Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 07:40
Medlem
Avmilitäriseringen av Ryssland pågår
Försvarsstyrkorna neutraliserade ytterligare 910 ryska ockupanter
Iryna Vakulyuk — 2 januari, 06:45

"Den 2 januari hade försvarsmakten neutraliserat ytterligare 910 ryska ockupanter.
Källa : Generalstaben för Ukrainas väpnade styrkor
Mer att läsa i länken:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/01/02/8014304/
Detaljer : Totala fiendens förluster i strid från 24/2/22 till 26/01/02 var ungefär:
personal – cirka 1 209 880 (+910) personer;
stridsvagnar – 11 494 (+6) enheter;
bepansrade stridsfordon – 23 851 (+2) enheter;
artillerisystem – 35 720 (+42) enheter;
MLRS – 1 589 (+2) enheter;
luftförsvarssystem – 1 267 (+1) enheter;
Operativt-taktiska drönare – 99 043 (+590) enheter;
kryssningsmissiler – 4 137 (+1) enheter;
fordonsutrustning och tankbilar – 72 587 (+169) enheter.
Den ryska militära katastrofen fortsätter
Citera
Igår, 07:43
Medlem
Ryssland hävdar att dess luftförsvar påstås ha förstört 66 drönare
Iryna Vakulyuk — 2 januari, 06:55

"Försvarsministeriet i det angripande landet uppgav att deras luftförsvar påstås ha neutraliserat 66 drönare natten till den 2 januari."

Källa : Ryska försvarsministeriet på sociala medier

"Detaljer: I synnerhet uppgav den ryska avdelningen att de hade neutraliserat 20 drönare över Samara-regionens territorium, 8 över Voronezh-regionens territorium och 8 över Saratov-regionens territorium.

Ytterligare 7 drönare, som ockupanterna säger, sköts ner över Moskva-regionens territorium, inklusive fem drönare som flög till Moskva, 6 över Rjazan-regionens territorium, 6 över Rostov-regionens territorium och 3 över Tula-regionens territorium.

Dessutom rapporterar ryssarna neutraliseringen av två drönare över Belgorodregionen, en över Kurskregionen, en över Kalugaregionen, en över Penzaregionen och en över Tambovregionen."
https://www.pravda.com.ua/news/2026/01/02/8014305/
Rysk lögnrapport.
Det ryska luftförsvaret fungerar inte.
Citera
Igår, 07:44
Avstängd
Dumbledwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag ser våra investeringar i Ukraina som havande två komponenter. Dels den säkerhetsmässiga (vi försöker öka vår säkerhet) och dels den humanitära (vi försöker göra världen till ett bättre ställe). Den säkerhetsmässiga skrev jag om ovan.

2025 lägger SIDA drygt 5 miljarder SEK på fattigdomsbekämpning (källa: chatGPT). Vi tror att det är det effektivaste sättet att nå mänsklig utveckling (och minskad massinvandring), i en investeringsmix med stabilisering. Befolkningen blev rikare där.

I Ukraina ledde vår investering bara till död och elände. En fred lär slutet 2024 ha varit möjlig där Ryssland får knappt 4 oblasts (+ Krim) om Kyiv erkänner områdena som ryska (min bedömning). Om nu våra 2025-investeringar skulle ha lett till att Ryssland bara fick 2 oblasts så hade den åtminstone haft positiv nytta som harm reduction - livet för en ukrainier i Kherson är trots allt något bättre under Kyiv-styre än Moskva. Men förhandlingsläget nu är inte bättre, snarare sämre. Investeringen är humanitärt sett helt misslyckad.

Nästa år ger Sverige och Norge 8 miljarder dollar till Ukraina enbart i ren finansiell support...
https://agroreview.com/en/newsen/sweden-and-norway-allocate-over/
Putins Ryssland är ju det största hotet mot europeisk säkerhet sedan 1945. Att ge pengar till Ukraina nu är mycket billigare än att europeiska soldater ska behöva dö i Putins nästa invasion. Tänka sig va, miljoner ryssar slaktas utan att en Nato-soldat ska behöva dö. Det här är det bästa våra pengar kan gå till i nuläget.

Att frysa konflikten på Rysslands villkor är inte fred, det är bara en paus innan nästa aggression.

Varför Europa bör fortsätta stödja Ukraina:

Säkerhet för hela Europa: Om Ryssland tillåts behålla erövrade områden sänds en signal att militär aggression lönar sig. Moldavien, Georgien och Baltikum har alla anledning att vara oroliga för ryska territoriella ambitioner.

