2025-12-29, 08:24
Medlem
Min teori vad som hänt ute på Muskö.
Efter att han pejat bommen och kört ner bilen i ravinen så var han ju kvar i 2,5 timme då han ringde det sista samtalet efter kl 20. Jag tror att han försökt att få loss bilen. Han har kapat träd och använt motorsågen. Tror han suttit i bilen tills den dog. Det blir ganska snabbt kallt inne bil, särskilt när det är -14 grader.

Han har haft andra stövlar i bilen som han tog på sig. Även en ficklampa. Han tog pengarna med sig. Hittar men Terje så hittar man pengarna. Tror han kollade huset i närheten utan att hitta någon människa. Sen har han bestämt sig för att gå tillbaka till skyddsvakten för att få hjälp. Men det är en ganska bra promenad dit. Något har hänt på vägen och att han frös ihjäl. Tror han ligger någonstans, typ 2 km från bilen. Rätt nära vägen.
Citera
2025-12-29, 09:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltmamma26
Efter att han pejat bommen och kört ner bilen i ravinen så var han ju kvar i 2,5 timme då han ringde det sista samtalet efter kl 20. Jag tror att han försökt att få loss bilen. Han har kapat träd och använt motorsågen. Tror han suttit i bilen tills den dog. Det blir ganska snabbt kallt inne bil, särskilt när det är -14 grader.

Han har haft andra stövlar i bilen som han tog på sig. Även en ficklampa. Han tog pengarna med sig. Hittar men Terje så hittar man pengarna. Tror han kollade huset i närheten utan att hitta någon människa. Sen har han bestämt sig för att gå tillbaka till skyddsvakten för att få hjälp. Men det är en ganska bra promenad dit. Något har hänt på vägen och att han frös ihjäl. Tror han ligger någonstans, typ 2 km från bilen. Rätt nära vägen.

Han borde ju ha sökt hjälp vid någon av stugorna kan man tycka.
Å andra sidan brukar man sällan öppna dörren åt främlingar i Sverige, framförallt inte under pandemin.
Det är ju packat med stugor längst norra delen på Kanada.
Citera
2025-12-29, 11:32
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinternkommer
Å andra sidan brukar man sällan öppna dörren åt främlingar i Sverige, framförallt inte under pandemin.

Terje såg ju lite pundig ut så dom kan nackat han
Citera
2025-12-29, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinternkommer

Jag tror han sökte hjälp i stugorna, men ingen öppnade. Det var ju Corona och jag hörde i nån podd att det hade varit stökigt på Kanada, därför vägföreningen satt upp bommen. Tror han gick sen för att söka hjälp hos skyddsvakten. Tror han var ganska nedkyld efter 2,5 timme vid bilen. Han började nog vandra dessa 3-4 km. Men nåt har hänt på vägen. Han frös nog hjäl på vägen. Det var ändå -14 grader. Han var nog inte klädd att vara ute i den kylan. Jag tror man kan hitta honom, rätt nära vägen. Kanske 2-3 km från bilen. Tror polisen lagt fokus, enbart på bilen och vattnet.
Citera
2025-12-29, 20:07
Medlem
Citat:
Jag tror han sökte hjälp i stugorna, men ingen öppnade. Det var ju Corona och jag hörde i nån podd att det hade varit stökigt på Kanada, därför vägföreningen satt upp bommen. Tror han gick sen för att söka hjälp hos skyddsvakten. Tror han var ganska nedkyld efter 2,5 timme vid bilen. Han började nog vandra dessa 3-4 km. Men nåt har hänt på vägen. Han frös nog hjäl på vägen. Det var ändå -14 grader. Han var nog inte klädd att vara ute i den kylan. Jag tror man kan hitta honom, rätt nära vägen. Kanske 2-3 km från bilen. Tror polisen lagt fokus, enbart på bilen och vattnet.

Tror man ska leta, tex missing people, alltså från bommen och på varsin sida vägen och enda bort till skyddsvakten. Då kommer man att hitta honom.
Citera
2025-12-29, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.A.Palm
Ingen som har tänkt på att Terje kanske redan hämtat hundvalpen någonstans i Stockholm och hade den med i bilen när han begav sig ut på Muskö för att inhandla båtratten kombinerat med en liten fisketur?

