2026-01-05, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Tar tillbaka menar du?

Sen när äger ett land inte sina egna naturresurser?
Citera
2026-01-05, 00:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Omelhor242
Jag har ingenting emot att USA gick in och tog ut Maduro.

Har du?

Jag har nog varit väldigt tydlig med att jag anser att Venezuelas naturresurser tillhör Venezuela.

Venezuelanska staten stal 2,6 miljoner fat olja av ett svenskt oljebolag:

https://www.realtid.se/bors-finans/miljardsmall-lundin-petroleum/
Citera
2026-01-05, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omelhor242
Jag har ingenting emot att USA gick in och tog ut Maduro.

Har du?

Jag har nog varit väldigt tydlig med att jag anser att Venezuelas naturresurser tillhör Venezuela.

Ja. Det är oerhört destabiliserande om nationer ska kunna plocka bort varandras ledare lite som de vill. Det finns gott om exempel på när USA försöker utföra regimskiften och det blir aldrig bra.

Jag är inget fan av Maduro men sett till historien så har jag svårt att se hur detta kommer leda till något annat än ett jävla elände.

Nu är det inte ens så att USA gör detta av några alturistiska skäl utan av cynisk geopolitik och övertagande av naturresurser. De är helt öppna med sitt oljefokus på presskonferensen. Det är för mig helt självklart att de kommer skita fullständigt i den Venezuelanska befolkningens välbefinnande och försöka suga ut så mycket av landet som möjligt.
Citera
2026-01-05, 00:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Ja. Det är oerhört destabiliserande om nationer ska kunna plocka bort varandras ledare lite som de vill. Det finns gott om exempel på när USA försöker utföra regimskiften och det blir aldrig bra.

Jag är inget fan av Maduro men sett till historien så har jag svårt att se hur detta kommer leda till något annat än ett jävla elände.

Nu är det inte ens så att USA gör detta av några alturistiska skäl utan av cynisk geopolitik och övertagande av naturresurser. De är helt öppna med sitt oljefokus på presskonferensen. Det är för mig helt självklart att de kommer skita fullständigt i den Venezuelanska befolkningens välbefinnande och försöka suga ut så mycket av landet som möjligt.

Du är ute och cyklar. Det här kommer att bli bra för alla parter (utom Maduro).
Citera
2026-01-05, 00:56
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Gårdagens presskonferens.

"We're going to run the country until such time as we can do a safe, proper, and judicious transition. So we don't want to be involved with, uh, having somebody else get in and we have the same situation that we had for the last long period of years. So we are going to run the country until such time as we can do a safe, proper, and judicious transition."

Det tas upp flera ggr under konferensen. Du kan hitta den på Youtube.

Du väljer att missförstå vad de säger och kan inte underbygga vad du påstår.

Venezuela har en egen president, ett eget domstolsväsende och en egen krigsmakt. Trump är inte president i Venezuela.

Har du några andra argument än sådana halmgubbar som du hittar på själv?
Citera
2026-01-05, 01:00
Medlem
Citat:
Du är ute och cyklar. Det här kommer att bli bra för alla parter (utom Maduro).

Du är en notorisk kuksugare som hade försvarat Trump om han knullade din egen morsa i röven. Din input är alltid lika med vad Trump säger, dvs meningslös.

Nej det kommer såklart inte bli bra för alla parter. Venezuelanerna byter en diktator mot en utländsk ockupation och annektering. Oljan som Maduro snodde snor USA nu istället. Venezuelanerna fick inte välja ledare förra gången (om det med valfusk stämmer) och de kommer inte få göra det nästa gång heller (om USA bestämmer sig för att sluta styra landet själva.).

USA kommer suga ut varenda spänn ur det landet.
Citera
2026-01-05, 01:06
Avstängd
Citat:
Du är en notorisk kuksugare som hade försvarat Trump om han knullade din egen morsa i röven. Din input är alltid lika med vad Trump säger, dvs meningslös.

Nej det kommer såklart inte bli bra för alla parter. Venezuelanerna byter en diktator mot en utländsk ockupation och annektering. Oljan som Maduro snodde snor USA nu istället. Venezuelanerna fick inte välja ledare förra gången (om det med valfusk stämmer) och de kommer inte få göra det nästa gång heller (om USA bestämmer sig för att sluta styra landet själva.).