Kostnadseffektivt försvar: Ukraina binder ryska militära resurser utan att NATO-soldater behöver delta. Analytiker beräknar att Ryssland förlorat över 400 000 soldater och enorma mängder materiel.

Ekonomisk investering:
Stödet är främst militär utrustning, inte kontanter. Mycket av den europeiska hjälpen går till europeisk försvarsindustri och skapar jobb.

Folkrättslig princip:
FN-stadgan förbjuder erövring av territorium genom våld. Att acceptera Rysslands annektering skulle underminera den internationella ordning som hållit Europa fredligt sedan 1945.
Citera
Igår, 07:46
Medlem
Citat:
Jag ser våra investeringar i Ukraina som havande två komponenter. Dels den säkerhetsmässiga (vi försöker öka vår säkerhet) och dels den humanitära (vi försöker göra världen till ett bättre ställe). Den säkerhetsmässiga skrev jag om ovan.

2025 lägger SIDA drygt 5 miljarder SEK på fattigdomsbekämpning (källa: chatGPT). Vi tror att det är det effektivaste sättet att nå mänsklig utveckling (och minskad massinvandring), i en investeringsmix med stabilisering. Befolkningen blev rikare där.

I Ukraina ledde vår investering bara till död och elände. En fred lär slutet 2024 ha varit möjlig där Ryssland får knappt 4 oblasts (+ Krim) om Kyiv erkänner områdena som ryska (min bedömning). Om nu våra 2025-investeringar skulle ha lett till att Ryssland bara fick 2 oblasts så hade den åtminstone haft positiv nytta som harm reduction - livet för en ukrainier i Kherson är trots allt något bättre under Kyiv-styre än Moskva. Men förhandlingsläget nu är inte bättre, snarare sämre. Investeringen är humanitärt sett helt misslyckad.

Nästa år ger Sverige och Norge 8 miljarder dollar till Ukraina enbart i ren finansiell support...
https://agroreview.com/en/newsen/sweden-and-norway-allocate-over/

Jamen målet med "våra investeringar" som du kallar det, är att moskvastaten ska få noll oblaster. Det ska inte löna sig för moskvastaten att attackera andra länder för då fortsätter de bara. Alla vet hur moskoviterna fungerar och vad de har för mål, vilket inte alls slutar med enbart en del av Ukraina.

De pengar vi lägger på att hjälpa Ukraina nu är nog de mest välinvesterade pengar vi investerat överhuvudtaget. Givetvis, om man inte fortsätter stödja Ukraina och låter moskvastaten vinna, då är det bortkastade pengar, men när man väl uppnår målet så kommer moskvastaten med hög sannolikhet att kollapsa och försvinna. Då är oerhört mycket vunnet för då har inte Europa längre någon stor farlig fiende som KAN ställa till med så stor skada som granne längre. I framtiden kan man alltså spara tiotusentals miljarder kr som sedan kan gå till just det som du önskar, att stärka arbetsmarknaden, att försörja de människor som inte kan försörja sig själva, bättre handel med afrika och mellanöstern som gör att folket där kan arbeta och försörja sig själva och så vidare.

Men allt det där går ju inte om vi är erövrade av moskvastaten eller tvingas lägga tiotusentals miljarder kr på att ha ett starkt försvar så vi inte blir erövrade av moskvastaten.

Fred är bäst i längden, det frigör enorma resurser för andra mycket bättre saker. Men fred går inte att uppnå med den moskvastat som vi lever granne med.
Citera
Igår, 07:47
Medlem
Avmilitäriseringen av Ryssland pågår
Drönare attackerade Samara-regionen i Ryssland, oljeraffinaderier kan vara under attack - sociala medier
Iryna Vakulyuk — 2 januari, 04:01

"Enligt offentliga rapporter attackerade drönare Samara-regionen i Ryssland den 2 januari. Raffinaderierna kan vara under attack.

Källa : Exilenova+ , SHOT

Detaljer : Natten till den 2 januari dundrade explosioner över staden Novokuybyshevsk i Samara-regionen, och en brand upptäcktes i ett av områdena. Luftförsvaret sköt ner flera mål.

Lokala invånare sa att de väcktes av höga explosioner runt klockan 01:30, med mer än 10 kraftfulla explosioner hörda totalt. Vittnen rapporterade också starka blixtar på himlen.

