2026-01-07, 17:27
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Lyckan står den djärve bi. De hade antagligen bara sjuk nybörjartur tur då det på 100 000 miles + syntetisk data fått till någonting som är svårt att urskilja kvalitetsmässigt från teslas 7 biljarder miles med data. Det fins nu fler carfuencer-videos på youtube och jag kan inte ske skillnaden i fram för allt de svåra oväntade situationerna.

Ska man pumpa Tesla tycker jag man kan spekulera i exakt vad som händer om NVIDIA faktiskt sitter på lösningen. Det är inte alls omöjligt att det är en situation där Tesla ändå går ut som vinnare efter en circlejerk snarare än att alla tillverkare helt plötsligt har FSD-produkter att erbjuda.

Det går inte att urskilja kvalitetsmässigt av anledningen att vi inte har Nvidias system i händerna på hundratusentals hårt granskande konsumenter. Jag märker att din kritiska ådra slutar pulsera i pannan när det gäller Nvidia, men vi har ingen aning om vad vi inte får se. Gör FSD det minsta misstag så undgår det ingen. Vi vet att hanteringen av 90% av alla situationer ser väldigt bra ut, men det tar många bilar, många timmar och många miles för att få se hur systemet presterar vid de sista 1% av alla edge cases. Jag har inga bekymmer med att erkänna om Nvidias system skulle vara en riktig utmanare till Teslas FSD. Det måste komma fler alternativ, och en tillverkare klarar inte av hela världens behov, samt att jag hellre ser ett företag som Tesla har goda relationer med komma med alternativ än Kinesiska aktörer. Men nu är det bara så att det krävs mycket arbete innan Alpamayo kan träna ett system tills det blir lika kompetent som FSD.

Men detta är ju trots allt forumet där vi skall hata Tesla.
Citera
2026-01-07, 17:33
Medlem
Wajis avatar
Personligen tycker jag Tesla är den absolut bästa bil och den överlägsen bil jag haft i alla mina år. Det är min egen uppfattning och det står jag alla dagar i veckan då jag i dagsläget äger 2st.

Sedan pratar vi aktievärde och det är väl ändå det tråden handlar om. Krympande försäljning oroar inte marknaden då man sålt så bra tidigare.

Men kolla utvecklingen så har man ren fakta.

Senaste 6 månaderna 38,43%
Senaste 3 åren 286,17%
Senaste 10 åren 2889,66%

Köpte aktie för ca 7 år sedan. Fyllde på 5 år sedan och sedan 3 år och även i somras. Kan inte påstå annat jag är riktigt nöjd med min investering och jag tror Tesla kommer hålla sig stabil även detta år.
Att håna Tesla och Tesla aktien blir nästan patetiskt och då handlar det ju om något annat.

För vem vill inte tjäna pengar är väl frågan?
Citera
2026-01-07, 17:47
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Personligen tycker jag Tesla är den absolut bästa bil och den överlägsen bil jag haft i alla mina år. Det är min egen uppfattning och det står jag alla dagar i veckan då jag i dagsläget äger 2st.

Sedan pratar vi aktievärde och det är väl ändå det tråden handlar om. Krympande försäljning oroar inte marknaden då man sålt så bra tidigare.

Senaste 3 åren 286,17%
Senaste 10 åren 2889,66%

Köpte aktie för ca 7 år sedan. Fyllde på 5 år sedan och sedan 3 år och även i somras. Kan inte påstå annat jag är riktigt nöjd med min investering och jag tror Tesla kommer hålla sig stabil även detta år.
Att håna Tesla och Tesla aktien blir nästan patetiskt och då handlar det ju om något annat.

