2026-01-05, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Ej läst. Inkompetent skribent.

Men du kan naturligtvis läsa på och bli kompetent. Här mina "påståenden". Tydligen verifierat av forskning. Dina egna påståenden får du gärna faktalänka?

Så tydligen spelar kön och ras roll i en domstol och i fängelse. Det är exakt därför man inte ska kunna byta kön eller ras. Och ännu mindre bara kalla sig ett annat kön eller ras. Och särskilt inte precis innan eller efter man dömts.

Först och främst: Det klär dig verkligen (INTE) att starta inlägget med en sådan härskarteknik som att deklarera att du inte ens läst mitt inlägg. Vill du ha en diskussion så borde du satsa på ett mer sakligt samtalsklimat. Jag låter mig också tillåta mig att tolka ditt "härskar-svar" som att du inte har så många motargument till det jag skrev. För att få mig på andra tankar så uppmanar jag dig därför att besvara punkt 1-5.

Vidare har jag i mitt inlägg skrivit "Jag är helt säker på att vi alla, inklusive domstolar, kan påverkas av t ex kön...", "...Men jag tror att det endast är marginellt" samt "Att kvinnor generellt döms till kortare straff än män handlar snarare om omständigheter som...". Jag har alltså inte på något sätt sagt emot studier eller påståendet om att kvinnor (generellt) döms lindrigare än män. Jag har bara belyst att allt inte är svart-och-vitt och angripit vissa motiveringar och argument. Givetvis kan jag visa upp belägg för det jag påstår. Men jag ANTAR att även du tror/vet att det är vanligare med ostraffade kvinnor än ostraffade män, att kvinnor inte begår brott lika ofta som män samt att kvinnor som begår brott ofta inte begår grova brott...

Beträffande https://www.expressen.se/nyheter/sverige/mordaren-bytte-kon-bedoms-nu-mindre-farlig/ så har detta absolut ingenting med diskussionen att göra. För sådana här säkerhetsbedömningar har INGENTING med domstolsförfaranden eller straff att göra. Detta är säkerhetsbedömningar som Kriminalvården gör på samtliga intagna för att avgöra anstaltsplacering, säkerhetsklass, behov av fängsel, bemanning, hur utevistelser och permissioner skall gå till osv. Sådana säkerhetsbedömningar uppdateras kontinuerligt och det är inte konstigt i sig att vissa intagnas risker (hot och våld, rymning osv.) kan bedömas bli lägre med tiden. Exempelvis så är det knappast en ovanlig företeelse att en intagen som startar på en klass 1-anstalt kan "klassas ned" och flyttas till en klass 2-anstalt och därefter t.o.m till en klass 3 i vissa fall. Med detta sagt uppmanar jag dig att hålla dig till ämnet.
Citera
2026-01-05, 15:14
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Först och främst: Det klär dig verkligen (INTE) att starta inlägget med en sådan härskarteknik som att deklarera att du inte ens läst mitt inlägg. Vill du ha en diskussion så borde du satsa på ett mer sakligt samtalsklimat. Jag låter mig också tillåta mig att tolka ditt "härskar-svar" som att du inte har så många motargument till det jag skrev. För att få mig på andra tankar så uppmanar jag dig därför att besvara punkt 1-5.

Vidare har jag i mitt inlägg skrivit "Jag är helt säker på att vi alla, inklusive domstolar, kan påverkas av t ex kön...", "...Men jag tror att det endast är marginellt" samt "Att kvinnor generellt döms till kortare straff än män handlar snarare om omständigheter som...". Jag har alltså inte på något sätt sagt emot studier eller påståendet om att kvinnor (generellt) döms lindrigare än män. Jag har bara belyst att allt inte är svart-och-vitt och angripit vissa motiveringar och argument. Givetvis kan jag visa upp belägg för det jag påstår. Men jag ANTAR att även du tror/vet att det är vanligare med ostraffade kvinnor än ostraffade män, att kvinnor inte begår brott lika ofta som män samt att kvinnor som begår brott ofta inte begår grova brott...

