2026-01-06, 16:35
Medlem
Självklart är bostäder övervärderade främst i storstäderna, men faktum är fortfarande att efterfrågan är högre än utbudet vilket gör att alla är villiga att lägga ett högt pris för sin bostad. Men uppgången ex utanför tullarna i Sthlm kommer inte att bli särskilt hög de närmaste 10 åren för räntorna kommer inte kunna hållas nere som förut bla beroende på omvärlden. Man skulle ha köpt en lägenhet eller hus i Peking eller Bombay för 10-20 år sen då hade man gjort sig en jävla hacka nu
Senast redigerad av Jakadofski 2026-01-06 kl. 16:38.
Citera
2026-01-06, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jakadofski
Självklart är bostäder övervärderade främst i storstäderna, men faktum är fortfarande att efterfrågan är högre än utbudet vilket gör att alla är villiga att lägga ett högt pris för sin bostad. Men uppgången ex utanför tullarna i Sthlm kommer inte att bli särskilt hög de närmaste 10 åren för räntorna kommer inte kunna hållas nere som förut bla beroende på omvärlden. Man skulle ha köpt en lägenhet eller hus i Peking eller Bombay för 10-20 år sen då hade man gjort sig en jävla hacka nu
Varför skulle bostäderna i storstäder vara övervärderade?

Jag skulle dessutom inte uttala mig så säkert om det blir prisuppgångar eller inte. Det är fler faktorer än räntan som påverkar, till exempel de nya amorteringskraven som föreslås träda i kraft 1 april.
Senast redigerad av Perfecthairline 2026-01-06 kl. 18:35.
Citera
2026-01-06, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Hur blev dina spådomar för 2025? ATH skulle det ju bli

Sen borde Riksbanken höja räntan för att stävja prisökningarna som legat konstant för högt. Att man inte gör det beror på överbelånade bostadstorskar som tydligen skulle gå i konkurs om räntan låg över 2%.

Jo tack rätt bra. Tror det hade nåtts utan trumps tullar. Det kommer i Q1 2026 istället.

Det jag pratade om var Stockholms innerstad som i November låg 1,8% från ATH. Så speciellt långt i från var jag inte. Tre månader någonsin har legat högre än Nov 2025 enligt mäklarstatistik. Redan helåret 2024 var ath för ett helår för innerstan.

Du däremot pratade om stora räntehöjningar när RB i verkligheten sänkte med 0,5 punkter. Du pratade om 80k per kvm i innerstan om och om igen. En profetia i klass med att Lars Ohly gör comeback och blir statsminister 2026
Senast redigerad av flanders 2026-01-06 kl. 18:54.
Citera
2026-01-06, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jakadofski
Självklart är bostäder övervärderade främst i storstäderna
Du har inget rationellt resonemang?
Citera
2026-01-06, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Sen borde Riksbanken höja räntan för att stävja prisökningarna som legat konstant för högt. Att man inte gör det beror på överbelånade bostadstorskar som tydligen skulle gå i konkurs om räntan låg över 2%.
Eventuella överbelånade bolåntagare lär inte bidra till några prishöjningar. Det har dom inte råd med. Så var kommer prishöjningarna ifrån då?

Tittar jag på KPI för de 3 senaste månaderna och räknar om i årstakt så är inflationen -0.3%. Högre inflation än så har vi sett. Gör jag samma men för 6 mån så är årstakten 0.4%.
Dvs vi ser en fortsatt inbromsning. Det RB behöver göra är väl snarare då en räntesänkning.
Citera
2026-01-06, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Det är bara oändligt blaj från din sida.

Lars Svensson går grundligt igenom detta i de länkar som du inte läst.
Det är endast du som skriver till mig och hittar på massa av din ändlösa skit, inte tvärtom. Jag har inte bett dig om vad du tycker om saker, jag har inte frågat dig hur du gör för att värdera tomter eller om du tycker det är värt att dela upp bostäder på byggnad och tomt.
Allt detta är dina åsikter och dem prackar du på mig konstant, trots att jag sagt att jag inte bryr mig om vad du tycker.

Vart förutspådde jag markanta räntehöjningar 2025?

