2026-01-02, 20:14
Medlem
Fiskmåsar är råttor med vingar. Tror Jesus har sagt det. Bifogar ingen källa.
Äckliga är de iallafall.
Citera
2026-01-02, 20:24
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Pelikaner tar sig gärna en mås till middag med.

Ah, du har rätt. Tänkte inte på pelikanerna. De rymmer ju vad som helst i sin näbb.

https://youtube.com/shorts/8o-cpOgw55Q?si=oNMBLzOnKM1xPhVY
Citera
2026-01-02, 20:29
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnsilverstedt
I sommras såg jag en fiskmås döda en duva för att sedan äta den. Är det någon som vet om detta är normalt för fiskmåsar? Jag undrar även om det finns något djur som äter fiskmåsar? Eller är fiskmåsarna helt enkelt på toppen av näringskedjan, eller känns det bara så?

Jag minns en naturfilm som jag såg för länge sedan. I den visade de en mås i Italien som dödade och åt duvor. Enligt filmarna hade de inte hört talas om det beteendet och ingen av de andra måsarna de följde ägnade sig åt samma sak. En googling nu får dock upp många exempel på måsar som dödar duvor.

Frågan är om det blir vanligare, för många fågelarter i ett område har en ”kultur”, det vill säga lär sig saker av artfränder. Som när man i England noterade hur en talgoxar 1921 hackade sönder folien på mjölkflaskor för att komma åt krämen på toppen, ett beteende som spred sig explosionsartat de kommande två årtiondena.

Måsar äts av många rovfåglar och däggdjur, samt till och med av hajar, delfiner (åtminstone späckhuggare) och bläckfiskar.
Citera
2026-01-02, 20:30
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BabbeNigger
Rävar kan smyga sig på måsar och äta upp dom. När måsar flyter på ytan så har det hänt att hajar och andra större fiskar har tagit dom.
Inte bara det, jag har sett en stor gädda klippa en fiskmås som låg och guppade vid näckrosorna i en sjö. Dra åt helvete vad jag skrattade, höll på att ramla ur båten
Citera
2026-01-02, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Inte bara det, jag har sett en stor gädda klippa en fiskmås som låg och guppade vid näckrosorna i en sjö. Dra åt helvete vad jag skrattade, höll på att ramla ur båten
Gäddor lägger fan inte fingrarna emellan, ens om de hade haft några. Gäddor är brutala. Coolt att du fick se det. Det är naturupplevelse.
Citera
2026-01-02, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag minns en naturfilm som jag såg för länge sedan. I den visade de en mås i Italien som dödade och åt duvor. Enligt filmarna hade de inte hört talas om det beteendet och ingen av de andra måsarna de följde ägnade sig åt samma sak. En googling nu får dock upp många exempel på måsar som dödar duvor.

Kommer du ihåg vad filmen hette? Vill väldigt gärna se.
Citera
2026-01-02, 21:04
Medlem
Europes avatar
Citat:
Kommer du ihåg vad filmen hette? Vill väldigt gärna se.

Nej, det är för länge sedan. Men om du googlar t.ex. ”seagull kills pigeon”, så kan du se flera klipp med måsar som dödar duvor.
Citera
2026-01-02, 21:21
Medlem
Jag har sett några gånger när en fiskgjuse kommer flygande.
Fiskmåsarna blir helt galna och attackerar honom hela tiden.
Sätter han sig i ett träd så attackeras han om och om igen.
De har väl räknat ut att han kan bara anfalla om han kan ta sats uppifrån.
Om han ständigt attackeras så kan han inte göra något.
Inte kul att vara rovfågel när fiskmåsarna är i närheten.
Citera
2026-01-02, 21:23
Medlem
BusigaMusens avatar
Så grova djur!
Citera
2026-01-02, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, fiskmåsar är omnivorer (allätare). De kan absolut döda och äta andra fåglar.

De är inte högst upp i näringskedjan bland fåglar. Vissa rovfåglar jagar fiskmåsar.

Jo, fast måsar hackar typ näringskedjan. De äter skit som örnar aldrig skulle drömma om att äta. De äter nog lika mkt pommes och annan processad mat som de äter fisk.
Citera
2026-01-02, 21:36
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
I sommras såg jag en fiskmås döda en duva för att sedan äta den. Är det någon som vet om detta är normalt för fiskmåsar? Jag undrar även om det finns något djur som äter fiskmåsar? Eller är fiskmåsarna helt enkelt på toppen av näringskedjan, eller känns det bara så?
Ja, det är normalt. Det är en allätare. Större rovfåglar kan ju lätt döda en mås dock, så på toppen av kedjan är dom inte.
Citera
2026-01-02, 21:38
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Pelikaner tar sig gärna en mås till middag med.

Pelikaner är väl egentligen flera snäpp värre rovfåglar än vad måsar är? Tror de är både aggressiva och kan fånga rätt stora byten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in