Beträffande https://www.expressen.se/nyheter/sverige/mordaren-bytte-kon-bedoms-nu-mindre-farlig/ så har detta absolut ingenting med diskussionen att göra. För sådana här säkerhetsbedömningar har INGENTING med domstolsförfaranden eller straff att göra. Detta är säkerhetsbedömningar som Kriminalvården gör på samtliga intagna för att avgöra anstaltsplacering, säkerhetsklass, behov av fängsel, bemanning, hur utevistelser och permissioner skall gå till osv. Sådana säkerhetsbedömningar uppdateras kontinuerligt och det är inte konstigt i sig att vissa intagnas risker (hot och våld, rymning osv.) kan bedömas bli lägre med tiden. Exempelvis så är det knappast en ovanlig företeelse att en intagen som startar på en klass 1-anstalt kan "klassas ned" och flyttas till en klass 2-anstalt och därefter t.o.m till en klass 3 i vissa fall. Med detta sagt uppmanar jag dig att hålla dig till ämnet.
Du fortsätter att slira på sanningen. Självklart görs en säkerhetsbedömning av kvinnor på kvinnlig anstalt totalt annorlunda mot män i en manlig. För män och kvinnor är olika. En säkerhetsbedömning, eller en dom, som INTE bryr sig om kön eller födelseland hade jag varit tveksam till.

Noterar inga faktalänkar som styrker det du skrev sist. Jag gjorde alltså rätt som ignorerade allt, det ingår i narcissistens världsbild att skriva skriva skriva trams och sedan hoppas att andra ska kommentera, inget för mig.

Den här tråden handlar inte om dig eller mig så vi bryter där och åter till topic.
Senast redigerad av Paris24 2026-01-05 kl. 15:17.
Citera
2026-01-05, 15:25
Medlem
Citat:
Du fortsätter att ljuga. Självklart görs en säkerhetsbedömning av kvinnor på kvinnlig anstalt totalt annorlunda mot män i en manlig. För män och kvinnor är olika. En säkerhetsbedömning, eller en dom, som INTE bryr sig om kön hade jag varit tveksam till.

Noterar inga faktalänkar som styrker det du skrev sist. Jag gjorde alltså rätt som ignorerade allt, det ingår i narcissistens världsbild att skriva skriva skriva trams som sedan hoppas att andra ska kommentera men inte med mig.

Den här tråden handlar inte om dig eller mig så vi bryter där och åter till topic.

Jag ljuger inte om någonting. Att du missuppfattar vad jag skriver, eller kommer med motfrågor som inte täckts av mitt svar, är inte att ljuga. Så nu taggar du ned! Alltså visst görs väl säkerhetsbedömningar på män respektive kvinnor på olika sett till t ex (fysiskt) våldskapital. Men det motsäger ju inte att en man (numera kvinna) som placerats på klass 1-anstalt kan klassas ned till en klass 2-anstalt, vilket är det som skett i detta fallet. Är du med på vad jag menar?

"Noterar inga faktalänkar som styrker det du skrev sist" - Okej, du vill alltså att jag uppvisar studier/statistik som uppvisar att det är vanligare med ostraffade kvinnor än ostraffade män, att kvinnor inte begår brott lika ofta som män samt att kvinnor som begår brott ofta inte begår grova brott. Okej, det skall du få! Passar ju perfekt nu när du deklarerat att du avslutar diskussionen, så slipper du ju bemöta det...
Citera
2026-01-05, 15:28
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Jag ljuger inte om någonting. Att du missuppfattar vad jag skriver, eller kommer med motfrågor som inte täckts av mitt svar, är inte att ljuga. Så nu taggar du ned! Alltså visst görs väl säkerhetsbedömningar på män respektive kvinnor på olika sett till t ex (fysiskt) våldskapital. Men det motsäger ju inte att en man (numera kvinna) som placerats på klass 1-anstalt kan klassas ned till en klass 2-anstalt, vilket är det som skett i detta fallet. Är du med på vad jag menar?

"Noterar inga faktalänkar som styrker det du skrev sist" - Okej, du vill alltså att jag uppvisar studier/statistik som uppvisar att det är vanligare med ostraffade kvinnor än ostraffade män, att kvinnor inte begår brott lika ofta som män samt att kvinnor som begår brott ofta inte begår grova brott. Okej, det skall du få! Passar ju perfekt nu när du deklarerat att du avslutar diskussionen, så slipper du ju bemöta det...
Sammanfattning av dina inlägg. "Det spelar visst roll i domstol och i fängelseplacering om man är man eller kvinna. Men vi ska ändå strunta i kön. Inga fakta styrker detta, bara ideologi, men min åsikt är lika bra som fakta och behöver inte styrkas".
Citera
2026-01-05, 15:53
Medlem
Citat:
Sammanfattning av dina inlägg. "Det spelar visst roll i domstol och i fängelseplacering om man är man eller kvinna. Men vi ska ändå strunta i det. Inga fakta styrker detta men min åsikt är lika bra som fakta och behöver inte styrkas".

