2026-01-05, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det många kallar "bredvid spåret" hör till spåret, och som sagt, många skiter totalt i om det hör till spåret eller inte utan springer där ändå.
Skidspår avses väl enbart det spår skidorna gör upp? Varför får man inte springa bredvid det?
Senast redigerad av SthlmHolmes 2026-01-05 kl. 13:31.
Citera
2026-01-05, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skvallertacka
Det är väl den mest relevanta frågan här.
Vad är det för konstigt med att jogga i 2 dm snö? Det är väl bra med folk som vill röra på sig?
Citera
Medlem
anomaligns avatar
Bodde norröver några år och då råkade jag ut för några liknande interaktioner med skidåkare på motionsspåret. Jag nyttjade det för promenader och löpning året runt, men när det hade snöat var det som att en liten grupp individer intalade sig att de ägde spåret, inte bara själva skidspåren utan att de hade ensamrätt till hela bredden av motionsspåret.

För mig var det väl mer provocerade i tanken, när jag väl funderade på saken i efterhand. Jag som helt valt bort bilen som färdmedel och fann mig i ett litet efterblivet samhälle där bilen var helt central och alla andra trafikanter var bortprioriterade, och man alltid cyklade eller promenerade på nåder med risk för liv och lem. Motionsspåret var den enda platsen där man inte fick åka sin jäkla bil, det var en skön fristad för människor att röra sig. Men dessa bilhjärnor försökte ta kontroll även över det.

Så jag blev mer sur när jag väl var hemma och tänkte på saken. Där i motionsspåret var det mer skidåkarna som var sura och jag mest lite överraskad att vuxna människor betedde sig så märkligt, och jag svarade bara att jag går var jag vill, med implikationen att om jag så önskade kunde jag välja att faktiskt gå sicksack över i deras skidspår om de fortsätte tjafsa.
Citera
Medlem
Conams avatar
Detta har varken med joggare eller skidåkare att göra! Bara vanligt jävla kränkt slödder som har blivit ombett att ta en smula hänsyn.
Citera
2026-01-05, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mystiskstiligman
Det känns onekligen som att vi inte får hela informationen av TS.

Tror jag inte, historien stämmer nog. Jag skulle tro att det skidherrarna blir upprörda över är oron att han kommer gå där ofta, eller att fler kommer att börja gå i spåret. Det kommer så småningom leda till sämre underlag. De vill alltså markera tydligt att här ska man inte gå.

Håller med TS om att de hade kunnat uttrycka sitt önskemål på ett bättre sätt.
Citera
2026-01-05, 13:31
Medlem
bomhulls avatar
Går man på sidan och inte på själva skidspåret så borde det inte vara några problem.
Usch ,vilken dålig attityd vissa har
Citera
2026-01-05, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otis.P.Jivefunk
Men jag ”joggade” ju inte i spåren, det är ju det som är så sjukt och som gör mig så förbryllad.

Jag höll mig till min vanliga slinga i skogen, som även råkar vara den slingan som de spårat upp, men av respekt för skidåkarna så höll jag mig medvetet till sidan av spåren. Trots att det gjorde att jag fick anstränga mig mycket mer och kuta i 20cm tung snö. Hade jag varit ett svin så hade jag ju bara skitit i allt och sprungit i deras spår för att vara så energieffektiv som möjligt.

För att träna?

Svårt att få hela bilden klar för sig när man läser din beskrivning men när det är ett skidspår preparerat så åker man klassiskt i själva spårprofilen och skejt bredvid. Är det ett skidspår som prepareras så är det normalt inte okej att gå eller jogga i det du kallar bredvid spåret, då dras det in grus och smuts i bädden och bädden trampas även sönder. Om en person joggar bredvid spåret (men i bädden) så kommer det leda till att fler gör det och det blir inte bra alls.
De allt oftare snöfria vintrarna ar tyvärr gjort att fler och fler inte vet ur man beter sig i eller runt ett skidspår - information är nog lösningen.
Citera
2026-01-05, 13:37
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Skidspår avses väl enbart det spår skidorna gör upp? Varför får man inte springa bredvid det?

Skidspåren för klassisk still (ie dom två parallella spåren) omfattar normalt även det område där stavarna sätts ned, och med preparerade spå så är det ofta en kombination av klassisk stil och fristil/skate vilket är ett bredare tillplattat/komprimerat stråk bredvid, eller båda sidorna om de klassiska spåren.
Senast redigerad av Sereena 2026-01-05 kl. 13:39.
Citera
2026-01-05, 13:39
Medlem
PiceaAbiesss avatar
Går du eller springer i spåret eller mitt i fristilspisten kör jag över dig.
Citera
2026-01-05, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det många kallar "bredvid spåret" hör till spåret, och som sagt, många skiter totalt i om det hör till spåret eller inte utan springer där ändå.
Ja, alltså den preparerade delen som folk i tråden benämner som ”utanför spåret” är ju till för skate. Jag har aldrig åkt längdskidor men det måste väl ändå höra till allmänbildning att känna till att hela den preparerade ytan används för skidåkning och inte bara de två smala spåren.

Herregud, man blir ju mörkrädd hur folk inte kan visa respekt för skidåkare under den otroligt korta säsongen i södra Sverige. Skämmes ta mig fan.

Man har åkt skidor i Sverige lika länge lika länge som det har funnits människor här. Det har under majoriteten av vår historia varit en förutsättning för att kunna leva här uppe i norr. Flytta söderut om ni inte kan respektera detta svenska kulturarv.
Citera
2026-01-05, 13:47
Medlem
Jag förstår att det känns obehagligt att få lite skäll, men om två av varandra oberoende personer uttrycker ungefär samma sak så kanske det kan… ligga något i det?
Citera
2026-01-05, 13:54
Medlem
Bara skidåkarna ger fan i vandringslederna, de har stora ängar att va på. Samma med hästägare, nog fan skall de rida på vandringslederna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in