2026-01-07, 14:21
  #1513
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Jag tror du överskattar hur mycket Danmark kan stoppa något sånt. USA är trots allt ledaren för den fria världen och NATO gör inget utan USA:s godkännande.

Om USA börjar satsa stort på Grönland både med pengar och strategi får Danmark välja om de vill samarbeta eller hamna utanför. Det handlar inte om militär makt utan om vem som kan locka mest med jobb, teknik, handel och trygghet.

USA behöver bara visa intresse, så kommer resten av sig själv. Vem tror du grönländarna hellre satsar på – Köpenhamn med byråkrati och bidrag eller Washington med framtid och möjligheter?

Kanske önsketänkande, men svårt att stoppa när både geopolitik och drömmen om frihet drar åt samma håll.
Otroligt märkligt resonemang som bygger på att en vanlig amerikan har det bättre än en genomsnittlig europé?!
Vad har du för grund till den tanken?
För en miljardär stämmer det säkert men inte för en vanlig löntagare.

Humorsida, men ändå intressant:
https://9gag.com/gag/aKGyKoW
Citera
2026-01-07, 14:28
  #1514
Medlem
X3treams avatar
https://www.vg.no/nyheter/i/e789jK/kristian-brekke-la-trump-faa-groenland

Intressant artikel.
Citera
2026-01-07, 14:33
  #1515
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Okej med den logiken om de är större, vad säger att de inte tar Norge med deras Olja i nästa steg.

"För att det behövs strategiskt mot Ryska hotet"

Sanningen är att det är detta sammarbeten som Nato behövs emot. Större bullies med imperialistiska diktatorer. De stoppar inte vid ett land de blir inte nöjda där.

För att Norge inte ligger i den västerliga hemisfären.

Läs Trumps bok, läs även USAs senaste säkerhetsstrategi som släpptes i december. Då kommer du få en bättre bild varför Trump och hans administration agerar som de gör. Sedan vet de nog om att de kommer förlora mid-terms och därav accelerera upp för att få så mycket gjort innan de blir låsta i kongressen etc.

Tyvärr fallerar NATO om USA går ut eftersom de är den stora bidragande faktorn till att motarbeta Ryssland. Trump vet också att vi i Europa är i en beroendeställning och kommer acceptera inprincip vad som inom den närmsta framtiden. Det gäller inte bara militärt utan även energi och handel, Europa har egentligen inte så mycket att erbjuda. Och de har oss runt bollarna, ifall vi inte lyder så kniper USA till så att vi bockar och bugar.

Det är jätte hemskt och tråkigt att det skall behöva vara så men det är så läget ser ut. Jag gillar det inte men vet samtidigt att det är inte mycket vi kan sätta emot, eftersom Europa kommer alltid vara den största förloraren i alla scenarion.
Citera
2026-01-07, 15:13
  #1516
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
För att Norge inte ligger i den västerliga hemisfären.

Läs Trumps bok, läs även USAs senaste säkerhetsstrategi som släpptes i december. Då kommer du få en bättre bild varför Trump och hans administration agerar som de gör. Sedan vet de nog om att de kommer förlora mid-terms och därav accelerera upp för att få så mycket gjort innan de blir låsta i kongressen etc.

Tyvärr fallerar NATO om USA går ut eftersom de är den stora bidragande faktorn till att motarbeta Ryssland. Trump vet också att vi i Europa är i en beroendeställning och kommer acceptera inprincip vad som inom den närmsta framtiden. Det gäller inte bara militärt utan även energi och handel, Europa har egentligen inte så mycket att erbjuda. Och de har oss runt bollarna, ifall vi inte lyder så kniper USA till så att vi bockar och bugar.

Det är jätte hemskt och tråkigt att det skall behöva vara så men det är så läget ser ut. Jag gillar det inte men vet samtidigt att det är inte mycket vi kan sätta emot, eftersom Europa kommer alltid vara den största förloraren i alla scenarion.

Det kan också vara så att du har delvis fel (jag tror på att midterms blir ett stopp på de värsta stollerierna) och du har givetvis rätt i att Trump strävar efter märkliga ting...

