2026-01-06, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambushed
Problemet är inte vilka USA ska samarbeta med utan vilka EU ska samarbeta med. De liberala demokratierna blir allt färre….

Finns fortfarande ganska många demokratier som vill samarbeta med EU t.ex. Kanada.
Citera
2026-01-06, 22:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Carl Bildt är idag en del av den globalistiska eliten och ett rent sändebud för både Nato och Bilderberg.

USA kommer aldrig "ta över" Grönland!

Det är ett rent provokativt uttalande som saknar grund.
Men självklart använder globalisterna detta som ett syfte att stärka narrativet om att Trump är en mycket mycket ond president..

Sådär ja, ditt inlägg åldrades inte väl kan man konstatera

En kvart efter kom Vita huset med ett formellt uttalande om att de "kommer att ta över Grönland, med militär om så fordras".

"Trump vill ta över Grönland under denna mandatperioden och kan använda militären för att få det i lås, skriver Vita huset i ett uttalande till Reuters." (Aftonbladet citerar Reuters, 2026-01-06 22:01).

Nästa är en formell krigsförklaring, men då kommer du att säga "det är bara en specialoperation".

Nej, men jag tror också att Danmark kommer att släppa Grönland innan det går så långt, eftersom det står klart att USA annars tar ön med våld. Nato har ju upphört att existera som reell pakt redan nu, så där är ingen skada skedd oavsett.

Min egen mening är att Grönland ska tillhöra grönländarna, punkt. Dit kommer vi till slut, jag är optimist.
Citera
2026-01-06, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minfagel
Jag tycker det är lite för mycket "troll" prat från de som inte gillar just den sidan, rysstroll magatroll har vi fler troll?
Många
skillnad jämfört med X är inte så stor
Citera
2026-01-06, 22:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Jag uppskattar er dialog men önskar tillföra en sida det hela (USAs nya doktriner- policypapers). Har formulerat mig med hjälp av Gemini för att kunna uttrycka mig på bästa sätt.

​Det är intressant att RutgerFuchs vill låta 'katastrofångesten vila', men jag undrar om den optimismen fortfarande är hållbar efter händelserna i helgen. Vi kan inte längre betrakta detta som ett 'stresstest' för institutionerna när handlingarna på marken redan har sprängt de internationella ramarna.
​Operation Absolute Resolve i Venezuela (3 januari) visar att steget från retorik till militärt angrepp är obehagligt kort. Att USA i praktiken kidnappar en sittande president och hans fru är ett tydligt tecken på att spelreglerna är ändrade. Det är i det ljuset vi måste läsa hoten mot Grönland.
​När Trump och hans närmaste krets (se t.ex. Katie Millers flaggbild med texten 'snart') säger att USA 'absolut behöver' Grönland, så är det inte ett skämt eller en impuls. Det är en del av den nya 'Donroe-doktrinen' (en modern, aggressiv tolkning av Monroedoktrinen) som presenterades i den nationella säkerhetsstrategin (NSS) i december. Där görs det tydligt att USA nu prioriterar dominans över det västra halvklotet och Arktis framför traditionella Nato-band.
​Hans tvetydighet kring Ukraina och Ryssland är inte heller en slump. Den nya policyn klassar inte längre Ryssland som ett 'direkt hot', vilket frigör resurser för expansionism i vår närregion. Om Danmark inte ger vika för kraven på Grönland, och med tanke på de nya tullhoten och kraven på 5 % av BNP till Nato, ser vi en stormakt som är beredd att offra sina allierade för territoriella och ekonomiska vinster.
​Det är inte läge för emotionella utspel, men det är definitivt läge för en extremt krass realism. Grönland är inte ett fastighetsförslag – det är nästa mål i en doktrin som inte längre känner några gränser.

Tack för era intresseanta inlägg.
Jag håller med om att målstolparna har flyttats och har varit skarpt kritisk och diskuterat nya säkerhetspolicyn i den tråden, främst EU men jag är övertygad om att Trump vill expandera riket.
Hans hot ska tas på allvar men utan att veva I armarna och trigga narcissisten.
Han är extremt oberäknelig och har ingen som håller honom tillbaka denna mandatperiod.

Han är lömsk då han gömmer sig i en växling av hot, drar tillbaka. Skojar. Manipulerar.
Därav nämnde jag narcissismen och hur en sån fungerar.