Jag tycker det omvända, Tesla är den överlägset sämsta bil jag någonsin ägt.
Om du fortfarande sitter med Tesla-aktier så borde du överväga att sälja dessa, folk som köpte tulpanlökar var också stöddiga under en kort period, och se hur det slutade för dom.
Citera
2026-01-07, 17:48
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Ses det någon avmattning i Norge på sistone?
Sen är aktien Tesla nära ATH (All time high) så resultaten i Europa verkar inte vara ett större bekymmer för aktieköparna.
Dom har tydligen haft extrema subventioner, men det tycks vara slut på dessa. Kommande kvartal blir intressant.
Citera
2026-01-07, 18:03
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Ses det någon avmattning i Norge på sistone?
Sen är aktien Tesla nära ATH (All time high) så resultaten i Europa verkar inte vara ett större bekymmer för aktieköparna.

Det är ett extremt repeterat fenomen att försäljning ökar i slutet på en period med incitament och skattelättnader. Exakt samma sak skedde i UK förra året.

Nu är det helt obetydligt för aktien men vi kommer se en dipp nu i början på året av samma anledning som det var en boost i slutet av förra.
Citera
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:

Senaste 3 åren 286,17%
Senaste 10 åren 2889,66%

En grupp älskar bilarna, en grupp hatar dem. Och eftersom skillnaden i vad som skrivs är så drastisk så heter svaret på detta fenomen politik. De första som ställer sig upp och protesterar när en förändring sker är den värsta formen av människor. Psykopater, narcissister latmaskar och korrupta politiker fullkomligt hatar autistiska och ofiltrerade sanningssägare i största allmänhet, men Elon Musk i synnerhet.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Jag tycker det omvända, Tesla är den överlägset sämsta bil jag någonsin ägt.
Om du fortfarande sitter med Tesla-aktier så borde du överväga att sälja dessa, folk som köpte tulpanlökar var också stöddiga under en kort period, och se hur det slutade för dom.

Det blir nästan lite komedi att läsa dina egna inlägg i denna tråd. 26 sidor spammar du och varje gång nedvärderar du men allt så blir det fel för dig.

Du hoppade in i tråden 2025-03-23 när aktien stod i 248,71. En dag senare skrev du följande

Citat:
PE är långt över 100, på vilken planet är det "absurt billiga nivåer"? Tesla ska ner till $20.

Citat:
jag tolkar det som att du bagholdar och inte kan någonting om företagsekonomi.
Jag har själv varit där, mitt tips är att sälja med förlust innan det blir värre.

Sedan kan man ju ha en kvällsunderhållning att läsa alla inlägg. Men från när du började trasha tråden så har den stigit från 248,71 till dagens kurs 436,65..

På mindre än ett år så stiger aktien med nästan 200$. Jag måste säga att det är en riktigt bra aktie men du verkar ju ha dåligt affärssinne och väldigt svårt att förstå att det enda du gör är att gör bort dig med ditt dravel.

Du är ett bevis på en manisk tro och egna uppfattningen om saker och ting är så långt i från verkligheten. Något annat kan jag inte få fram efter alla dina 26 sidor i denna tråd. Vi är nog många aktieägare och långsiktiga investerare och tackar för de miljoner som Musk och gänget ger oss.

Fundera på vad du själv skriver i tråden och hur verkligheten ser ut.

Är du personen som kör bil på motorvägen och de går ut via radion med akut meddelande om en trafikant som gör i motsats riktning och varnas ta skydd samtidigt som du blodsprängd i ansiktet skriker åt radion.
- En??? Alla åker ju i fel riktning för helvete
Citera
2026-01-07, 18:06
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
En grupp älskar bilarna, en grupp hatar dem. Och eftersom skillnaden i vad som skrivs är så drastisk så heter svaret på detta fenomen politik. De första som ställer sig upp och protesterar när en förändring sker är den värsta formen av människor. Psykopater, narcissister latmaskar och korrupta politiker fullkomligt hatar autistiska och ofiltrerade sanningssägare i största allmänhet, men Elon Musk i synnerhet.

Är inte detta en aktietråd där vi diskuterar Aktien Tesla? Själv älskar jag bilen Tesla, Älskar Musk som entreprenör och företagsledare då jag gillar hans syn och driv att driva företag.

