2026-01-05, 17:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Ett amerikanskt övertagande av Grönland mot Danmarks vilja skulle vara en attack på en NATO-allierad och därmed spräcka alliansens grundläggande förtroende och enhet.

Finns kryphål.. Att USA skulle ”anfalla” Danmark är väl att ta i då de inte ens behövs .. de kör nog snarare en ”hostile takeover”… Varför bomba när man kan köpa upp hyresvärden eller byta lås medan danskarna gapar och bråkar där hemma i Eu på grötig danska ” helvede, de forbandede pølsetyskere fra Amerika har stjålet vores isterning!" …USA behöver bara blinka lite åt Grönland och säga: ”Vi betalar dubbelt så mycket som danskarna och ni får behålla era mineraler själva”, så kommer Köpenhamn stå där med en tom dansk korv i handen och undra vad som hände… 😁
Citera
2026-01-05, 17:11
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
Hoppas USA tinar snart hoppas på inbördeskrig
Inte helt omöjligt att du får som du vill, tyvärr.
Redan på gränsen.
Citera
2026-01-05, 17:11
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Grönland kan få sin självständighet från Danmark och bli en s.k. klientstat till USA som förr Panama, Nicaragua och Dominikanska republiken var det. En stat som är formellt självständig men i praktiken anpassar sig helt till en annan makts strategiska intressen. Japan efter WW2. Som Finland under kalla kriget.
Finns stålar i Grönland. Länk.

Jag vet inte vad den genomsnittlige grönländaren pysslar med, fiske från kajak eller bidrag för nästa flaska brännvin? Men om Trump får bestämma blir de snart välbetalda oljeborrare och under USAs militära beskydd. Och varje droppe olja som vi i västvärlden kan producera minskar vårt beroende till andra oljeproducenter i länder som typ hatar oss. Heja USA.
Citera
2026-01-05, 17:12
Medlem
Rent strategiskt är Grönland en otroligt viktig pusselbit för USA. Du behöver inte vara en utbildad strateg för att se eller förstå det geografiska värdet av marken.
Frågan blir dock hur själva annekteringen ska gå till.
USA vill nog åtminstone dela på ansvaret eftersom dom upplever att Danmark inte gjort tillräckligt.
Mest troligt är väl att Danmark tvingas göra en deal med USA om "delad" vårdnad. Ett fullskaligt övertagande känns som ett politiskt självmord.
Citera
2026-01-05, 17:12
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U.S.
Det var precis vad som hände, folk ville ha mat på bordet, misären var utbredd samt parlamentet och adeln ville fortsätta att styra. Att man ångrar sig nu 300 år senare är en helt annan sak.
Kom igen, jag efterfrågade exempel i historien där folk mangrant avsade sig deras ledare och välkomnade nya ledare.
Citera
2026-01-05, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Nej det har man inte, lyssna på svt som berätta hur Usa måste konsultera europa för att kunna använda vissa sjövägar runt Grönland.
Dansken ljuger rakt ut, sådant gilla vi inte att länder ljuger, fy skäms danmark.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/gronland-kan-bli-fragan-som-bryter-den-transatlantiska-lanken

Jag har lyssnat men inte du.

Sånt här pekar på att Trump menar allvar enligt nämnda SVT-klippet:

1, Utsett ett sändebud med speciell fokus på Grönland

2. USA håller på att expandera konsulatet i Nuuk

2 Pentagon beslutade i somras att Grönland numera ligger under den nordamerikanska kommandostrukturen istället för den europeiska

4 Skulle USA på riktigt annektera Grönland då skulle man få tillgång till de sällsynta jordartsmetaller som ligger under inlandsisen. Man skulle också få tillgång till de viktiga sjövägarna som finns runtomkring Grönland. Och allt det här skulle man då få utan att behöva konsultera eller blanda in europeerna

USA klarar sig tydligen utan hjälp
Citera
2026-01-05, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Kom igen, jag efterfrågade exempel i historien där folk mangrant avsade sig deras ledare och välkomnade nya ledare.
Österrike 1938?
Citera
2026-01-05, 17:18
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torst3n
Du tror kongressen kommer godkänna en krigsförklaring mot en allierad?
Nej, men Trump frågar väl inte alltid kongressen har jag märkt.
Citera
2026-01-05, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Jag skall titta på dokumentären i kväll .

Förutom jordartsmetaller och övriga naturtillgångar så handlar det om kontroll över nordostpassagen , lägg på att Trump jobbar på sitt eftermäle, presidenten som Utökade USAs territorium!
Hur det gick till och om det gick fredligt till är bortglömt om hundra år.

Att skylla på försvar är mest svepskäl. USA kan ladda upp med hur mycket baser de vill på Grönland
Trump verkar däremot ha fått jordartsmetaller på hjärnan
Först är det Ukraina, nu är det plötsligt Grönland, är nog lite så med Kanada också
Blir nog inget av med detta heller.
Han beter sig som hackspetten i Kalle Anka på Julaftons-TV. Vimsar runt och "letar" metaller
Kommer inte att vara lönsamt och kommer att glömmas bort.
Mycket hot och vapenskrammel för ingenting
Citera
2026-01-05, 17:19
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Göra fel? Vi har politiska lakejer som gör som de blir tillsagda. Det finns inget verkligt politiskt styre i Sverige, det är bara en skimär.
Kanske har du rätt. Jag har inte tillräcklig insyn. Jag kan bara gå på fakta som jag kan ta fram själv och vad som händer i verkligheten.
Citera
2026-01-05, 17:20
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Österrike 1938?
Tack för alla detaljer som stödjer ditt inlägg.

Varför inte säga Manchuriet 1426?
Citera
2026-01-05, 17:21
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Inte helt omöjligt att du får som du vill, tyvärr.
Redan på gränsen.
Give it to me baby
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in