Citat:
Polisen har ännu inte hittat något mordvapen i Rönninge-fallet, ett avgörande hål i åklagarens beviskedja som gör henne sårbar. DNA och fingeravtryck finns visserligen på både kroppsdelar och beslagtagna redskap som kniv och såg, vilket tydligt binder den misstänkta till styckningen. Men utan direkta spår på offrets hals eller annat dödande område saknas det avgörande sambandet som bevisar själva mordhandlingen. Därmed vilar mordåtalet på indirekta indicier, tidslinjer och omständigheter snarare än på konkret teknisk bevisning. Gripandet med kroppsdelar i beslag säkrar i sig bevis för gravfridsbrott och trolig styckning, men vägen till fällande dom för mord kräver att åklagaren kan styrka dödandet bortom rimligt tvivel. Mycket tyder på att hon därför lutar sig mot den pågående rättspsykiatriska undersökningen, ett riskfyllt grepp särskilt då den misstänkta tidigare klarat en RPU utan anmärkning. Om mordvapnet förblir oupptäckt kan fallet stanna vid grov misshandel eller dråp; styckningen, hur brutal den än är, räcker inte hela vägen till ett mordfällande.
Men om man nu har hittat både huvud och torso så borde man ha insikt i tillvägagångssättet vid dödandet. Om huvudet har hittats kan man avgöra om hammaren var mordvapnet. Särskilt om man har hittat DNA och fingeravtryck på hammaren. Kan inte tänka mig att Vilma skulle ta med sig en hammare om det inte vore för att slå sitt offer i skallen med.
Skulle hon ha dött av knivvåld kan man väl avgöra det också om man har hittat torson. Men kniv kan ju ha använts vid våld på huvudet också.
Nu har jag inte själv läst att polisen hittat såg och kniv med DNA, utan vet endast om hammaren.
Inte heller vet jag om både torson och huvudet hittats men är det så, kan man väl definitivt börja bygga en beviskedja?