Men! USA vet att ett havererat NATO kommer att kosta dem oerhört mycket inflytande. Handelspolitiskt inflytande har ju Trump lagt i byrålådan med tull- och tarifffantasierna, teknologiskt inflytande (generellt) är det inte längre USA som står för - produktionsresurserna finns inte längre, och kunskapsindustrin kommer att monteras ner när snabbt när Kina, Asien och Europa fortsätter forska och USA låter AI leta efter sk "kunskap"). NATO, idemässigt och praktiskt, kommer i så fall att ersättas med en europeisk motsvarande organisation eftersom fienden inte längre finns i Europa.

Litet enkelt uttryckt: Det är inte muskler som gjort människan framgångsrik, utan social organisation och anpassningsförmåga parad med intelligens... :-)

Det här är förstås inga hemligheter för informerade amerikaner heller, så frågan är ju när måttet blir rågat. Att isolera sig och "sköta sitt eget" är en rätt etablerad återkommande USA-doktrin, men när den gått för långt brukar det komma en reaktion.

Naturligtvis kan USA (dvs Trump med följe) hota med kärnvapen och förklara att "vi SKALL ha Grönland", men då måste man ha den egna befolkningen med sig OCH befolkningen måste tycka att det är helt OK att gå på rövarstråt om man heter USA. Jag är inte helt säker på att detta blir populärt.
Citera
2026-01-07, 15:39
  #1517
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan också vara så att du har delvis fel (jag tror på att midterms blir ett stopp på de värsta stollerierna) och du har givetvis rätt i att Trump strävar efter märkliga ting...

Men! USA vet att ett havererat NATO kommer att kosta dem oerhört mycket inflytande. Handelspolitiskt inflytande har ju Trump lagt i byrålådan med tull- och tarifffantasierna, teknologiskt inflytande (generellt) är det inte längre USA som står för - produktionsresurserna finns inte längre, och kunskapsindustrin kommer att monteras ner när snabbt när Kina, Asien och Europa fortsätter forska och USA låter AI leta efter sk "kunskap"). NATO, idemässigt och praktiskt, kommer i så fall att ersättas med en europeisk motsvarande organisation eftersom fienden inte längre finns i Europa.

Litet enkelt uttryckt: Det är inte muskler som gjort människan framgångsrik, utan social organisation och anpassningsförmåga parad med intelligens... :-)

Det här är förstås inga hemligheter för informerade amerikaner heller, så frågan är ju när måttet blir rågat. Att isolera sig och "sköta sitt eget" är en rätt etablerad återkommande USA-doktrin, men när den gått för långt brukar det komma en reaktion.

Naturligtvis kan USA (dvs Trump med följe) hota med kärnvapen och förklara att "vi SKALL ha Grönland", men då måste man ha den egna befolkningen med sig OCH befolkningen måste tycka att det är helt OK att gå på rövarstråt om man heter USA. Jag är inte helt säker på att detta blir populärt.

Absolut, men muskler är en kraftig sak att ha.

Du får inte glömma Trump och gänget ser inte oss som en särskilt viktig partner utan ett dragplåster. Givetvis kommer ett fallande NATO innebär konsekvenser för amerikanskt inflytande över Europa, men de ser redan Europa som en biprodukt. De vill gärna också att EU imploderar eftersom det kommer innebär ett ännu svagare Europa.

USA kommer vara den största supermakten långtid framöver då de är ett av få länder som inte kommer få sin befolkning att sjunka dramatiskt. Tvärtom, de och Indien kommer vara de stora länder med fortsatt befolkningstillväxt. Kina kommer ha mega problem om en generation, och tala inte om Europa.

Problemet med Europa och EU är att det är för många kockar i köket, det kommer aldrig bli någon större EU armé. Det kanske skapas ett europeiskt NATO men den kommer fortfarande inte vara tillräckligt stark på flera årtionde framöver.

Vi gamla drakar kommer inte hänga med och vi gör knappt det idag, vi har en stagnerad ekonomi i nästan samtliga stora europeiska länder. Man försöker få hålla igång med ett frihandelsavtal med Sydamerika, vilket troligtvis ej kommer gå genom då återigen vi har för många kockar i köket.

