2026-01-06, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Jag ska försöka förklara vart problemet ligger för en sådan simpelton som du. Problemet är inte att Maduro sitter i fängelse; problemet är att världens starkaste nation går in och kidnappar andra länders presidenter och bryter mot samma internationella lagar som de själva så ivrigt propagerar för.

Problemet är också att Europa är splittrat i synen på denna händelse – se till exempel Macrons tal. Titta på vilket inslag som helst i västmedia om hur olaglig denna aktion var.

Detta lägger grunden för framtida aktioner från andra aktörer, till exempel Kina. Tror du att ”världen”, som vi i väst så gärna säger, kommer att höja några ögonbryn när Kina invaderar Taiwan, efter att våra egna allierade gör i princip samma sak? Vad hindrar USA från att ta Grönland nu? De har ju redan ett argument: USA:s försvar sägs hänga på det.

Förstår att sådant här är kul för en sån som du, men tänk lite längre än näsan. Tror du även länder som är delade på Ukrainakriget som vi i väst fått på vår sida i t.ex FN kommer att dela vår åsikt i framtiden när vi själva bryter våra egna regler. "Lagbaserad världsordning" "Internationella rättigheter" etc etc.

Hade USA nu hjälpt Venezuela och byggt upp deras land och låtit dem driva det, fine, all heder och respekt åt dem. Men de kommer ju bara ta deras rikedomar och lämna dom som Libyen eller Syrien. Syrien styrs just nu av före detta ISIS soldat. Fräscht va.

Förstår inte riktigt varför usa skulle bry sig om vad Europa vill och tycker ? Vi har valt vår väg, islamiseering och förstörelse av vår arv ( utom Polen då ) . Varför skulle då usa bry sig om ett psyksjuk eu som vill sig själv illa ?
Citera
2026-01-06, 00:47
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omelhor242
För det venezuelanska folket, har du ingen koll på Venezuela?

Vad får dig att tro att Trump-adminstrationen bryr sig om det venezuelanska folket? Eller menar du att Maduro är den absoluta botten så nu kan det bara bli bättre oavsett vad?
Citera
2026-01-06, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jag menar att måste respektera andra länders suveränitet även om de har en korrupt och idiotisk ledare. Det gäller även USA. Invånarna som inte gillar regimen får antingen själva förändra sitt land, göra revolution eller gå i exil. Vi ska inte intervenera om det inte pågår ett folkmord. Det blir aldrig bra. Historien visar oss att ett samhälle måste utvecklas organiskt och under vissa perioder kan till och med det vara nödvändigt med totalitärt styre för att ena landet. Gustav Vasa och Carl XI är två exempel som inte behandlade separatistiska bondeuppror och snapphanar nådigt.

Man vet att du saknar argument när du drar upp en envåldshärskare som levde för 500 år sen! 😂😂😂

Du borde bli komiker! 😁

Ett lands suveränitet är redan borta när terrorister tagit över makten och bildat en diktatur som strider mot folkviljan och landets suveränitet.
Citera
2026-01-06, 00:50
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Haha, du menar knarkbåtar.

De venezuelanska fiskarna har själva vittnat om att det handlar om knarkbåtar.

Det här är ett väldigt bra jobb av USA att kontrollera de kriminella.

Har du bevis du kan länka till?

Även om det skulle vara knark på någon båt är det ändå olagligt att spränga båten. Jag nämnde detta pga att du pratade om vikten av att följa lagar.
Citera
2026-01-06, 00:50
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Det sätt vi oftast hjälper är att bevilja asyl för folk som flyr förtryck eller fattigdom orsakat av diktatorer. Så får vi skiten hit. Tycker du att det är bättre?

Det absolut mest effektiva är att hjälpa i närområdet. Om folk flyr för sina liv från våra grannländer är det vår moraliska skyldighet att göra vårt bästa. Men vi ska inte ta in fler flyktingar än vad vi klarar av och vi ska absolut inte blanda oss i våra grannländers styre. Det får de klara själva.
Citera
2026-01-06, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Vad får dig att tro att Trump-adminstrationen bryr sig om det venezuelanska folket? Eller menar du att Maduro är den absoluta botten så nu kan det bara bli bättre oavsett vad?

