2026-01-02, 21:43
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnsilverstedt
I sommras såg jag en fiskmås döda en duva för att sedan äta den. Är det någon som vet om detta är normalt för fiskmåsar? Jag undrar även om det finns något djur som äter fiskmåsar? Eller är fiskmåsarna helt enkelt på toppen av näringskedjan, eller känns det bara så?

Det finns alla möjliga konstiga avarter av fåglar. På Galapagos-öarna finns det en fink (alltså den lilla fågelarten) som när det är brist på annan hackar på andra större fåglar och suger deras blod.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vampyrtangara#/languages

Men ja, måsar är riktigt brutala ibland. De är väldigt anpassningsbara allätare , vilket är orsaken till att de är så vanliga i städer numera, trots att man skulle kunna tro att de är framförallt havsbaserade fåglar.
Citera
2026-01-02, 21:47
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Pelikaner är väl egentligen flera snäpp värre rovfåglar än vad måsar är? Tror de är både aggressiva och kan fånga rätt stora byten?

Dom kan vara rejält glupska, ja.

Mitt största problem med måsar är att dom är så förbannat skräniga, och att min hyresvärd skiter i att dom häckar på taken.

Mest komiska interaktion med måsjävlar måste dock vara när jag tog en på ABU wobbler i ungdomens glada dagar...

Min bioologiske far fångade mås och stadsduvor som orm-mat.
Senast redigerad av Sereena 2026-01-02 kl. 21:51.
Citera
2026-01-02, 21:56
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korvstaffan
Jo, fast måsar hackar typ näringskedjan. De äter skit som örnar aldrig skulle drömma om att äta. De äter nog lika mkt pommes och annan processad mat som de äter fisk.

Absolut. Men örnar är ändå över dem i näringskedjan eftersom de äter fiskmåsar. Den som äter en hamnar högre upp oavsett hur varierad kost man äter.

Omnivorer (allätare) som råttor, fiskmåsar, grisar, människor och björnar överlever för att vi kan anpassa oss utifrån vad som finns att äta. Inte alla djur kan det. Men finns det ett större djur i närheten riskerar vi ändå att ätas upp.
Citera
2026-01-02, 22:03
Avslutad
fiskmåsar borde förbjudas
Citera
2026-01-02, 22:09
Medlem
Lika äckliga som skator, dom plundrar gärna andra fåglars bon på både ungar och ägg.
Citera
2026-01-02, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Fiskmåsar äter allt dom får tag i
Katter, möss, råttor, ta mej fan allt.
Jo, vi slukar det mesta.
Tycker det vore på sin plats att visa lite medkänsla här. Livet på gatan och i luften är inte lätt alla dagar.
Citera
2026-01-02, 22:43
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimfokus
fiskmåsar borde förbjudas
Trutarna håller med då de givetvis är ute att äta duvorna själv och en bred meny av fågelungar.

Angående örnar är de yngre inte kung/drottning om en flock kråkfåglarna dyker upp när den är nära att fånga en fiskmås.

https://youtu.be/oXPSte8WOso?si=4J7-G0ZcaXQvsxYd

Trovärdigast förklaring är att örnen skadat eller dödat någon i kråkkflocken tidigare.
Citera
2026-01-02, 22:48
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Lika äckliga som skator, dom plundrar gärna andra fåglars bon på både ungar och ägg.

Men oändligt mycket tuffare.

Vet inte vad som har gjort fiskmåsen så stenhård. Den är som Jon Snow, backar inte för nåt.

Men de är väldigt vänliga mot sina egna, även andra mås-familjer.
Citera
2026-01-02, 22:55
Medlem
Eurodiscos avatar
Ja fiskmåsar äter allt till och med fiskmås ungar skadade fiskmåsar om dom kan det har jag själv sett när jag jobbade på soptipp
Citera
2026-01-02, 23:00
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, fiskmåsar är omnivorer (allätare). De kan absolut döda och äta andra fåglar.

De är inte högst upp i näringskedjan bland fåglar. Vissa rovfåglar jagar fiskmåsar.

Citat:
Ursprungligen postat av Korvstaffan
Jo, fast måsar hackar typ näringskedjan. De äter skit som örnar aldrig skulle drömma om att äta. De äter nog lika mkt pommes och annan processad mat som de äter fisk.

Precis! De har hackat det hela, som du säger.

När de håller till i stadsmiljö så är de definitivt herre på täppan.

Aldrig att en sparvhök kan klara sig mot en fiskmås. Den får kämpa för att sänka en skata.

En skata är chanslös mot en fiskmås, och som rapporterats åker även duvor på däng.

Vet inte hur kajor klarar sig, de verkar robusta. Har inte sett dem bråka så mycket ...

Fiskmåsens överman, eller överfågel, är duvhöken, men den håller mest till i skogsmiljö?

Mycket smart av måsen att nyttja stadens arkitektur. De är där kungarna bland fjäderfän.
Citera
2026-01-02, 23:16
Medlem
geuncle420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Kannibaler äter individer av samma art.

Fiskmås och duva tillhör inte samma art.
De är dock kannibaler har jag fått erfara. Några somrar sedan såg jag en fiskmås käka en annan (död) fiskmås med god aptit. Sen, ganska nyligen såg jag en koltrast aktivt jaga och döda en liten sparv. Ganska otrevlig upplevde tbh
Citera
2026-01-02, 23:18
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Dom kan vara rejält glupska, ja.

Mitt största problem med måsar är att dom är så förbannat skräniga, och att min hyresvärd skiter i att dom häckar på taken.

Mest komiska interaktion med måsjävlar måste dock vara när jag tog en på ABU wobbler i ungdomens glada dagar...

Min bioologiske far fångade mås och stadsduvor som orm-mat.

Påminner mig om när jag besökte Norska staden Hammerfest (högst upp på Norge). Bodde på ett hotell vid kajen. Såg/hörde ett j*vla måsskränande ca 500 m bort, gick dit och massor av måsar hade byggt bo på några hus (brutna tak), skitat ner allting och måskacklet var infernaliskt när man var där. Uppfattade att husen var arbetsplatser, inte boenden. Konstigt att det alls tilläts att fortgå...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in