Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 07:18
Medlem
Ett av de största problemen med den här typen av snöoväder tycker jag att det är så många idioter i tätortsområden som trotsar varningarna och absolut måste ut på vägarna med dåliga däck och bristande erfaranhet av att köra säkert i snö och halka. Jag har inga problem med att ta mig runt på grund av vädret för jag är uppvuxen i norrland och har stor erfarenhet av att köra i snöoväder men det är ju fullt med bilar i mälardalsområdet som har förare som överskattar sitt eget fordon och sin egen kapacitet till den grad att de utgör en trafikfara för alla andra.

Själv har jag precis varit ute och skottat undan en del av den snö som fallit under natten så att det går att ta sig fram. Amatörer väntar tills det har slutat snöa helt och har då en halvmeter snö på bil och uppfart att ta hand om...
Citera
Idag, 07:24
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderwoman
Tyvärr har du nog rätt i att storstadsbor ibland räknar med att "Ingen fara å färde, för just utanför mitt fönster ser det bra ut!" Men skämt åsido, jag upplever att stadsbor, även i halvstora städer, inte förbereder sig lika väl på vad som skulle kunna hända, eftersom det inte händer lika ofta. När stan väl blir insnöad så att bussen inte kan gå och de inte kan skotta fram bilen, eller strömmen går (vilket händer nån gång även inne i stan!) så tar mjölken slut eller har de inga batterier till transistorradion - om de ens har en transistor - och sitter och fryser när fjärrvärmen strejkar. För ja, fjärrvärmen inne i stan kan strejka! Det har jag varit med om när det var -25º och kapaciteten på fjärrvärmeverket var för klen. Och det hade inte varit kul om jag inte hade haft kupévärmare att ta fram. Utanför stadsgränsen tänker man mer på eventuella svårigheter. Antagligen för att det händer oftare.
Stämmer nog bra. Vi har några här i tråden som bedömer vädret genom att se ut genom sitt fönster och tror att hela Sverige har det så.
4000 hushåll i området norr om Gävle är utan ström.

Som du beskriver att många är dåligt rustade för oväder så vore det egentligen onödigt att ha en lag om vinterdäck, men när många har huvudet till att ha kepsen på och inte använder insidan till att tänka själv så behövs uppenbarligen lagar som styr upp sådan barn.

Jag ska ut på vägarna i dag. Det snöar och området är inte med på SMHI varningar men ändå bryr jag mig om hur det ser ut ändå och bilen är fulltankad, det finns några filtar i bilen, snöskyffel och några gula västar om vi behöver lämna bilen.
Och givetvis vinterkläder.

Rapportering från från myndigheten SMHI borde alla ta till sig.
Citera
Idag, 07:30
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Ett av de största problemen med den här typen av snöoväder tycker jag att det är så många idioter i tätortsområden som trotsar varningarna och absolut måste ut på vägarna med dåliga däck och bristande erfaranhet av att köra säkert i snö och halka. Jag har inga problem med att ta mig runt på grund av vädret för jag är uppvuxen i norrland och har stor erfarenhet av att köra i snöoväder men det är ju fullt med bilar i mälardalsområdet som har förare som överskattar sitt eget fordon och sin egen kapacitet till den grad att de utgör en trafikfara för alla andra.

Själv har jag precis varit ute och skottat undan en del av den snö som fallit under natten så att det går att ta sig fram. Amatörer väntar tills det har slutat snöa helt och har då en halvmeter snö på bil och uppfart att ta hand om...
Ja fler borde tänka som folk i norra delarna av landet. Och är det ishalka på vägarna de ska ut på så räcker det inte med några gamla dubbfria däck.
Och bara för att man själv har en bil med fyrhjulsdrift och nya fina dubbdäck så är det inte säkert att andra på vägen har samma förutsättningar.
Måste man ut så håll koll på aktuella väderläget och tänk lite längre än näsan räcker och gör som folk i norr, se till att ha med utrustning för att klara ett stillastående längs vägen.
Citera
Idag, 07:34
Medlem
Sunimods avatar
SMHI har ni tagit bort varning med rött för område norr om Gävle men fortfarande orange varning i område söder om Sundsvall till norra delarna av Stockholms län. Alltså områden runt E4 norrut.

Lämpligt är att man har koll på vädret innan man ger sig ut och förhoppningsvis kan många vänta till imorgon då vädret ska bli bättre.
Citera
Idag, 07:38
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Så snö är lika med "röd varning"? Snacka om trams.

Nej, snö är inte lika med ”röd varning”.
Är det inte bättre att du själv undersöker hur förhållandet är för det aktuella området?