USA kommer suga ut varenda spänn ur det landet.

Venezuelanerna kommer att få en del av oljeinkomsterna, som kan öka kraftigt om man gör nödvändiga investeringar.

USA kan även häva sanktioner mot Venezuela.

Det här kan bli hur bra som helst.

Du lider av TDS och drar felaktiga historiska paralleller till Bush och Obama, som var inkompetenta i jämförelse med Trump.
Citera
2026-01-05, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Du väljer att missförstå vad de säger och kan inte underbygga vad du påstår.

Venezuela har en egen president, ett eget domstolsväsende och en egen krigsmakt. Trump är inte president i Venezuela.

Har du några andra argument än sådana halmgubbar som du hittar på själv?

Han var tydlig under presskonferensen och frågan ställdes flera gånger. Du får ta dig en titt.
Citera
2026-01-05, 01:12
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Han var tydlig under presskonferensen och frågan ställdes flera gånger. Du får ta dig en titt.

Uppenbarligen inte tydlig nog. Du har ju kapitalt missförstått vad som menades.
Citera
2026-01-05, 01:16
Medlem
Citat:
Venezuelanerna kommer att få en del av oljeinkomsterna, som kan öka kraftigt om man gör nödvändiga investeringar.

USA kan även häva sanktioner mot Venezuela.

Det här kan bli hur bra som helst.

Du är förblindad av TDS-hat och drar felaktiga historiska paralleller till Bush och Obama, som var inkompetenta i jämförelse med Trump.

TDS är en sektterm.

Ja självklart vill de inte ha sanktioner mot ett land som de själva kontrollerar och extraherar resurser ifrån. Det säger sig självt. Och nej, venezuelanerna kommer inte få ut ett skit av det. Pengarna som går till Venezuela kommer vara i form av upprustning av oljerelaterad infrastruktur som USA själva behöver för att extrahera oljan.
Citera
2026-01-05, 01:20
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ja. Det är oerhört destabiliserande om nationer ska kunna plocka bort varandras ledare lite som de vill.
Det är oerhört destabiliserande om ett land brakar ihop och orsakar en av de största flyktingkatastroferna i modern tid. Trump blev vald för att han lovade att stävja illegal invandring.

Omkring en tredjedel av Venezualas befolkning har flytt landet under senare år. Antalet flyktingar motsvarar i reella tal hela Sveriges befolkning. Lägg därtill till att när Maduro upptäckte att gränsen till USA var i princip öppen under Biden började han skicka över en massa gängmedlemmar som en form av lågintensiv terrorism. Det är självklart att detta är påfrestande inte bara för USA utan även för alla länder i Centralamerika. T o m USAs mest latino-tätaste län, Starr County i Texas, som hade rekordet i den längsta period de röstat demokratiskt, valde att rösta på Trump i senaste valet.

USA har historia av att plocka bort ledare i sitt närområde, om man känner sig hotat. Således är det ytterst korkat av regimen i Venezuela att tro att man kan komma undan med att skicka flyktingar mot en president som inte vill ha flyktingar, att bedriva lågintensiv terrorism genom att skicka gängmedlemmar, eller börja smuggla knark till USA för att man misslyckats att utvinna sin olja, eller att låta Iran upprätta Hisbollah-träningsläger på sitt territorium.

Folk i Venezuela är glada och hoppas att det kommer leda till något bra. De ser på Panama och Grenada och hur ett ingripande av USA ledde till demokrati och ekonomiskt välstånd. Låt oss glädjas med dem, och hoppas på det bästa!
Citera
2026-01-05, 01:21
Avstängd
Citat:
TDS är en sektterm.

Ja självklart vill de inte ha sanktioner mot ett land som de själva kontrollerar och extraherar resurser ifrån. Det säger sig självt. Och nej, venezuelanerna kommer inte få ut ett skit av det. Pengarna som går till Venezuela kommer vara i form av upprustning av oljerelaterad infrastruktur som USA själva behöver för att extrahera oljan.

Investeringarna i oljan kommer att ge ringar på vattnet och sprida sig till resten av ekonomin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in