2026-01-05, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det är ingen förklaring riktigt.
Min lokala idrottsförening där man har både skid och löpspår, och där jag är medlem förövrigt har öppet spår för båda.

Om du ”hoppas jag förstår” så får du nog förklara varför man inte skulle få springa bredvid skidspåret.

Enligt allemansrätten ska man inte medvetet jogga i ett preppat skidspår. Oftast finns det ett löpspår i samma skog för vinterjoggning.
Citera
2026-01-05, 11:51
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otis.P.Jivefunk
Ni som är skidåkare, kan ni förklara vad som hände här?
Svårt att ge exakt föklaring då man endast hört den ena partsinlagan.
Men visst är det ett svenskt beteende att låta skidåkare ha sina spår ifred.
Man trampar alltså inte sönder själva spåret eller snön vid sidan om där stavarna skall isättas.
Många förstår inte detta nordiska beteende.
Citera
2026-01-05, 11:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Otis.P.Jivefunk
Men jag ”joggade” ju inte i spåren, det är ju det som är så sjukt och som gör mig så förbryllad.

Jag höll mig till min vanliga slinga i skogen, som även råkar vara den slingan som de spårat upp, men av respekt för skidåkarna så höll jag mig medvetet till sidan av spåren. Trots att det gjorde att jag fick anstränga mig mycket mer och kuta i 20cm tung snö. Hade jag varit ett svin så hade jag ju bara skitit i allt och sprungit i deras spår för att vara så energieffektiv som möjligt.

För att träna?
Det är lite störigt med fotspår just där man ska sätta ner stavarna, kanske mer än i själva spåret faktiskt
Citera
2026-01-05, 11:52
Medlem
MosterAugustas avatar
Jaha, det är du som springer sönder skatebädden.

Djävligt smart. Hoppas du hamnar under pistmaskinen.

Citat:
Ursprungligen postat av Mogadon
Haha, hände mig för år sedan i Lida i södra Sthlm. Det var dubbelspår på ena sidan av en TRE meter bred väg, som är rätt kuperad och går i en typ cirkel på 1,5km. Jag tränade backträning i löpning och höll mig minst 2m från dem, men en galet hysterisk kvinna spårade helt. Skrek och skulle ringa polisen. Jag ignorerade henne och sa att den här BREDA vägen är för alla, och jag är ju långt från spåret. Hon babblade ändå på och skrek som i en hallucination. Det sista jag hörde av henne, var att hon kom fram till polisen och sa: ”jag vill anmäla en person som befinner sig i vårt skidspår och förstör det för oss…..”. Undrar om polisen ansåg det lika viktigt
Citera
2026-01-05, 11:52
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepDog-X
Nope. Skogen och skidspåren är för alla som vill använda dem. Skidor eller kängor kvittar och för det fall skidåkare vill ha nya spår så är det bara att köra lite vid sidan om osv. tills vi har trampat i de också

Nej, för preparerade skidspår så finns det ofta ordningsregler/kommunala stadgar mm som regler vem och hur dom får användas, vilket ofta omfattar att dom endast får användas för längdskidåkning.
Citera
2026-01-05, 11:53
Medlem
Hur svårt kan det vara för TS att välja en annan väg/slinga för sin motion om man ser att någon har gjort ett skidspår på den "ordinarie" slingan? I detta fallet är det definitivt TS som betett sig märkligt.
Citera
2026-01-05, 11:54
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oxfond
Enligt allemansrätten ska man inte medvetet jogga i ett preppat skidspår. Oftast finns det ett löpspår i samma skog för vinterjoggning.

Och det är ingen som springer i det preppade skidspåret.
Vi pratar om att springa brevid.
Citera
2026-01-05, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Nej, för preparerade skidspår så finns det ofta ordningsregler/kommunala stadgar mm som regler vem och hur dom får användas, vilket ofta omfattar att dom endast får användas för längdskidåkning.

Det finns ingen lag som hindrar att man trampar i skidspår. Jag går alltid i skidspåren eftersom det är lättare att gå i dem än i djupsnö. Det är min rättighet som jag utnyttjar. Den som försöker hindra mig åker på en propp.
Citera
2026-01-05, 11:55
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Det är snö. Snö är fruset vatten som inte kan "förstöras" om man trampar sönder det frusna vattnet.

Jag skrev inget om att förstöra vattenmolekylerna, eller hur?
Citera
2026-01-05, 11:56
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Då springer man inte ”Brevid”, då springer man i och förstör spåret, vilket är något helt annat.

Det är fortfarande anledningen till att skidåkare blir sura på joggare i spåren, oavsett om just den joggaren håller sig väl från spåret.

(Och på många ställen med preparerade spår så är det rakt av förbjudet längs sträckan)
Citera
2026-01-05, 11:57
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Det finns ingen lag som hindrar att man trampar i skidspår. Jag går alltid i skidspåren eftersom det är lättare att gå i dem än i djupsnö. Det är min rättighet som jag utnyttjar. Den som försöker hindra mig åker på en propp.

Saker kan vara förbjudna enl lokala föreskrifter utan att vara olagliga.
Citera
2026-01-05, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det är fortfarande anledningen till att skidåkare blir sura på joggare i spåren, oavsett om just den joggaren håller sig väl från spåret.

(Och på många ställen med preparerade spår så är det rakt av förbjudet längs sträckan)

Vadå "förbjudet" ska polisen tillkallas menar du

Jag trampar i skidspåren så mycket jag vill och det ska ingen skidfjant komma och läxa upp mig för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in