Vet du vad? Du förefaller trögare än AutDisceAutDiscede - och det är ingen komplimang skall du veta!

Jag har ju skrivit att anstaltsplacering är en verkställighetsfråga. Den frågan är alltså ett myndighetsbeslut som Kriminalvården ansvarar för. Därefter har detta beslutet en helt egen rättsprocess där man kan överklaga det vidare förvaltningsrättsligt. Alla som är någorlunda insatta i detta vet att en brottmålsdomstol inte tar ställning till verkställighetsfrågor i sina avgöranden och domar.

Beträffande Kriminalvårdens säkerhetsbedömningar (vilket exempelvis ligger till grund för anstaltsplacering) så grundar sig dessa främst på historik i tid eller tidigare verkställigheter (dvs ev. misskötsamhet, incidenter, hot och våld, otillåten/otillbörlig påverkan osv). Men man gör även bedömning på underlag som om det finns koppling till ett kriminellt nätverk eller grov organiserad brottslighet. Detta brukar vara till hjälp i frågan om det bedöms finnas hög risk för rymning, fritagning eller för att den intagne gör sig skyldig till allvarlig brottslighet i anstalt. Givetvis spelar även den psykiska hälsan in i bedömningen. Det nyss nämnda vägs alltid mot den pågående verkställigheten i frågor som dagsform, mående och hur den verkställigheten går. Dvs hur går behandlingen, sköts sysselsättningen, hur fungerar permissioner. Samt om det har förekommit misskötsamheter, incidenter, hot och våld, otillåten/otillbörlig påverkan i närtid. Som du märker så handlar detta om frågor/faktorer som inte har särskilt mycket med domen och brottmålsavgörandet att göra.

/I övrigt förstår jag inte riktigt vad du vill säga med detta inlägget.
Citera
2026-01-05, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Något oväntat tycker juridkprofessorn och kommentatorn Mårten Schultz att juridiskt kön inte spelar någon roll när det verkligen gäller. Eller också tillskriver han rättsväsendet rätten att stå över lagarna de själva dömer efter:

Så här skriver han i SvD apropå att rätten använde kvinnligt pronomen på Rönningemördaren "Vilma" trots att personen juridiskt sett (och på många andra sätt) är en man:

https://www.svd.se/a/ExWnl2/marten-schultz-onodig-forvirring-kring-fornamn-och-juridiskt-kon-har-inget-med-saken-att-gora

Lite frågeställningar:
Vad är syftet med juridiskt kön om inte ens rättsväsendet bryr sig om det?
Får andra också felköna juridiskt när deras profession finner det påkallat? ("Hur detta syfte ska tillgodoses kan [valfri yrkesgrupp] bedöma bäst.")
Underlättar det brottsutredningar att alltid tilltala misstänkta med det pronomen de begär?
Om ja, gäller det även titlar och liknande, t.ex. att den misstänkte vill bli tilltalad "herr greve" t.ex?
Fast slutsatsen blir ju inte att juridiskt kön inte är något rättsväsendet struntar i. Han skriver ju att det faktum att den misstänkte är man inte förändras av att man använder kvinnliga pronomen.
Citera
2026-01-05, 16:39
Medlem
Citat:
Tankefelet med "spelar ingen roll vilket kön" är att det verkligen spelar roll. Män döms alltid hårdare än kvinnor, invandrare döms alltid hårdare än svenskar osv. Jag vet inte varför, men eftersom det är så kommer jag att kräva att bli kallas "kvinna" om jag är i domstol för då blir straffet lägre. Och hette jag Muhammed skulle jag kräva att jag kallades Andersson.

Men mest spelar det roll efter domen. Det är ett faktum att det är enklare att sitta inspärrad med kvinnor och eller svenskar så jag hade naturligtvis gärna varit kvinna.