Väl ute på Muskö blev hundvalpen orolig i bilen och distraherade Terje så till den grad att han först körde genom bommen för att till sist köra av vägen och krascha bilen.

När Terje chockad kliver ur bilen passar hundvalpen på att smita ut och försvinner i mörkret. Förtvivlad rusar Terje efter ut i mörkret och irrar planlöst omkring förtvivlat sökande tills han råkar stöta ihop med en eller flera av de laglösa hillbillies som befolkar norra Muskö. De har tagit fatt hundvalpen och vill byta den mot båtratten vilket Terje vägrar och blir då dräpt på platsen.

Hillbilliesarna hittar Terjes bil med motorsågen och beslutar sig för att testköra den på närmsta tall, men eftersom det är en Stihl tycker de att den är bara skit och kastar den i närmsta dike.

Det här låter väl troligt eller vad tycker ni som gillar att koka soppa på en spik?
Det fanns ingen hund i bilen enligt vakten på Musköbasen, gubben var själv i bilen.
Min teori är att gubben var förvirrad, han ville nåt på Muskö, kanske köpa en hund, han blev stressad av att koden han fått inte funkade vid bommen, han körde då rakt igenom, det kvinnliga vittnet bekräftar att gubben körde och var själv. Han har själv krockat bilen och sågat ner tallen, ingen aning varför men han har gjort det, sen har han drattat nedför berget ned i vattnet och drivit bort. Det är antagligen också han själv som skruvat bort regskylten bak så att polis inte ska identifiera honom eftersom han krockat och kört sönder en bom. Betänk att gubben var förvirrad så man kan inte applicera logik på hans handlande.
Motorsågen blev stulen i efterhand av nån lokal förmåga (tillfället gör tjuven) som senare fick kalla fötter när snuten efterlyste den.
Ungefär så.
Citera
2025-12-29, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doende-Idioten
Det fanns ingen hund i bilen enligt vakten på Musköbasen, gubben var själv i bilen.
Min teori är att gubben var förvirrad, han ville nåt på Muskö, kanske köpa en hund, han blev stressad av att koden han fått inte funkade vid bommen, han körde då rakt igenom, det kvinnliga vittnet bekräftar att gubben körde och var själv. Han har själv krockat bilen och sågat ner tallen, ingen aning varför men han har gjort det, sen har han drattat nedför berget ned i vattnet och drivit bort. Det är antagligen också han själv som skruvat bort regskylten bak så att polis inte ska identifiera honom eftersom han krockat och kört sönder en bom. Betänk att gubben var förvirrad så man kan inte applicera logik på hans handlande.
Motorsågen blev stulen i efterhand av nån lokal förmåga (tillfället gör tjuven) som senare fick kalla fötter när snuten efterlyste den.
Ungefär så.

Nej, han hade ingen hund med sig
Citera
2025-12-29, 21:57
Medlem
Citat:
Nej, han hade ingen hund med sig
Nej precis, det var det jag skrev.
Citera
2025-12-30, 13:06
Avslutad
Citat:
Tror man ska leta, tex missing people, alltså från bommen och på varsin sida vägen och enda bort till skyddsvakten. Då kommer man att hitta honom.

Kan ju vara djur som käkat på honom, därför får man lite utslag här och där i samband med hundsöket, bland annat vid klippan och vid RIP graven, kan vara fåglar som pickat på honom, och vildsvin.
Citera
2025-12-30, 23:52
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:

Herregud, det blir bara värre och värre i denna tråd, Terje tar alltså ut kontanterna och lämnar sen plånboken med bankkort mm i bilen!?
Citera
2025-12-31, 09:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Herregud, det blir bara värre och värre i denna tråd, Terje tar alltså ut kontanterna och lämnar sen plånboken med bankkort mm i bilen!?