Övervakningskanaler skriver att två raffinaderier kan ha varit under attack: Novokuybyshevsk och Kuybyshevsk."
https://www.pravda.com.ua/news/2026/01/02/8014301/
Så var det med den saken.
Citera
Igår, 07:53
Medlem
Ockupanter attackerade Dnipropetrovsk-regionen: 2 skadade, lyceum skadat
Iryna Balachuk — 2 januari, 07:47

"Två personer skadades, bränder rasade och en utbildningsinstitution skadades i ryska Udkr:s bon i Dnipropetrovsk-regionen."

Källa : Tf. ordförande för OVA Vladislav Gaivanenko på Telegram

"Direkt tal från regionens ledare: "Fienden anföll Sinelnyky-regionen med drönare. Den träffade samhällena Slovianska, Bogynivska och Vasylkivska. Två personer skadades."

Detaljer : I Sinelnyky-distriktet brann ett garage, ett sommarkök och en tillbyggnad till ett hus. Ett lyceum, ett gym och en privatbostad skadades också.

I Kryvyj Rih skadades fordon till följd av en drönarattack.

Nikopol-ockupanterna attackerade FPV-drönare.

Enligt Haivanenko förstörde luftförsvarsstyrkorna 17 ryska drönare i regionen.2
https://www.pravda.com.ua/news/2026/01/02/8014308/
De ryska krigsbrotten fortsätter.
Citera
Igår, 07:54
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeepYourHeadUp4
Tack för att du balanserar upp det, då är jag alltså inte helt jävla blåst och fått helt fel info från sidorna jag kollat på (de råkade komma upp i mitt flöde). Vad är din uppfattning om frontläget i sin helhet mer än det du skrev? Du skriver t.ex. att de hela tiden tappar mark, något jag skrev i mina inlägg och blev kallad "vatnik". Tror du Ukraina kan vända detta trots tappad mark? Vad tror du att vi kan förvänta oss av fredsförhandlingarna? Din ärliga realistiska synpunkt vore intressant.
Som sagt jag är inte helt inläst och följer inte kriget särskilt noggrant jämfört med vissa andra men vill gärna förstå hur läget ter sig i dagsläget.

In hemsk skildring från hur det är vid fronten.

” Den ukrainska frontlinjen har på grund av drönarna fördjupats och sträcker sig i dag upp till två mil från nollpunkten. Hela det området är livsfarligt att vistas i. Soldater kan bli kvar i skyttegravarna i långa perioder utan möjlighet att ta sig därifrån.”

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/ukrainarnas-krigsvarning-kan-bli-er-verklighet-i-sverige/
Citera
Igår, 08:25
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Även om Ryssland tar mark i sakta mak så betyder inte det att de automatisk vinner kriget, de är långt kvar av detta krig än och någon fred lär det inte bli på lång tid.

2025 tog Ryssland mindre än 1 % Ukrainas territorium men detta har inneburit enorma svårigheter för båda parter.
Citera
Igår, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
500 till 600 döda och skadade ukrosoldater om dagen blir ca drygt 800 000 på 4 år.
Försök inte att sminka grisen och försköna läget.

Hittar du på siffror igen? Du och din sort kan inte styrka era påståenden och ljuger istället. Så jävla patetiskt.
Citera
Igår, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Men tillfogar ryssarna förluster i allt högre tempo, och de sista månaderna av 2025 var rysslands mest förlustrika sen 3-dagarsoperationen började.

Taktiskt reträtt och hushålls de med egna resurser kallas det. Ett okänt begrepp för mongolioderna som gladeligen offrar den egna befolkningen för personlig prestige.

Sopor....
Är det därför ukraina tjatar så mycket om vapenvila, dom vill slippa mera taktisk reträtt..hahaha😂
Citera
Igår, 08:39
Medlem
Citat:
Det finns väldigt lite som tyder på att Ukraina kan vända detta på slagfältet. De gör lite mindre motjuck ibland. Det senaste, Kupiansk, syns inte ens som ett hack i grafen som jag postade förra inlägget.

Ukrainas "theory of Victory" är att rysk ekonomi kraschar. Det tycks vara den armén opererar efter nu. Då kan ryska armén komma i svajning med uteblivna vapenleveranser.

