2026-01-04, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KHermelin
Det finns för lite, i alla fall för allmänheten, kända fakta, för att komma vidare i fallet. För att få svar på frågorna vad Terje gjorde på Muskö och vad som hände honom, så skulle man behöva veta mer om vad Terje sysslade med.

Bra sammanfattning av det här komplexa försvinnandet som är behäftat med stora kunskapsluckor.

Sen finns det två olika sätt att försöka komma vidare i den här tråden. Antingen spekulerar man utifrån det lilla som är känt och försöker dra slutsatser av det, eller så fyller man i kunskapsluckorna med diverse olika fantasifulla scenarion och försöker dra slutsatser från dessa.

Ingen vet, och om man väljer spekulationer utifrån bristfällig fakta eller spekulationer utifrån andra spekulationer beror väl mest på personlig läggning.
Citera
2026-01-04, 15:10
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Det finns för lite, i alla fall för allmänheten, kända fakta, för att komma vidare i fallet. För att få svar på frågorna vad Terje gjorde på Muskö och vad som hände honom, så skulle man behöva veta mer om vad Terje sysslade med. För min del är det mest sannolika att han höll på med någon sorts olagliga affärer. Det som tyder på det är dels att hans syster och mor, om uppgifterna stämmer, tagit avstånd från honom. Att han strax före resan kunde ge 105 000 norska kronor till sina systerbarn. Att han reste till Stockholm och Muskö utan att berätta det för sin systerdotter och andra (om det stämmer). Att han ”talade i gåtor” enligt systerdottern innan resan. Att han hade råd att köpa en begagnad, men dyr, bil, och snart ett nytt hus. Vet inte exakt vad han försörjde sig på men aktieaffärer och småjobb samt vedförsäljning har nämnts. Det blir man inte nödvändigtvis särskilt rik på. Någon i hans närhet borde veta mer. Höll han på med drogaffärer? Annat? Å andra sidan kanske människor inte är så pigga på att prata med tanke på Terjes försvinnande.

Det andra är, som det stod nånstans i tråden att även polisen var inne på, att någon på Muskö vet mer. Jag vet inte hur mycket polisen har och kan ha undersökt kring vad de personer som befann sig på ön när Terje försvann vet och deras eventuella inblandning. Utan en kropp eller andra bevis för att brott begåtts kanske möjligheterna och resurserna att gräva djupare är begränsade? Hursomhelst så tror jag inte att Terje hamnade på Muskö av en slump, för att han kört fel eller var förvirrad. Han kan ha inväntat tidpunkten på dagen tills personen eller personerna han ville träffa jobbat klart, på sen eftermiddag kväll. Om det stämmer att han frågat en vakt efter vägen så verkar han dock inte ha varit mån om att dölja sitt besök på ön, kanske tvärtom? Men om det var han som körde genom bommen så tyder det på rätt stor ilska eller frustration. Någon med koppling till Muskö skulle han träffa, men ingen på Muskö påstår sig veta ett dugg om vem Terje är. Hm, håller med polisen, någon vet mer. Men utan att veta vem denne någon är och utan vidare spår är det omöjligt att komma vidare.

Personligen tycker jag att det verkar mest sannolikt att han mött någon för att driva in en skuld eller något annat som har med ljusskygga business att göra. Terje är redan förbannad, personen i fråga är kanske inte heller så glad över den sönderkörda bommen och annat och saker går över styr. Det finns fortfarande flera element i storyn som är svårförklarliga, inte minst det sista samtalet från Terjes mobil, till en kvinna som inte heller påstår sig veta vem Terje är.

Jag tycker det verkar sannolikt att någon annan än Terje kört ner hans bil i terrängen och ryckt registreringsskylten för att det skulle ta så lång tid som möjligt innan någon begrep vems bilen var och därmed försena att Terje blev en saknad person.

Jag tror inte han skulle köpa vare sig hund eller båtutrustning på Muskö. Det hade han väl i så fall kunnat berätta för sina släktingar och vänner?

Vad PÅL kan ha med saken att göra, om något, har jag ingen aning om. Vet inte vad han sysslar med och tycker inte hans uttalanden är SÅ uppseendeväckande. Vilka bodde/hade verksamhet vid de andra adresserna Terje körde förbi? Vet man det? Han verkar ha sovit i bilen första natten vid Täby eller var det var, tänker jag, eftersom han stängde av mobilen. Kanske för att spara laddning. Men varför just Täby? Frågorna är fler än svaren, men som sagt, utan att veta mer om Terje och hans affärer är det svårt att komma vidare. Jag tror knappast han har blivit rånmördad för 17 000 norska kronor. I så fall borde han nog ha hittats.