Låt oss säga att USA går in militärt i Grönland, EU och Europa svarar med hårda sanktioner. USA hämnas med tex totalt importförbud av europeiska bilar och beslagtar europeiska bilfabriker på amerikansk mark, och att man tar hem alla trupp samt stänger ner alla baser. Man ger också Ryssland carte blanché att anfalla Baltikum. Då sitter vi verkligen i skiten, nu tror jag att det inte blir så men det är ett scenario som kan hända.

Vi får bara hoppas att demokraterna vinner mid terms så att de kan stoppa fler galna upptåg. Men den nuvarande världsordningen är satt sig i en rejäla gungning som troligtvis kommer förändras mycket mer. Det är som sagt 11 månader kvar av härjningar och mycket kan hända, viket vi såg 2025.

Men en sak i säker, Trump dammar av Monroe-doktrin till vårt århundrade.
Citera
2026-01-07, 16:02
  #1518
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Absolut, men muskler är en kraftig sak att ha.

Du får inte glömma Trump och gänget ser inte oss som en särskilt viktig partner utan ett dragplåster. Givetvis kommer ett fallande NATO innebär konsekvenser för amerikanskt inflytande över Europa, men de ser redan Europa som en biprodukt. De vill gärna också att EU imploderar eftersom det kommer innebär ett ännu svagare Europa.

USA kommer vara den största supermakten långtid framöver då de är ett av få länder som inte kommer få sin befolkning att sjunka dramatiskt. Tvärtom, de och Indien kommer vara de stora länder med fortsatt befolkningstillväxt. Kina kommer ha mega problem om en generation, och tala inte om Europa.

Problemet med Europa och EU är att det är för många kockar i köket, det kommer aldrig bli någon större EU armé. Det kanske skapas ett europeiskt NATO men den kommer fortfarande inte vara tillräckligt stark på flera årtionde framöver.

Vi gamla drakar kommer inte hänga med och vi gör knappt det idag, vi har en stagnerad ekonomi i nästan samtliga stora europeiska länder. Man försöker få hålla igång med ett frihandelsavtal med Sydamerika, vilket troligtvis ej kommer gå genom då återigen vi har för många kockar i köket.

Låt oss säga att USA går in militärt i Grönland, EU och Europa svarar med hårda sanktioner. USA hämnas med tex totalt importförbud av europeiska bilar och beslagtar europeiska bilfabriker på amerikansk mark, och att man tar hem alla trupp samt stänger ner alla baser. Man ger också Ryssland carte blanché att anfalla Baltikum. Då sitter vi verkligen i skiten, nu tror jag att det inte blir så men det är ett scenario som kan hända.

Vi får bara hoppas att demokraterna vinner mid terms så att de kan stoppa fler galna upptåg. Men den nuvarande världsordningen är satt sig i en rejäla gungning som troligtvis kommer förändras mycket mer. Det är som sagt 11 månader kvar av härjningar och mycket kan hända, viket vi såg 2025.

Men en sak i säker, Trump dammar av Monroe-doktrin till vårt århundrade.

Medhåll till viss del.

Europa har dock inga egentliga problem ekonomiskt, utan vi har möjligen blivit litet mer sofistikerade och principiella på en del områden. På de flesta områden ligger "vi" bra till, och på många har "vi" kommit längre. Sedan anser vi ju att "vi" har råd att ta stort ansvar för andra och fokuserar kanske inte tillräckligt på egennytta och kanske inte har ett tillräckligt starkt tävlingsklimat. Europa har ju inte vunnit JVM i hockey på många år... :-)

Att Trump sträcker sina giriga tassar efter Grönland är egentligen symtomatiskt. Även i USA har man insikter om tingens förgänglighet och att miljön inte kan exploateras i all oändlighet, och då kan det ju vara behändigt att annektera Grönland och som vi precis sett ta ett bra grepp på Venezuela (Out-of-sight - out-of-mind).

