2026-01-04, 17:11
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Jag håller med, han har ju uppenbarligen haft både arbete och bostad under en lång, sammantagen tid såvitt tråden har kommit fram till så inget akut ångestframkallande verkar finnas.
Precis. Det var det jag menade med att när tvättmaskinen dör skaffar man en ny. Så han var tvungen att hitta egen bostad & försörja sig själv.

Att han drar sympatikortet (familjens kaos) i förhör är inte detsamma som att han bryr sig om dem. Samtidigt har han scammat sin mamma så hon hamnade hos fogden.
Handling väger mer än ord.

Givet är, tycker jag, att han haft en existensiell kris vid tiden för sina brott & måste återställa balansen el. vad man ska kalla det.
Citera
2026-01-04, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Ja instämmer. Att se sexuell njutning av offer som inte kan försvara sig eller göra motstånd verkar vara en grej: barn, döda kvinnor och djur

Precis. Man kan dessutom ha många fetischer, men ofta har de väl någon koppling till varandra t ex försvarslösa djur och barn, kanske extremt gamla. My såg väl rätt ung, klen och barnslig ut, så hon passade in i fetischen försvarslös.
Citera
2026-01-04, 17:15
Medlem
Nationalromantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Vi kommer aldrig kunna skydda oss mot galningar...även om det kommer finnas mentalsjukhus. Lika lite som att skydda rådjur för att bli överkörda.....vila i frid fina tjejen i rönninge

Klart vi kan skydda folk mot galningar, sluta nu
Citera
2026-01-04, 17:22
Medlem
Jag har nu smått börjat läsa i FUP och har noterat en sak som åtminstone inte jag inte sett i tråden. Robin beskrivs som rastlös, "kan inte sitta still" (inte förvånande med hans psyke) och är dessutom noga med städning, pedant nästan. Både i hemmet och vad gäller bilen. Han städade bilen i princip varje dag säger pappan.

Förhörsledaren undrar vad pappa menar med att han är rastlös, har Robin någon diagnos? Nej, svarar pappan då.

Är inte det märkligt idag? Förlåt mina fördomar men känns som urtypen för en unge som skulle ha haft kontakt med soc och BUP. Alkisföräldrar osv.
Citera
2026-01-04, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
God morgon,

Här några bilder från Google Maps som jag har förstärkt.
Två bilder från där Vilma bodde.

https://www.google.com/maps/@59.2403957,17.6178604,3a,90y,355.03h,77.56t/data=!3m7!1e1!3m5!1socdybKfgvtCOkYvv-JH3HQ!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D9 00%26h%3D600%26pitch%3D12.440601449040642%26panoid %3DocdybKfgvtCOkYvv-JH3HQ%26yaw%3D355.03214685647873!7i16384!8i8192?en try=ttu&g_ep=EgoyMDI1MTIwOS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

En bild där han hyrde stugan.
Det ser ut som att han hade kvinnounderkläder på luftning. Jag kan se fel förstås.
Kolla själv.

Bilderna är tagna i aug 2024.

Vilmas stuga:
https://imgur.com/a/vilmas-stuga-ef5W9IX

Ser mest ut som sängkläder och kökshanddukar.
Tror inte han skulle hänga ut damkläder sådär offentligt.
Citera
2026-01-04, 17:28
Medlem
Killmyshadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Jag tror inte alls panik och impulsivitet styrde. Så här sägs vid rättspsykiatrisk undersökning:

- "Antisocialt beteende, ”prokriminella attityder och värderingar som yttrar sig i form av förminskande/bortförklarande av det brottsliga beteendet”.
- Lider ej av en allvarlig psykisk störning.
- Beräknande och ändamålsenligt agerande före, under och efter brottet
- Allmänintellektuell förmåga ”i genomsnittets nedre del”, men under undersökningen framkom inget stöd för någon neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.
- Bristande empatisk förmåga och svårighet att sätta sig in i andras perspektiv.
- Inga uppvisade psykotiska tecken såsom påverkan av inre röster eller desorganiserat beteende.
- Omoget intryck genom att ”ofta flamsa och vara glättig”.

Tack för att du tog upp anmärkningarna från den rättspsykiatriska undersökningen, särskilt kring det beräknande och ändamålsenliga agerandet samt avsaknaden av allvarlig psykisk störning. De punkterna är viktiga och nyanserar bilden.

När jag tidigare skrev om panik och affekt menade jag inte okontrollerad impulsivitet i klinisk mening. Snarare en affektiv grund, som inte fungerat som broms utan kunnat samexistera med planering. Med rättspsykiatrins formuleringar i åtanke framstår det dock tydligare att affekten inte varit styrande, utan att handlingarna haft struktur och kontroll.

