Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-31, 17:30
Medlem
Knivur-273s avatar
Stuvad lever i små bitar kan vara väldigt gott, det gillade jag som barn.
Citera
2025-12-31, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Gåslever har en helt annan smak, mer kanske som mild leverpastej blandat med smör än som (stekt) kycklinglever.

Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Gåslever har en doft som påminner om tonfisk. Väldigt mild smak, gott på kex med lite sylt.

Tack, det blir att testa vid tillfälle. Har inte ens kollat om min närmaste ICA har det på hyllan eller om jag kan beställa. Kanske ni har något tips? Eller ska det ätas på krogen?
Citera
2025-12-31, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Vi ska vara tacksamma, att inälvsmat och liknande inte är populärt bland kreti och pleti. Desto mer till "oss" och billigare. Låt kreti och pleti äta billigast möjliga falukorv, billigast möjliga och torra kycklingdelar och nötfärs. Låt dem! Vi andra åter istället gott och nyttigt. Ägnar åt oss excesser likt Edward Blom-figurer. :-D
Ja, till och med nöthjärta har ju lägre kilopris än falukorv. Vill jag ha färs så maler jag nästan alltid egen från hjärta. Toppen till taco, lasagne, bolognese, hamburgare osv. Lite mustigare och vildare smak än köpefärs och så pass mycket billigare att man tjänar in pengarna för en köttkvarn på bara några måltider.
Måste för övrigt prova tunga nästa gång jag ser det i affären, ska vara det bästa köttet.
Citera
2025-12-31, 20:55
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Ja, till och med nöthjärta har ju lägre kilopris än falukorv. Vill jag ha färs så maler jag nästan alltid egen från hjärta. Toppen till taco, lasagne, bolognese, hamburgare osv. Lite mustigare och vildare smak än köpefärs och så pass mycket billigare att man tjänar in pengarna för en köttkvarn på bara några måltider.
Måste för övrigt prova tunga nästa gång jag ser det i affären, ska vara det bästa köttet.

Härligt inlägg! Tack! Du är ett föredöme. Även jag "maler" pikanta delar mellan varven, delar din åsikt. Hemgjord pölsa på dylikt vis är en delikatess. Tunga har jag dock inte vågat mig på än, men det bör man ju givetvis prova, får bli ett nyårslöfte. Gott nytt!
Citera
2026-01-02, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Var skrev jag det? Citera mig gärna. Koppar är giftigt och inget man skall förtära, förr användes kokkärl av koppar men då med en förzinkade invändigt.

Skulle bli högst oroad om köttdjur (ungdjur) hade koppar i levern.
Verkar vara något knas med citaten. Det var "Spikerman" som skrivit att det var koppar i levern.
Ursäkta!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in