Efter Venezuela kom det direkt om Grönland. Katie Miller, Stephens fru, visade adminstrationens tongångar.
https://x.com/KatieMiller/status/2007541679293944266?s=20

Det gör det inte mindre oroväckande att Stephen är Trumps närmaste man och var pådrivande om Venezuela ihop med Rubio.
Senast redigerad av develi 2026-01-06 kl. 23:08.
Citera
2026-01-06, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Danmark har ganska mkt export till usa ozempic och lego är några namn som skulle ta enorm skada om all handel stoppases osv.
Får se va USA säger. Kanske de kan dela upp grönland i delar.
Börjar nog att vissa flygfält eller hamnar i norr deklareras som amerikanska.
Jänkarne kopier redan ozempic i full skala
Frukost är Bacon pancakes och ozempic kopia
Senast redigerad av WhiteDuck 2026-01-06 kl. 22:56.
Citera
2026-01-06, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Hahah! Sedan äta "lis" med pinnar.

Grönlänningarna är ju faktiskt också gulingar så dom lär sig nog snabbt.
Citera
2026-01-06, 22:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av minfagel
Trump är en man som rör om i grytan och får saker gjort, mindre snack mera verkstad.

Om NATO i Europa bygger upp ett starkare försvar inklusive Grönland då är han nöjd, han spelar hårt utan snack.

Jag ser han som en nyttig idiot som får saker gjort tillskillnad från våra politiker.

EU måste fokusera på rätt saker precis som USA Trump Elon säger

Det var inte lite naivt!

Du tror alltså att USA bryr sig om Europas försvar? Är du åtta?

USA bryr sig om USA, är det så svårt att ta in?

"Rör om i grytan" - du låter som en Ny Demokrati-anhängare från 1991. Spelar ingen roll vad man utför "bara man får saker gjorda". Herre gud. Låt mig gissa att du inte har fullgjort grundskolan?
Citera
2026-01-06, 23:02
Medlem
Rätt sorlig sits att se
USA är bankrut de har helt enkelt konsumerat sig in i skuldfälla
Nu styrs de av en psykopat som tar order utifrån
Senast redigerad av WhiteDuck 2026-01-06 kl. 23:05.
Citera
2026-01-06, 23:07
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Jag har ingen fast adress. Då jag jobbar som IT-konsult och support mot svenska bolag lever jag mest i kappsäck. När de ligger och kvartar jobbar jag så när de kommer tillbaka till jobbet för en ny dag har jag allt som oftast fixat deras önskemål. Räcker med dator och internetuppkoppling, sedan hittar man alltid något ställe att bo på. Har varit mest runt i Mexiko den senaste tiden men varit i Honduras, Costa Rica också.
Bad någon om ett cv?
Citera
2026-01-06, 23:09
Medlem
HomoDeuss avatar
Detta med Grönland var bra på flera sätt.

1. USA kommer inte att få Grönland. Även om man tar det. Så snart Maga är döda så lämnas Grönland tillbaka även OM clownen försöker sig på att ta det med våld.
2. Clownens fascism leder till bra affärer. Nu kommer Kanada köpa Gripen istället för F-35.
3. Många många länder kommer sluta köpa amerikanska vapensystem.
4. Europa kommer att resa sig och bli världens största ekonomi igen. På nolltid dessutom.
5. Europeisk militär kommer att självbestämmande diktera villkoren för vår del av världen. På tiden.
Citera
2026-01-06, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Ett sätt vore att lova alla bofasta en skattefri bonus på 25 000 USD - samtidigt som Danmark får 25 F35 plan dom närmsta åren gratis. Alla grönländare som vill får behålla ett danskt medborgarskap och alla danskar (som inte är anti-USA) får besöka Grönland utan visum. Om ja - så tillfaller Grönland USA dom närmsta 100 åren (fram till 2126) - då en folkomröstning hålls om framtiden.

Bonuskostnad: 1 425 000 000 (25' x 57')
Jetplan: 2 250 000 000 (25 x 90 000')
Totalt: 3 675 000 000

Lite under 4 miljarder USD - en förmodligen prisvärd köpesumma. Kan Köpenhamn gå med på det? Tveksamt.
Det är ingen ide att du lekar med siffror .
Svaret är nej enligt Grönland
Citera
2026-01-06, 23:23
Medlem
Jag tror Trump går på Kuba före Grönland. Det är ju en munsbit för en sådan som Rubio att få landstiga i Grisbukten en gång för alla. Kuba har väl annars gjort mycket för att försöka förbättra sin relation till USA men vet inte hur det ser ut idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in