Det är skumt att det inte finns några spår av Sverigekopplingar i Terjes dator och mobiler, men det kan ju finnas sätt att dölja sådant. Men hur brukade Terjes liv se ut? Reste han mycket? Till Sverige? Andra länder? Läste nånstans att han åkt med hjälpsändningar (?) till Rumänien. Det skulle man vilja veta mer om. Och stämmer det att han hade ryska hantverkare hemma hos sig dagarna innan han åkte och att han först tänkt flyga till Nordnorge men sedan ändrade sig och tog bilen? (Kan vara något jag drömt) Jag skulle vilja veta hur mycket polisen har grävt i både Terjes liv och kring de boende på Muskö. Där borde ledtrådar finnas.
Att anhöriga till Terje tagit avstånd från honom var nyheter för mig om det stämmer. I den norska dokumentären om försvinnandet som finns på Youtube fick jag uppfattningen att hans aktier gick bra. Med tanke på försvinnandet så antar jag att polisen rett ut varifrån dessa pengar kommer. Nog kan Terje ha haft saker för sig som inte var lagliga men tycker det borde framkommit om han höll på med grövre kriminalitet.

Jag tror precis som du att polisens resurser är begränsade tills det att dom kan fastställa att det begåtts ett brott. Dom har trots allt lagt ner en hel del resurser på detta.
Detta om han skulle träffa någon på Muskö eller inte är så svårt att få ordning på. Hur jag än vänt på det är det lika mycket som pekar för som emot.

Ngr ex för:
Terje ska ha sagt till en bekant i Norge att han skulle åka till Kanada på Muskö.
Han ska enligt vakten ha uppgivit en specifik adress.
Muskö är enligt mig inte en plats man hamnar på av en slump.

Emot:
Bara en person säger sig ha hört honom prata om Muskö. Varför nämna det gör en bekant men ingen mer?
Kvällen innan han reste iväg planerade han andra resvägar. Han gick både över till sin granne för att titta i en vägatlas samt googlade resväg. Ingen av dessa var i närheten av Muskö. Om han skulle träffa nån där, när ska detta då ha bestämts?

Han har slagit in flera adresser i Sverige på gpsen men ingen på Muskö. Varför inte då? Hade han haft en adress som vakten hävdar hade det ju varit en enkel sak att lägga in den på gpsen.

Han har inte ringt några svenska nummer eller gjort några sökningar på nätet om Muskö. Högst märkligt om han ska träffa någon där. Visst, han kan ha besökt Muskö för att begå brott.. Men då hade han väl bara kunnat säga till vakten att han kört fel.

Problemet med bilkraschen är att jag fått uppfattningen att polisen är säkra på att bilen hamnade där direkt efter bommen.
Han ringde en anhörig runt 1730, var hos vakten runt samma tid o körde genom bommen 1745. Körde någon annan dit bilen innebär det att denne isf skulle fått kontroll över bilen mellan vakten och bommen och för att sen hinna köra dit den på 15 min. Känns som det blir väldigt tight med tid?

För att snabbt svara på några andra frågor.
Det stämmer att bekanta uppgett att Terje planerade att flyga till NordNorge.

Han fick besök på gården natten innan avfärd av två gästarbetare som skulle utföra ett jobb åt honom. Dom stannade kvar efteråt och väntade på att Terje skulle komma hem o ge dom betalt enligt grannen.

Terje hade åkt ned till Östeuropa några gånger. Han hade tidigare ett förhållande med en romsk kvinna om jag inte minns fel.
Citera
2026-01-04, 16:09
Medlem
Terje kanske hade affärer ihop med ryssen, som bor på muskö.
Citera
2026-01-04, 18:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Terje kanske hade affärer ihop med ryssen, som bor på muskö.

Det vore jättemärkligt om Terje kunde hålla resan till Stockholm hemlig, någonstans på resan borde Terje stött på någon, om han hade kontakter i Stockholm som bekräftar att han varit där. Samtidigt kanske man inte avslöjar skumrask affärer för ens familj, eller om han eventuellt döljer något.

