2026-01-05, 13:54
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otis.P.Jivefunk
Ni som är skidåkare, kan ni förklara vad som hände här?

Citat:
Ursprungligen postat av Kapuff
Gå ut en natt med ficklampa och en spade. Fucka upp spåret totalt med stora diken här och där. Kanske gräva en djup grop med lite grankvistar sedan täcka över med snö. Eller bygg en vall precis i kurvan i nerförsbacken. Gör det snarast så dom fattar att det är du.

Ta hjälp av en lojal person med ridhäst så kommer skidspåren vara fucked på ett ögonblick.

Ts
Vanliga svenne-skidåkare och cyklister verkar generellt vara +50 år och det är då både män och kvinnor brukar vara hormonellt instabila och lite extra efterblivna.
Senast redigerad av Lava 2026-01-05 kl. 13:56.
Citera
2026-01-05, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Skidspåren för klassisk still (ie dom två parallella spåren) omfattar normalt även det område där stavarna sätts ned, och med preparerade spå så är det ofta en kombination av klassisk stil och fristil/skate vilket är ett bredare tillplattat/komprimerat stråk bredvid, eller båda sidorna om de klassiska spåren.
Tack för förklaringen. Jag hade helt glömt bort fristil/skatedelen.
När jag bodde i Norrland en kortare period så var det i den delen av staden jag bodde i mest klassiska skidspår som man självklart undvek. Problemet blev ju att de spår som vi gående gjorde upp med tiden också blev skidspår, som då gick bredvid det andra skidspåret. Så skidåkare är inte mycket bättre.
Citera
2026-01-05, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Jag förstår att det känns obehagligt att få lite skäll, men om två av varandra oberoende personer uttrycker ungefär samma sak så kanske det kan… ligga något i det?

Nej, fotgängare har ALLTID förtur, även i skidspåren (fruset vatten - snö) som Karens tror att de har ensamrätt att åka i.
Citera
2026-01-05, 14:00
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Bara skidåkarna ger fan i vandringslederna, de har stora ängar att va på. Samma med hästägare, nog fan skall de rida på vandringslederna.

Jag vandrar och ser inte problemet? Så länge skidåkarna håller käft och inte gör exklusivt anspråk får de åka skidor hur mycket de vill. Problemet med hästar förstår jag inte alls.
Citera
2026-01-05, 14:01
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Tack för förklaringen. Jag hade helt glömt bort fristil/skatedelen.
När jag bodde i Norrland en kortare period så var det i den delen av staden jag bodde i mest klassiska skidspår som man självklart undvek. Problemet blev ju att de spår som vi gående gjorde upp med tiden också blev skidspår, som då gick bredvid det andra skidspåret. Så skidåkare är inte mycket bättre.

När jag bodde norröver så var dom flesta skidspåren bara för klassisk still, uppkörda med skoter och spårsläde, men detta var hela vägen tillbaka på 80 talet och tidigt 90 tal.

Vanligare med kombinationsspår numera.
Citera
2026-01-05, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Jag vandrar och ser inte problemet? Så länge skidåkarna håller käft och inte gör exklusivt anspråk får de åka skidor hur mycket de vill. Problemet med hästar förstår jag inte alls.

Det är bara att trampa på i skidspåren, du har lagen och allemansrätten på din sida. Plus sunt förnuft som säger att skogen är för alla och envar.
Citera
2026-01-05, 14:03
Medlem
Tradslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
De som trasker og går i skisporene sier ALLTID at de går ved siden av, men det gjør de ikke. De går der det er mest bekvemt,
helt uten å ta hensyn til sporet. Om det ikke hadde vært for alt jobben med å preparere ville de ikke gått just den runden öht.
Sånne gider ikke å gå i løssnø opp til knærne, og skiter i at andre har lagt ned en stor jobb.

Edit: Og det der med at jeg er stor og tuff, for så å med to offerkoter på, sutre med egen trådstart på fb, henger liksom ikke helt i hop

Ski-entusiasten alltså. Tack för skrattet. Det där är Flashback-guld.
Citera
2026-01-05, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepDog-X
Det är bara att trampa på i skidspåren, du har lagen och allemansrätten på din sida. Plus sunt förnuft som säger att skogen är för alla och envar.
Samhället och omgivningen blir mycket trevligare om alla kunde visa varandra hänsyn?
Citera
2026-01-05, 14:04
Medlem
Det jag tycker är lite intressant i sammanhanget är att både du och skidåkarna är ute efter motion, men båda är ute efter att få så lite motion som möjligt.
Citera
2026-01-05, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Bohusleden går här utanför å hästarna trampar upp den till ren lervälling,
Citera
2026-01-05, 14:07
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepDog-X

Allemansrätten säger tvärt om att du inte får traska i dom preparerade skidspåren (faller under delen där man ska visa respekt och inte göra åverkan osv).

Och om lagen inte har nåt särskilt att säga som i det här fallet så gäller det normalt att man ska följa dom lokala föreskrifter som finns, föreskrifter som oftast säger att du inte får gå i preparerade skidspår.
Citera
2026-01-05, 14:08
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Bohusleden går här utanför å hästarna trampar upp den till ren lervälling,

Låter som hård belastning och/eller hög väta i spåren. I de skogar och leder jag rört mig har det fungerat bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in