Om du hade haft någon koll på Venezuela så hade du redan vetat svaret på den frågan.

Varför ignorerar du folkviljan? Du agerar som en diktator, kanske är det därför du älskar Maduro så mycket?

Det finns ingen logik bakom det du skriver, mitt ärliga råd till dig är att du sätter dig in i Venezuelas historia och pratar med någon av de miljontals venezuelaner som tvingats fly Maduros diktatur.
Citera
2026-01-06, 00:53
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Om du hade haft någon koll på Venezuela så hade du redan vetat svaret på den frågan.

Varför ignorerar du folkviljan? Du agerar som en diktator, kanske är det därför du älskar Maduro så mycket?

Det finns ingen logik bakom det du skriver, mitt ärliga råd till dig är att du sätter dig in i Venezuelas historia och pratar med någon av de miljontals venezuelaner som tvingats fly Maduros diktatur.

Jag frågar dig, inte det venezuelanska folket. Jag ställer frågan igen: Vad får dig att tro att Trump-adminstrationen bryr sig om det venezuelanska folket?
Citera
2026-01-06, 00:53
Medlem
Citat:

Även om det skulle vara knark på någon båt är det ändå olagligt att spränga båten. Jag nämnde detta pga att du pratade om vikten av att följa lagar.

Hahaha, du vill att jag ska vara din lärare! 😂😂😂

Jag måste säga det igen; vore det inte bättre om du skaffade åtminstone lite grundläggande kunskap om Venezuela innan du började fälla kommentarer?

Jag pratar om demokrati och att motarbeta diktaturer, du får nog börja läsa lite mer noggrant i framtiden.
Citera
2026-01-06, 00:55
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Man vet att du saknar argument när du drar upp en envåldshärskare som levde för 500 år sen! 😂😂😂

Du borde bli komiker! 😁

Ett lands suveränitet är redan borta när terrorister tagit över makten och bildat en diktatur som strider mot folkviljan och landets suveränitet.

Nej, om de har tagit makten över landet så är de landets de facto makthavare och vi har inget mandat att störta dem bara för att de har en annan statsideologi. Talibanerna i Afghanistan är ett exempel. Bara om de däremot attackerar vårt land så har vi rätt att försvara oss.
Citera
2026-01-06, 00:56
Medlem
Citat:

Och det är olagligt att smuggla in knark. Ingen gråter för att några brottslingar får sätta livet till.
Citera
2026-01-06, 00:58
Medlem
Citat:
Jag frågar dig, inte det venezuelanska folket. Jag ställer frågan igen: Vad får dig att tro att Trump-adminstrationen bryr sig om det venezuelanska folket?

Jag vet att det venezuelanska folket är glada att diktatorn maduro är borta, varför är det så svårt att acceptera för dig?

Det är sjukligt vilket behov du har att jag ska spekulera om saker ingen vet.
Citera
2026-01-06, 00:59
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Hahaha, du vill att jag ska vara din lärare! 😂😂😂

Jag måste säga det igen; vore det inte bättre om du skaffade åtminstone lite grundläggande kunskap om Venezuela innan du började fälla kommentarer?

Jag pratar om demokrati och att motarbeta diktaturer, du får nog börja läsa lite mer noggrant i framtiden.

Du påstod att det fanns knark på båtarna. Jag har inte sett bevis på det, så jag kanske har missat det och frågade därför om du har bevis du kan länka till. Men det har du alltså inte, förmodar jag.

Du pratade om demokrati och att motarbeta diktaturer, sedan jämförde du med polis. Då påpekade jag att USA:s handlingar angående detta är olagliga. Det USA gör här är högst relevant i den här diskussionen, så om USA gör detta med olagliga metoder är det naturligtvis relevant. Men det håller du inte med om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in