Man vet också att man är efter på en mängd områden vad gäller teknologi och produktion (men absolut inte alla) , och man inser att man kan inte konkurrera (bilar och läkemedel är två bra exempel, men den som funderar på saker lär ju upptäcka att "strategiska amrekanska produkter" vanligen inte är konkurrenskraftiga, utan BEHÖVER skyddet av tullar. (Nationalekonomer brukar likna skyddstullar vid att pinka i trikåerna, värmer helt kortvarigt och börjar lukta illa rätt snart).

Men, USA ÄR befolkat av vettigt folk (också) och vet ju egentligen det här.
Citera
2026-01-07, 16:22
  #1519
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Medhåll till viss del.

Europa har dock inga egentliga problem ekonomiskt, utan vi har möjligen blivit litet mer sofistikerade och principiella på en del områden. På de flesta områden ligger "vi" bra till, och på många har "vi" kommit längre. Sedan anser vi ju att "vi" har råd att ta stort ansvar för andra och fokuserar kanske inte tillräckligt på egennytta och kanske inte har ett tillräckligt starkt tävlingsklimat. Europa har ju inte vunnit JVM i hockey på många år... :-)

Att Trump sträcker sina giriga tassar efter Grönland är egentligen symtomatiskt. Även i USA har man insikter om tingens förgänglighet och att miljön inte kan exploateras i all oändlighet, och då kan det ju vara behändigt att annektera Grönland och som vi precis sett ta ett bra grepp på Venezuela (Out-of-sight - out-of-mind).

Man vet också att man är efter på en mängd områden vad gäller teknologi och produktion (men absolut inte alla) , och man inser att man kan inte konkurrera (bilar och läkemedel är två bra exempel, men den som funderar på saker lär ju upptäcka att "strategiska amrekanska produkter" vanligen inte är konkurrenskraftiga, utan BEHÖVER skyddet av tullar. (Nationalekonomer brukar likna skyddstullar vid att pinka i trikåerna, värmer helt kortvarigt och börjar lukta illa rätt snart).

Men, USA ÄR befolkat av vettigt folk (också) och vet ju egentligen det här.

Europa har visst problem, framförallt gällande tillväxt och det är bara se på Tyskland bland annat. Deras bilindustri har mycket att lära och de blir omkörda av Kina, saken med Europa är att vi är alldeles för dåliga att svänga om. Och det beror på att vi har starka fackförbund som sätter käppar i hjulen samt vår industri är gammal vilket också gör det svårt att växla om.

Ta Toyota tillexempel, de producera lika mycket bilar som hela VW-koncern men de har 50% mindre anställda. Det är mycket som kan göras men som stoppas just av olika orsaker såsom fackförbund eller regleringar.

Grönland handlar mer om Trump än USA egentligen och hans egna vision för dels USA samt 250 år jubileet. Däremot tror jag att de kommer få landmassan där uppe i norr på ett eller annat sätt, typ antigen hela eller en del, ett lån från Danmark etc. Och Europa kommer acceptera det trots hårda ord på Twitter.

Kanske målar jag upp en allt för pessimistiskt syn på Europa, men i alla ära så har vi ändå skjutit oss själva i foten och det är dags att inse att våran plats vid stora bordet är över.
Citera
2026-01-07, 16:24
  #1520
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hongka995
Sådär ja, ditt inlägg åldrades inte väl kan man konstatera

En kvart efter kom Vita huset med ett formellt uttalande om att de "kommer att ta över Grönland, med militär om så fordras".

"Trump vill ta över Grönland under denna mandatperioden och kan använda militären för att få det i lås, skriver Vita huset i ett uttalande till Reuters." (Aftonbladet citerar Reuters, 2026-01-06 22:01).

Nästa är en formell krigsförklaring, men då kommer du att säga "det är bara en specialoperation".

Nej, men jag tror också att Danmark kommer att släppa Grönland innan det går så långt, eftersom det står klart att USA annars tar ön med våld. Nato har ju upphört att existera som reell pakt redan nu, så där är ingen skada skedd oavsett.

Min egen mening är att Grönland ska tillhöra grönländarna, punkt. Dit kommer vi till slut, jag är optimist.
Att köpa landområden är inget nytt.
USA köpte Alaska en gång i tiden.
Finns många fler exempel.

