2026-01-06, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Det låter som vi är relativt överens i frågan.

Det gör det inte alls, jag tycker du har en riktigt korkad syn på frågan och säger till dig att jag tycker du har en korkad syn på frågan. Att du tycker vi är relativt överens får stå för dig.
Citera
2026-01-06, 00:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Japp. TDS, kommunist, lådvinberoende, lat, och ärthjärna står i mitt CV.
Magas monotona klassiker när idioten Trump ifrågasätts.

Det är inte förhandlingsteknik. Det är reella hot sen han lämnade ut sitt SSN och snarare risk för att han skadar NATO som den Quisling han är.

Sen kan väl du sitta och bläddra på blygdläppen och beundra Trump. Inte mig emot att du blottlägger din naivitet.

Jag beundrar inte Trump, undrar bara hur ni kan vara så korkade.
Citera
2026-01-06, 00:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Jag beundrar inte Trump, undrar bara hur ni kan vara så korkade.
Samma här. Din naivitet om en regim som beter sig som en skurkstat på mycket kort tid.
Både inhemskt och utrikes.
Citera
2026-01-06, 01:00
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Magoo21
Tydligen för att naturtillgångarna ligger väldigt otillgängligt och det saknas infrastruktur.
Så det måste bli en större brist på naturtillgångar i världen och att priserna går upp innan någon är beredd att investera i det.
Nej, det är nu som är rätt läge att investera.
Citera
2026-01-06, 01:45
Medlem
KaptenPaddocks avatar
"USA har genom ett nytt försvarsavtal (DCA) fått tillgång till 17 svenska militärbaser för att kunna lagra utrustning och bedriva verksamhet"

Kommer Sverige tillåta USA att utgå från dessa baser, tex. vid övertagande av Grönland?
Citera
2026-01-06, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Nej, det är nu som är rätt läge att investera.

Är det så? Har nått av prospekt företagen hittat något värt att satsa på? Gissar att du bara gissar å vet mindre än mig. Men vet du mer så berätta.
Citera
2026-01-06, 03:26
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenPaddock
"USA har genom ett nytt försvarsavtal (DCA) fått tillgång till 17 svenska militärbaser för att kunna lagra utrustning och bedriva verksamhet"

Kommer Sverige tillåta USA att utgå från dessa baser, tex. vid övertagande av Grönland?
Kristersson kommer inte göra ett skit.
I hans värld är de amerikaner som är här guld värda, i hans fantasi skyddar de honom mot en invasion av orcher så han kommer inte våga mopsa sig mot NATOs chef.
Däremot kommer det se jävligt illa ut för Kristersson som lyckades krångla in sig i NATO med stor möda om det redan under hans mandatperiod blir en invasion av ett grannland som är NATO-medlem.
Det är trots allt inte helt oväntat att Trump tar Grönland om han gör det, redan under förra mandatperioden pratade han om Grönland.
Citera
2026-01-06, 03:39
Medlem
Det är så klart inte helt utan anledning som Trump har siktet inställt på Grönland. Vad är det egentligen han är ute efter?

• Naturresurser?
• Olja?
• Strategisk position?
Citera
2026-01-06, 03:56
Medlem
Made.to.suffers avatar
De kommer hota Danmark å Danmark kommer vika ner sig. Kollar man historien så tog de ju exempelvis knappt 2 timmar innan Danmark gav upp när Tyskland hotade dom under andra världskriget.
Citera
2026-01-06, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Det är så klart inte helt utan anledning som Trump har siktet inställt på Grönland. Vad är det egentligen han är ute efter?

• Naturresurser?
• Olja?
• Strategisk position?

Hela grejen med Arktis är det väl? Kina och Ryssland är redan där. Klart USA ser en fördel i att ha Grönland för operationer i närområdet.
Citera
2026-01-06, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Hela grejen med Arktis är det väl? Kina och Ryssland är redan där. Klart USA ser en fördel i att ha Grönland för operationer i närområdet.

Vad är det med Arktis som är intressant? (För vissa kanske det är självklart, men jag är helt okunnig på området)
Citera
2026-01-06, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Vad är det med Arktis som är intressant? (För vissa kanske det är självklart, men jag är helt okunnig på området)

Det finns flera skäl. Men framför allt kontroll över sjövägarna mellan Asien och Europa, naturresurser och de kortaste avstånden mellan USA och Ryssland.

Påståendena om en förestående USA-invasion av Grönland är dock kraftigt överdrivna. Retoriken från Trumpadministrationen måste tolkas på ett annat sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in