2026-01-04, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
det va 2020 som GW sa det
vem säger att han inte skulle ha släppts ut efter 5år ?
han gjorde ju inget på 5år fast han var så farlig som GW säger
GW försöker bara få rätt efter som det är såå många gånger han har haft fel

Men hur ska vi veta det? Det vet ju bara GM om han gjort något under dessa år? Det kommer eventuellt visa sig
Citera
2026-01-04, 14:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag är inte inläst på 2019, intrrssant med tillvägagångssättet, nedfällt säte, insynsskydd. Kan det tyda på att avsikten är att göra något med offret redan i bilen?

Jag noterar att det har nämts att polisen visat intresse för en hyrbil i det aktuella fallet. Kan det handla om en skåpbil, golvutrymme, insynsskyddat? Det är antagligen lättare att kasta in en person i en skåpbil än i ett baksätte, dessutom troligen svårare att öppna från insidan.

Vi vet inte i vilken papperskorg inköpslistan hittades, kvinnan kan själv ha kastat det när hon gick förbi.

Javisst, hon kan själv ha slängt pappret!

Glömde nämna att han även hade handskar på sig vid 2019 överfallet. Så väldigt planerat på många sätt.
Citera
2026-01-04, 14:25
Medlem
StartGenealogys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThrowTransVilma
(……….)
27 augusti köper Robin/Vilma en grå saab. Regnummer: GOA375.
Bild tagen av kollega december/januari 2024:
https://imgur.com/a/XPoX3oo

2024
Gråa SAABen till försäljning 4 juni 2024.
https://www.facebook.com/marketplace/item/448763997757063/

Intressant är att ägarbytet verkar ske till en person med skyddade personuppgifter.
(……..)

Transportstyrelsen:
GOA375,PB,SAAB 9-5 LINEAR,GRÅ,2007,AVST,241203,SEBAST1AN HYVÄR1NEN,STOCKHOLM
Citera
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Även om jag inte sett spår av sadistisk hållning, kan jag inte låta bli att tänka att hans sexuella intressen speglar en empatilös person.

Sökningar på "baby" och 3-5-6-10- åringar, vaginal, anal sex med dessa, är sjukt oempatiskt. Man kan ju bara ana smärtan!!

Tror (vet inte), men tänker att om man hamnar i sådana här avgrunder i sin sexuella preferens, saknar man det som gör att man håller sig ifrån sjukliga fantasier; skam och empati. Att gå ett steg längre, kidnappa ett barn, med mask på sig... tror man kan med säkerhet kan säga att denna person saknar djupare empati och skam, skuldkänslor.

Ja en mycket störd person med hög återfallsfrekvens. Den bedömningen gjordes ju bl.a. i samband med domen som rörde hot mot tjänsteman. Ändå släpptes han ut. Han verkar ju inte vid något förhör gett uttryck för skam eller ånger om jag minns rätt. Det kan förvisso en manipulativ person göra rent instrumentellt eller med fejkad inlevelse, men jag får inte bilden av att GM agerat så, snarare haft en sida att inte ta det han gjort på allvar.
Citera
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Som sagt, jag tror inte att mgm har förmåga att tänka många steg framåt, hans hjärna fungerar så.

Tanken från hans sida kan ha varit att ingen kommer att hitta grejerna i terrängen om de inte vet var kvinnan försvann.

Han är ung och har inte mycket erfaremhet och kunskap, en naiv risktagare, som bäddat för misstag.
Så kan det vara.
Jag tror aldrig vi kommer få svar på dessa frågor.
Han är en risktagare, verkar gilla spänningen, sadistisk & det är oklart om han brydde sig om att åka fast denna - vad jag hoppas - sista gång.
Han behöver inte tänka så många steg framåt. Det mesta verkar ske naturligt / på automatik.
Viss planering har han ändå gjort.

Han kanske märkte att de spanade på honom - därför han var irriterad på jobbet?

Han kan gilla när de jagar honom & se hur långt han kan dra det. Som när han körde polisbil på Strandvägen ex.
Att då slänga lite fynd med DNA & fingeravtryck på avstånd från stationen gör att de fattar vad som hänt men inte vet vart hon är. Och han kan följa jakten i medier.
Är hon bara försvunnen utan ledtrådar om brott hade hon glömts av som många i Försvunna personer trådarna. Och han vill ju läsa om sig själv dessutom.

Men jag är övertygad om att inte ens han själv vet svaret på frågan varför han gör som han gör.
Så ingen tankegång i flera led utan en stark drift.
Citera
2026-01-04, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Jag håller helt med om att den här lynchmobben inte var så genomtänkt. Man förstår deras reaktion men samtidigt måste man agera civiliserat själv. Svår sits för en orolig förälder. Han borde ha varit inspärrad för samhällets och den nu dödade kvinnans skull, men även för sin egen säkerhets skull.

