Citat:
Jag brukar inte lita helt på AI, så här har jag för mig att det gått till under åren som gått:
Jag VET inte - men enligt det som kommer fram när googla kommer detta upp ... och jag tycker det är trovärdigare än både Jocke och muttan tillsammans.
Det är i linje med vad jag trott -- att huset skall springa runt i bolag men att de inte släpper det.
AI-översikt
Det var Jocke & Jonna AB (Joakim och Jonna Lundells eget bolag) som ursprungligen köpte det omtalade "Lundellhuset" 2019, men de har sedan dess sålt det till ett annat bolag för 14,3 miljoner kronor i oktober 2025, och paret hyr nu huset via sitt bolag för att använda det som inspelningsplats, enligt artiklar från Expressen och Göteborgs-Posten.
Sammanfattning:
Ursprungligt köp (2019): Jocke & Jonna AB köpte huset. De använde en del av huset för privat bruk (mot en intern hyra) och en annan del för företagsändamål, vilket skattemässigt underlättade för dem.
Försäljning (2025): Paret sålde huset till ett annat företag för 14,3 miljoner kronor.
Nuvarande situation: Även om de sålde huset, har de kvar nyttjanderätten och hyr det av det nya bolaget för sina produktioner, något som framgår av artiklar från Expressen och Aftonbladet.
Så det är inte ett externt bolag som "köpte" det från början, utan deras eget, men det har sedan sålts till ett annat bolag, och de hyr tillbaka de
https://www.google.com/search?q=vilket+bolag+k%C3%B6pte+lundellhuset&sca_ esv=1db8b9ddc237ac31&rlz=1C1FHFK_svSE1176SE1176&sx srf=AE3TifPnVA3p7I7X-7kz9eQ00MN-nGHKjA%3A1767359375433&ei=j8NXadWQGsOywPAP3OXO-AY&ved=0ahUKEwiVlI3e9uyRAxVDGRAIHdyyE28Q4dUDCBE&ua ct=5&oq=vilket+bolag+k%C3%B6pte+lundellhuset&gs_lp =Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiIHZpbGtldCBib2xhZyBrw7ZwdGUgb HVuZGVsbGh1c2V0MgUQIRigATIFECEYoAEyBRAhGJ8FMg UQIRifBTIFECEYnwUyBRAhGJ8FMgUQIRifBTIFECEYnwUyBRAh GJ8FMgUQIRifBUjJOlAAWJcxcAB4AZABAJgBWKAB5g6qAQIzMb gBA8gBAPgBAZgCH6AC5A_CAgoQIxiABBgnGIoFwgIKEAAYgAQY QxiKBcICEBAAGIAEGLEDGEMYgwEYigXCAgsQABiABBixAxiDAc ICERAuGIAEGLEDGNEDGIMBGMcBwgIKEC4YgAQYQxiKBcICBRAA GIAEwgIIEAAYgAQYsQPCAg4QLhiABBixAxiDARiKBcICEBAAGI AEGLEDGIMBGIoFGArCAgcQIxjwBRgnwgIEECMYJ8ICBBAAGAPC Ag4QABiABBixAxiDARjJA8ICCxAAGIAEGJIDGIoFwgIQECMY8A UYgAQYJxjJAhiKBcICDhAAGIAEGLEDGIMBGIoFwgILEAAYgAQY sQMYigXCAgsQLhiABBixAxiDAcICGhAuGIAEGLEDGIMBGJcFGN wEGN4EGOAE2AEBwgIGEAAYFhgewgIHECEYoAEYCsICBBAhGAqY AwC6BgYIARABGBSSBwIzMaAHyfEBsgcCMzG4B-QPwgcHMi4xNS 4xNMgHVoAIAA&sclient=gws-wiz-serp
Det var Jocke & Jonna AB (Joakim och Jonna Lundells eget bolag) som ursprungligen köpte det omtalade "Lundellhuset" 2019, men de har sedan dess sålt det till ett annat bolag för 14,3 miljoner kronor i oktober 2025, och paret hyr nu huset via sitt bolag för att använda det som inspelningsplats, enligt artiklar från Expressen och Göteborgs-Posten.
Sammanfattning:
Ursprungligt köp (2019): Jocke & Jonna AB köpte huset. De använde en del av huset för privat bruk (mot en intern hyra) och en annan del för företagsändamål, vilket skattemässigt underlättade för dem.
Försäljning (2025): Paret sålde huset till ett annat företag för 14,3 miljoner kronor.
Nuvarande situation: Även om de sålde huset, har de kvar nyttjanderätten och hyr det av det nya bolaget för sina produktioner, något som framgår av artiklar från Expressen och Aftonbladet.
