2026-01-06, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Ryktet har alltså uppkommit efter Smarason samt agenturen GreenStars börjat följa henne på Instagram. Hennes agent har i sin tur börjat följa Hammarby och GreenStars. Känns ganska oprofessionellt att avslöja affärer på Instagram sådär om det skulle stämma men också fascinerande grävarbete.

Onekligen bra grävt.
Ryktet blev sant. Madison Pogarch är klar för Bajen.
Citera
2026-01-06, 19:38
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Onekligen bra grävt.
Ryktet blev sant. Madison Pogarch är klar för Bajen.
Wow! Ibland kan tydligen rykten som uppstår på Reddit och grundar sig på vem som följer vem på Insta visa sig vara sanna.

Ska bli intressant att se om hennes fru också är på gång till Sverige. De är ju precis nygifta och har skaffat hund.
Citera
2026-01-06, 20:09
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Det händer jävligt mycket nu. Emila Larsson och Emilia Pelgander lämnar Rosengård. Frågan är om det blir Europa eller om tåget går till MFF?

Edit : Pelgander var på lån från Leicester?
Citera
2026-01-06, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Det händer jävligt mycket nu. Emila Larsson och Emilia Pelgander lämnar Rosengård. Frågan är om det blir Europa eller om tåget går till MFF?

Edit : Pelgander var på lån från Leicester?
Borde inte ni i Bajen vara intresserade av Larsson som truppspelare?
Citera
2026-01-06, 20:32
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Borde inte ni i Bajen vara intresserade av Larsson som truppspelare?
Skall vi värva en 27åring så skall det var spets. Truppspelare hoppas jag vi kan fylla på med underifrån.

Nu släppte vi ju Larsson och Jansson för att dom inte höll måttet, men 2 år senare så har Bajen nedmonterats så pass att jag frågar mig om det fortfarande gäller...
Citera
2026-01-06, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Skall vi värva en 27åring så skall det var spets. Truppspelare hoppas jag vi kan fylla på med underifrån.

Nu släppte vi ju Larsson och Jansson för att dom inte höll måttet, men 2 år senare så har Bajen nedmonterats så pass att jag frågar mig om det fortfarande gäller...
Varför måste truppspelare vara unga? För att det står så i von Heijnes strategidokument? På damsidan kan du ju ändå inte sälja spelare för speciellt mycket pengar och absolut inte spelare som inte är typ supertalang. Visst unga spelare kan utvecklas mer men äldre är i regel mer stabila. Tror Larsson definitivt håller högre nivå än exempelvis Sjödahl eller random från akademin.
Citera
2026-01-06, 20:52
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Varför måste truppspelare vara unga? För att det står så i von Heijnes strategidokument? På damsidan kan du ju ändå inte sälja spelare för speciellt mycket pengar och absolut inte spelare som inte är typ supertalang. Visst unga spelare kan utvecklas mer men äldre är i regel mer stabila. Tror Larsson definitivt håller högre nivå än exempelvis Sjödahl eller random från akademin.
För att dom kan klättra från att vara truppspelare till att bli värde/nyckel-spelare. En 27-årig truppspelare blir aldrig annat än en truppspelare.

Det är möjligt att Larsson är bättre just nu, men hur är det med den frågan om 6-18 månader? Jag tycker det verkar som att Svensk fotboll går in i en fas där vi måste förlita oss allt mer på talangutveckling.

Jag gillade Larsson i Bajen vill jag tillägga.
Senast redigerad av QuantumQuill 2026-01-06 kl. 20:56.
Citera
2026-01-06, 21:18
Medlem
Lite rörigt nu, tycker jag. Och delvis märkligt. Men intressant.

Hammarby och Häcken tappar spelare efter spelare, men det är ju sådär det blir när man har nått en del mål (titlar) med yngre spelare och dessa blivit lite äldre och vill vidare i karriären. Medan MFF nästan enbart värvar något äldre spelare som är för "dåliga" att flytta utomlands och därmed får behålla dom. Olika strategier och finns kanske inte rätt eller fel, varken kort- eller långsiktigt.

Tycker väl man summerat så här långt tyvärr måste konstatera att kvaliteten på Damallsvenskan är på väg ytterligare nedåt. Verkar som det satsas mindre och fler "halvbra" spelare lämnar.

