Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Nej precis, att den RPU:n som genomfördes för några år sedan inte ansåg att det rörde sig om en allvarlig psykisk störning är ju en viktig fingervisning här. Vi har ju också andra parametrar som att gärningsmannen har arbete, vilket talar emot en allvarligt psykisk störning eftersom att dessa personer typiskt sätt har oerhört svårt att ha ett arbete.
Ser man dessutom till vad man vet om styckmord så visar statistiken att gärningsmännen i oerhört få fall varit psykotiska eller lidit av en allvarligt psykisk störning. Finns en svensk studie som visar att det i de senaste 43 granskade styckmordsfallen endast varit fyra personer som dömts till rättpsykiatrisk vård. Statistiken visar också att en övergripande majoritet av alla styckmord varit s.k defensiva styckningar. Kopplingen mellan överrepresentationen av (defensiva) styckningar och det faktum att få styckmördare har en allvarligt psykiskt störning/döms till rättspsykiatrisk vård pekas ut som som att den defensiva (transport)styckningen i grund och botten är en rationell gärning utifrån att man begått en gärning, inte vill bli påkommen, måste göra sig av med kroppen osv. En styckning är ju också en organiserad och strukturerad gärning som kräver att man är kapabel och vid sina sinnesfulla bruk, och som t.o.m ibland sträcker sig över flera dagar, vilket generellt är svårt för en allvarligt psykisk störd person att klara av.
/Men jag vågar inte ta ut någonting i förskott. Vi får helt enkelt se vad den nya RPU:n visar...
En tidigare RPU/bedömning om allvarlig psykisk störning (APS) är relevant bakgrund, men det är inte avgörande för ett nytt fall eftersom APS är en juridisk term, tillstånd kan förändras över tid, och domstolen avgör utifrån underlaget vid den
aktuella gärningen.
Vidare hänger APS-begreppet ofta ihop med psykotiska tillstånd och tydligt nedsatt funktionsförmåga, så stabilt arbete
kan tala emot svår psykos, men är inte säkert. Människor med allvarliga psykiska tillstånd kan ibland ändå jobba trots symtom (kan vara periodvis, med stöd. Någon tidigare arbetsgivare nämnde i media att han varit sjukskriven en del, väl?)
Studien jag tror du hänvisar till var enligt statistiken 5 av 38 (13%) med "severe mental disorder" som dömdes till RPV, rätta mig gärna om jag har fel.
Guggenheimer m.fl. (2021): “Criminal mutilation in Sweden from 1991 to 2017
Forskarna själva beskriver defensiv mutilation som kopplad till att undvika upptäckt, och i KI:s genomgång sägs också att “lagens APS/psykos” typiskt är mer desorganiserande och därför inte passar lika bra med just defensiv styckning som syftar till undanröjande. Men att något är “organiserat” utesluter inte APS i alla fall, et blir ändå en bedömning i det enskilda fallet
Små tal i statistiken tillsammans med stora individuella variationer leder således till att man bör vara försiktig med att dra säkra slutsatser.