Citat:
Ej läst. Inkompetent skribent.
Men du kan naturligtvis läsa på och bli kompetent. Här mina "påståenden". Tydligen verifierat av forskning. Dina egna påståenden får du gärna faktalänka?
Så tydligen spelar kön och ras roll i en domstol och i fängelse. Det är exakt därför man inte ska kunna byta kön eller ras. Och ännu mindre bara kalla sig ett annat kön eller ras. Och särskilt inte precis innan eller efter man dömts.
Men du kan naturligtvis läsa på och bli kompetent. Här mina "påståenden". Tydligen verifierat av forskning. Dina egna påståenden får du gärna faktalänka?
Så tydligen spelar kön och ras roll i en domstol och i fängelse. Det är exakt därför man inte ska kunna byta kön eller ras. Och ännu mindre bara kalla sig ett annat kön eller ras. Och särskilt inte precis innan eller efter man dömts.
Först och främst: Det klär dig verkligen (INTE) att starta inlägget med en sådan härskarteknik som att deklarera att du inte ens läst mitt inlägg. Vill du ha en diskussion så borde du satsa på ett mer sakligt samtalsklimat. Jag låter mig också tillåta mig att tolka ditt "härskar-svar" som att du inte har så många motargument till det jag skrev. För att få mig på andra tankar så uppmanar jag dig därför att besvara punkt 1-5.
Vidare har jag i mitt inlägg skrivit "Jag är helt säker på att vi alla, inklusive domstolar, kan påverkas av t ex kön...", "...Men jag tror att det endast är marginellt" samt "Att kvinnor generellt döms till kortare straff än män handlar snarare om omständigheter som...". Jag har alltså inte på något sätt sagt emot studier eller påståendet om att kvinnor (generellt) döms lindrigare än män. Jag har bara belyst att allt inte är svart-och-vitt och angripit vissa motiveringar och argument. Givetvis kan jag visa upp belägg för det jag påstår. Men jag ANTAR att även du tror/vet att det är vanligare med ostraffade kvinnor än ostraffade män, att kvinnor inte begår brott lika ofta som män samt att kvinnor som begår brott ofta inte begår grova brott...
Beträffande https://www.expressen.se/nyheter/sverige/mordaren-bytte-kon-bedoms-nu-mindre-farlig/ så har detta absolut ingenting med diskussionen att göra. För sådana här säkerhetsbedömningar har INGENTING med domstolsförfaranden eller straff att göra. Detta är säkerhetsbedömningar som Kriminalvården gör på samtliga intagna för att avgöra anstaltsplacering, säkerhetsklass, behov av fängsel, bemanning, hur utevistelser och permissioner skall gå till osv. Sådana säkerhetsbedömningar uppdateras kontinuerligt och det är inte konstigt i sig att vissa intagnas risker (hot och våld, rymning osv.) kan bedömas bli lägre med tiden. Exempelvis så är det knappast en ovanlig företeelse att en intagen som startar på en klass 1-anstalt kan "klassas ned" och flyttas till en klass 2-anstalt och därefter t.o.m till en klass 3 i vissa fall. Med detta sagt uppmanar jag dig att hålla dig till ämnet.