Som jag förstått tidslinjen så bodde han/de på Ingarö efter frisläppandet. Var då bilkraschen maj 2022 ett försök till utvidgat självmord efter förföljelsen på Ingarö? Om han har schizoida drag kanske Robin helt enkelt inte mindes det under förhören? Långsökt kanske.

När exakt bytte han till "Vilma"? Han var ju Hampus ett tag också tydligen.

Det var också du som påpekade tidigare att kidnappningsförsöket är ett udda sätt att påbörja sin brottslighet. Han var runt 19 då. Är det inte vanligt att schizofreni debuterar runt 18-20 år?

Men alltså, detta borde inte RPU ha missat.

Jag tror inte det är schizofreni för de dragen handlar om paranoia och isolering. När man läser förhören i FUP-arna så verkar hans strategi vara att förringa eller förneka det som hänt. Han erkänner aldrig även om det finns flertal vittnen. Det är väldigt creepy och ngt annat. Kanske det som de kallar prokrominella attityder, man ser inte vad felet är.

Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
Du vet ju inte vad som fick honom att agera just i December, just i Rönninge och välja en blond kvinna.

Det är inte långsökt alls att det i gärningen ingår en upprättelse efter misshandeln pga kidnappingen av 10-åringen.

Det är ju en perfekt hämnd att för att ta fokus från Salemmanifestationen och ersätta den med ett blont, svenskt populärt offer och tänka att detta nya mord kommer ta över i december i antal i manifestationen de närmsta åren.

Personen har en historia av pedofili, intresse för (sex)övergrepp av olika slag, död osv.
Släpp demonstrationen.
Citera
2026-01-04, 14:34
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Så kan det vara.
Jag tror aldrig vi kommer få svar på dessa frågor.
Han är en risktagare, verkar gilla spänningen, sadistisk & det är oklart om han brydde sig om att åka fast denna - vad jag hoppas - sista gång.
Han behöver inte tänka så många steg framåt. Det mesta verkar ske naturligt / på automatik.
Viss planering har han ändå gjort.

Han kanske märkte att de spanade på honom - därför han var irriterad på jobbet?

Han kan gilla när de jagar honom & se hur långt han kan dra det. Som när han körde polisbil på Strandvägen ex.
Att då slänga lite fynd med DNA & fingeravtryck på avstånd från stationen gör att de fattar vad som hänt men inte vet vart hon är. Och han kan följa jakten i medier.
Är hon bara försvunnen utan ledtrådar om brott hade hon glömts av som många i Försvunna personer trådarna. Och han vill ju läsa om sig själv dessutom.

Men jag är övertygad om att inte ens han själv vet svaret på frågan varför han gör som han gör.
Så ingen tankegång i flera led utan en stark drift.

Jag tror han kan tänka i flera led och gjort detta vid båda brotten. GM spelade paintball och var bra på det som jag förstår det?

Vid paintball krävs en kombination av fysisk kondition såsom uthållighet och snabbhet (se video på FB där han är riktigt snabb och smidig), taktiskt tänkande (positionering, lagarbete, överraskningsmoment), samt rätt mental inställning där fokus och lugn är avgörande. Perfekta egenskaper hos en mördare.
Citera
2026-01-04, 14:34
Medlem
Om han gjort andra liknande överfall tidigare och kommit undan med det kanske han börjar bli nonchalant och övermodig?
Finns ju ett antal kvinnor som försvunnit och inte hittats.
Citera
2026-01-04, 14:36
Medlem
Angående hur Vilma tycks hållit sig lugn och tuffat runt som chaffis i fem år, så kan ju det bero på att hon inte utsatts för påfrestningar. Nu när både mamma och pappa på kort tid mer eller mindre försvinner förorsakat alkoholism, kanske ångesten och begäret att vara våldsam blommade ut totalt?
Citera
2026-01-04, 14:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Iklädd kvinnokläder poliskläder? Och med hans utseende Inte troligt!
Inget är omöjligt men tror inte på de heller, slägga och buntband hör inte till civilpolis vad jag vet
Citera
Medlem
Killmyshadess avatar
Det här handlar om en gränslös och empatilös person med total brist på självinsikt och konsekvenstänk. Han hade ett uppsåt från början, men när situationen eskalerade saknade han varje spärr och lät våldet ta över.

Panik och impulsivitet styrde, inte ånger. Att därefter vidta extrema åtgärder visar på en farlig avhumanisering av offret, hon reducerades till ett problem som skulle undanröjas.

Det här är inte ett tillfälligt snedsteg utan ett beteendemönster som innebär hög risk för upprepning.

En sådan person är direkt farlig och ska inte vistas i samhället; rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning är ett minimum för att skydda andra.
Citera
Medlem
Vi kommer aldrig kunna skydda oss mot galningar...även om det kommer finnas mentalsjukhus. Lika lite som att skydda rådjur för att bli överkörda.....vila i frid fina tjejen i rönninge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in