2026-01-02, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Han har väl troligtvis sagt att han har skyddad identitet och framställt sig själv som offer, och eftersom cheferna trott det är en kvinna (konstigt nog) så har troligtvis inte ifrågasatt och gett honom en chans, vilket han verkar sjabblat bort eftersom han inte varit kvar?

Det jag mest är fundersam på, är om han arbetade som lastbilschaufför även efter att hans körkort blev återkallat?
Fast eftersom de måste ha fått hans personnummer för skatteinbetalningar etc så har de ju vetat att han är en juridisk man.

Har helt missat att han blivit av med körkortet. När hände det och för hur lång tid?
Citera
2026-01-02, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strangerpeople
Du svarar delvis på frågan själv hur det underlättar vidare har jag varken ork eller intresse av att undervisa vuxna människor. Robin har bytt namn mer än en gång.
Jag vet att Robin har byt namn fler än en gång och som sagt, det underlättar extremt lite.

Ja, ett företag som ska anställa honom kan inte snabbt och enkelt kolla upp honom. Även om det verkar som att hans uppgifter legat på Krimfup med hans personnummer ett tag, ett personnummer som han inte har ändrat och som han måste uppge när han söker jobb. Dessutom så kan en arbetsgivare ju enkelt be den man vill anställa om ett utdrag ut belastningsregistret om man verkligen vill ha koll på vad man anställer. Vi gör inte det på vårt företag och vår HR-avdelning sitter inte heller och kollar folk på Lexbase eller Krimfup så hos oss hade han i teorin kunnat få jobb lika lätt utan skyddad identitet som med skyddad identitet.

Sedan är det såklart också mindre risk att någon han får för sig att dejta eller hans grannar, får redan på vem han verkligen är, ifall han har skyddad identitet. Men ska vi då prata om vuxna människor så vet väl du också att det inte är så jävla vanligt att man googlar grannar. Och det verkar ju inte direkt som att Robin/Vilma haft ett intresse av att dejta.

Så nej, det är verkligen inget jävla problem med att han byter namn oftare än han byter kallingar/trosor.
Citera
2026-01-02, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Men samtidigt finns ett mått av planering, han har uppenbarligen inhandlat diverse grejor som buntband och annat, och att stycka en kropp (fan vad det var jobbigt att skriva) gör man ju inte med en brödkniv…
För att inte nämna att det krävs en plats där man inte blir störd och att man kan begränsa blodspridningen vid styckandet samt att han måste skydda sig själv från att få blod på sig. Det krävs powertools, en massa plast och skydd för sig själv.

Det måste han ha tänkt igenom i förväg och skaffat medel för. Sedan hur han valde just BO och om det var ren slump att det blev just henne och vid denna tidpunkten och om han satt vid stationen och väntade på lämpligt offer och tillfälle.
Citera
2026-01-02, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukharin
Det är den vanliga teknikaliteten att MGM kan ha råkat hitta ett lik efter en person som dött av vilken orsak som helst. Sedan har MGM fått panik, och börjat stycka och gräva ner resterna. Man gör sig skyldig till helt andra brott än mord och polisen måste bevisa att en specifik person mördat offret utan att ha särskilt mycket att gå på.

Fast man har ju hittat både buntband och hammare med gärningsmannens DNA på. Vid en rättsmedicinsk undersökning kommer man kunna se om BO har hammarslag i huvudet och tecken på att ha vara bunden med samma typ av buntband och sen är case closed.
Citera
2026-01-02, 07:15
Medlem
Nationalromantiks avatar
Jag tror att själva mordet var mycket värre än vi kan föreställa oss.

När FUP väl kommer så blir det nog en chock.

Jag kan föreställa mig utdragen tortyr.

Jsg tror man kommer hitta fler offer i hans dator

Magkänsla
Citera
2026-01-02, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 08man55
¨
Ja det är ju bra att lagarna ändras så att de följer utvecklingen i samhället men varför skall det inte gälla försvarsadvokaternas roll?
Jag tror att huvuddelen av svenska folket skulle acceptera att det i några fall kan bli så att en oskyldig döms jämfört med situationen idag där hundra om inte tusentals oskyldiga människor drabbas av död och livslånga lidanden när de utsätts ratttfyllerister, våldtäckter , stölder stora som små eller av dårar som i detta mordfall
För att advokaternas roll måste vara att ge oss medborgare det allra bästa tänkbara försvaret ifall vi bli anklagade/misstänkta/åtalade för brott.

Vad gäller din tanke om vad huvuddelen av svenska folket tycker så hoppas jag att du har fel. Grunden i ett rättsamhälle värt namnet måste alltid vara att man inte dömer oskyldiga även om priset är att man låter skyldiga gå fria. Annars kan man lika gärna resignera och börja fängsla alla som beter sig misstänksamt eller ha mer eller mindre rena skenrättegångar där det räcker med att vara misstänkt för att få en fällande dom.
Citera
2026-01-02, 07:16
Medlem
Bukharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Min poäng är att en mördare kan påstå att han bara har råkat hitta en död kropp, som han sen bestämde sig för att stycka. Men det finns inga exempel på att en domstol har accepterat att en åtalad person har råkat hitta en död kropp och sedan styckat den, så att han är oskyldig till mord men skyldig till styckning.