SMHI tar även hänsyn till andra omständigheter. Om det tex snöar mitt i sommaren så kommer de lättare ge en varning för det, då de flesta har sommardäck.
Citera
Idag, 07:47
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PamBam
Vi bor strax utanför Gävle och har fått 50 cm blötsnö, men det snöar fortfarande. Går inte att åka till jobbet just nu (inte plogat än).
Bra, tack, ett vuxet inlägg som beskriver läget som stämmer bra med SMHI:s varningar.
Hoppas det hjälper en del att hålla sig hemma.

Hoppas det löser sig hos er. 50 cm blötsnö är ett elände att röja.
Citera
Idag, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop

Skall ut och sopa av bilen vid lunch då det nu är töväder och skall bli kallare i helgen, vill inte ha bilen igen isad i flera veckor.
Citera
Idag, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Skall ut och sopa av bilen vid lunch då det nu är töväder och skall bli kallare i helgen, vill inte ha bilen igen isad i flera veckor.

Exakt så! Och är man riktigt snäll tar man även bortresta grannens bil...
Citera
Idag, 08:13
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
SMHI har ni tagit bort varning med rött för område norr om Gävle men fortfarande orange varning i område söder om Sundsvall till norra delarna av Stockholms län. Alltså områden runt E4 norrut.

Lämpligt är att man har koll på vädret innan man ger sig ut och förhoppningsvis kan många vänta till imorgon då vädret ska bli bättre.
Hos mig har vi "bara" gul varning för snö och halka, men jag tar även den på allvar! Visserligen snöar det just nu inte så märkvärdigt, så jag lär komma till stan helskinnad. Men varningen gäller hela dagen, så med sunt förnuft planerar jag för att det kan vara - inte att det måste vara! - mer snö när jag ska hem! Blir det inte värre så gnäller jag inte på onödiga varningar, jag är glad för att det gick bra.

Kanske jag har lite mer planering i bakhuvudet eftersom jag växelbor i stan och i ett torp vid strandkanten, där snö och kuling, med tillhörande snödrev eller ett ramlat träd som blockerar småvägarna, ibland kommer t.o.m. utan föregående vädervarningar! Så jag har alltid varselväst och laddad telefon, och på vintern skyffel, i bilen, även om jag inte ska så långt. Det är så lite extrabesvär om nåt händer. Och nån gång gör det det för de flesta!
Citera
Idag, 08:22
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderwoman
Hos mig har vi "bara" gul varning för snö och halka, men jag tar även den på allvar! Visserligen snöar det just nu inte så märkvärdigt, så jag lär komma till stan helskinnad. Men varningen gäller hela dagen, så med sunt förnuft planerar jag för att det kan vara - inte att det måste vara! - mer snö när jag ska hem! Blir det inte värre så gnäller jag inte på onödiga varningar, jag är glad för att det gick bra.

Kanske jag har lite mer planering i bakhuvudet eftersom jag växelbor i stan och i ett torp vid strandkanten, där snö och kuling, med tillhörande snödrev eller ett ramlat träd som blockerar småvägarna, ibland kommer t.o.m. utan föregående vädervarningar! Så jag har alltid varselväst och laddad telefon, och på vintern skyffel, i bilen, även om jag inte ska så långt. Det är så lite extrabesvär om nåt händer. Och nån gång gör det det för de flesta!
Låter mycket klokt.
Om du inte redan har så kan några filtar vara bra att ha med i bilen. Kan vara någon annan som kan behöva dem ifall man kommer till en olycksplats eller blir sittande i en kö för olycka skett längre fram.
Och givetvis fulltankad bil. (även fullt laddad om det är elbil)
Citera
Idag, 08:30
Medlem
Imnshos avatar
Kustnära orange område morgonrapporterar. Råden att bedöma vädrets allvarlighet genom att titta ut genom fönstret funkar inte, eftersom alla fönster är igensnöade. Jag kan inte heller öppna dörren ut mot min takterrass eftersom det inte går. Andras rapporter om att det är snöblandat regn där jag bor är fake news. Men här inne är det varmt och gott!

Jag skänker dock en tacksamhetens hälsning till SMHI för ett riktigt bra arbete. Det finns trots allt människor som måste ut i snövädret (hemtjänst, blåljus) eller kanske överväger att göra något som de anser viktigt. Det är risk att fastna i ett dike i en kall bil t ex.

Speciellt vill jag rikta en varm och gosig kram till alla våra vackra kvinnliga TV-meteorologer! Tänk att mysa på en björnfäll framför en öppen spis i en insnöad knuttimrad fjällstuga med dessa amasoner!
Citera
Idag, 08:35
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Tråkigt att de börjar lugna ned sig nu, jag gillar när de blir katastrofer i landet, därför finns denna tråd också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in