För mig landar det i bilden av en splittrad personlighetsutveckling, en vuxen kropp med ett ofärdigt inre bromssystem. Kognitiv förståelse för konsekvenser finns, men den moraliska och empatiska spärren verkar inte vara internaliserad. Det är just den kombinationen som gör fallet mer oroande än ett rent affektdåd.

Intressant att diskutera detta ur ett psykologiskt perspektiv på djupet.
Citera
2026-01-04, 17:30
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Jag har nu smått börjat läsa i FUP och har noterat en sak som åtminstone inte jag inte sett i tråden. Robin beskrivs som rastlös, "kan inte sitta still" (inte förvånande med hans psyke) och är dessutom noga med städning, pedant nästan. Både i hemmet och vad gäller bilen. Han städade bilen i princip varje dag säger pappan.

Förhörsledaren undrar vad pappa menar med att han är rastlös, har Robin någon diagnos? Nej, svarar pappan då.

Är inte det märkligt idag? Förlåt mina fördomar men känns som urtypen för en unge som skulle ha haft kontakt med soc och BUP. Alkisföräldrar osv.

Det där du beskriver bör ju nästan låta lite som ADHD och OCD?
Jag tänker att visst man är väl noggrann själv också med att städa bilen en gång i veckan men inte varje dag det är ju som ett tvång.
Kanske tvånget fungerade som en avstressande faktor i en i hand annars stressade och förvirrade värld?

Det är nog inte alls säkert att han har haft speciellt mycket kontakt med psykvården tidigare.
Särskilt om föräldrarna själva har ett missbruk och eventuellt psykiskt dåligt mående så drar man sig för att söka hjälp även för sina barn.

Jag tror nog att mycket av den här personens konstiga psyke går och härliga till barndomen och föräldrarnas genetik samt beteende.
Citera
2026-01-04, 17:30
Medlem
EcoR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
När skulle han gjort ett Stopp vid en sjö? Har inte hört om det

Sorry, det var slarvigt formulerat av mig, det jag syftade på är det som står i Grevens inlägg "tidslinje" på första sidan.
På den 27:e dec i tidslinjen står det "21.30-tiden: Avspärrningar i närheten av sjön Uttran. Avslutas 22.15".

Jag trodde att Vilma hade kopplats till den platsen, men måste ha tagit fel då jag inte hittar någon mer info om det. Oklart varför det spärrades av vid sjön, någon annan som vet?
Citera
2026-01-04, 17:33
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Ser mest ut som sängkläder och kökshanddukar.
Tror inte han skulle hänga ut damkläder sådär offentligt.

Jo, jag vet. Bra att ni andra kollar in bilderna.

Det var enbart en tanke som slog mig...
Citera
2026-01-04, 17:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EcoR1
Sorry, det var slarvigt formulerat av mig, det jag syftade på är det som står i Grevens inlägg "tidslinje" på första sidan.
På den 27:e dec i tidslinjen står det "21.30-tiden: Avspärrningar i närheten av sjön Uttran. Avslutas 22.15".

Jag trodde att Vilma hade kopplats till den platsen, men måste ha tagit fel då jag inte hittar någon mer info om det. Oklart varför det spärrades av vid sjön, någon annan som vet?

Uttringe brygga samt en brygga till har nämnts i tråden.

Antagligen gjorde man fynd som var intressanta att undersöka.
Citera
2026-01-04, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Det där du beskriver bör ju nästan låta lite som ADHD och OCD?
Jag tänker att visst man är väl noggrann själv också med att städa bilen en gång i veckan men inte varje dag det är ju som ett tvång.
Kanske tvånget fungerade som en avstressande faktor i en i hand annars stressade och förvirrade värld?

Det är nog inte alls säkert att han har haft speciellt mycket kontakt med psykvården tidigare.
Särskilt om föräldrarna själva har ett missbruk och eventuellt psykiskt dåligt mående så drar man sig för att söka hjälp även för sina barn.

Jag tror nog att mycket av den här personens konstiga psyke går och härliga till barndomen och föräldrarnas genetik samt beteende.
I ett annat förhör säger pappa att Robin var som "tokig i att tvätta bilen". Ja, ger lite OCD-vibbar.

Polisen verkar ha funderat kring att Robin skulle ha planerat att ta barnet till en klubbstuga på Munsö eftersom de frågar pappan mycket om det. Vid Laxsjön. Tydligen brukade pappa och Robin åka dit och fiska, men aldrig brodern. Där hade de tillgång till båt, inte deras egen.

