2026-01-03, 02:13
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag förstår inte hur vi kollektivt började säga "orange" istället för "brandgul".

När jag växte upp hette det "middag" för lunchen, men det kunde också vara en finmiddag där man fick främmande. Måltiden på kvällen hette "kvällsmat". I skolan blev det ändrat och blev lunch som måltiden på dagen.

Om folk ska svära, så får de svära på svenska, inte med engelska svordomar, för de är ju så extremt begränsade.

Jag försöker inte aktivt ta tillbaka något, men när jag jobbar och talar med kunder, så försöker jag tala med slangfri svenska. Det är inte alltid lätt alla gånger (jag säger "e-post" och undviker anglicismer när jag arbetar).
Citera
2026-01-03, 02:18
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Adjö! Låter för mig otrevligt, som att du inte vill ses mer, eller som från en suicidkandidat, typ Adjö alla vänner!
Som med så mycket annat handlar det om hur man säger något. Jag tycker att farväl låter betydligt mer dramatiskt och avskedsbrevigt, i så fall.
Citera
2026-01-03, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Alldenstund tungomålet städse är statt i kontinuerlig utveckling kunde det vara en hugsvalelse att på kvirrigt manér denigrera samt på förekommen anledning emendera den bysch som avlöper från övliga skälmska vrår. Såmedelst må den oförvägne ta sig an denna grannlaga uppgift, såframt en oavbaslig förändring önskas, och under en assertiv sinnesförfattning och utan gunstbenägen beställsamhet kunskapa och förspörja de omständigheter som föreligger i ämnet. Försåvitt sådan kapris röner framgång är det jämväl till fägnad att oryggligt förevita skalkaktiga kverulanter samt låta vederbörande umgälla sådant opåkallat djärvemang.
Exakthementhus.
Wäl talat, min godhe Herre! Eder skrifft är mächta dygdeful och prydd medh een sådan lärdom, att iagh sielff uthi min högsta förnögelse migh öfwer dhenna vältaligheet frögdar.
Det är förwisso een stoor ähra att se dhe gamble orden warda således uphögda, hafwer hwarje ordh i fwar.

Ja, TS håller med dig, vi borde verkligen ta tillbaks de gamla bortglömda orden och språkbruket från tillika anno dagar från förleden.
Senast redigerad av Cuttherope 2026-01-03 kl. 02:33.
Citera
2026-01-03, 05:20
Medlem
needAlifes avatar
Haha ja fjöl av är bra. Användandet av CP gillar jag också. Alla CP-skadade får ursäkta men det är användbart. "Ditt jävla CP" funkar till allt. Bög likaså är otroligt användbart och borde användas mer.
Citera
2026-01-03, 05:25
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag förstår inte hur vi kollektivt började säga "orange" istället för "brandgul".

När jag växte upp hette det "middag" för lunchen, men det kunde också vara en finmiddag där man fick främmande. Måltiden på kvällen hette "kvällsmat". I skolan blev det ändrat och blev lunch som måltiden på dagen.

Om folk ska svära, så får de svära på svenska, inte med engelska svordomar, för de är ju så extremt begränsade.

Jag försöker inte aktivt ta tillbaka något, men när jag jobbar och talar med kunder, så försöker jag tala med slangfri svenska. Det är inte alltid lätt alla gånger (jag säger "e-post" och undviker anglicismer när jag arbetar).
Det där med middag är intressant för det är naturligtvis ursprunget då det var mitt på dagen men jag undrar om kanske inte skolan förstörde det? För det hette väl lunch i skolan även för dig? Eller var kallades målet mitt på dagen i din skola? Under hela min skoltid kallades det alltid lunch och då blev det helt enkelt så. Varför man ändrade om kvällsmål till middag är dock ännu konstigare.
Citera
2026-01-03, 05:45
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Det där med middag är intressant för det är naturligtvis ursprunget då det var mitt på dagen men jag undrar om kanske inte skolan förstörde det?

Nä. Fordom åt man morgonmat, frukost och kvällsmat. Det gör man fortfarande i Danmark. Men i de chica storstäderna åt man "lunch" på engelskt manér, och på den vägen kom ordet att ersätta frukosten, som istället kom att betyda morgonmat. Skolan apade nog bara efter i denna den stora måltidsdansen.
Citera
2026-01-03, 06:31
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Nä. Fordom åt man morgonmat, frukost och kvällsmat. Det gör man fortfarande i Danmark. Men i de chica storstäderna åt man "lunch" på engelskt manér, och på den vägen kom ordet att ersätta frukosten, som istället kom att betyda morgonmat. Skolan apade nog bara efter i denna den stora måltidsdansen.