Läste du inte? Sa jag att det är ett praktiskt sätt att undkomma mord? Jag sa att det är ett förekommande försvar.
Citera
2026-01-02, 07:17
Medlem
Bukharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklight
Fast man har ju hittat både buntband och hammare med gärningsmannens DNA på. Vid en rättsmedicinsk undersökning kommer man kunna se om BO har hammarslag i huvudet och tecken på att ha vara bunden med samma typ av buntband och sen är case closed.

Ja, vilket inte motsäger min poäng - att folk då och då försvarar sig genom att hävda att de skändat liket men inte mördat. Du får väl googla eller nåt, så kan du hitta tiotals exempel på detta.
Citera
2026-01-02, 07:24
Avstängd
Hör du det är ingen jävla teori det är bevisläget som talar klart som korvspad. Styckningen mosar dödsorsaksbeviset totalt strypning utan kvävmärken på halsbitarna? Omöjligt att säkra efteråt rättsmedicinerna famlar i mörkret med partiella organ och gissningar om trauma eller asfyxi som i Spånga 2018 där de fastnade på gravfridsbrott just pga sånt.

Mordvapnet? Glöm det det dyker ALDRIG upp inga beslag i FUPen polisen har kammat rent utan träff och det blir åklagarens stora svart hål inför tingsrätten. DNA på såg och kniv knyter till styckning inte dödande slag tidslinjen med jobbvardagen punkterar uppsåtet. Åklagaren får nöja sig med griftefrid max 4 år mordet rasar som ett korthus. Ni läste det här först.

Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Nu har du skrivit ”Ni läste det här först” hundra gånger. Är det dina teorier eller sitter du på info? Varför skulle styckning förstöra bevis för dödsorsak? Menar du då exempelvis en strypning som inte längre kan avgöras efter styckning? Varför säger du de inte har hittat mordvapnet?
Citera
2026-01-02, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar

Vad är det som säger att hovrätten inte kommer att resonera likadant när det gäller Vilma-Robin?

Ingenting eller allting, berodende på hur man ser det. Så här skrev jag.

"Vad gäller din oro över att Vilma skulle frias så rekommenderar jag att du läser typ 10 slumpvis utvalda domar där någon mot sitt nekande dömts för mord. Det är ytterst sällan som det finns några bevis som ens är i närheten av 100% säkra. Det handlar hela tiden om att det är orimligt att någon annan än den som döms skulle kunna vara skyldig."

Det är ju tämligen vanligt att folk som nekar till mord ändå döms för mord. Kommer man i en utredning så långt att det blir ett åtal så blir det ju oftast en fällande dom även om den åtalade nekar. Och det är ju extremt sällan så i fall där den misstänkte nekar att man har fem vittnen som varit på plats när mordet begåtts, eller att man gripit personen på plats osv. De som nekar till det grova brott de åtalas för hoppas ju i de flresta fall på att de ska krångla sig ut det hela, alternativt kanske de t o m är oskyldiga.

Det finns mängder av exempel på folk som fälls mot sitt nekande utan några hundraprocentiga bevis.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/arbogadomen-overklagas/

https://omni.se/17-aring-far-fangelse-skot-smabarnspappa/a/6qw960

Osv.

Lägg därtill att Robin/Vilma ju fällts för brott som han nekat till.

https://www.dn.se/sverige/26-aringen-domd-for-trafikolycka-ett-ar-tidigare/

Men givetvis finns det alltid en risk att en skyldig person frias, trots att vi som inte är jurister, tycker att bevisningen är överväldigande. Men jag menar att detta hör till ovanligheterna. Presenteras en stark bevisning så leder det i de flesta fall till en fällande dom. Och jag tror att man i det här fallet, kommer att kunna presentera en väldigt stark bevisning.
Citera
2026-01-02, 07:44
Avstängd
Polisen lät Vilma strosa runt på jobbet dagar efter dådet som om ingenting hänt. Husrannsakningen kammades tom på mordvapen FUPen blöder svaghet från gripandet inga spår av dödande handlingsätt bara DNA på sågen för styckning. Rättsläkaren pusslar med hackade bitar ingen bombproof dödsorsak ingen strypmärken ingen blunt force uppsåt bevisas inte bara gravfridsbrott. Pressen maler sönder åklagaren dag för dag rätten ser igenom skiten.

Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Totala fiasko från start? Jo det har jag ju inte läst tidigare.
Citera
2026-01-02, 07:53
Avstängd
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Ett nytt da Costa-fall är på väg att rullas upp. Styckmordet i Rönninge blir nästa chock för Sverige.

Ni hörde det här först.
Finns inte en enda likhet! Du verkar inte speciellt smart?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in