Men kanske kan Terjes rörelsemönser snarare tyda på förvirring eller att han planerade suicid.
Att Terje skänker bort pengar före resan kan tyda på att han inte tänkte komma tillbaka. han ville efterlämna något då det tar tid att få ut ett arv, när en person är försvunnen.

Finns dock en möjlighet att någon på Muskö gjorde något, men även att Terje försvann frivilligt är fullt möjligt, och det mest troliga.
Senast redigerad av vinternkommer 2026-01-04 kl. 18:23.
Citera
2026-01-04, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.A.Palm
Bra sammanfattning av det här komplexa försvinnandet som är behäftat med stora kunskapsluckor.

Sen finns det två olika sätt att försöka komma vidare i den här tråden. Antingen spekulerar man utifrån det lilla som är känt och försöker dra slutsatser av det, eller så fyller man i kunskapsluckorna med diverse olika fantasifulla scenarion och försöker dra slutsatser från dessa.

Ingen vet, och om man väljer spekulationer utifrån bristfällig fakta eller spekulationer utifrån andra spekulationer beror väl mest på personlig läggning.

Givetvis, mitt inlägg var inte menat som en kritik mot spekulationer, bara en frustration över att det finns så lite att gå på, fast det borde kunna finnas mer kan man tycka.
Citera
2026-01-04, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Att anhöriga till Terje tagit avstånd från honom var nyheter för mig om det stämmer. I den norska dokumentären om försvinnandet som finns på Youtube fick jag uppfattningen att hans aktier gick bra. Med tanke på försvinnandet så antar jag att polisen rett ut varifrån dessa pengar kommer. Nog kan Terje ha haft saker för sig som inte var lagliga men tycker det borde framkommit om han höll på med grövre kriminalitet.

Jag tror precis som du att polisens resurser är begränsade tills det att dom kan fastställa att det begåtts ett brott. Dom har trots allt lagt ner en hel del resurser på detta.
Detta om han skulle träffa någon på Muskö eller inte är så svårt att få ordning på. Hur jag än vänt på det är det lika mycket som pekar för som emot.

Ngr ex för:
Terje ska ha sagt till en bekant i Norge att han skulle åka till Kanada på Muskö.
Han ska enligt vakten ha uppgivit en specifik adress.
Muskö är enligt mig inte en plats man hamnar på av en slump.

Emot:
Bara en person säger sig ha hört honom prata om Muskö. Varför nämna det gör en bekant men ingen mer?
Kvällen innan han reste iväg planerade han andra resvägar. Han gick både över till sin granne för att titta i en vägatlas samt googlade resväg. Ingen av dessa var i närheten av Muskö. Om han skulle träffa nån där, när ska detta då ha bestämts?

Han har slagit in flera adresser i Sverige på gpsen men ingen på Muskö. Varför inte då? Hade han haft en adress som vakten hävdar hade det ju varit en enkel sak att lägga in den på gpsen.

Han har inte ringt några svenska nummer eller gjort några sökningar på nätet om Muskö. Högst märkligt om han ska träffa någon där. Visst, han kan ha besökt Muskö för att begå brott.. Men då hade han väl bara kunnat säga till vakten att han kört fel.

Problemet med bilkraschen är att jag fått uppfattningen att polisen är säkra på att bilen hamnade där direkt efter bommen.
Han ringde en anhörig runt 1730, var hos vakten runt samma tid o körde genom bommen 1745. Körde någon annan dit bilen innebär det att denne isf skulle fått kontroll över bilen mellan vakten och bommen och för att sen hinna köra dit den på 15 min. Känns som det blir väldigt tight med tid?

För att snabbt svara på några andra frågor.
Det stämmer att bekanta uppgett att Terje planerade att flyga till NordNorge.

Han fick besök på gården natten innan avfärd av två gästarbetare som skulle utföra ett jobb åt honom. Dom stannade kvar efteråt och väntade på att Terje skulle komma hem o ge dom betalt enligt grannen.

Terje hade åkt ned till Östeuropa några gånger. Han hade tidigare ett förhållande med en romsk kvinna om jag inte minns fel.
Jag tänker att det verkar helt osannolikt att Terje skulle åka till Muskö utan ärende? Varför skulle han göra det? Han har pratat med flera personer på vägen, och varit som vanligt, så någon anledning måste han ha haft att åka dit, och vore det att titta på hundar eller båtgrejer så borde det ha kommit fram tänker jag. Att han inte lagt in någon Muskö-adress på GPS:en kanske beror på att han inte ville lämna några sådana spår?