Att någon kallar sig "kvinna" fast han är född man gör naturligtvis att man beter sig som man både i brottet, i domstolen, och i fängelse. Beteendet är inte kopplat till ett ord, det är kopplat till gener och testosteron. Så om ovanstående får gälla några år så kommer naturligtvis skillnaderna att upphöra. För med massor av arga män som kallar sig kvinnor som döms till lägre straff i snällare fängelser kommer naturligtvis att ta bort domstolar bias för kvinnor.
Att kvinnor döms mildare än män är förvisso sant men har du forskat vidare på saken?

Så här:

Om det enbart är kvinnor som är födda som biologiska kvinnor som hanteras med silkesvantar kommer det ju inte hjälpa om en Clark Olofsson kräver att bli kallad Clarice. Han kommer ju att straffas på samma sätt som om han behåller sitt manliga namn och inte kräver att folk använder kvinnliga pronomen när folk pratar om honom.

Så har du siffror på hur transvestiter eller vad man nu ska kalla t ex Robin/Vilma, döms? Som män eller som kvinnor?

Och samma fråga om de som iaf ansträngt sig för att byta juridiskt kön. Hur tror du rätten ser på en kvinna med helskägg men kvinnligt personnummer? Skulle hon dömas hårt eller milt? Vad säger statistiken?

Sist men inte minst de som gått all the way. Hur skulle rätten döma Caytlin Jenner i svensk domstol? Vad säger siffrorna?
Citera
2026-01-05, 16:45
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Eftersom du har ett så ihållande agg mot mig och allt jag anför så kan jag upplysa dig om att fler skribenter har varit inne på det jag säger. Läs: (FB) OK att felköna enligt Mårten Schultz , (FB) OK att felköna enligt Mårten Schultz , (FB) OK att felköna enligt Mårten Schultz .

"Ligger inte det i korten att det oftast är så att man i alla fall inte är välvilligt inställd till den som försöker sätta dit en" - Jo, exakt!
Det är ju just därför faktorer eller "taktik" som respektfullt bemötande, medmänsklighet, välvillighet och prestigelöshet är så viktigt. I alla utbildningar som hålls i detta så pratar man ju om om vikten att att vara "likeable". Det finns ju många exempel på detta från verkligheten. Bara en sådan sak som att inleda ett polisförhör med att presentera sig, ta i hand, prata lite allmänt, skoja, bjuda på kaffe osv. En annan sak som anammas ofta är att förhörsledaren är den som ansvarar för att den tilltalade (om det är möjligt) får ringa anhöriga eller få besök av dom. Detta gör i sin tur att den misstänkte anser att förhörsledaren (som nyckelperson i utredningen) är en schysst person som vill väl och "fixar" att man får prata med sin närstående. Givetvis ger detta upphov till bättre förhör och blir en grogrund till att en misstänkt kan/vill berätta mer och gå in på känsliga ämnen.

Sådant här är INGENTING nytt och appliceras dagligen i alla möjliga sammanhang och av alla möjliga yrkesgrupper. Jag är verkligen förvånad över att jag ens behöver berätta detta för dig!?

Du klagar och gråter om att folk är ogina mot dig men är själv inte främmande för att hoppa på meningsmotståndare i inlägg riktade mot andra... Jag önskar att du i fortsättningen riktar dina påhopp i inlägg som du citerar mig i - det kan du säkert få till i din analitet, tror du inte det? Hyser inget "agg" mot dig, hur skulle jag kunna göra detta - vi är alla anonyma på detta forum, någorlunda, i alla fall... Jag är dock starkt kritisk mot din anala Flashback-persona. Tror dock ej heller att jag skulle gilla dig särskilt mycket i det riktiga livet, heller... Nog om detta!

Det kvittar hur många andra anala skribenter du räknar upp - det får mig inte att ändra grundinställning. Du och dina likar är allt för rigida och anala i er syn på livet och Sveriges Rikes Lagar och hur dessa tolkas/brukas. Jag kan, likt dig, också räkna upp en massa ovidkommande situationer och lägen där det INTE är till gagn för någon, i alla fall inte åklagarsidans, där man visar på undfallenhet och jamsar med den misstänkte brottslingen - men anser detta vara att kasta pärlor åt svin...
Citera
2026-01-05, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Du klagar och gråter om att folk är ogina mot dig men är själv inte främmande för att hoppa på meningsmotståndare i inlägg riktade mot andra... Jag önskar att du i fortsättningen riktar dina påhopp i inlägg som du citerar mig i - det kan du säkert få till i din analitet, tror du inte det? Hyser inget "agg" mot dig, hur skulle jag kunna göra detta - vi är alla anonyma på detta forum, någorlunda, i alla fall... Jag är dock starkt kritisk mot din anala Flashback-persona. Tror dock ej heller att jag skulle gilla dig särskilt mycket i det riktiga livet, heller... Nog om detta!