Jag har väntat på att någon av er tomtar skall dra upp Svensson och det tog en jävla tid innan ni hittade hans alster. han skriver bokstavligt talat
"According to a large housing literature, it is not the purchase price but the user cost that is the appropriate measure of the cost of living. From this point of view, “Are house prices too high?” is the wrong question. The right question is, “Are user costs too high?”
Det står på första jävla sidan att han inte ens tar upp inköpspriset utan endast tittar på cost of living...och detta gör han som kontring mot den systemiska risken som de otroligt höga bostadspriserna ger upphov till som ECB och ESRB lägger fram...
Vilket innebär att han inte ens berör frågan om huruvida priserna är för höga alls!

" The relevant cost and the relevant measure of affordability is in this case[läses som systemisk risk i banksystemet] is the annual interest expenditure, not the purchase price."

Så grattis, det tog ~4 månader att hitta texten som inte ens tar upp det mest centrala som diskuteras för det spelar noll roll att det är billigt att bo om inköpspriset är en gigantisk inträdesbarriär...

Nu kan du dra åt helvete med allt ditt nonsens, jag är inte intresserad av dina åsikter.
Citera
2026-01-06, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251

Bara förvirrad ad hominem.

Det sammanfattar hela ditt tramsiga inlägg.
Man kan ju undra varför du måste posta citat på precis exakt allt, vem fan orkar läsa all den skiten?

Lägger märke till att du säger samma sak igen i form av att folk borde bygga hus om de anser att de är övervärderade. , trots att du fått svar på tal om vad som diskuterats och hur exakt du har fel.
Det är ju alltid ett tecken på hög intelligens, eller hur? Att inte kunna ta till sig information trots att man får den serverad på silverfat.

Äntligen har ni hittat Svenssons texter förresten, det tog väldigt lång tid!
Roliga i ditt fall är att Svensson skriver gällande systemisk risk, du vet den du avfärdade som helt orelaterad till bostadspriserna när det passade sist?
Lustigt hur du vänder kappan efter vinden så fort ny information kommer fram, helt plötsligt så är systemisk risk plötsligt väldigt relevant när det diskuteras att OTCI är undervärderad...
Kan ju skriva samma sak till dig som till flanders, läs igen och se vad Svenssons text handlar om så kanske du förstår. Skickar med texten så det blir lätt för dig

"According to a large housing literature, it is not the purchase price but the user cost that is the appropriate measure of the cost of living in OOH, the cost of the housing services that the OOH delivers. From this point of view, “Are house prices too high?” is the wrong question. The right question is, “Are user costs too high?”"

ECB och ESRB berör inköpspris (som är på tok för hög) och Svensson anser att man inte bör titta på inköpspriset utan löpande kostnader för boendet för att bedöma systemisk risk.
Det är alltså två helt olika saker, det jag talar om är inköpspris och det Svensson pratar om är löpande boendekostnader.

Så grattis till dig med, du lyckades hitta en professor som konstaterar att äger du ditt hus i Sverige har du låga boendekostnader. Vem exakt här i tråden har påstått att de löpande boendekostnaderna i Sverige är för dyra? Kan du inte snälla leta reda på vem som sagt detta och citera inlägget. Du vet hur mycket du älskar att citera inlägg och skapa clutter i tråden.
Citera
2026-01-06, 21:18
Medlem
Vad tror vi nu 2026 1 April med nya reglerna för bostadsköp, här i Umeå spår mäklare pris uppgång.
1)Slopa skärpta amoteringskrav
2)Höja bolåntetaket från 85% till 90%
3)Banker o mäklare spår högre bostadspriser.

Är vi med ägd bostad dom stora vinnarna?
Citera
2026-01-06, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Vart någonstans i den här tråden, eller öht på flashback, har jag hävdat att människor köper bostäder pga det är bra investeringar och inte för att dom behöver bo? Vänligen citera. Jag har till och med argumenterat mot alla er tokar som för några år sen hävdade att prisuppgångarna fram till 2017 till stor drevs at att folk investerade i bostäder för att flippa dom till vinst kort där på.

