matilda Vinberg är också en klubbikon men när hon lämnade i december 23 så uttryckte hon hel del bitterhet över att klubben inte gav henne ett (rimligt?)erbjudande till kontraktsförlängning ( förnekades av Lager).

Ryktas gör det även att Tove Enblom är på väg till Häcken för att ersätta Jennifer Falk. Det ryktet känns faktiskt högst trovärdigt.
Citera
2026-01-07, 19:21
Medlem
enlitenkorps avatar
Jösendal verkar vara på väg till Liverpool. Har egentligen inte så mycket tankar än det annat än att det ska bli spännande att se hos både Tottenham och Liverpool om detta är ett seriöst långsiktigt lagbygge eller bara spelare som ser det som ett steg för att inom 2 år spela i Arsenal, Chelsea, City eller United
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in