Det kvittar hur många andra anala skribenter du räknar upp - det får mig inte att ändra grundinställning. Du och dina likar är allt för rigida och anala i er syn på livet och Sveriges Rikes Lagar och hur dessa tolkas/brukas. Jag kan, likt dig, också räkna upp en massa ovidkommande situationer och lägen där det INTE är till gagn för någon, i alla fall inte åklagarsidans, där man visar på undfallenhet och jamsar med den misstänkte brottslingen - men anser detta vara att kasta pärlor åt svin...

Vi hade nog haft givande samtal...och kanske hade vi båda sett "det vackra" i den andre. Vem vet ;-)

Du slirar i ämnena tycker jag. Jag önskar att du svarar på stycket om att vara "likeable" eftersom det kommer att förklara (eller "inte kunna förklara") hur du inte kan ändra din grundinställning. Jag ser nämligen inte logiken i att du påstår att du inte ångrar dig när det jag skrivit så tydligt visar att det bara finns vinster i detta.
Citera
2026-01-05, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Säg det. Det är ju så att vi skall vara lika inför lagen oavsett kön. Vad då syftet med juridiskt kön är kan man ju verkligen fråga sig.

Det vore ju bättre att man helt enkelt skrotar det där så slipper man all den här diskussionen om att vad hemskt det är att man får byta sitt juridiska kön.

Speciellt om vi avskaffade betydelsen av jämnheten på sista siffran så skulle kanske inte transpersoner vara så fokuserade på att få byta personnummret och personnummret skulle åter kunna få återfå sin funktion som något som identifierar en person permanent (med undantag från de få som lever med skyddad identitet).

Med tanke på att tredje person är det enda pronomen som öht skiljer på kön så kan man ju fråga sig vad de som känner sig kränkta pysslar med. Det är ju inte så att man nu mer till talar någon med "han" eller "hon", det är väl något man numera bara upplever i buskisföreställningar?

Det låter som att de letar med ljus och lykta i konversationer där de omtalas för att se om någon till äventyrs har omtalat vederbörande med "fel" pronomen.

Som påpekat dessutom så är det ju inte en ny företeelse. Man gör helt enkelt en gissning när man väljer pronomen ändå rätt ofta. Det är ju ganska krystat att förvänta sig att man skall genomföra en grundlig undersökning av en person inklusive dra ner byxorna på dem och göra ett DNA-test, kolla i allehande register innan man kan bestämma sig för ifall man skall säga "han", "hon", "den", "det'', "hin", "hen", "vederbörande" eller vad nu utredningen kom fram till.

Eller varför inte Hans Kungliga Höghet? Eller varför inte dra till med någon bizzart lång och omständig titel som får den mest konstlade titel att likna något enkelt "öh!"?

i vissa situationer kan de vara fördelaktigt med att använda kön. Men pratar vi vissa brott är de väl rätt ointressant vad för kön brottsling har de är ju lika illa om en kvinna mördar eller man mördar och givetvis övriga kön mördar. Eventuellt att ett vittne kan använda kön i beskrivningen.
Håller givetvis med om att de börjar bli lite absurt nog finns de värre saker.
Citera
2026-01-05, 17:33
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Vi hade nog haft givande samtal...och kanske hade vi båda sett "det vackra" i den andre. Vem vet ;-)

Du slirar i ämnena tycker jag. Jag önskar att du svarar på stycket om att vara "likeable" eftersom det kommer att förklara (eller "inte kunna förklara") hur du inte kan ändra din grundinställning. Jag ser nämligen inte logiken i att du påstår att du inte ångrar dig när det jag skrivit så tydligt visar att det bara finns vinster i detta.

Är detta en invit, månne...? ;-)

Nej, jag väljer att avsluta denna konversation nu när vi är på så god väg att bli vänner, hehe!
Citera
2026-01-05, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Är detta en invit, månne...? ;-)

Nej, jag väljer att avsluta denna konversation nu när vi är på så god väg att bli vänner, hehe!

Nej, haha inte en sådan invit iallafall!

....kan det kaaaaanskeeee ändå vara så att du ser någonting bra i sådan förhörsteknik/taktik? :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in