Hur skulle polisen kunna vara säkra på att bilen hamnade i terrängen direkt efter att den kördes dit? Det tror jag inte de kan vara säkra på. Det kan nog ingen utom den/de som var med på plats. Jag tänker att något kanske har hänt Terje, att han utsatts för brott, och efter det har gärningspersonen kört undan bilen ut i terrängen, men jag kan givetvis ha fel.

Det är skumt att Terje plötsligt ska ta bilen via Sverige och inte flyga den långa sträckan, oavsett vilka resrutter han påstår sig ha planerat tänker jag. Och även om han planerat och meddelat en eller annan annorlunda resrutt än den han till sist valde, så kan ju det ha varit prat. Han ville ju vad det verkar inte berätta för någon om sin Stockholm/Muskö-tur.

Det här med gästarbetarna som stannade kvar för att vänta på att få betalt är ju en aning mysko om det stämmer. För det första verkade ju inte Terje direkt vara utan pengar så varför inte betala direkt? För det andra skulle gästarbetarna då alltså eventuellt ha väntat i två veckor på att han skulle komma tillbaka? Alternativt hade de jobb för en längre tid? Eller var det något annat de tänkte vänta på?

Vet någon vad han gjorde på sina resor till utomlands?
Citera
2026-01-04, 20:25
Medlem
Citat:
Givetvis, mitt inlägg var inte menat som en kritik mot spekulationer, bara en frustration över att det finns så lite att gå på, fast det borde kunna finnas mer kan man tycka.

Alla teorier är värda att läggas fram, och alla teorier är värda att prövas och är liksom ditt inlägg välkomna för att väcka nya tankar om detta mystiska försvinnande. Trist blir det först när någon uttalar sig tvärsäkert och nedvärderar andras funderingar.

Min utgångspunkt är att när något ser ut som en anka, rör sig som en anka och låter som en anka kan det vara precis vad som helst, men det mest troliga är då att det är en anka, så länge inte andra tecken starkt talar för något annat.

Samma är det när en person uppträder förvirrat, irrationellt och planlöst, det kan bero på precis vad som helst, men det mest troliga är då att personen är just detta, så länge inte andra tecken starkt talar för något annat.

Det finns inga tecken på att Terje har haft kontakt med någon i Sverige, förutom Muskövakten.
Om Terje haft något fuffens för sig är det fullt rimligt att han inte berättade det för sina anhöriga, men varför skulle han dölja det för sig själv genom att inte använda telefon eller dator, och hur har denna kommunikation i så fall gått till?
Citera
2026-01-04, 21:01
Medlem
Citat:
Alla teorier är värda att läggas fram, och alla teorier är värda att prövas och är liksom ditt inlägg välkomna för att väcka nya tankar om detta mystiska försvinnande. Trist blir det först när någon uttalar sig tvärsäkert och nedvärderar andras funderingar.

Min utgångspunkt är att när något ser ut som en anka, rör sig som en anka och låter som en anka kan det vara precis vad som helst, men det mest troliga är då att det är en anka, så länge inte andra tecken starkt talar för något annat.

Samma är det när en person uppträder förvirrat, irrationellt och planlöst, det kan bero på precis vad som helst, men det mest troliga är då att personen är just detta, så länge inte andra tecken starkt talar för något annat.

Det finns inga tecken på att Terje har haft kontakt med någon i Sverige, förutom Muskövakten.
Om Terje haft något fuffens för sig är det fullt rimligt att han inte berättade det för sina anhöriga, men varför skulle han dölja det för sig själv genom att inte använda telefon eller dator, och hur har denna kommunikation i så fall gått till?
Han kan ju ha haft ännu en telefon, och det går att kommunicera med dator utan att lämna digitala spår, tror jag. Finns som sagt väldigt lite säker fakta, men som jag uppfattar det, verkar han inte ha uppträtt förvirrat, irrationellt eller planlöst. Han pratar redigt med alla han kommunicerar med under resan, kör bil utan problem, stannar för att äta, åker till de adresser som matats in i GPS:en... Att det verkar planlöst uppfattar jag mest beror på att utomstående inte vet något om vilka planer han egentligen hade.
Citera
2026-01-04, 21:33
Medlem
Citat:

Läste någonstans att bilen hade varit runt på Väddö och en del andra platser och snurrat innan den kom till Muskö. Men det var dagarna innan. Man har heller inte hittat var han övernattat i Stockholm. Bara det gör det hela misstänksamt. Vad gjorde han i Väddö/ Häverö trakten dagarna innan? Bilens inbyggda gps visade ju att han varit där. Jag misstänker att det finns ännu mobil som Terje förfogade över som inte har hittats och troligen var en kontantkorts mobil. Den använde han i så fall inte ofta och stängdes av den bums efteråt. Det hela är så underligt.
Citera
2026-01-04, 22:18
Medlem
Citat:
Han kan ju ha haft ännu en telefon, och det går att kommunicera med dator utan att lämna digitala spår, tror jag. Finns som sagt väldigt lite säker fakta, men som jag uppfattar det, verkar han inte ha uppträtt förvirrat, irrationellt eller planlöst. Han pratar redigt med alla han kommunicerar med under resan, kör bil utan problem, stannar för att äta, åker till de adresser som matats in i GPS:en... Att det verkar planlöst uppfattar jag mest beror på att utomstående inte vet något om vilka planer han egentligen hade.

Citat:
Ursprungligen postat av Ma1964
Läste någonstans att bilen hade varit runt på Väddö och en del andra platser och snurrat innan den kom till Muskö. Men det var dagarna innan. Man har heller inte hittat var han övernattat i Stockholm. Bara det gör det hela misstänksamt. Vad gjorde han i Väddö/ Häverö trakten dagarna innan? Bilens inbyggda gps visade ju att han varit där. Jag misstänker att det finns ännu mobil som Terje förfogade över som inte har hittats och troligen var en kontantkorts mobil. Den använde han i så fall inte ofta och stängdes av den bums efteråt. Det hela är så underligt.

Det är just detta som gör det så svårbegripligt: Ni tvingas båda konstruera en extra telefon för att få det begripligt, någon extra telefon finns inga som helst belägg för.

Varför ringde Terje i så fall ena dan till en bekant och bad om hjälp att identifiera en adress, och nästa dag till en släkting och påstod att han snart var framme? Mycket talar för att han var helt lost, men försöker att få det att rulla på...
Citera
2026-01-04, 22:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ma1964

Hans rutt följer inget logiskt mönster efter natten i Täby.
Något hände honom personligen tror jag, det kan ju vara så att han tänkte köra E4 norrut men där på morgonen får han en mental kollaps och snurrar runt i blindo.

Möjligt att han var förvirrad redan efter att ha kört fel i rondellen vid Grums, där han skulle åka norrut mot Östersund och E45 men kommer fel, sen blir hans mentala status sämre och sämre. Kan vara så enkelt att han vände ute vid Norrtälje när han hamnade på E18 istället för E4.

Terje var även ute vid Norrtälje vad jag förstår, om han tagit fel väg så var han tvungen att vända där. Sen kör han fel igen och åker söderut.

Till slut hamnar han i Nynäshamn där vägen tar slut och vänder norrut igen.
Det är möjligt Terje återigen kör fel när han kommer ut på Muskö.
Terje ringer en vän och frågar efter en adress.

Allt pekar på en personlig tragedi som slutar illa.
Senast redigerad av vinternkommer 2026-01-04 kl. 22:46.
Citera
2026-01-04, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinternkommer
Hans rutt följer inget logiskt mönster efter natten i Täby.
Något hände honom personligen tror jag, det kan ju vara så att han tänkte köra E4 norrut men där på morgonen får han en mental kollaps och snurrar runt i blindo.
Möjligt att han var förvirrad redan efter att ha kört fel i rondellen vid Grums, där han skulle åka norrut mot Östersund och E45 men kommer fel, sen blir hans mentala status sämre och sämre. Kan vara så enkelt att han vände ute vid Norrtälje när han hamnade på E18 istället för E4.

Det lilla vi vet talar för att han har förlorat fokus redan när han kör fel i Grums och att hans tillstånd sedan accelererar medan han rutinmässigt tar sej fram i Stockholmsområdet utan att lyckas återfå fokus eller själv inse sin situation.

Sen kan man spekulera om en rad andra faktorer som saknar faktiska belägg och dra helt andra slutsatser om hans förehavanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in