Citat:
Ursprungligen postat av
bofop
Ett av de största problemen med den här typen av snöoväder tycker jag att det är så många idioter i tätortsområden som trotsar varningarna och absolut måste ut på vägarna med dåliga däck och bristande erfaranhet av att köra säkert i snö och halka. Jag har inga problem med att ta mig runt på grund av vädret för jag är uppvuxen i norrland och har stor erfarenhet av att köra i snöoväder men det är ju fullt med bilar i mälardalsområdet som har förare som överskattar sitt eget fordon och sin egen kapacitet till den grad att de utgör en trafikfara för alla andra.
Själv har jag precis varit ute och skottat undan en del av den snö som fallit under natten så att det går att ta sig fram. Amatörer väntar tills det har slutat snöa helt och har då en halvmeter snö på bil och uppfart att ta hand om...
Inte bara det att folk inte är kittlade. Att ge sig ut helt i onödan överhuvudtaget är så korkat onödigt. Pratade med ett pucko till kollega idag som beklagade sig över att det var så svårt med snön när han skulle åka och handla igår. Frågade varför han inte hade handlat innan istället så han slapp ge sig ut. - nej tänkte inte på det och det brukar sällan bli som dom varnar för.
Folk är så dåligt förberedda redan i hemmet att dom vid minsta lilla "måste" ge sig ut. Noll planering och framförhållning. För slappa för att klä på sig och gå och handla istället, och underlätta för snöröjnings och andra viktiga samhällsfunktioner. Osv osv