På min tid i skolan så kallades "frukostrast", alltså lunchen man åt i skolan. Vi elever kallade maten för "bamba". Om jag inte missminner mig, så står bamba för "barnmatsspisninganläggning" i Skolöverstyrelsens dokument. Runt Göteborg samt Kiruna heter det "bamba", när jag gick i Östermalm, Stockholm, så kallade mina klasskamrater bamba för "matis"..

Ett gammalt ord som man i nyheterna i tidningarna använder (Svenska Finland) är menföre.
Exempelvis Åland med omnejd. Menföre betyder typ när man ska till en annan ö, och isarna varken bär eller brister. Menföre är inte en "förfinskning", utan menföre är ett gammalt svenskt ord. (Som borde återinföras i Riksspråket, alltså i Sverige. När jag pratar om menföre i Sverige så ställer sig folk undrade.. Oftast.)
Skärgårdsnämnden efterlyser fungerande menförestrafik

https://yle.fi/a/7-915461
Senast redigerad av kraftfoder 2026-01-03 kl. 06:39.
Citera
2026-01-03, 06:45
Medlem
McCarthy01s avatar
"Ledighetskommiten" om folk som inte arbetar men vill ge sken av att göra det, eller som inte vill arbeta.

Ser det väldigt sällan numera.
Citera
2026-01-03, 07:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
"Ledighetskommiten" om folk som inte arbetar men vill ge sken av att göra det, eller som inte vill arbeta.

Ser det väldigt sällan numera.

"Bänkidrottare" är/var folk som inte är idrottare men "hejar på", typ sitter och tittar på TV eller går på match som publik. Mera förr än i dag används ordet. Lite tråkigt.

-Halva Sverige verkar vara bänkidrottare. Min mor (nästan 100 idag) säger att min far sysslar bara med bänkidrott, han går faktiskt på gym, han är också nästan 100 år snart..
Tydligen funkar det med bänkidrott..
Citera
2026-01-03, 07:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Haha ja fjöl av är bra. Användandet av CP gillar jag också. Alla CP-skadade får ursäkta men det är användbart. "Ditt jävla CP" funkar till allt. Bög likaså är otroligt användbart och borde användas mer.

CP är beteckningen för "Centerpartiet", i alla fall förr. Bör återinföras!

Nu är det ju valår, om folk inte "röstar blankt", kan de skriva "CP" åtminstone. Många politiker som ställer upp 2026, oavsett partifärg är ju "CP" menar jag..
Citera
2026-01-03, 08:48
Medlem
Motacilla.albas avatar
Kanalkrock!

Förr i folkhemmet fanns en TV och två kanaler.
Då kunde äktenskapen vara i fara när det var sport på den ena och en romantisk serie på den andra.
Citera
2026-01-03, 10:35
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
På min tid i skolan så kallades "frukostrast", alltså lunchen man åt i skolan. Vi elever kallade maten för "bamba". Om jag inte missminner mig, så står bamba för "barnmatsspisninganläggning" i Skolöverstyrelsens dokument. Runt Göteborg samt Kiruna heter det "bamba", när jag gick i Östermalm, Stockholm, så kallade mina klasskamrater bamba för "matis"..

Ett gammalt ord som man i nyheterna i tidningarna använder (Svenska Finland) är menföre.
Exempelvis Åland med omnejd. Menföre betyder typ när man ska till en annan ö, och isarna varken bär eller brister. Menföre är inte en "förfinskning", utan menföre är ett gammalt svenskt ord. (Som borde återinföras i Riksspråket, alltså i Sverige. När jag pratar om menföre i Sverige så ställer sig folk undrade.. Oftast.)
Skärgårdsnämnden efterlyser fungerande menförestrafik

https://yle.fi/a/7-915461
Ja att skolbespisningen heter bamba i Göteborg känner nog de flesta till men det är ju bara där (och tydligen Kiruna då). Det gör den fortfarande vad jag vet men det är ju namnet på bespisningen, inte måltiden "lunch". Nu vet jag inte hur gamla ni är men i hel snitt liv har jag aldrig hört ett annat dag för middagsmålet än lunch. Verkligen inte en enda gång.

Det andra angående ordet menföre, hur används det ordet? I vilket sammanhang? Jag är i det helt enig, finns enorma mängder ord som Klänningar, Nylännningar och Österbottningar med flera använder som vi borde antingen återanamma eller ta in ändå då det är brett använt av en svenskspråkig folkgrupp. Finns otroligt många svenska ord i Finland som jag inte har en susning om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in