Citat:
Ursprungligen postat av
Johnsilverstedt
I sommras såg jag en fiskmås döda en duva för att sedan äta den. Är det någon som vet om detta är normalt för fiskmåsar? Jag undrar även om det finns något djur som äter fiskmåsar? Eller är fiskmåsarna helt enkelt på toppen av näringskedjan, eller känns det bara så?
Jag minns en naturfilm som jag såg för länge sedan. I den visade de en mås i Italien som dödade och åt duvor. Enligt filmarna hade de inte hört talas om det beteendet och ingen av de andra måsarna de följde ägnade sig åt samma sak. En googling nu får dock upp många exempel på måsar som dödar duvor.
Frågan är om det blir vanligare, för många fågelarter i ett område har en ”kultur”, det vill säga lär sig saker av artfränder. Som när man i England noterade hur en talgoxar 1921 hackade sönder folien på mjölkflaskor för att komma åt krämen på toppen, ett beteende som spred sig explosionsartat de kommande två årtiondena.
Måsar äts av många rovfåglar och däggdjur, samt till och med av hajar, delfiner (åtminstone späckhuggare) och bläckfiskar.