Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-02, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thehonestswede
Om det är samma tjänst som jag tänker på så är det typ 20-25 år sedan. Om inte mer.

Det förklarar saken, det var andra tider då?
Citera
2026-01-02, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Men, snälla rara sluta vräk ur dig skit om du inte är så insatt gällande lag & rätt. Hur i helvete ska åklagaren begära honom åtalad för mord om man inte ens kan fastställa VARFÖR & HUR hon dog? Det blir ju inte ställt bortom rimligt tvivel och friande dom väntas då. I vartfall gällande mordet. Kanske halkade hon och slog i huvudet och dog? Och, han bara styckade kroppen. Kanske fick hon en hjärtattack och dog?

Med det sagt, jag tror absolut att han mördade henne, men utgår man lagen har åklagaren bevisbördan och skall kumma fastställa att det faktiskt var en handling han gjorde som förorsakade att hon miste sitt liv. Och kan man inte fastställa dödsorsak så går han fri för mord och döms för gravfridsbrottet.

Oj, du behöver läsa på ser jag

Finns massor av exempel,.Men vi kan börja med ett tragislt fall som aktualiserats åter i samband med aktuella GMs antaga namn:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fallet_Wilma_Andersson

Här dömdes mördaren i både tingsrätt och hovrätt trots att inte dödsorsak eller motiv (mycket vanligt) fastställts. Mördaren hade dessförinnan häktats misstänkt för mord. Exakt det du skriver är omöjligt.

Sen är det naturligtvis försvårande för åklagaren om dödsorsak inte kan fastställas. Ännu mera om kroppen inte hittas.
Citera
2026-01-02, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Såvida han inte ändrat sitt juridiska kön i närtid efter häktningen, och det därför uppgavs så på krimfup?
Efter domen med olyckan med taxin han orsakade, tror det var tre månader efter dom som körkortet återkallades, men ingen uppgift om han fick tillbaka det eller om han tvingades ta om det?
Han har ju samma personnummer idag som han alltid har haft, dvs han har aldrig ändrat personnummer eller bytt juridiskt kön. Sedan vet jag inte hur länge hans grejer legat på krimfup men nog borde de ha hamnat där för länge sedan.

Intressant det där med körkortet, dvs om han fortsatt att köra och t o m kanske jobbat som chaufför, utan körkort.
Citera
2026-01-02, 09:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SkenHeligeStaffan
Är du efterbliven eller? 🤣 Vem skulle mörda honom utan vinning och riskera allt? BO's familj verkar spontant inte våldskapital
De går att fixa med lite stålar. De har just fått 3 mille
Citera
2026-01-02, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThrowTransVilma
Jag svarade med ett långt inlägg men verkar som att texten försvann. Ny på flashback så vet inte om jag svarat rätt, jag gör ett nytt försök, orkar inte skriva samma långa text igen.

Under skolgången kan jag inte minnas att jag pratat med honom, men man visste ju vem han var.
När han jobbade på macken snackade man ju lite med han då vi båda gick i samma grundskola.

1, Kidnappningen 2019: Tidigt i förloppet var det en del som inte trodde att det var han. Minns att en vän hade en teori om att tjejerna kanske hade snattat eller något på macken och att Robin sedan konfronterat dem och att något tumult uppstod. Jag tyckte det lät trovärtigt. Senare i förloppet fick man ju reda på att han var misstänkt för barnporr osv. Då började man ju fatta att var mer störd än vad man tidigare trott. Efter man läste FUP så var det ju klart att han var störd. Skulle säga att han var bra på att gömma sin sjuka sida. nästan som ett dubbelliv. Men återigen kände inte honom så vet inte hur han var runt andra. Med tanke på de sökningar som gjordes på hans dator i samband med kidnappningen så är det klart att detta varit en önskan hos han länge, så ingen förvåning att han skulle kunna utföra ett styckmord.

2. hade ingen uppfattning kring föräldrarna. 2019 gick ju snacket ute på ön. Kom då fram att föräldrarna (främst mamman) hade dåligt rykte runt stenhamra. söp mycket, mycket piller också. har för mig att hon hade nån kristen psykos också.

3. Ingen uppfattning. Brodern sågs tyckligen ofta drogpåverkad kring stemhamra. han dömdes även nån gång för narkotikabrott(har för mig amfetamin)

4. Uppfattade han som normalbegåvad. nu i efterhand har jag fått uppfattnignen att han var väldigt intelligent när det gäller vissa ämnen, flygplan, paintball verkar vara stora intresen sedan barnspelen och tror att han kan mycket om de. han ville vid nått tillfälle bli polis.

