2026-01-03, 10:27
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
För att ta kål på fjanterierna om man eller kvinna:

Så...har han..hon..den eller det..två XX kromosomer eller en X och en Y kromosom eller bägge samtidigt och nästan omöjligt kanske ingen av dom (utomjording) eller är personen helt enkelt bara personlighetskluven och schizo?

Biologi

Kön är en social konstruktion. Enligt uppgifter till DN (de har pratat med en anhörig) så identifierar Vilma sig som kvinna. Detta räcker för att vara kvinna.

Varför ska någon annan än Vilma bestämma över vad hon identifierar sig som? Om hon säger att hon är en kvinna så är hon lika mycket kvinna som andra kvinnor.

Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Det måste vara ganska ovanligt att en ung kvinna begår sånna här brott. Måste finnas mer i hennes förflutna!

Ja, det är ovanligt att en ung tjej styckmördar en annan ung tjej.

Det verkar som att hon har hängt mycket på Darknet. Där kan hon säkert ha fått inspiration av andra mördare.
Senast redigerad av Tuor 2026-01-03 kl. 10:31.
Citera
2026-01-03, 10:42
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Det är klargjort sedan dagar. Läs häktningsframställan. Han har samma personnummer nu som när han försökte kidnappa den lilla tjejen på Ekerö. En mans personnummer.

Sekretessbelagda uppgifter kan förekomma i tingsrätten, men huvudregeln är offentlighet enligt offentlighetsprincipen, så sekretess är undantaget och måste prövas i varje enskilt fall, är det klarlagt att det är hans tidigare personnummer eller nuvarande som är selretessbelagt.
Citera
2026-01-03, 10:55
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Det är klargjort sedan dagar. Läs häktningsframställan. Han har samma personnummer nu som när han försökte kidnappa den lilla tjejen på Ekerö. En mans personnummer.

Tingsrätten refererade till henne som kvinna, då får vi gå på det.

Vänstern kan inte välja när det är rätt eller fel att kalla någon kvinna.

Hade GM varit med i på spåret så hade ingen ifrågasatt att hon vill bli kallad kvinna.

Men nu hävdar hela vänstern att det är en man.

Cherry picking som vanligt. Ena dagen älskar man judar, nästa dag hatar man dem. Tredje dagen hatar man regimen i Iran, fjärde dagen älskar man den. Man skriker sig hes om kvinnors rättigheter, men försöker samtidigt hyscha dem som pratar om problematiken med islam.
Citera
2026-01-03, 10:56
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Kommer förhören med henne bli offentliga och släppas? Som de blev med Anders Eklund?
Hoppas det-detta är ju i allmänhetens intresse.

Hon får ta sitt straff som en man-hon är välommen till Hall/kumla/Tidaholm.

Inget mer tjafs om att mysa i kvinnoperuk och kjol på Hinseberg.
Citera
2026-01-03, 10:57
Medlem
Discopopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Jo i nya Sverige med nya lagen från sommaren 2025 kan juridiska kvinnor numera ha både penis och slida.

Finns inget bevis på att det är en han längre då det är sekretessbelagt.

Det skiter jag högaktningsfullt i, några bevis är heller inte intressant. För mig är det en kille, vad som än sägs.
Citera
2026-01-03, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Biologi

Kön är en social konstruktion. Enligt uppgifter till DN (de har pratat med en anhörig) så identifierar Vilma sig som kvinna. Detta räcker för att vara kvinna.

Varför ska någon annan än Vilma bestämma över vad hon identifierar sig som? Om hon säger att hon är en kvinna så är hon lika mycket kvinna som andra kvinnor.

Ja, det är ovanligt att en ung tjej styckmördar en annan ung tjej.

Det verkar som att hon har hängt mycket på Darknet. Där kan hon säkert ha fått inspiration av andra mördare.

Du förnekar helt att det inte är en vanlig tjej som mördar utan en man i kvinnokläder, en ulv i fårakläder. Någon som kanske inte är ond rakt igenom men vilsen och försöker hitta en identitet. Men inte fan är det en kvinna, det är en ung man som vill vara kvinna, en man som hatar kvinnor och kanske är avundsjuk för att han själv inte är en.
Citera
2026-01-03, 11:04
Medlem
Fruktansvärt att kvinnor kan vara så brutala mot varandra, men jag antar att dom tar efter männen.

Tankarna till familjen. Vilket fruktansvärt nyår.
Citera
2026-01-03, 11:05
Medlem
zeligs avatar
När det gäller namn och kön så har juridikprofessorn Mårten Schultz beskrivit det i dagens SVD.

Saxat:

Den misstänkte har bytt namn till ett kvinnonamn men det kan alltså inte kopplas till frågan om juridiskt kön.

I andra sammanhang har den misstänkte benämnts ”hon”. Många har reagerat på att åklagaren använt detta språkbruk i samband med häktningsförhandlingen.