Fredsförhandlingarna är lika svårförutsägbara som Trump. I Koreakriget höll man på i två år att förhandla. Jag ser förhandlingarna som ett steg på rätt väg, där de olika sidorna trots allt närmat sig varandra.

Kort sagt så ser jag extremt låg Return on Investment för oss i Sverige i ett fortsatt krig. Samma summor som vi investerat i Ukraina kunde ha gett mycket större positiva humanitära effekter andra ställen. Vi har inte ökat vår säkerhet nämnvärt eftersom rysk fiendeskap enbart ökar. Risken vi löper är inte primärt invasion utan annan hämnd. Riskkalkylen ser olika ut beroende på var man bor (Baltikum, Stockholm, Dalarna).

Mitt best scenarie realistiskt utifrån hur läget ser ut idag är att fronten fryses och ockuperade territoriet erkänns som ryskt. Inte av kärlek till Putin utan för att det är det som skulle leda till mest avspänning och minst lidande. Drömscenariet är demokratiska omröstningar i hela det östliga Ukraina, och det var möjligt fram t om våren 2022. Putin, Biden, Johnson och övriga ledare i mindre grad omöjliggjorde detta, samt ukrainska etnonationalister och oligarker.

Det är väl det där som är den stora frågan. Blir det verkligen mest avspänning för oss i Europa eller i världen om Rysslands erövringskrig lönar sig? Historien lär oss ju snarare att den som lyckas erövra områden ganska snabbt blir sugen på ännu mer. Det finns många länder som har anspråk på andras områden, och precis som flera ryssapologeter skriker om hela tiden så finns det en "den starkes rätt" och det är många som anser sig starkare än grannen. Det enda försvaret för mindre stater mot den starkes rätt är folkrätten och det internationella samfundets reaktioner. Ju mer det lönar sig att bryta mot folkrätten desto fler kommer att vara intresserade av att göra det. Att ge Ryssland det de vill ha riskerar bli mer av kortvarig smärtlindring än bot mot själva sjukdomen "imperialistiska erövringskrig".

Och i just Rysslands fall är deras erövringskrig extra problematiskt. Precis vartenda skäl som Ryssland använt för att motivera att man ska ta områden i Ukraina är fullt applicerbara på ett stort antal andra stater som befinner sig Rysslands närhet. Det är många stater som har ryska minoriteter som kan behöva "skyddas" eller områden som historiskt sett kallas för ryska (i ryskt språkbruk så är till och med områden som Ryssland erövrade under 1900-talet sådant som man kallar "historiskt ryska områden", trots att någon annan hade området i 1000 år innan ryssarna fördrev befolkningen och gjorde området ryskt).

Du pratar ofta om minst lidande, men jag hävdar att flertalet folk i världen föredrar ett kortvarigt lidande framför ett långvarigt lidande eller ett helt liv i slaveri. Utan garantier för att en fred säkerställs på lång sikt är en fred som ger Putin vad han just nu vill ha bara något som gör det upplagt för nya invasioner lite längre fram, när Ryssland återuppbyggt styrkan.

Några rysstroll pratade för ett par år sedan om att Ukraina på något sätt var en sorts lovligt byte eftersom de inte hade registrerat sina gränser hos FN. Det var och är naturligtvis trams. Men egentligen kanske själva idén med att registrera sina gränser hos något internationellt organ inte är så dum. Alla länder som vill vara medlemmar i FN eller andra internationella organ (inklusive idrottsliga sammanhang) måste registrera sina gränser för att kunna få bli medlemmar. Eller uppvisa skriftliga intyg från samtliga grannar om att man är överens om gränsen? Vill jag bygga på min egen tomt behöver jag ibland grannens tillstånd, trots att jag bygger på min egen mark så kommer det så nära grannen att denne har rätt att motsätta sig bygget. Kanske något att fundera över om vi någon gång får ett reformerat FN.
Senast redigerad av Auric Igår kl. 09:27.
Citera
Igår, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Hittar du på siffror igen? Du och din sort kan inte styrka era påståenden och ljuger istället. Så jävla patetiskt.
Jaså?
Yuriy Lutsenko, den tidigare ukrainska riksåklagaren och medlem av Europeiska soliditet sade i ukrainsk tv i januari 2025 att omkring 500 000 ukrainska soldater hade dödats eller sårats , och att cirka 30 000 blev offer varje månad.
Den ukrainska riksåklagaren har blivit ett rysstroll också..hahaha😂
Senast redigerad av Snauzzer Igår kl. 09:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in