2026-01-02, 18:52
Medlem
Eiffeltornet har jag aldrig varit särskilt förtjust i säkerhetsmässigt sett, speciellt på den tiden när bussparkeringen fanns alldeles intill. Bussar vid en symbolisk turistfälla känns inte särskilt bra. Det är visserligen gott om tungt beväpnade poliser däromkring, men det skulle knappast hjälpa särskilt mycket i det inledande stadiet av en terrorattack. Jag har dock av sociala skäl varit där några gånger, men har sen fortast möjligt tagit mig från platsen.
Citera
2026-01-02, 19:06
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Amsterdam i centrum på nyår, många många år sedan. Jag och min fru trodde att det skulle vara präktigt och uppstyrt - vi hade jävligt fel. Det var som att vara i en aktiv krigszon med explosioner överallt och en folkmassa som fick panik och började trängas genom små gränder. Hade man snavat hade man trampats ihjäl när alla fick panik och ville fly raketerna.

Det var noll ordning och reda och idioterna sköt raketer och thunderkings och allt möjligt rakt in i folkmassan. Vissa smällare var som regelrätta dynamiter.
Citera
2026-01-02, 19:13
Medlem
Proras avatar
När jag pluggade, för sisådär 30 år sedan, anordnades det regelbundet stora fester i kårhuset. För att göra det hela lite "mysigare" kläddes väggarna vanligen in med allehanda tyger, någon gång t.o.m. med svart plast. Eldfängda grejer. Ofta släpptes det in alldeles för mycket folk, vid vissa tillfällen säkert tre ggr det tillåtna. Nu hände det lyckligtvis inget, men så här i efterhand skulle hundratals kunnat dö om en brand hade brutit ut: fulla ihjältrampade eller brandgaskvävda unga människor, för det var väl egentligen rätt si och så med nödutgångar och brandsläckare ska vi inte tala om. Men inget hände och min eftertänksamhet inför sakernas tillstånd är av betydligt senare datum.
Citera
2026-01-02, 19:47
Medlem
Riksreptilens avatar
Byfjordstunneln lite norr om Stavanger för ca 25 år sedan. Jag har åkt än i längre och trängre tunnlar men då i bil.
https://no.wikipedia.org/wiki/Byfjordtunnelen?wprov=sfla1

Om något på motorcykeln hade börjat krångla, så jag behövt stanna drygt 200 m under havsytan med ca 3 km kvar. 😬
Citera
2026-01-02, 19:49
Medlem
Har färdats i trafiken i många fattigare länder samt USA och det är väl bland det mest riskabla man kan göra. Något man ej ska underskatta är att vistas på sjukhus i många fattigare länder. Tagit över för en taxichaffis i mörkaste afrika samt skjutsat hem gubben en gång så det är väl lite som att lämna ett farligt ställe.
Citera
2026-01-02, 19:54
Medlem
Herr.Dittlings avatar
I ungdomen lockades jag av en Bayersk afton (en ursäkt för att dricka öl)
Vad jag inte visste var att det var någon nazistklubb som arrangerade tillställningen.

Dom verkade börja leta efter orsaker att ställa till med bråk, så jag tassade därifrån.
Citera
2026-01-02, 20:05
Medlem
brukstjacks avatar
När jag oplanerat varit när inpå att bli fitthög i "ruffa" områden i "farliga" länder. Men då handlar det om klientel och inte lokal.
Senast redigerad av brukstjack 2026-01-02 kl. 20:09.
Citera
2026-01-02, 20:12
Medlem
Jag kan inte påstå att jag har lämnat någon plats.
Men jag har bott i USA och lärt mig att undvika situationer.

Så om jag är ute och promenerar så håller jag uppsikt långt framåt.
Ser jag skumma personer så väljer jag en annan väg.
Det har fungerat hittills.

Om någon har sett dokumentären om boxaren Bosse Högberg som ligger på svtplay?
En kompis till Bosse berättade att om Bosse såg kriminella som stod och hängde på stan så gick han rätt emellan dem. Men han var en tuff kille.
Citera
2026-01-02, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Amsterdam i centrum på nyår, många många år sedan. Jag och min fru trodde att det skulle vara präktigt och uppstyrt - vi hade jävligt fel. Det var som att vara i en aktiv krigszon med explosioner överallt och en folkmassa som fick panik och började trängas genom små gränder. Hade man snavat hade man trampats ihjäl när alla fick panik och ville fly raketerna.

Det var noll ordning och reda och idioterna sköt raketer och thunderkings och allt möjligt rakt in i folkmassan. Vissa smällare var som regelrätta dynamiter.

Låter som Möllan valfritt nyår, var där 1 gång för en massa år sedan. Aldrig mer.
Citera
2026-01-02, 20:35
Medlem
Lill-Anns avatar
X 2000 mellan Stockholm och Göteborg. Satt i sista vagnen i tågets färdriktning och kände hur vagnen slängde åt sidorna och sedan en hård duns som fick golvet att vibrera. Jag hörde de ombordansvariga prata om att vi hade åkt med olåsta dörrar från Stockholm C.

Alla fick kliva av i Hallsberg och åka vidare i bussar eller i det tåg som låg en timma efter oss på banan.

Brr.
Senast redigerad av Lill-Ann 2026-01-02 kl. 20:39.
Citera
2026-01-02, 20:43
Medlem
WuMings avatar
Estonia. Firade en kompis som fått ett toppjobb, "öppen bar" för vårt sällskap och borde sovit som en kung. Ingen ny båt, men den var otroligt fint renoverad och kändes lyxig. Men fick som klaustrofobi och ångest (första gången jag upplevde det, var ju bara ung vuxen då) och kände mig tvingad att ta mig upp på däck mitt i natten. Detta var några veckor innan, mitt i sommaren, men kändes som att jag inte skulle vara där.
Valde att flyga hem från Tallinn och har fortfarande idag svårt för att slappna av på en färja.
Citera
2026-01-02, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WuMing
Estonia. Firade en kompis som fått ett toppjobb, "öppen bar" för vårt sällskap och borde sovit som en kung. Ingen ny båt, men den var otroligt fint renoverad och kändes lyxig. Men fick som klaustrofobi och ångest (första gången jag upplevde det, var ju bara ung vuxen då) och kände mig tvingad att ta mig upp på däck mitt i natten. Detta var några veckor innan, mitt i sommaren, men kändes som att jag inte skulle vara där.
Valde att flyga hem från Tallinn och har fortfarande idag svårt för att slappna av på en färja.

Premonition?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in