Om åklagaren, som har den misstänkte framför sig, landat i att det bästa är att beskriva honom som ”henne”, så vore det dumt att låta det juridiska könet stå i vägen.
Citera
2026-01-03, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Sekretessbelagda uppgifter kan förekomma i tingsrätten, men huvudregeln är offentlighet enligt offentlighetsprincipen, så sekretess är undantaget och måste prövas i varje enskilt fall, är det klarlagt att det är hans tidigare personnummer eller nuvarande som är selretessbelagt.
Sekretessbelagt är en term som inte används. Han har skyddade personuppgifter. Vilket innebär att hans namn, bokföringsadress, personnummer osv inte går för oss vanliga dödliga att få ut från skatteverket eller andra myndigheter samt att det inte finns på ratsit och liknande söktjänster.

Så släpp sekretesstänket. I den häktningsframställan som släppts ut är varken man eller personnummer maskade, vilket är det man gör när man sekretessbelägger uppgifter om misstänkta eller målsägare.

Och han har bara haft ETT personnummer i sitt liv så frågan om det är det tidigare eller gamla personnumret som är si eller så är även det helt felaktigt. Igen, han har aldrig bytt personnummer.
Citera
2026-01-03, 11:15
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zelig
När det gäller namn och kön så har juridikprofessorn Mårten Schultz beskrivit det i dagens SVD.

Saxat:

Den misstänkte har bytt namn till ett kvinnonamn men det kan alltså inte kopplas till frågan om juridiskt kön.

I andra sammanhang har den misstänkte benämnts ”hon”. Många har reagerat på att åklagaren använt detta språkbruk i samband med häktningsförhandlingen.

Om åklagaren, som har den misstänkte framför sig, landat i att det bästa är att beskriva honom som ”henne”, så vore det dumt att låta det juridiska könet stå i vägen.
Citat:
Sekretessbelagt är en term som inte används. Han har skyddade personuppgifter. Vilket innebär att hans namn, bokföringsadress, personnummer osv inte går för oss vanliga dödliga att få ut från skatteverket eller andra myndigheter samt att det inte finns på ratsit och liknande söktjänster.

Så släpp sekretesstänket. I den häktningsframställan som släppts ut är varken man eller personnummer maskade, vilket är det man gör när man sekretessbelägger uppgifter om misstänkta eller målsägare.

Och han har bara haft ETT personnummer i sitt liv så frågan om det är det tidigare eller gamla personnumret som är si eller så är även det helt felaktigt. Igen, han har aldrig bytt personnummer.

Nemo född man, var kvinna vid vinsten i Eurovision 2024 då var det viktigt.

Men nu är det en man enligt vänstern???? Var finns logiken.
Citera
2026-01-03, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano

Hade GM varit med i på spåret så hade ingen ifrågasatt att hon vill bli kallad kvinna.

Men nu hävdar hela vänstern att det är en man.

Cherry picking som vanligt. Ena dagen älskar man judar, nästa dag hatar man dem. Tredje dagen hatar man regimen i Iran, fjärde dagen älskar man den. Man skriker sig hes om kvinnors rättigheter, men försöker samtidigt hyscha dem som pratar om problematiken med islam.
Jag bryr mig inte om vad hela världen tycker. Eller tingsrätten. Jag tänker så här.

Du föds som biologisk man och genomgår sedan en könskorrigering samt byter juridiskt kön. = Då kallar jag dig kvinna och skulle även kunna göra så medan du väntade på att könsbytet skulle bli juridiskt klart, ifall du då redan hade börjat få bröst osv.

Du föds som biologisk man men byter juridisk kön till kvinna. Du gör dock ingen könskorrigering. = Då kallar jag dig kvinna.

Du föds som biologisk man och lägger sedan till ett kvinnonamn till dina andra namn samt börjar sminka dig. Du påbörjar dock ingen könskrrigering och du behåller ditt manliga juridiska kön "man". = Då kallar jag dig man.

Huruvida vissa i vänstern tycker att Vilma är en man och andra tycker att han är en kvinna skiter jag i. Så länge han har det juridiska kön som han har idag kommer han att hamna på en anstalt för män ifall han döms till fängelse. Även om tingsrätten skriver "hon" i några dokument. Och det räcker för min del. Byter han sedan juridiskt kön och förflyttas till en anstalt för kvinnor så kommer jag kalla honom för kvinna, hon osv.

Jag har sedan inga problem med att kalla såväl män som kvinnor för t ex hen ifall det är så att de är obekväma med sina juridiska kön. Det är en bra kompromiss tycker jag och skulle Vilma be mig att i text använda hen istället för han så helt ok. Men att skriva "hon" är totalt ologiskt. Lika ologiskt som när vissa människor menar att de är katter.
Citera
2026-01-03, 11:32
Medlem
Glödskals avatar
Extra Extra! Man som tror han är kvinna har psykiska problem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in