Tänker om det finns en kropp nedsänkt i Laxsjön. Men det är väl svårt att sänka en kropp? Bara en tanke jag fick.
Citera
2026-01-04, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tycker mig minnas att han i ett förhör (verkligen bara skummat igenom FUP:en och inte läst hans förhör egentligen ännu) nämner att det var tumultartat hemma precis innan överfallet av 10- åringen 2019.

Att han kände sig sviken (lade skulden på?) samhället, mammans nergång psykiskt, medicinering, alkoholmissbruk (?) mm som ledde till att mamman ramlade, bröt sig osv. Pappan och Robin fick hjälpa mamman. Samtidigt höll familjen på att flytta pga av vräkning?

Har inte koll på detta riktigt, med det verkade som att livet var kaosartat och familjen tillvaro var under ett sammanfall.

Kanske sådana sammhållnande faktorer/strukturer bröts samman och Robin inte klarade av att hålla sina perversa fantasier i styr?

Farmodern(?)verkar ha haft en god kontakt med honom? Bullbak osv. Såg jätterar ut...

Ja, funderat i liknande banor — att GM:s liv gått utför sedan domen 19 och att han satt för det är väl ingen underdrift (de som enl FUP till kidnappnings- och barnporrbrottet verkar varit hans enda trygga punkter historiskt, fadern — som han ju hade telefonkontakt med flera ggr per dag — och farmorn, är båda i hyfsat rask takt avlidna åren efter han är ute igen. Modern är inne i dimman helt. Oklart men antagligen är de få bekanta han hade innan hyfsat osugna på att åka på fler bilträffar eller vad de nu ägnade sig åt. Han försöker börja om på t.ex Ingarö, han jagas både därifrån och i från sin tidigare hemkommun Ekerö osv).

MEN, en person som faktiskt velat börja om kanske hade åkt till en annan stad, påbörjat en utbildning, kanske till om med flyttat utomlands. Men precis som han beskriver i förhören i 19-FUP:en, han vacklade med materialet i datorn (och det har ju it-spåren skvallrat om att det stämmer). Raderade, tog tillbaka. Fram och tillbaka. Ambivalent inför sina sjuka drifter. Han beskrivs därtill som en person som drivs av ett mått av ”chock value”, redan i tonåren, bland sina klasskamrater och jämnåriga. Detta i sig är ingen enskilt supermärklig sak. Alla som gått i gymnasiet och högstadiet vet att en viss kategori killar (oftast) med eller utan diagnoser, med eller utan dysfunktionella hemförhållanden, kan provocera sin omgivning på olika sätt …utan att det är särskilt mycket mer än just ”hej titta på mig”. De omsätter inte detta i några sjuka brott, varken då eller senare i livet.

Det som skiljer de flesta från vår aktuella gärningsman är ju att det här verkar ha eskalerat och verkar funnits som drift stark nog att omsättas i handling redan i så ung ålder! Det lär ju inte blivit mer hanterbart sedan dess menar jag? Hans transformation av persona från svennebanan till utåtagerande ”Vilma” är ju inte ett försök att INTE bli sedd, att det senaste namnbytet dessutom är den morbida kopplingen vi alla vet… (tror kanske att han, om han nu satt efter 19-domen delvis samtidigt som Wilma-mördaren — även om de inte blev bekanta eller ens pratade — säkerligen idoliserade eller i sitt fortsatta internetfördärv återkom på ett sjukligt sätt till detta), att 2022 års filbyte med bilen var långtifrån ett ”misstag” (German wings-bilden på fb! Han måste varit kring sen högstadie-tidig gymnasieålder när Lubnitz eller vad piloten hette medvetet kraschade planet 2015. Sen ville han bli pilot.).

Vet inte var jag vill komma med detta resonemang annat än att det verkar inte vara så mycket det klassiska ”psykisk ohälsa”+”ingen social trygghet”= provokationer. Sådana brukar väl mest vara rop på hjälp kring den egna hälsan och måendet. Nej, uppenbarligen inte i detta fallet (då hade vi ju inte haft det facit denna tråd är byggd på). Utan 100 procent sjuka inre drifter som han med mindre och mindre subtila tecken till omvärlden visat upp med jämna mellanrum genom åren.
Som BO hade kunnat skonats från med ett fungerande system. Han ville att vi skulle veta. Han är och har varit ganska beräknande och kall på så vis. Egentligen inte bristande konsekvenstänk av den typen som ingår i ett par välkända diagnoser t.ex.

Förövrigt, att han på fb-kontot ”*nd*rsson v *nd*rsson” har alias ”vrex” — betyder det att han (i sina försök att få, och behålla, jobb) haft något att göra med ”laser tag”-anläggningarna med samma namn, i Norrort? — givet hans intresse för paintball och att få härja fritt med barn och ungdomar i mörker..?).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in