Kanske Norrköpings ekonomiska krasch med herrlaget som åkte ur givit vissa tankeställare till andra klubbar, plus då att damlagslösa Mjällbys rekordsäsong nog också påverkar lite. Men framförallt påverkar nog det vikande intresset mest. Förhoppningarna om högre publiksiffror och större sponsorintäkter har fått sig en rejäl törn under 2024-2025 och fler och fler dubbelklubbar försöker nog anpassa sin damverksamhet till att gå runt ekonomiskt. Att säsong efter säsong gå sisådär 5-15 milj kronor back fungerar under uppbyggnad, men inte i längden.

Förhoppningen om starkare trupper för framförallt Hammarby och Häcken är väl att det blir överfulla WSL-trupper och det kommer ett gäng spelare åt "andra hållet" under de kommande månaden.
Citera
2026-01-06, 21:29
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Lite rörigt nu, tycker jag. Och delvis märkligt. Men intressant.

Hammarby och Häcken tappar spelare efter spelare, men det är ju sådär det blir när man har nått en del mål (titlar) med yngre spelare och dessa blivit lite äldre och vill vidare i karriären. Medan MFF nästan enbart värvar något äldre spelare som är för "dåliga" att flytta utomlands och därmed får behålla dom. Olika strategier och finns kanske inte rätt eller fel, varken kort- eller långsiktigt.

Tycker väl man summerat så här långt tyvärr måste konstatera att kvaliteten på Damallsvenskan är på väg ytterligare nedåt. Verkar som det satsas mindre och fler "halvbra" spelare lämnar.

Kanske Norrköpings ekonomiska krasch med herrlaget som åkte ur givit vissa tankeställare till andra klubbar, plus då att damlagslösa Mjällbys rekordsäsong nog också påverkar lite. Men framförallt påverkar nog det vikande intresset mest. Förhoppningarna om högre publiksiffror och större sponsorintäkter har fått sig en rejäl törn under 2024-2025 och fler och fler dubbelklubbar försöker nog anpassa sin damverksamhet till att gå runt ekonomiskt. Att säsong efter säsong gå sisådär 5-15 milj kronor back fungerar under uppbyggnad, men inte i längden.

Förhoppningen om starkare trupper för framförallt Hammarby och Häcken är väl att det blir överfulla WSL-trupper och det kommer ett gäng spelare åt "andra hållet" under de kommande månaden.
Vilka dubbelklubbar är det som du tänker på?

Att Norrköping måste anpassa sin kostym är jag helt med på. Tänker du Hammarby och Häcken? För AIK och Djurgården satsar väl inte mindre nu?
Citera
2026-01-06, 21:32
Medlem
enlitenkorps avatar
Villemo Dahlqvist går till BP
Citera
2026-01-06, 21:36
Medlem
enlitenkorps avatar
Mycket snack här om att lagen inte får några pengar från sina försäljningar, men än så länge så ökar ju prislapparna konstant på spelare.

När det gäller Malmö så tycker jag att det är väldigt svårt att spå hur det kommer gå för dem. Visst ser deras trupp långsiktigt ut att vara lättare att behålla men också lätt att fastna i spelare som nästintill är färdigutvecklade.
Citera
2026-01-06, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Vilka dubbelklubbar är det som du tänker på?

Att Norrköping måste anpassa sin kostym är jag helt med på. Tänker du Hammarby och Häcken? För AIK och Djurgården satsar väl inte mindre nu?

Tänkte mer på helheten än exakta exempel, men:

Som jag förstått det uttalade AIK för 1-2 år sedan (?) att man skulle satsa mindre, och kanske Hammarby är på väg att göra något liknande. Båda har ju haft bra F-lag senaste säsongerna, och kanske ser en framtid som är mer lik herrlagens än man tidigare haft. Djurgården vet jag inte. BP och framförallt Häcken kanske lite oklart, men MFF:s uteblivna satsning är ju ganska tydlig. I alla fall "utebliven" i förhållande till hur snacket gick för ett par år sedan. Men även att det inte kommer något underifrån där t ex Elfsborg verkar nöjda med att vara där man är och inte verkar satsa mo Damallsvenskan. Vilket man väl trodde för ett par år sedan.

Fast jag kan ha fel i ett eller ett par exempel. Är mer att jag tycker trenden verkar gå mot att fler lag håller hårdare i plånboken nu. Och jag tror som sagt det beror på att man är på väg att försöka anpassa damverksamheten till att bli mer ekonomiskt hållbar på längre sikt (eller från "under uppbyggnad" till "vardag", om man vill uttrycka det så).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in