Men saken oavsett vad man tycker så går aktien framåt och den har ökat något enormt och har man varit med på resan från början så är man ju miljonär hur man även vrider på det. Så här långt är det många som blivit ekonomiskt oberoende av just tesla aktien. Och det är väl det vi diskuterar i denna tråd eller ?
Citera
2026-01-07, 18:13
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Är inte detta en aktietråd där vi diskuterar Aktien Tesla? Själv älskar jag bilen Tesla, Älskar Musk som entreprenör och företagsledare då jag gillar hans syn och driv att driva företag.

Men saken oavsett vad man tycker så går aktien framåt och den har ökat något enormt och har man varit med på resan från början så är man ju miljonär hur man även vrider på det. Så här långt är det många som blivit ekonomiskt oberoende av just tesla aktien. Och det är väl det vi diskuterar i denna tråd eller ?

Jo man kan ju åtminstone önska det. Men trollen letar sig ut överallt och förstör seriös diskussion.

Aktiekursen är frånkopplad bilsegmentet för att marknaden börjar ta in AI och robotteknik i värderingen, vilket den så klart också bör göra. Tar man hänsyn till endast den autonoma marknaden som fullkomligt kommer explodera inom ett par år så är aktien oerhört undervärderad. Men så länge det är brist på siffror för Wall Street att räkna på så kommer vi få se hög volatilitet.
Citera
2026-01-07, 18:19
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jo man kan ju åtminstone önska det. Men trollen letar sig ut överallt och förstör seriös diskussion.

Aktiekursen är frånkopplad bilsegmentet för att marknaden börjar ta in AI och robotteknik i värderingen, vilket den så klart också bör göra. Tar man hänsyn till endast den autonoma marknaden som fullkomligt kommer explodera inom ett par år så är aktien oerhört undervärderad. Men så länge det är brist på siffror för Wall Street att räkna på så kommer vi få se hög volatilitet.

Så är det ju. Men en person som för mindre än ett års sedan säger att aktien åker ner under 20$ och sedan bara fortsätter spamma tråden med 26 sidor borde se sig själv i spegeln och inse att i den här tråden har jag mer annat gjort bort mig.

Så funkar normala människor och det var lite min poäng då jag normalt inte brukar lägga ut eller kommentera mina investeringar.

Men svårt att vara tyst när aktien går helt motsatt emot vad något försöker påvisa här inne. Sånt tycker jag är stört.
Citera
2026-01-07, 18:54
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Så är det ju. Men en person som för mindre än ett års sedan säger att aktien åker ner under 20$ och sedan bara fortsätter spamma tråden med 26 sidor borde se sig själv i spegeln och inse att i den här tråden har jag mer annat gjort bort mig.

Så funkar normala människor och det var lite min poäng då jag normalt inte brukar lägga ut eller kommentera mina investeringar.

Men svårt att vara tyst när aktien går helt motsatt emot vad något försöker påvisa här inne. Sånt tycker jag är stört.
Att den bör vara nere på 20-lappen är inte samma sak som att den kommer att göra det. Baserat på fundamenta är aktien sjukt övervärderad, Theranos kommer i närheten (om man tar de riktiga siffrorna). Sen kan man ju förstås gå all-in på att självkörning och robotar är det nya svarta, men jag har svårt att se att den delen av företaget kommer vara värt dryga triljonen dollar i närtid.
Citera
2026-01-07, 19:12
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Att den bör vara nere på 20-lappen är inte samma sak som att den kommer att göra det. Baserat på fundamenta är aktien sjukt övervärderad, Theranos kommer i närheten (om man tar de riktiga siffrorna). Sen kan man ju förstås gå all-in på att självkörning och robotar är det nya svarta, men jag har svårt att se att den delen av företaget kommer vara värt dryga triljonen dollar i närtid.

Jag lovar att vi ropar på dig när kursen står i $20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in