För övrigt kan jag tilläga att under tiden som han var misstänkt för kidnappningen 2019 så tog han ner alla sina bilder på facebook och la upp bilder och profilbild på polisbilar. Verkar som att han ville provocera. "Trolla" verkar han tycka om. absolut ingen slump att han har bilder på germanwing samt namnet vilma andersson.

efter fängelsetiden hade lokalbefolknignen på ekerö stenkoll på vart han befann sig. en person dömdes även för olaga hot eller nått liknande mot familjen. bodde hos farmor efter fängelsetiden.

blev ett långt inlägg detta med hehe
Var bodde hans farmor? Vet du hur länge han bodde hos henne? Var det efter att han bodde på Ingarö som han flyttade till farmor eller direkt efter utsläpp från fängelset?
Citera
2026-01-02, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Handlar inte om att till 100% fastställa att det var just det tillhyggen som användes. Jag vänder mig mot att du antar att dödsorsaken är ett slag med en hammare.
Så vitt vi vet kan hon lika gärna svimmat (om hon ens blivit slagen) och sen halshuggen. Så vi kan väl enas om att inget mordvapen är hittat innan vi åtminstone vet hur hon dog?

Instämmer... tråden har fött för sig att hon blivit ihjälslagen med hammare på plats. Bara för att en hammare (som tillhörde GM förmodligen då den hade hans DNA) hittades vid kidnappningsstället/Rönninge.

Men oavsett om hon blivit slagen eller hotad med denna hammare så är det ju ett stort steg till att hon skulle ha blivit mördad med den direkt på plats.

Och hade hon varit död och inlastad i GMs bil så hade han väl haft någon minut extra att ta med sig hammaren och annat hon kan ha tappat, såsom sina hörlurar?

Men visst lär han väl haft hög stress när han gav sig därifrån oavsett kanske med tanke på risken att bilen blir sedd eller om det skulle komma något mer tåg.

Men det låter ju inte som att de vunnit något blod vid Rönninge eller på hammaren så det verkar väl osannolikt att den skulle används för att ha ihjäl henne?
Citera
2026-01-02, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Visst är det ett problem att neka både till mord och styckning ifall bevisningen om styckning är väldigt solid men det är ju inte per automatik så att man anses skyldig till mord bara för att man bevisligen styckat en mördad människa samt erkänt detta. Själva åtalet för mord ska ju prövas på samma sätt i ett styckmord oavsett om den misstänkte nekar eller erkänner styckningen.

Sedan igen då.

Hur vet du att DNA enbart hittats där du påstår? Varför skulle jobbtidslinje punktera uppsåt? Varför skulle en dödsorsak vara mosad, har du ens en aning om dödsorsaken? Varför skriver du "Noll i FUP" när den inte är i närheten av klar, den är ju knappt ens påbörjad?

Fallet i Spånga som du sedan tar upp har ju alldeles för många olikheter med det aktuella fallet för att det ska vara av intresse.

- I Spångafallet handlar det om en man som haft ihjäl sin fru. Han påstår att de bråkat, at han knuffat henne och att hon dött i fallet. Typ mer eller mindre en olycka och i värsta fall vållande till annans död. Detta är ju inte en historia som saknar all rimlighet men hur fan ska "Vilma" kunna hävda något liknande? Den mördade är ju inte hans fru utan en person som han kidnappat.

- I Spångafallet går det inte att utesluta att kvinnan dött av skador som orsakats av ett fall. För att något liknande ska bli aktuellt här så gäller det ju då att den nu mördade kvinnan inte mördats på ett sätt som utesluter olycka och om detta vet vi väl ingenting?

- I Spångafallet hittades väl inte alla kroppsdelar. Det kan väl bli fallet nu, dvs att man kommer att hitta hela krppen om man inte redan gjort detta.

Det finns sedan exempel där styckmördare fällts för mord och där man har samma situation som nu, dvs att styckning medgives men att mord förnekas. Peter Madsen erkände ju att han styckat Kim Wall men inte att han dödat henne. Han menade ju precis som chauffören i Spånga att den han styckat dött i en olyckshändelse. Men till skillnad från mannen i Spånga så fälldes ju Peter Madsen mot sitt nekande för mord.

Så igen, sitt i båten. Får du rätt kan du väl glädja dig åt det då på något perverst sätt.

I Spångafallet fattas fortfarande huvudet. GM menade att BO slagit i just huvudet i hörnet på soffbordet som var gjort av sten eller tjockt glas. Då huvudet inte hittades så kunde inte olycka uteslutas. Och eftersom åtalet bara gällde mord och gravfridsbrott så kunde GM där bara dömas för gravfridsbrott. Hade det funnits med dråp eller vållande så hade nog utgången varit en annan. Den sanslöst sjuke GM försökte också att bränna undan kroppsdelar på klotgrillen i trädgården medan barnen var hemma på skollov.