Helt makalöst, jag skrev t.o.m. "Eftersom folk härinne är rätt lågbegåvade så behöver man nog förtydliga sarkasm" och ändå förstod du inte sarkasm?!
Helt galet, nåja jag får väl ta din speciella begåvning i beaktning framöver då och inte vara så klyftig.

Folk köper bostäder oavsett pris för bostad är ett basalt behov, det spelar ingen roll vad priset blir för människor behöver ett boende. Folk kommer inte sluta skaffa sig ett boende oavsett vad priset blir...att folk som behöver boende fortfarande köper är inget direkt bevis på att det inte är avsevärt mycket dyrare än vad det borde vara.

Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Vidare är jag nog den sista personen du behöver känna dig manad att prata tillgångsslag då jag jobbar, och har gjort, i finans dom senaste 15 åren.
Därför du blandar ihop "framtida utveckling" med "historisk utveckling", förmodar jag?
Nu handlar inte tråden om vad du jobbar med, vad du köpte din lägenhet för eller hur mycket förlust du gjorde på din första bostadsaffär. Du kan väl starta en egen tråd om du vill diskutera ditt privatliv?
Citera
2026-01-06, 21:42
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vad tror vi nu 2026 1 April med nya reglerna för bostadsköp, här i Umeå spår mäklare pris uppgång.
1)Slopa skärpta amoteringskrav
2)Höja bolåntetaket från 85% till 90%
3)Banker o mäklare spår högre bostadspriser.

Är vi med ägd bostad dom stora vinnarna?

Mäklare spår väl alltid högre priser?

Men även enligt Flanders går priserna upp rejält i år. Som du ser i inlägget ovan spår hen ATH redan under Q1. Med andra ord världens jäkla prisboom och guldrush i still med de snabbaste prisökningarna under noll- och minusräntan.

Antagligen är det väl dessutom bara början då de nya reglerna för att medge ökad skuldsättning slår igenom först i Q2.

Men får han fel kommer han hävda att han i själva verket bara pratade om 3 rummare med takrosetter och fiskparkettgolv på tredje våningen i sena sekelskiftslägenheter i nordvästra Sibirien i Vasastan i Stockholm.
Senast redigerad av Gammalhiphopare 2026-01-06 kl. 21:48.
Citera
2026-01-06, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Mäklare spår väl alltid högre priser?

Men även enligt Flanders går priserna upp rejält i år. Som du ser i inlägget ovan spår hen ATH redan under Q1. Med andra ord världens jäkla prisboom och guldrush i still med de snabbaste prisökningarna under noll- och minusräntan.

Antagligen är det väl dessutom bara början då de nya reglerna för att medge ökad skuldsättning slår igenom först i Q2.

Men får han fel kommer han hävda att han i själva verket bara pratade om 3 rummare med takrosetter och fiskparkettgolv på tredje våningen i sena sekelskiftslägenheter i nordvästra Sibirien i Vasastan i Stockholm.
Fast vi har mycket mer som även ska tas med i beräkning, fler än mig har gamla föräldrar, ser vissa av kompisarna börjar få sina arv, det handlar om föräldrar som köpte under glada 60-70-talet o miljonprogrammen, dvs en tid när det byggdes fler små hus än lägenheter. dessa är nu värda stora belopp, snitt nästan samtliga fungerande städer runt 4 milj.

Det menas att "köttberget" som gick i pension år2000 ger nu ett stor arv efter sig, även detta kommer öka på bostadspriserna.
Citera
2026-01-06, 23:09
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Fast vi har mycket mer som även ska tas med i beräkning, fler än mig har gamla föräldrar, ser vissa av kompisarna börjar få sina arv, det handlar om föräldrar som köpte under glada 60-70-talet o miljonprogrammen, dvs en tid när det byggdes fler små hus än lägenheter. dessa är nu värda stora belopp, snitt nästan samtliga fungerande städer runt 4 milj.

Det menas att "köttberget" som gick i pension år2000 ger nu ett stor arv efter sig, även detta kommer öka på bostadspriserna.

Nja, de som dör nu har barn som är 50-60 typ. De bor redan där de ska så kommer inte sälja av föräldrarnas hus för att köpa nytt.

Vi kommer därför få ett ökat utbud av bostäder vilket, allt annat lika, kommer sänka priserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in