Dessutom har USA haft inflytande på Grönland under lång tid.

Kina har velat skriva avtal med Grönland där de erbjudit "generösa" avtal om de får bryta mineraler.
Men det vill varken Grönland eller USA.
Citera
2026-01-07, 16:39
  #1521
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Att köpa landområden är inget nytt.
USA köpte Alaska en gång i tiden.
Finns många fler exempel.

Dessutom har USA haft inflytande på Grönland under lång tid.

Kina har velat skriva avtal med Grönland där de erbjudit "generösa" avtal om de får bryta mineraler.
Men det vill varken Grönland eller USA.

"Styret på Grönland intensifierar sina ansträngningar att utveckla gruvsektorn och söker aktivt investeringar från västvärlden.

Om USA och EU inte engagerar sig kan man komma att vända sig till Kina, varnar Naaja Nathanielsen, minister för näringsliv och mineralresurser."

https://www.realtid.se/bors-finans/makro/gronland-pressar-vast-flortar-med-kina/

det är nog bara usa som kan få fart på utvinningen?

eu med sin gröna hybris klarar inte av något, det kan ju störa renarna eller isbjörnar
Citera
2026-01-07, 16:47
  #1522
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Att köpa landområden är inget nytt.
USA köpte Alaska en gång i tiden.
Finns många fler exempel.

Dessutom har USA haft inflytande på Grönland under lång tid.

Kina har velat skriva avtal med Grönland där de erbjudit "generösa" avtal om de får bryta mineraler.
Men det vill varken Grönland eller USA.

Sälj hellre till något vettigare land om nu Grönland ens ska säljas. Ge USA fingret och klipp sedan alla förbindelser med amerikansk skräpkultur, skräpmat, fejksport och allt löjligt skit som kommer därifrån. Låt dem förgås i sitt plastiga låtsasland.
Citera
2026-01-07, 16:58
  #1523
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Sälj hellre till något vettigare land om nu Grönland ens ska säljas. Ge USA fingret och klipp sedan alla förbindelser med amerikansk skräpkultur, skräpmat, fejksport och allt löjligt skit som kommer därifrån. Låt dem förgås i sitt plastiga låtsasland.
Vissa saker du skriver kan jag hålla med dig om, men vilket är det "vettigare" landet??
Citera
2026-01-07, 17:16
  #1524
Medlem
Förmodligen är det så att vår tillväxt inte kommer att öka speciellt mycket, det inkluderar även USA, som dessutom sitter med en ofantlig skuld på 38 biljoner dollar!
Kina har ju redan gått om USA i tillväxt och det kommer att fortsätta så oavsett vad USA vill eller inte vill. Detsamma gäller Indien. Utvecklingsländer har större potential för en starkare tillväxt än vad vi i väst har. Dom kommer gå om oss, tyvärr.

AI och dess resurskrävande datacenter, är det sopat under mattan? Datacenternas energiförbrukning förväntas mer än fördubblas fram till 2030. Från 415TWh till 945TWh...! Alltså ett datacenter använder lika mycket energi som 100000 hushåll, men de som är under uppbyggnad kommer att kräva 20 ggr mer energi, lika mycket som 2 miljoner hushåll, och vi ger företag som Amazon och Facebook 90% "rabatt" i energikostnader som vi själva kommer att ha behov av!

Enorma datacenter på Grönland kanske är något man också är ute efter. En enorm ö med få invånare i ett klimat som kyler sådana anläggningar bättre. Många anledningar bakom detta skrikande ifrån Trumps administration.

Planeten är ändlig, och ju djupare du behöver gräva för att utvinna mineraler, metaller etc etc. desto dyrare kostnader. Att det finns mycket att utvinna i det smältande Arktis är väl anledningen till att USA/Kina/Ryssland vill bestämma vem som ska lägga vantarna på denna guldgruva. Dessa länder är ju inte speciellt intresserade av att bromsa den klimatutvecklingen.

Moder natur behöver vi nog inte tvivla på. Förr eller senare kommer kravbreven dimpa ner, och då är det hon som dikterar villkoren och bestämmer i vilken valuta det ska betalas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in