GM i Spångafallet hade tur. Frågan är om R-V också har tur?
Citera
2026-01-02, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan8585
Instämmer... tråden har fött för sig att hon blivit ihjälslagen med hammare på plats. Bara för att en hammare (som tillhörde GM förmodligen då den hade hans DNA) hittades vid kidnappningsstället/Rönninge.

Men oavsett om hon blivit slagen eller hotad med denna hammare så är det ju ett stort steg till att hon skulle ha blivit mördad med den direkt på plats.

Och hade hon varit död och inlastad i GMs bil så hade han väl haft någon minut extra att ta med sig hammaren och annat hon kan ha tappat, såsom sina hörlurar?

Men visst lär han väl haft hög stress när han gav sig därifrån oavsett kanske med tanke på risken att bilen blir sedd eller om det skulle komma något mer tåg.

Men det låter ju inte som att de vunnit något blod vid Rönninge eller på hammaren så det verkar väl osannolikt att den skulle används för att ha ihjäl henne?

Om planen var att slå ihjäl henne på plats hade han inte haft med sig buntband. Nu gjorde hon säkert motstånd så han kanske behövde slå fler än en gång. Men jag tror inte hon blev ihjälslagen vid platsen hon fördes bort.
Citera
2026-01-02, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calle.Taylor
Jobbat på menigo
Sen cirka 2023

Ok, är det något du vet med säkerhet?
I så fall borde han väl då arbetat där även när körkortet var indraget. Var det 2024?
Men han kanske blev omplacerad till andra arbetsuppgifter under den tiden eller så fick arbetsgivaren ingen kännedom om detta.
Och med tanke på hans tidigare, väldigt korta anställningar, måste de antagligen ansett att det fungerade med honom på Menigo då.
Förutsatt att tidsperioden 2023- nu stämmer.
Citera
2026-01-02, 10:21
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxZero
I Spångafallet fattas fortfarande huvudet. GM menade att BO slagit i just huvudet i hörnet på soffbordet som var gjort av sten eller tjockt glas. Då huvudet inte hittades så kunde inte olycka uteslutas. Och eftersom åtalet bara gällde mord och gravfridsbrott så kunde GM där bara dömas för gravfridsbrott. Hade det funnits med dråp eller vållande så hade nog utgången varit en annan. Den sanslöst sjuke GM försökte också att bränna undan kroppsdelar på klotgrillen i trädgården medan barnen var hemma på skollov.

GM i Spångafallet hade tur. Frågan är om R-V också har tur?

Finns det en tråd om det fallet? Hittar ingen :/
Citera
2026-01-02, 10:23
Medlem
Fynden med hammare buntband och hörlurar pekar tydligt på en planerad kidnappning där buntband användes för att kontrollera henne inte någon spontan ihjälslagning på platsen. Hammaren tjänade troligen till att hota eller knocka henne snabbt för att forcera in henne i bilen precis som i GM:s tidigare misslyckade kidnappningsförsök på en 10-åring 2019. Han köpte buntband nyligen specifikt för att binda offer inte för att döda direkt på plats. Den panikartade flykten vid tågspåren med risk för vittnen och bilspår som vittne förklarar varför han lämnade grejerna kvar; istället tog han med kroppen för senare mord och styckning och greps mitt i att gräva ner kroppsdelar mil bort. Inget blod från henne på platsen bevisar entydigt att det inte handlade om ihjälslagning där utan om transport.

Citat:
Ursprungligen postat av Johan8585

Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Om planen var att slå ihjäl henne på plats hade han inte haft med sig buntband. Nu gjorde hon säkert motstånd så han kanske behövde slå fler än en gång. Men jag tror inte hon blev ihjälslagen vid platsen hon fördes bort.
Citera
2026-01-02, 10:23
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Vad menar du? Vi vet inte ens om BO är mördad? Har det undgått dig att hon är styckad?

Sedan när är det omöjligt att stycka någon som inte mördats?
Som dött av att bli påkörd när MGM i panik tar med sig kroppen och för att kunna gömma den i en skog flera mil bort i den frusna jorden och därför styckar den i delar?

Glöm inte Linda Chen vars kropp hittades bränd i skogen - men där MGM gick fri från mord.
Just för att han visserligen placerat henne där och tänt på, men att det på grund av kroppens skick inte gick att fastställa att kroppen först mördats.

Jag tror också att MGM är ett monster som mördat BO. En sexualsadist som inte borde gått fri.
Men utan att fastställd dödsorsak är mord kan man inte utgå från det. Och framför allt - kan man inte vara säker på att han döms för mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in