Citat:
Ursprungligen postat av
adina
Ja men det finns mer än vad man hittar på 1177 eftersom det där bara finns med vårdinsatser och liknande , vill man tex ha fullständig journal om man varit inlagd får man begära ut den och där står alla anteckningar som saker som mående , hur patienten ätit
Läkarna som säger sig ha gått igenom journalerna får antas ha gått igenom de kompletta journalerna. Och oavsett vilket så har ingen från vården visat något journalfört som talar mot mamman.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lilla.My.
Som sagt, det finns inget sätt att för mamman att se om detta framkommit i journalen då det inte är meningen att vårdnadshavarna ska kunna läsa sådant i barnets journal.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lilla.My.
Precis. Förutom då anteckningar som markerats ""Undantag från direktåtkomst", där finns sådant som aldrig ska nå patienten själv. Det kan röra sig om att vården överväger att orosanmäla, och saker att vara uppmärksam på när man träffar familjen, för att man känner sig osäker på något kring barnet och man behöver insamla mer observationer. Eller om någon i patientens (barnets) närhet hört av sig för att förmedla oro till läkarna om nåt avseende patienten, men den närstående inte vill att patienten eller dens vårdnadshavare ska få veta att man ringt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lilla.My.
Jag har rätt bra kunskap om ovanstående då jag jobbar inom vårdsektorn. Tror dock inte att du gör det, och tror heller inte du är jurist, så jag försöker bara klargöra för dig hur vården applicerar hälso- och sjukvårdslagen, patientsäkerhetslagen, patientdatalagen och patientlagen i praktiken.
Vad är det du inte förstår? Det har inte framkommit något i journalerna gällande sådant som har betydelse för vården som talar mot mamman.
Det har INTE framkommit något fog för oron och socialtjänsten har INTE gjort någon självständig utredning. Det som hänt är en skandal.
Det är skrämmande att du arbetar inom vårdsektorn med en så skev bild av vårdens skyldigheter och en sådan brist på empati som du visat i tidigare inlägg.