Pengarna stals nog i efterhand om dessa låg öppet i bilen, även motorsågen rapporterades som stulen men den kom tillbaka. Kanske pengarnas nya ägare åkte till Norge och handlade under sommaren, eller så växlade man kontanterna på närmaste Forex i Stockholm i 3-4 omgångar för att inte väcka misstänksamhet.
Citera
2026-01-04, 04:44
Medlem
Det finns för lite, i alla fall för allmänheten, kända fakta, för att komma vidare i fallet. För att få svar på frågorna vad Terje gjorde på Muskö och vad som hände honom, så skulle man behöva veta mer om vad Terje sysslade med. För min del är det mest sannolika att han höll på med någon sorts olagliga affärer. Det som tyder på det är dels att hans syster och mor, om uppgifterna stämmer, tagit avstånd från honom. Att han strax före resan kunde ge 105 000 norska kronor till sina systerbarn. Att han reste till Stockholm och Muskö utan att berätta det för sin systerdotter och andra (om det stämmer). Att han ”talade i gåtor” enligt systerdottern innan resan. Att han hade råd att köpa en begagnad, men dyr, bil, och snart ett nytt hus. Vet inte exakt vad han försörjde sig på men aktieaffärer och småjobb samt vedförsäljning har nämnts. Det blir man inte nödvändigtvis särskilt rik på. Någon i hans närhet borde veta mer. Höll han på med drogaffärer? Annat? Å andra sidan kanske människor inte är så pigga på att prata med tanke på Terjes försvinnande.

Det andra är, som det stod nånstans i tråden att även polisen var inne på, att någon på Muskö vet mer. Jag vet inte hur mycket polisen har och kan ha undersökt kring vad de personer som befann sig på ön när Terje försvann vet och deras eventuella inblandning. Utan en kropp eller andra bevis för att brott begåtts kanske möjligheterna och resurserna att gräva djupare är begränsade? Hursomhelst så tror jag inte att Terje hamnade på Muskö av en slump, för att han kört fel eller var förvirrad. Han kan ha inväntat tidpunkten på dagen tills personen eller personerna han ville träffa jobbat klart, på sen eftermiddag kväll. Om det stämmer att han frågat en vakt efter vägen så verkar han dock inte ha varit mån om att dölja sitt besök på ön, kanske tvärtom? Men om det var han som körde genom bommen så tyder det på rätt stor ilska eller frustration. Någon med koppling till Muskö skulle han träffa, men ingen på Muskö påstår sig veta ett dugg om vem Terje är. Hm, håller med polisen, någon vet mer. Men utan att veta vem denne någon är och utan vidare spår är det omöjligt att komma vidare.

Personligen tycker jag att det verkar mest sannolikt att han mött någon för att driva in en skuld eller något annat som har med ljusskygga business att göra. Terje är redan förbannad, personen i fråga är kanske inte heller så glad över den sönderkörda bommen och annat och saker går över styr. Det finns fortfarande flera element i storyn som är svårförklarliga, inte minst det sista samtalet från Terjes mobil, till en kvinna som inte heller påstår sig veta vem Terje är.

Jag tycker det verkar sannolikt att någon annan än Terje kört ner hans bil i terrängen och ryckt registreringsskylten för att det skulle ta så lång tid som möjligt innan någon begrep vems bilen var och därmed försena att Terje blev en saknad person.

Jag tror inte han skulle köpa vare sig hund eller båtutrustning på Muskö. Det hade han väl i så fall kunnat berätta för sina släktingar och vänner?

Vad PÅL kan ha med saken att göra, om något, har jag ingen aning om. Vet inte vad han sysslar med och tycker inte hans uttalanden är SÅ uppseendeväckande. Vilka bodde/hade verksamhet vid de andra adresserna Terje körde förbi? Vet man det? Han verkar ha sovit i bilen första natten vid Täby eller var det var, tänker jag, eftersom han stängde av mobilen. Kanske för att spara laddning. Men varför just Täby? Frågorna är fler än svaren, men som sagt, utan att veta mer om Terje och hans affärer är det svårt att komma vidare. Jag tror knappast han har blivit rånmördad för 17 000 norska kronor. I så fall borde han nog ha hittats.

Det är skumt att det inte finns några spår av Sverigekopplingar i Terjes dator och mobiler, men det kan ju finnas sätt att dölja sådant. Men hur brukade Terjes liv se ut? Reste han mycket? Till Sverige? Andra länder? Läste nånstans att han åkt med hjälpsändningar (?) till Rumänien. Det skulle man vilja veta mer om. Och stämmer det att han hade ryska hantverkare hemma hos sig dagarna innan han åkte och att han först tänkt flyga till Nordnorge men sedan ändrade sig och tog bilen? (Kan vara något jag drömt) Jag skulle vilja veta hur mycket polisen har grävt i både Terjes liv och kring de boende på Muskö. Där borde ledtrådar finnas.
Senast redigerad av KHermelin 2026-01-04 kl. 04:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in