Citat:
Ursprungligen postat av
rotadent
Jo, jag föredrar också äldre arkitektur. I Stockholm tycker jag att sekelskiftesområdena är charmigast och det är ju många som tycker det, det ser man på priserna. Det finns ju värden i de husen också som inte finns i samma utsträckning i nybyggen, exempelvis mycket högre i tak, stora och vackra fönster (istället för bara stora) etc. Sen är det så klart inte lika praktiska bostäder som nybyggen. Allt beror väl på vad man värderar. Problemet med såna här diskussioner när de förs i samhället är ju att det blir väldigt subjektivt och man kommer helt enkelt inte att vara överens. Jag har bott i nybyggen från 2010-talet och det var jättebra lägenheter, inte så vackra hus utanpå men själva lägenheterna var det inget fel på. Låg charm, hög funktion skulle man kunna säga. Med tanke på hur dyrt det är att bygga rätt tråkiga hus i dag så skulle nog gammal arkitektur med modern standard bli rätt stökigt att få till, det skulle antagligen kosta på tok för mycket. Åtminstone i Sverige, det byggs ju en hel del nytt i äldre stil i andra länder, exempelvis i Tyskland.
Apropå högt i tak kan jag tycka att det är ganska spännande med äldre fabrikslokaler som har gjorts om till bostäder, särskilt när och om de ligger centralt i en stad. Jag är lite avundsjuk på grannarna så sett, att de har en kultur, ett väsen i sitt hus, som jag inte har på samma sätt. Tänk hur mycket slit som har ägt rum historiskt där nu någon bor, och nattar sina barn, lagar sin mat osv.
Det där med Tyskland visste jag inte. Jag ska ta och eftersöka information i frågan. Har du någonstans jag kan börja leta? Det låter som det jag pratade om tidigare: gammal stil, med moderna funktioner.