Så det är inte ett externt bolag som "köpte" det från början, utan deras eget, men det har sedan sålts till ett annat bolag, och de hyr tillbaka de
https://www.google.com/search?q=vilket+bolag+k%C3%B6pte+lundellhuset&sca_ esv=1db8b9ddc237ac31&rlz=1C1FHFK_svSE1176SE1176&sx srf=AE3TifPnVA3p7I7X-7kz9eQ00MN-nGHKjA%3A1767359375433&ei=j8NXadWQGsOywPAP3OXO-AY&ved=0ahUKEwiVlI3e9uyRAxVDGRAIHdyyE28Q4dUDCBE&ua ct=5&oq=vilket+bolag+k%C3%B6pte+lundellhuset&gs_lp =Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiIHZpbGtldCBib2xhZyBrw7ZwdGUgb HVuZGVsbGh1c2V0MgUQIRigATIFECEYoAEyBRAhGJ8FMg UQIRifBTIFECEYnwUyBRAhGJ8FMgUQIRifBTIFECEYnwUyBRAh GJ8FMgUQIRifBUjJOlAAWJcxcAB4AZABAJgBWKAB5g6qAQIzMb gBA8gBAPgBAZgCH6AC5A_CAgoQIxiABBgnGIoFwgIKEAAYgAQY QxiKBcICEBAAGIAEGLEDGEMYgwEYigXCAgsQABiABBixAxiDAc ICERAuGIAEGLEDGNEDGIMBGMcBwgIKEC4YgAQYQxiKBcICBRAA GIAEwgIIEAAYgAQYsQPCAg4QLhiABBixAxiDARiKBcICEBAAGI AEGLEDGIMBGIoFGArCAgcQIxjwBRgnwgIEECMYJ8ICBBAAGAPC Ag4QABiABBixAxiDARjJA8ICCxAAGIAEGJIDGIoFwgIQECMY8A UYgAQYJxjJAhiKBcICDhAAGIAEGLEDGIMBGIoFwgILEAAYgAQY sQMYigXCAgsQLhiABBixAxiDAcICGhAuGIAEGLEDGIMBGJcFGN wEGN4EGOAE2AEBwgIGEAAYFhgewgIHECEYoAEYCsICBBAhGAqY AwC6BgYIARABGBSSBwIzMaAHyfEBsgcCMzG4B-QPwgcHMi4xNS 4xNMgHVoAIAA&sclient=gws-wiz-serp
1. Joakim och Jonna köpte fastigheten, via sitt bolag Jocke & Jonna AB. Om jag förstått det hela rätt så skulle Joakim och Jonna bo på övervåningen och nedervåningen skulle användas till diverse produktioner, tror Danjal uttalat sig om detta (i en artikel).
2. Fastigheten renoverades och själva renoveringen filmades och blev en tv-serie. Fastigheten renoverades dock som en privatbostad.
3. Joakim och Jonna trodde att de skulle kunna bo i fastigheten privat och låta företaget stå för de mesta av kostnaderna, detta gick dock inte hem hos Skatteverket. Paret ville inte betala en marknadsmässig hyra (40 000 kr/mån?), så de "flyttade" till en mycket liten lägenhet.
Är inte helt säker, men jag tror intresset för tv-serien svalnade och inga tv-bolag var intresserade av att köpa in någon fortsättning på den eviga husrenoveringen.
4. Då de inte ville betala marknadsmässig hyra så började de hyra ut själva spa-avdelningen, detta blev dock väldigt kortvarigt, trots att uthyrningen (enligt Joakim själv) hade inbringat höga belopp på kort tid.
5. Nu skulle helt plötsligt fastigheten hyras ut via Airbnb och spa-avdelningen skulle ingå. Däremot kan man läsa på Norrköpings kommuns hemsida att paret/bolaget aldrig fick något tillstånd/bygglov att hyra ut fastigheten.
6. Nu stod paret med en fastighet, som företaget ägde, som de inte ville hyra själva (och bo i) men de fick heller inte hyra ut det via Airbnb. Nu gick de ut med att huset skulle säljas och sen har de gått ut med att huset är sålt.
Personligen har jag inte läst/hört något om vem som har köpt huset dvs. om det är ett företag eller en privatperson. Är tveksam till att huset är sålt överhuvudtaget, har en känsla av att det kommer ett meddelande längre fram i vår/sommar om att köparen dragit sig ur...
Anledningen till försäljningen är troligtvis också en lögn, paret fick helt enkelt inte hyra ut fastigheten via Airbnb och då var troligtvis en försäljning den sista utvägen.